Recente berichten

Pagina's: 1 [2] 3 4 ... 10
11
Boten - Kits - Statisch * / Re: Gneisenau 1943
« Laatste bericht door Beagle Gepost op november 14, 2017, 17:19:08 pm »
1m16. 
doet mij denken aan een zekere Scharnhorst van 1,2M lang
waarmee ik te voet van Berchem naar Wommelgem trok om dan naar het Rivierenhof te wandelen om daar in de club met die boot te gaan varen.
Isola moet zich waarschijnlijk dat nog levendig voorstellen.

12
2017 * / Re: 2017
« Laatste bericht door Beagle Gepost op november 14, 2017, 17:05:56 pm »
wij zijn nu bijna einde 2017.
graag zou ik toch eens willen vernemen hoever men nu met dit project staat?
13
Boten - Kits - Statisch * / Re: Gneisenau 1943
« Laatste bericht door amateur Gepost op november 14, 2017, 16:55:02 pm »
Wow, wat een joekel!

Ben jij trouwens een van die nijvere zandscheppertjes daar in Den Helder?
Niet een klus die je op een zaterdagmiddag eventjes doet....

Jan
14
Boten - Zelfbouw - Statisch * / Re: Ghanjah, scratchbouw, Schaal 1 : 87 (HO)
« Laatste bericht door Beagle Gepost op november 14, 2017, 16:49:58 pm »
Citaat
Bij dit schip komt het in nogal overdreven vorm voor omdat het erg spits toeloopt en er ook een luik zit dat driehoekig is.
Ik heb gezien dat dit bij moderne jachtbouw niet meer zoveel gedaan wordt, kennelijk ook door de toepassing van heel goede kwaliteit lijmen, maar die hadden ze vroeger niet.

neen die "kit"-lijmen hadden ze vroeger niet.
Maar ik vraag mij af of men in die tijd niet afweek van de klassiek vorm van rechtlijnig beplanken doch meer de, nu ouderwetse, vorm van ronde beplanking toepaste?
Dus de planken volgen de zijkant en komen bij elkaar in het midden met een koningsplank?

Maar in moderne jachtbouw eindigt men nog steeds niet de beplanking in een punt hoor. Maar men maakt tegenwoordig een afronding aan de punt  met een straal van 3cm. Ik zie het iedere week hier op de werf bij verschillende yachten, zowel met het klassiek teakdek als met de huidige kunststof dekken.
15
Boten - Kits - Statisch * / Re: Gneisenau 1943
« Laatste bericht door Jack2017 Gepost op november 14, 2017, 16:18:09 pm »
1 meter 16
16
Boten - Zelfbouw - Statisch * / Re: Ghanjah, scratchbouw, Schaal 1 : 87 (HO)
« Laatste bericht door tartane Gepost op november 14, 2017, 10:53:17 am »
Het beplanken van het dek.
Aangezien ik een voorstander ben van het niet eindigen in een punt van de dekplanken, wil ik hier graag uitleggen hoe ik dat doe.

Bij dit schip komt het in nogal overdreven vorm voor omdat het erg spits toeloopt en er ook een luik zit dat driehoekig is.
Ik heb gezien dat dit bij moderne jachtbouw niet meer zoveel gedaan wordt, kennelijk ook door de toepassing van heel goede kwaliteit lijmen, maar die hadden ze vroeger niet.

Als je naar uiterst linksonder kijkt dan zie je daar de plank zitten die nog moet worden uitgekeept. Die plank zit vastgelijmd op het dek. De eerstvolgende dekplank leg ik daar dan overheen totdat de linksboven liggende punt van de plank gelijk ligt met de schuinte van de vastgelijmde plank.

Op dat punt maak ik een kleine insnijding in de vastgelijmde plank (ongeveer tot de helft) en vervolgens een snede naar de plek waar de vorige punt van een plank in de vastgelijmde plank verdween. Dat ontstane driehoekje peuter je los uit de vastgelijmde plank. Vervolgens maak je deze vorm aan de plank die je aan wilt brengen, en lijm hem vast.

Het dek schuur ik niet meteen. Eerst ga ik er overheen met een schraper. Dat gaat heel goed met een plat breed hobbyvijltje. De voorkant daarvan, ongeveer een cm breed, is scherp genoeg om als schraper te dienen. Daarna schuur ik het dek en zet ik hem in de lak.

