Auteur Topic: voorberijding pinas schell-first ---> Voltooid  (gelezen 8510 keer)

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
  • Geslacht: Man
Re:voorberijding pinas schell-first
« Reactie #45 Gepost op: december 06, 2009, 13:01:48 pm »
onder kant henk

witsen vermeld er wel bij dat bij last dragers de  rantsoenen lager komen als bij fregatten.  dus  hier ook weer geen echte vaste maat  maar licht er aan welk soort schip je bouwt
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

pauwels

• Gast
« Reactie #46 Gepost op: december 06, 2009, 13:05:16 pm »
Hmm, moet volgens mij de bovenkant zijn ;)

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #47 Gepost op: december 06, 2009, 13:14:33 pm »
denk het niet henk

tog niet volgens witsen
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

pauwels

• Gast
« Reactie #48 Gepost op: december 06, 2009, 13:30:44 pm »
Maakt verder niet uit, Het staat op blz 75. van Hoving/Witsen :)

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #49 Gepost op: december 06, 2009, 19:11:25 pm »
 hoving schrijft ook het zelvde.
maar ik heb  ook eens  een uurtje  van yk gelezen en ook  over het ransoen hout.  van yk zecgt het  iets anders // de cirkel boog  word getrokken op 1/8 deel boven het middeld van het steven.  dit  komt  ongeveer ook  uit op 1.5 a 2 voet   dus ook bij van yk staat de binnen kant van het ransoen hout 1.5 a 2 voet boven het midden van het achtersteven.  en de rest valt er onder.

ik moet zeggen dat van yk niet makelijker leest dan witsen hoor hij springt ook van den hak op den tak.   ;)

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #50 Gepost op: december 07, 2009, 06:51:00 am »
voor je voorsteven, boeg
ik ga even een foto van © Pauwels lenen.

Om je een visueel beeld te geven.
Het is wel niet jouw bouwmethode, maar als je een beetje kijkt naar de centlatten dan zie je heel duidelijk de ronding van je vlak en je boeisel.

Deze foto geeft ook duidelijk weer hoe het zit met de scheerstrook  en welke ronding zij heeft.

Jij zit natuurlijk zonder die centen en zonder die spanten en  je moet  toch ongeveer het zelfde resultaat bekomen.
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #51 Gepost op: december 07, 2009, 07:56:41 am »
hoi beagle. ik was net met de spantjes  bezig en zie  ook waar de fout zit.

enkel te herstellen als ik alles afbreek of opnieuw begin. maar weet wel waar ze zit en hoe ik ze moet oplossen.

over de bocht die de boeg maakt vind ik bij witsen alleen maar terug  // zelvde bocht als het steven.

tog gisteren eens wat van yk aan het lezen geweest  en hij klapt dat de bocht een beetje buiten de cirkel moet staan wel weet ik niet hoe stijl zin voorsteven is  :'(. ( buiten de cirkel = buiten de lijn getrokken met de passer )

ik ga dan ook proberen al mijn (wijshijd  ::)) die ik op de 2 proefstukken geleert heb  over te zetten . naar het te bouwen model.

als je dit bouwt weet je ook waar het woord vlakbouw van daan komt  ;D leterlijk en figuurlijk  ;)

ik ga dan ook met dit model stoppen omdat ik niet verder geraak dan waar ik nu zit  om het goed te krijgen.

als ik het volgende model niet goed krijg kan ik wel zeggen dat het me niet gelukt is om een vlakbouw te maken .
maar ik heb er in iedergeval  wel een hoop van opgestoken en  van bij geleert. en het is pas als je probeert dat je het weet.
zoals ik al zij als je denkt dat de teorie mooilijk is moet je de praktijk eens proberen.
maar waarschijnlijk als je het onder de knie hebt  hoe het moet is het ook kinderspel zoals 300 jaar geleden

Offline jean

• Bootsman
« Reactie #52 Gepost op: december 07, 2009, 09:19:35 am »
Jammer Dirk dat je ermee gaat stoppen, maar ik kan het best begrijpen. Je hebt er in elk geval veel van geleerd en wij die toekeken natuurlijk ook. Het is ons allemaal een stuk duidelijker geworden en het respect voor de oude scheepsbouwers is alleen maar toegenomen. Konden we nog maar eens even met Witsen en z'n tijdgenoten praten hierover. 
Jan

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #53 Gepost op: december 07, 2009, 09:56:08 am »
inderdaad jan en het ziet er ook allemaal zo makkelijk uit als je in de boeken leest  ;D

ik ga dan nog 1 laatste poging wagen  mocht deze mislukken  zal ik er nog eens een jaar over slapen voor ik nog eens begin want dit is echt wel  leuk om te doen en je leert er elke keer weer van bij.  en voor 5 euro kan je lekker  1 maand vol van je bouw genieten en daar is het tog waar het om draait.  allee bij mij dan tog.  en draait het in de soep dan is het nog maar zo .

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #54 Gepost op: december 07, 2009, 19:36:55 pm »
als je dan de derde poging doet 

Drie maal is scheepsrecht of alle goede dingens bestaan uit 3.

Dan zou ik toch even spieken hoor. en op voorhand spanten maken in karton en ook horizontale doorsneden in karton met  in bijna alle karton mallen duidelijk de bijna cirkelvorm.   Die malletjes dan gebruiken , niet zoals bij de klassieke bouw maar gewoon als spiekbriefje bij je vlakbouw. en ook dikwijls kijken naar Pauwels zijn foto's.   daar zie je duidelijk de rompvorm al in verschijnen.

we zullen niet kijken als je spiekt  ;D ;D ;D ;D :D :D :D

PS en bedenk dat je ondertussen enorm veel hebt bijgeleerd  over de 17° eeuwse hollandse scheepsbouw. En wij , jouw lezers, ook.
En welk schip je later ook gaat bouwen, Hollands, Engels, Amerikaans, Frans, Spaans, Zweeds, Russisch .....  Heel veel van dezelfde princiepes komen daar ook in terug en je hebt nu een veel betere kijk op hoe een romp in elkaar zit.
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #55 Gepost op: december 07, 2009, 21:13:15 pm »
 ;D thx   en ik ga denk wel  spieken met wat  kartonnetjes  maar dat mag je gerust zien hoor .
en 3 maal is scheepsrecht  dat is een goed uitgangs punt .

de bouw zal  wel trager vooruit gaan wegens veel meer werk  aan  het schip, waar ik nu alles maar uit 1 stuk heb gemaakt en  niet met verbindingen heb gewerkt. maar dat geeft me  dan weer meer tijt om alles rustig  te bekijken voor ik iets  ga doen.

en dat ik er veel uit geleert heb is  wel duidelijk  vooral het beplanken ga je nu helemaal anders bekijken dan als je  anders doed.
een deze dagen zal ik er wel aan beginnen .

ik heb nog een eike plank liggen van mijn grote boot die ik hiervoor ga gebruiken , dus eerst  een dagje zagen want zonder hout  ben ik ook niets  ;D