Recente berichten

Pagina's: 1 ... 8 9 [10]
91
Boten - Zelfbouw - Statisch * / Re: Ghanjah, scratchbouw, Schaal 1 : 87 (HO)
« Laatste bericht door Beagle Gepost op september 18, 2017, 18:28:40 pm »
voor in de toekomst.
als je echt dunnen scharnieren moet maken. gebruik eens injectie naalden.

Injectie spuiten zijn gemaakt van mooi gehard staal en als je de binnen en buitendiameters kent kan je daar perfect mooie scharnieren mee maken. Het volstaat van telkens één maatje over te slaan. bv.G26 metG24 .  Best kan je ook een soort tooltje maken waarmede je de naalden kan lijmen.

Opgelet die naalden zijn in staal en moeilijk te solderen met tin. Beter zou zijn dat je ze soldeert met zilver hard soldeer. Je kan ze ook lijmen met epoxy lijm. CA lijm zou ik hier afraden omdat je later de messing delen nog moet plooien. b.v; rond een roer.

Hieronder de gangbare maten van injectienaalden met hun uitwendige diameter en de kleur van het naaldhoofd, waaraan je ze kan herkennen

naald   kleur   diam
18G   Rose   1,2
20G   Geel   0,9
21G   Groen   0,8
22G   Zwart   0,7
23G   Blauw   0,6
24G   Paars   0,55
25G   oranje   0,5
26G   Bruin   0,45
27G   grijs   0,4

92
Boten - Zelfbouw - Statisch * / Re: Ghanjah, scratchbouw, Schaal 1 : 87 (HO)
« Laatste bericht door tartane Gepost op september 18, 2017, 13:12:27 pm »
Het maken van vingerlingen (4)

Het eindproduct met het roer op de achtergrond.
Nu moeten de onderdelen op maat worden genipt, daarna kan de stofschaar weer in het naaimandje.
Vervolgens moeten ze in de juist vorm om het roer en om de achtersteven worden gebogen en vastgezet.
Dat vastzetten doe ik pas later, als de houten onderdelen van het roer en de achtersteven zijn gelakt, met secondenlijm.

Het lijkt allemaal wat onmogelijk om te maken. Dat is het echt niet. Het is inderdaad erg klein maar een pincet en een vergrootglas doen wonderen.
Pas in een latere fase van de bouw zal ik de vingerlingen in situ laten zien.

Constant

93
Boten - Zelfbouw - Statisch * / Re: Ghanjah, scratchbouw, Schaal 1 : 87 (HO)
« Laatste bericht door tartane Gepost op september 18, 2017, 13:04:11 pm »
Het maken van vingerlingen (3)

Nu moeten de onderdelen met de pennen worden gemaakt.
Ook dit zijn weer die dunne stripjes. Daarop komt een dun stukje messingdraad.
Op de foto heb ik dit weer vastgezet op een plankje.
Even verbindingen solderen en wat vijlwerk dan zijn ook deze onderdelen klaar.

Constant

94
Boten - Zelfbouw - Statisch * / Re: Ghanjah, scratchbouw, Schaal 1 : 87 (HO)
« Laatste bericht door tartane Gepost op september 18, 2017, 12:59:03 pm »
Het maken van vingerlingen (2)

Nu is het zaak om de buisjes op de stripjes te bevestigen.  Dat doe ik door middel van solderen.
Het is natuurlijk lastig om dit te doen zonder dat de buisjes zelf vollopen met soldeer.
Daartoe moet er iets in de buisjes komen dat niet gesoldeerd kan worden. Ik knipte een zo dun mogelijk stripje van een aluminium plaatje en vijlde dat net zo lang tot het door de buisjes gestoken kon worden.
Vervolgens plakte ik met tape de hele handel op een stukje hout.
Op de foto zie je het aluminium stripje dat de boel op zijn plaats houdt.
Even heel voorzichtig solderen en de buisjes zitten vast op de stripjes. Zonder enige moeite kan het al. stripje uit de buisjes worden geschoven.
Even wat miniem vijlwerk, en het is klaar om in de juiste vorm te worden gebogen.

Constant

95
Boten - Zelfbouw - Statisch * / Re: Ghanjah, scratchbouw, Schaal 1 : 87 (HO)
« Laatste bericht door tartane Gepost op september 18, 2017, 12:50:42 pm »
Het maken van vingerlingen (1)

Om het roer te laten draaien heb je vingerlingen nodig, in dit geval drie stuks. Te grof uitgevoerde vingerlingen kunnen afbreuk doen aan het model (ik heb daar zelf ervaring mee gehad). Deze vingerlingen moeten op HO schaal gemaakt worden en dan moeten ze echt niet breder zijn dan 1 mm.
Tot nu toe maakte ik dat van het dunst mogelijk messing, maar dat is nog te dik om het goed in vorm te kunnen buigen.
Ander materiaal dus.
Ik pakte een magneet en ging naar buiten. Op zoek naar een wegberm waar veel schoolkinderen langs komen. Al snel heb je dan een blikje waar vruchtensap of dergelijk in zat. Even met de magneet proberen of het echt van blik is, en dan naar huis.

