Beagle Scheepsmodelbouw

Bouwverslagen Houtbouw => Boten - Zelfbouw - Statisch * => Topic gestart door: amazone op november 28, 2009, 16:14:29 pm

Titel: voorberijding pinas schell-first ---> Voltooid
Bericht door: amazone op november 28, 2009, 16:14:29 pm
ik ga  met het laatste berichtje beginnen omdat ik denk dat de meeste hier het draad je gevolgd hebben.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
dat is wel intresant jan. mischien moet ik het boek tog eens ergens zien te vinden

hoving veranderd ook niets aan witsen zijn maten , maar hij vergeet er dit wel bij te zeggen, wat tog geen kleinig heid is.

wat wel vreemd is de lengte van de hekbalk want die zou tog van te voor gemaakt moeten zijn voor men het vlak legde. en berekent moeten worden op het bestek 

want de kielbalk en het voor en achtersteven zijn wel goed gemaakt naar het bestek. de kielbalk is zelfs te dik als je de kielbalk formules bekijkt zou hij 21 duim(52.5 cm ) moeten zijn en hij is nu 2 voet( 56.6 cm ) dit kan wel te maken hebben met het hout dat voorhanden was natuurlijk.

ik kan H.N. Kamer dan ook zeer goed volgen wat je hier laat zien jan en het zal nog wel kloppen ook , zo op het eerste gezicht. want heb het nog niet na gekeken.

of wel had men vroeger ook een lijstje van de bretes van het vlak, zoals de kielbalk en er zijn nog een hoop lijstjes van deze aard

(als het schip zo lang is moet dit zo lang zijn en zo breed)

ik vermoed dat er ook een lijstje van het vlak moest geweest zijn anders kon men nooit weten hoe lang de hekbalk moest worden voor men het vlak gelegt had.

want de formulevan witsen zegt dat de hekbalk 2/3 van de brete moet zijn dat wil dus zeggen de zelvde brete als het vlak dat ook op 2/3 op de hals gemeten is.

nu is de hekbalk geen 21 voet maar 19,5 voet. dit zou wel met de hout vooraad te maken kunnen hebben natuurlijk maar zeker zijn we niet of ze hebben hem gemeten op 21 voet als hij nog recht was en daarna krom gebrand.


jan ik kan dus volgen wat je post en schrijft. wat niet in mijn dikke kop kan is het uitimmeren van het vlak zoals H.N. Kamer doet. aan de boeg.
ook al kwamen we in het begin op het zelvde uit kwa metingen. de tijt zal het ons zeker leren maar voorlopig blijf ik bij de beplanking bij hoving van de boeg. ook omdat de enige denk nog overblijvende schell-first schip de vasa ook op deze manier is beplankt denk ik dat H.N. Kamer het hier fout heeft.

jan bedankt dat je ff de tijt wou nemen om mijn tekst te lezen en te beantwoorden
Titel: Re:voorberijding pinas schell-first
Bericht door: amazone op november 28, 2009, 16:17:47 pm
het  ging hem hier over dat de maten van het bestek niet over een kwamen met de werkelijke maten van het schip dat gebouwt werd.
jan die het boek van  kramer bezit  zij dat  kramer hier ook naar verwees  en dat heb ik niet bij hoving gevonden.

ik hoop dat jullie een beetje mee zijn  ;)
Titel: Re:voorberijding pinas schell-first
Bericht door: Beagle op november 28, 2009, 16:25:15 pm
he dirk even wachten hé;
ik kan niet 4 dingens tegelijk.  ::) ;D ;D
Forum beginnen, topic's overcopieren, nog bouwen ook, huishouden doen en dan nog Hoving en Witsen lezen . en jou advies geven ?????

geef me even tijd om bij te werken. Ik heb je de laatste dagen zo niet van nabij gevolgd.
Titel: Re:voorberijding pinas schell-first
Bericht door: amazone op november 28, 2009, 16:42:32 pm
np  ik heb nog een paar andere dingens die ik kan doen
ik ben namelijk met mijn eerste modelletje een scheepsbouw dio aan het maken om dat het sunt was om het op te stoken.
doe eerst wat je moet doen  het schip vaart voor het eerst nog niet weg  ;)
Titel: Re:voorberijding pinas schell-first
Bericht door: amazone op november 28, 2009, 16:48:10 pm
en ff proberen een foto te plaatsen