Het lijkt allemaal erg moeilijk maar dat is het beslist niet! Het kost alleen wel wat tijd om het goed te doen.
Bij dit model heb ik gekozen voor fineer als dekplanken. Hier moet zo veel worden uitgesneden dat dikker hout alleen maar moeizamer wordt om uit te snijden.

Tussen de relingsteunen heb ik zoals je ziet kleine plankjes gelijmd. Die uit te kepen planken lopen daar dus voor langs.

Constant




17
Boten - Kits - Statisch * / Re: Gneisenau 1943
« Laatste bericht door amateur Gepost op november 14, 2017, 06:34:26 am »
Even voor mijn idee: hoe groot wordt zo'n slagschip in schaal 1:200?

Jan
18
Boten - Kits - Statisch * / Gneisenau 1943
« Laatste bericht door Jack2017 Gepost op november 13, 2017, 20:27:55 pm »
Hallo iedereen.

Ik had beloofd mijn vorderingen hier te laten zien. Aangezien dit de eerste keer is dat ik een model als dit bouw, kost het me zo nu en dan aardig wat hoofdpijn om een oplossing te bedenken. Ik heb ruime ervaring met standaard bouwmodellen en ook veel "scratchbuild", wat ik eigenlijk het liefste doe.

Het gaat hier om het 1:200 Trumpeteer model van de Scharnhorst.
Aangezien de Scharnhorst en Gneisenau zusterschepen zijn moet ik de Scharnhorst ombouwen naar de Gneisenau.
Dat is voor later zorg. Het model is bedoeld voor een museum, gevestigd in een bunker, waar ooit het secundaire geschut geplaatst was van de Gneisenau. www.m219.nl

Zo langzamerhand begin ik de tekeningen te snappen, het is natuurlijk een heel ander ding dan een met voorbeeldplaatjes gevulde handleiding.
De romp is van plastic, en dat geeft gelijk een uitdaging. Na het plaatsen van de spanten heb ik de eerste latjes erin gelijmd.



Toen kwam de eerste uitdaging. Het is bedoeld als een varend model, echter deze komt statisch in het museum te staan. Van de schroefassen klopte niets vergeleken met het origineel. Scratchbuilden geblazen.
Na veel testen heb ik van twee pennen en zelfgedraaide stukken plastic de onderdelen kunnen maken. Ik ben tevreden met het resultaat.



Daarna kwam het inlijmen van het eerste dek. Dit viel reuze mee omdat het onderdeel al voorgesneden was.



Hierna heb ik de latjes ingelijmd die het dek als het ware opsluiten.



Nu ben ik toe aan de voor mij moeilijkste opgave, het dek op maat krijgen. Volgens de beschrijving moest ik de bouwtekening copieeren , uitsnijden en als mal gebruiken. Echter bleken er toch wat afwijkingen voor te komen. Over naar plan B.... Hoe krijg ik een exacte afdruk van de binnenzijde van de romp ?
Ik had twee ideeën:
1: ik maak een omtrek van de boot, knip deze uit en span deze op de bovenkant. Met mijn nagel ga ik langs de randen zodat er duidelijk een afdruk ontstaat waarlangs ik deze kan afknippen.
2: ik leg de boot ondersteboven op de scanner en printen maar.
Beide ideeën werkten goed. Echter kon ik met de scanner niet verder omdat de inkt toevallig net opraakte...
Enfin, ik heb het stuk papier netjes uitgeknipt en op de plaats van het dek gelegd. Dit zag er goed uit.



Deze week maar een poging wagen om het dek d.m.v. het uitgeknipte sjabloon op maat te krijgen....
19
Boten - Zelfbouw - Statisch * / Re: H.M.B. 'Endeavour'; schaal 1:60
« Laatste bericht door Sparks Gepost op november 13, 2017, 17:07:15 pm »
Langzaam maar gestaag vordert de bouw.

De 'verschansingen' van het achterdek zijn gerealiseerd en deze zijn aan de binnenzijde beplankt.

De dekplanken liepen eerst door tot het einde van het dek, maar eindigen nu tegen een dwarsscheepse plank. Deze staat niet op de tekeningen die ik gebruik, maar het lijkt mij wel logischer dat hij er is.

Ook aan de spiegelplaat is het nodige gedaan. Naast de eerst vervaardigde plaat met de raamopeningen heb ik een tweede plaat gemaakt met openingen op dezelfde posities als de totale vensters op de eerste plaat. Beide platen zijn al zo ver als mogelijk in de eindkleur geschilderd.