Het open knippen is geen enkel probleem. Het stukje dat je dan te pakken hebt moet van binnen en van buiten geschuurd worden zodat alle verf is verdwenen. Wat je nu hebt is materiaal dat zich laat bewerken als papier. Je kunt het zelfs inritsen om mooie vouwen te krijgen. Ik maakte ooit een maquette van het Muiderslot en dat kasteel heeft tamelijk ingewikkelde torendaken. Die heb ik zonder moeite helemaal van dit spul gemaakt. Alle onderdelen soldeerde ik aan elkaar.
NB bij het maken van het papieren model zou ik de daar beschreven vingerlingen van karton niet van papier maken maar van dit materiaal.

Nu even stiekum de beste stofschaar van moeders pakken en dan kunnen we heel dunne stripjes uitknippen.
Van het allerdunste messing buis zagen we vervolgens drie buisjes af. Zie de foto.
Links het materiaal, rechts de stripjes.
Ik ga dit verhaaltje in vier sessies beschrijven dus wacht even met ev. commentaar

Constant


96
Boten - Zelfbouw - Statisch * / Re: Ghanjah, scratchbouw, Schaal 1 : 87 (HO)
« Laatste bericht door tartane Gepost op september 15, 2017, 11:46:21 am »
Hier een foto waar te zien is hoe ze de mast weer rechtop zetten.

Wie het weet mag het zeggen.

Ik denk zelf dat de dikke zwarte lijn een hulpmast is, die bij het spannen van de hoofdtouwen vanaf de boeg het eerst overeind komt. Daarna zal hij denk ik vanzelf loskomen in ongeveer de stand zoals de hoofdmast nu staat en is hij niet meer nodig.

Ik zie wel een tweede mast op het dek liggen, hij steekt een klein eindje over het achterschip. Mogelijk is dit de bezaanmast die simpel kan worden opgehesen door de nog niet helemaal recht staande hoofdmast. Ze kunnen hem dan door een gat in het achterdek steken. De mastvoet staat dan in een blok op het hoofddek (zie vorige posting van 13 september). Verder zie je over bijna de volledige lengte de roede liggen.
De vorm van de luikopening waar de mast in moet is zo gemaakt dat hij bij het rechtzetten vanzelf op de goede plek komt.

Constant
97
Boten - Zelfbouw - Statisch * / Re: Ghanjah, scratchbouw, Schaal 1 : 87 (HO)
« Laatste bericht door Beagle Gepost op september 15, 2017, 11:25:31 am »
constant
surf eens naar
http://www.vaartips.nl/tips.htm
en dan met de letter S naar Spudpaal. & ook naar stijlen mast.
goede uitleg en met prentjes.
98
Boten - Zelfbouw - Statisch * / Re: Ghanjah, scratchbouw, Schaal 1 : 87 (HO)
« Laatste bericht door ISOLA2 Gepost op september 15, 2017, 10:51:24 am »
Rechtzetten van een mast met de middelen aan boort gebeurt ook bij de pleziervaart.
2  rondhouten zet je met de voet in het gangboord ter hoogte van de mast, boven samen gebonden en een takel er aan, naar voor en achter een lijn om de boel op zijn plaats te houden.
Als je nu je mast met de top naar voor legt en je bevestigd een strop op de juiste plaats rond de mast dan kan je via de takel je mast ophijsen , de voet verdwijnt  dan via het luik aan dek tot de mastvoet op zijn plaats staat.
Door dat luik achter breder te maken heb je ruimte om tijdens het hijsen de top van de mast naast de lijn die de rondhouten op zijn plaats houden te bewegen.
99
Boten - Zelfbouw - Statisch * / Re: Ghanjah, scratchbouw, Schaal 1 : 87 (HO)
« Laatste bericht door tartane Gepost op september 15, 2017, 10:16:47 am »
Dank voor de uitleg. Heel langzaam wordt steeds meer duidelijk over dit mooie schip.
Wat ik nog steeds niet begrijp is waarom de mast wel eens gestreken moest worden. En hoe zetten ze hem dan weer recht. Er zijn foto's van een gestreken mast en ook afbeeldingen genomen kennelijk tijdens het recht op zetten.
Ik zoek al enige tijd contact met de directie van het museum in Sur, maar dat vlot nog niet erg.

Constant
100
Boten - Zelfbouw - Statisch * / Re: Ghanjah, scratchbouw, Schaal 1 : 87 (HO)
« Laatste bericht door ISOLA2 Gepost op september 15, 2017, 09:58:33 am »
De stutpaal was mee aan boort, in de zij waren er bij mij 2 ogen die boven in de stutpaal paste, onder aan de voet van de paal was een vlakke plaat om niet in de grond te zinken , paal was in 2 delen die in elkaar schoven om de hoogte te regelen , gaten en een pen erdoor om de boel van hoogte te stellen. Een heel gedoe , palen zijn snel naar het oud ijzer verhuist,
Bij je Ghanjah zullen ze die palen tegen de palen aan boord hebben gebonden om de hoogte te regelen, die extra paaltjes in de zij voor de zekerheid was wel nodig want met een beetje wind op het tuig werd de lijwaartse paal in de grond gedrukt.
Heel dat zaakje was alleen maar te gebruiken met een vrij harde en vlakke bodem.

Pagina's: 1 ... 8 9 [10]