(http://i48.tinypic.com/slmbms.jpg)

(http://i46.tinypic.com/2s7tnx5.jpg)

(http://i49.tinypic.com/23iclfm.jpg)
Titel: Re:voorberijding pinas schell-first
Bericht door: Beagle op november 28, 2009, 17:06:37 pm
Die laatste foto  ..... heb je daar auteursrechten op.... ????
zou een leuke Thumb kunnen worden als log van het forum.
Titel: Re:voorberijding pinas schell-first
Bericht door: Beagle op november 28, 2009, 17:21:39 pm
wacht eens even....


je moet opletten met die Witsen..... Die geeft in feite ergens in zijn boek een aantal meetpunten, ik geloof dat het er acht zijn van een theoretische Pinas van 134 voet lang.
En dan begint hij een mistgordijn op te trekken en begint die paar regeltjes telkens te gaan toepassen op verschillende bestekken en natuurlijk ook telkens met verschillende maten. Witsen is zo slim dat je soms niet in het oog hebt dat je over een ander schip bezig bent.

De wijdte, = is de grootste breedte en die ais 1/4 van de lengte. Die grootste breedte, die wijte is gemeten op de hals = grootspant, en ter hoogte van de scheerstrook = onderste barkhout.

en dan niet gaan verwarren met ander wijtes.....
want dan creeren we een toren van Babbel.

Voor de goede orde, ik heb geen boek van Kamer. dus daar moet je niets over vragen.


De lengte van de hekbalk is 2/3 van de grootste breedte van het schip : grootste wijte.

lengte = 134 voet.
Grootste breedte = 134 /4 =  33 voet en 5 duim. --> 368 duim

Hekbalk =
(368 *2)/3 =  245,3 duim
omgezet in voeten en duimen is dat .  22 voet   6 duim.
Titel: Re:voorberijding pinas schell-first
Bericht door: amazone op november 28, 2009, 19:54:15 pm
foto staan geen auteurs rechten op ;)
en je mag hem best gebruiken als je wil . ik zou het een hele eer vinden als je mijn foto  wilt gebruiken  8)
Titel: Re:voorberijding pinas schell-first
Bericht door: amazone op november 28, 2009, 20:24:49 pm
hoi beagle  witsen geeft 2 soorten van maten op voor deze pinas
1/ de maten volgens de teorie
2/ de echte maten gemeten aan het schip

omdat je nooit zeker bent welke maat hij bedoeld moet je elke keer goed gaan meten  om te weten over welke maat hij het hier heeft.

ik heb het boek van kramer ook niet maar wat ik hoor van jan, doet hij elke keer de zelvde ontdekkingen die ik ook doe  :D
je moet  wel ergens een lijn trekken en er voor gaan anders  geraak je er ook nooit uit. dit heb ik ook met het vlak gedaan .

het is me nu wel duidelijk geworden  dat je de maten van de teorie niet aan de praktijk mag en kan koppelen, en elke keer weer opnieuw moet meten en rekenen voor de volgende stap.

ik wil in het begin van volgende week  nog ff  over het boegsel der klimmen uitwijken voor ik er  aan ga beginnen .

ik zal proberen een beetje op mijn woorden te letten  als we over scheepstermen spreken, maar ik ken ook niet zoveel spesefieke namen en zeg dan gauw de  brete of de wijte. dit krijg je als je veel oud hollands leest .   
Titel: Re:voorberijding pinas schell-first
Bericht door: jean op november 29, 2009, 11:11:38 am
De maten die Beagle opgeeft dat zijn de normen die volgens Witsen algemeen gelden voor de bouw van schepen in die tijd. Ook Kamer (en niet Kramer) geeft in zijn boek die maten weer, maar zegt daarbij dat Witsen met de maten die hij opgeeft voor de Pinas van 134 voet behoorlijkt afwijkt en iedereen op het verkeerde been zet. Als je aan de hand van zijn beschrijving een schip wilt bouwen ben je nog even bezig denk ik.