De platen lijm ik op elkaar in een curve die gelijk is aan de achterzijde van het achterdek. Zo ontstaat er diepte/relief, waar ik straks de luiken in kan laten vallen. In het midden is geen (5e) venster, want daar bevindt zich immers de roerkoker.

De buitenste spiegelplaat vertoont nu 3 nog ongeverfde strepen. Daar komen straks 3 profielen in okergele kleur op; en hout-op-hout lijmt beter dan op verf.
Het uitzagen van de schotten was al geen pretje vanwege het hardhout-triplex. Maar hoe zorgvuldig ik ook gewerkt heb, bij het afschuinen van de schotten t.b.v. de eerste huidlaag dreigden op veel plaatsen butsen en holten te zullen ontstaan. Ook de ongelijke schalen van 3 tekeningen veroorzaakten vreemde lijnen. Hier moest dus het nodige weggevijld of opgevuld worden. Daarom ziet het geheel er nu nogal rommelig uit. Maar vreest niet . . . daar zie je later niets meer van.

De schotten en opvulstukken t.b.v. de holle wuif leveren ook de nodige hoofdbrekens op. Daar ben ik nog niet mee klaar.



De laagwaterlijn op de zijkanten van de schotten markeerde ik (= gemakzucht) aanvankelijk aan de hand van de tekeningen die t.b.v. het uitzagen op de schotten zitten. Echter het zorgvuldig uitzagen en het op maat vijlen van de aansluitingen met de kielplaat ten spijt heeft dit toch geleid tot schuin gelijmde schotten. Met als gevolg onregelmatige laagwaterlijnen. Ik had beter de beproefde methode kunnen toepassen. Heb dit alsnog op de gebruikelijke manier gedaan met een overbekend soldeerhulpmiddel. De hiermee getrokken rode lijntjes vertonen hier en daar flinke verschillen t.o.v. de eerste methode (zwarte lijntjes).






Groetjes, Flip.
20
Boten - Zelfbouw - Statisch * / Re: Ghanjah, scratchbouw, Schaal 1 : 87 (HO)
« Laatste bericht door tartane Gepost op november 12, 2017, 16:28:31 pm »
Hoe dat in zijn werk ging bij Hollandse schepen dat weet ik niet. Ik denk dat de methode die jij hebt uitgedacht wel heel plausibel is.

Bij een Ghanjah ging het denk ik anders. Die driehoekige sleuf zit bij alle schepen uit de ongelooflijk uitgebreide familie van de Dhows. Of ze nu één of meerdere masten hebben.
Op de foto zie je bij mijn model hoe dat zou gaan. De hoofdmast is naar achteren neergelaten, in die sleuf, terwijl de voet nog steeds onder in het schip rust. Er zijn mij geen foto's of beschrijvingen bekend waaruit blijkt dat de mast uit het ruim is gehaald.

Dat die opening driehoekig is kan ik bij schepen met meer dan één mast verklaren. De neergelaten mast moest schuin naar achteren naast de achtermast terecht komen. Maar dit verhaal gaat niet op bij dhows, met één mast, die hebben die driehoekige openingen ook.

Voor de mast zie je een korte zwarte mast  (hier even voor de duidelijkheid zwart gemaakt) Die mast zit vast aan de dekbalken en onderin op de kiel. Als de grote mast overeind staat dan zit die met sjorringen vast aan die kleine mast, zowel boven als onder het dek.

In mijn posting van 15 september heb ik een foto laten zien waarop een Ghanjah met een gestreken mast. Mogelijk zijn ze hem daar weer aan het overeind zetten. Ik denk dat de korte achtermast daarbij van nut is. Ze zouden de mast daaraan kunnen ophijsen tot aan de top van die mast, waarna tuien vanaf het voorschip de rest moeten doen.

Maar bij spookt alsmaar de vraag: Waarom zouden ze die mast strijken? Ik kan daar geen verklaring voor vinden. Het werd denk ik niet vaak gedaan, want er zijn tal van foto's die die schepen laten zien met gestreken zeilen (roeden) maar waarbij de mast nog overeind staat. Het enige wat ik kan bedenken is dat zo'n schip nogal wiebelig op het strand rechtop stond, gesteund door palen, en dat de opgeheven mast daar voor een risico zorgde.

Voor de schaal heb ik mijn Volkswagen Golf nog even onderaan de romp geparkeerd.

Constant

Pagina's: 1 [2] 3 4 ... 10