Gr. Jan
Titel: Re:voorberijding pinas schell-first
Bericht door: amazone op november 29, 2009, 19:52:56 pm
inderdaad jan maar nu weet ik  ook waarom de maat zoveel verschild van het  bestek (opgegeven maten )
ik ben dan ook van plan om  het  spant te tekenen van de echte maat, brete van het vlak .en niet  de maat van de teorie.
dit heeft witsen ook gedaan zoals  gezegt  door de brete te meten van het boegsel der klimmen.


ik ga morgen nog eens goed doorlezen  hoe en wat het boegsel der klimmen juist inhoud en hoe ik ze moet maken en plaatsen.
en mischien nog een tekening  er bij  + de nodige vragen  :angel:
Titel: Re:voorberijding pinas schell-first
Bericht door: amazone op november 30, 2009, 11:27:56 am
ik heb tog wel enkele uren nodig gehad  om alles weer om te rekenen en uit te tekenen.
maar ik kom wel tot een goed rezultaat.

boven aan de tekening( boven aanzigt ) de brete van het vlak + de brete van het boegsel der klimmen volgens witsens opmetingen aan het schip. je merkt dat het boegsel achteraan breder uit loopt dit komt mede  dat  het boegsel hier onder  aan het ransoenhout word vast getimmert.

onderaan  zie je het rijzen van het vlak in zij aanzicht als ook het boegsel. achteraan een klijn foutje  dit komt omdat ik  juist wist tot waar het vlak omhoog zou lopen  ( de zandstrook zijn verticale wending aan neemt ) tog zit ik er niet veel naast.

(http://i49.tinypic.com/5a2exc.jpg)

op het boven aanzicht zie je dat kramer zijn teorie nu niet meer kan kloppen  anders viel het boegsel der klimmen  binnen het vlak. ik hoop dat  dit hier duidelijk is  moesten er nog twijfelaars zijn.
Titel: Re:voorberijding pinas schell-first
Bericht door: Beagle op november 30, 2009, 16:51:09 pm
Dirk
!!!
Citaat
het boven aanzicht zie je dat kramer zijn teorie nu niet meer kan kloppen  anders viel het boegsel der klimmen  binnen het vlak.

Twijfelaars zijn er niet maar met zulke uitspraken ga je Jean ni te vriend houwjen.
Je bent de kat tegen de haren in aan het strelen .. zeggen ze toch hier bij ons... :laugh: ;) :D
Ik denk dat Kamer wel juist is,  en ik vermoed dat wij het zijn die het verkeerd interpreteren.

Nu terug naar je tekening.  De bovenste geeft min of meer aan wat ik dacht dat het moest zijn.
Maar met de tweede ...  vergelijk ik je tekening met o.a. het test model uit Hoving zijn boek,  heb ik de indruk dat het boeisel aan de voorkant wat laag gaat uitkomen maar aan de achterkant loopt het volgens mij , en dat is dus zuiver volgens interpretatie van foto's te hoog op.
ik kan verkeerd zijn, maar dat  hoor ik den weer van jou.


verblijd ons maar terug  met een paar oud nederlandse teksten over het boeisel !!! en niet het boegsel.
Titel: Re:voorberijding pinas schell-first
Bericht door: amazone op november 30, 2009, 17:20:26 pm
 ;D ik wil zeker niemant tegen de borst stoten en zeker jean niet  hij heeft me al etelijke keren geholpen  ;)
de foto van  het zij aanzicht  moet ik me dus ook maar behelpen met de maten  die witsen geeft over de opgegeven spanten dus helemaal tot het voorsteven  kan ik niet meten  en  het laatste stukje gok ik dus ook van achter het zelvde  verhaal.  hoe het  er in de praktijk  uit gaat zien  moet ik nog afwachten . er zal zeker weer wat verschil op zitten .

maar de tekening stelt me zeker gerust er zijn geen  atnormale maten bij waarvan je direct ziet dat het niet kan.
het boven aanzicht  vind ik het boegsel wel mooi in een punt uit lopen . hoe kramer zig hier uitvringt ben ik dan wel heel niewschierig naar want  hier moet hij  tog gezien hebben dat  de maten niet  kunnen kloppen op het voorste spant.

morgen  begin ik er aan en dan zien we weer wat er van terecht komt.
Titel: Re:voorberijding pinas schell-first
Bericht door: amazone op december 01, 2009, 19:24:25 pm
het boeisel zit er tegen en  het loopt niet 100% met de teorie maar ik zit er niet ver naast.

de zwarte lijnen zijn de teorie en de rode lijn is de praktijk. op het boven aanzicht zie je dat het aan het voorsteven iets smaller loopt en ook achteraan waar ik moest gissen is het  een heel deel smaller dan ik oorspronkelijk gedacht had.

het zij aanzicht. ook hier vooraan loopt het een beetje meer op en achteraan een klein beetje minder, hier had ik ook geen maten en was het giswerk  in de teorie.

(http://i49.tinypic.com/2euspyf.jpg)

nu heb ik bij het zij aanzicht ook de scheergang getekent zoals witsen hem opgeeft.
het ziet er redelijk goed uit op het eerste zicht. tog vooraan van het voorste spant tot het voorsteven geen maat.  weet iemand hoe het aan het voorsteven zit ? mischien zeggen van yk of kramer hier wel iets van ?

ik ga morgen nog wel eens  door het boek lezen mischien heb ik het niet zien staan maar ik dacht er niets van gelezen te hebben ook niet  in de tekst van witsen

(http://i49.tinypic.com/2zi8q2x.jpg)

(http://i45.tinypic.com/2bwqo3.jpg)

(http://i48.tinypic.com/dbshlz.jpg)
Titel: Re:voorberijding pinas schell-first
Bericht door: Beagle op december 01, 2009, 22:41:21 pm
ik denk dat je aan de kop meer moet verjongen  of .....
Ik had de indruk uit de waterlijn tekening van hoving dat de bovenkant van het boeisel al meer naar een cirkel ging  dan dat het spits was.
Titel: Re:voorberijding pinas schell-first
Bericht door: amazone op december 02, 2009, 13:02:54 pm
yep de foutjes beginnen boven te komen  gelukkig weet ik wel  waar ze zitten

ik had vandaag de spantjes gemaakt en er opgezet. als je dan de scheerstrook erover maakt zie je waar de fouten zitten.

hoe de scheerstrook moet liggen en welke bocht ze vooraan moet maken ben ik achter gekomen.
het buikstuk

(http://i49.tinypic.com/14d0uaq.jpg)

maken van het hals spant volgens tekening

(http://i48.tinypic.com/359k1z5.jpg)


spant plaatsen


(http://i49.tinypic.com/rant78.jpg)

zicht naar achter

(http://i45.tinypic.com/1z6sd4l.jpg)



geheel

(http://i48.tinypic.com/15s65xy.jpg)
Titel: Re:voorberijding pinas schell-first
Bericht door: jean op december 02, 2009, 13:06:52 pm
(http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10771/002~0.jpg)
(http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10771/004~1.jpg)
(http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10771/005~1.jpg)

Hier nog enkele foto's van tekeningen uit het boek van Kamer Volgens mij maak jij je schip te spits. En je strijkt mij niet tegen de haren in hoor. Ik probeer alleen wat hulp te bieden en niet meer dan dat. Ik ben ook geen expert maar ik zie verschillen en als je er dan niet uitkomt.... Kamer heeft een hele uitleg gegeven en heeft heel wat moeite gedaan om aan de hand van de beschrijving van Witsen dat schip te bouwen, maar bijna geen maat kwam overeen met de normen die nota bene Witsen zelf aangaf. Ik hoop dat je er iets aan hebt.
Gr. Jan
Titel: Re:voorberijding pinas schell-first
Bericht door: Beagle op december 02, 2009, 13:15:20 pm
De tekeningen van Kamer, komen visueel erg overeen met de tekeningen in het boek van Hopving.
Ik kan ze natuurlijk niet over elkaar leggen en moet dus enkel op  het zicht voortgaan, maar beiden hebben toch die bijna cirkle in de boeg ter hoogte van het boeisel.

Om niet in herhaling te vallen, volgens de Cahiers was het dus ook hier aan de boeg dat het ernstig misging met 7 prov en dat dit ook heeft geleid tot het afscheid van Mr Vos...

Je gaat echt moeten kijken naar die twee foto's van hoving zijn model, in zijn boek,  en daar trachten uit te vinden, hoe hij het geflikt heeft.

mijn eksterogen ;D :D :D vertellen me dat jouw boeg te scherp is. Ik wil wel meedeneken, maar heb de oplossing ook niet in mijn mouwen steken.
Titel: Re:voorberijding pinas schell-first
Bericht door: amazone op december 02, 2009, 13:28:26 pm
jan en baegle  erg  bedankt.

er zit inderdaat een  fout  aan de boeg met het boeisel. maar weet ook hoe ik de fout gedaan heb en wat ik er aan moet veranderen.
aan het vlak zat ik nog goed  waarom ik met het boisel niet op de zelvde manier door gegaan ben weet ik ook niet maar had het wel moeten doen.

ik ga ff kijken wat ik er kan aan veranderen zonder erg veel te moeten afbreken  :) want ik wel weten dat het mogelijk is natuurlijk.

kramer geeft wel veel meer uitleg van de bouw dan hoving zie ik wel.
hij zegt nergens waar hij fouten is tegen gekomen en hoe hij die opgelost heeft, dit doet kramer presies wel

thx voor de foto s jan
Titel: Re:voorberijding pinas schell-first
Bericht door: ISOLA2 op december 02, 2009, 14:44:40 pm
Ga trachten met foto's van Jean een 3D model te maken
Titel: Re:voorberijding pinas schell-first
Bericht door: amazone op december 02, 2009, 14:47:28 pm
 ;D het afbreken ging vanzelves

het terug maken zal iets anders zijn . wel weet ik dat het nu op deze manier gaat en dan zit de vorm er  ook goed in als ik naar boven op de scheerstrook meet en pas.  mr vos... heeft de zelvde fout als mij gedaan  denk ik.  hij had deze fout tog  moeten zien  toen hij zijn model maakte ?
Titel: Re:voorberijding pinas schell-first
Bericht door: amazone op december 02, 2009, 14:49:26 pm
rené  dat is heel vriendelijk maar kramer past een andere manier toe aan het voorsteven dan mij en hoving hij laat de eerste planken naast het voorsteven doorschieten naar boven zoals bij een fluit.
Titel: Re:voorberijding pinas schell-first
Bericht door: amazone op december 02, 2009, 17:05:38 pm
niet voor gevoelige bouwers  >:D

(http://i50.tinypic.com/wv5nk2.jpg)

zo zie je maar dat  het niet altijt rozegeur en maaneschijn is. ik  ga het zo  goed mogelijk proberen te maken maar  ga niets beloven  ;D

als het nog te maken valt
Titel: Re:voorberijding pinas schell-first
Bericht door: Beagle op december 02, 2009, 18:13:35 pm
aaaaaiiiii   houtbeul    mijn hart !!! ;) :D :D :D :D :D :D

Probeer je ons later te vertellen wat je nu gedaan hebt en waarom het eerst dus te spits was.

Titel: Re:voorberijding pinas schell-first
Bericht door: pauwels op december 02, 2009, 19:19:00 pm

Probeer je ons later te vertellen wat je nu gedaan hebt en waarom het eerst dus te spits was.


ik ben serieus benieuwd wat nu de 'fout' is geweest. Ik zie het nog steeds niet, net als de vorige trouwens. Waarom niet eerst de scheerstrook geplaatst en van daaruit te kijken wat er van komt. En natuurlijk een vraag hoe je aan de afmetingen van het achterspant komt. Volgens mij ben je niet snel tevreden over het schip  :)
Titel: Re:voorberijding pinas schell-first
Bericht door: amazone op december 02, 2009, 20:11:50 pm
pauwels ik had de scheerstrook al gemaakt en er op gezet.  tog was ik niet te vreden. ben dus nog eens  in de boeken gedoken en  hoop de fout gevonden te hebben.

ik zal zeker nog vertellen wat ik fout heb gedaan of denk gedaan te hebben.
ik  ben echt geen miereneuker hoor maar het moet wel een beetje kloppen natuurlijk  ;D en het blijft een voorberijding op de  echte bouw  dus moet ik wel zeker zijn wat ik aan het doen ben zodat ik later deze fouten niet meer maak .

aan deze boeg heb ik wel 2 dagen werk voor ze weer een beetje toonbaar is  :laugh:
Titel: Re:voorberijding pinas schell-first
Bericht door: amazone op december 05, 2009, 14:35:47 pm
het veranderde vlak  maar vooral  het boeisel der klimmen dat niet goed was uitgetimmert. dit had ik dus veranderd  .
een hoop foto s  dat jullie het ook zien  wat ik bedoelde  met niet goed.  helemaal de onderste  foto zie je ook goed  hoe het eerst was  deze kant heb ik niet veranderd zodat je goed het verschil ziet  als de scheerstrook er op staat.  bij de 1 foto zie je ook het verschil in hoogte van het booisel als je van op zij kijkt.  en voor de rest  denk ik dat het nu wel goed zit

(http://i47.tinypic.com/29112k0.jpg)

(http://i46.tinypic.com/2eyyh3n.jpg)

(http://i46.tinypic.com/2lmw7r8.jpg)

(http://i46.tinypic.com/2lmw7r8.jpg)

(http://i48.tinypic.com/11b402o.jpg)

(http://i46.tinypic.com/5zpjz6.jpg)

het verschil tussen de 2 en de laatste foto is het verschil van goed en niet goed ik hoop dat het  duidelijk is
Titel: Re:voorberijding pinas schell-first
Bericht door: Beagle op december 05, 2009, 15:43:33 pm
hoi Amazone.

Kijk eens naar de scheerstrook = eerste barkhout op de tekening van Kamer.
bovenaanzicht en let op de bocht aan de boeg. Ik heb er een rode lijn op gezet. = het is bijna een cirkel !!!!

(http://lh6.ggpht.com/_KD7clubftLA/SxqMpsNR7pI/AAAAAAAAAcQ/3fMS9zYKCXQ/scheer01.jpg)

en kijk dan eens wat ik denk dat bij jou de scheerstrook zou moeten zijn.
(http://lh5.ggpht.com/_KD7clubftLA/SxqMp00XWpI/AAAAAAAAAcU/8Wdw_TQM6d4/scheer02.jpg)

nu even afwachten wat de andere  ervan vinden. Ik denk dat je scheerstrook nog veel te scherp is.
Titel: Re:voorberijding pinas schell-first
Bericht door: Beagle op december 05, 2009, 15:55:54 pm
Zie eens naar de vorm de ronding van de drie spanten
de 90 staat op de winkel van de boeg de 95 staat ervoor en de 100 is terhoogte van de voorkant van de bak.
(http://lh3.ggpht.com/_KD7clubftLA/SxqPqnwWMnI/AAAAAAAAAcY/FF52glAQ-Pg/scheer032.jpg)

ik zou toch eens proberen van dergelijke spanten te maken voor jouw schip al is het gewioon in een stuk karton  en daarmee  je voorkant beplanking eens mee te vergelijken. Misschien ga je een beter idee krijgen waar nu echt het schoentje wringt.

En mocht je het vinden, dan krijg Jij van mij een stanbeeld en ik denk dat er dan velen gaan zijn die je heel dankbaar gaan wezen.
Titel: Re:voorberijding pinas schell-first
Bericht door: amazone op december 05, 2009, 16:44:34 pm
dat zal ik zeker wel eens  proberen.
over de ronding van de boeg is witsen tog  duidelijk  volgens mij.  het heeft me wel  enkele uren lezen gekost voor ik het gevonden had maar  dit zecht witsen en nu moet je ook in je hooft houden dat niet alle stevens even veel vallen dan dat ze hoog zijn witsen // de scheerstrook staat rond  zoveel het voorsteven  rond staat.  dit wil zeggen dat het voor steven en de scheerstrook de zelvde ronding hebben. in modelbouw makkelijk te maken, gewoon de scheerstrook ff aan de binnenkant van het schip leggen en het zo branden dat het de zelvde ronding heeft als het voorsteven .

dus bij een stijl voorsteven zal de ronding ook meer zijn dan  bij een flauw vallend steven. maar het zal altijt mooi rond zijn als je  dit toepast.
dus de ronding hangt af van  het voorsteven volgens witsen.  hoving heeft dit wel niet vermeld ik weet ook niet  wat de anderen er over schrijven.

als je nu  de tekening met de rode lijn ziet  kan je ook zien dat de scheerstrook en het voorsteven niet de zelvde ronding hebben. waar ze dit vandaan hebben weet ik niet , maar mischien word er een uitleg aan gegeven door kramer.
Titel: Re:voorberijding pinas schell-first
Bericht door: jean op december 06, 2009, 08:58:07 am
Ik ben het met Beagle eens. Het lijkt mij allemaal nog steeds veel te spits toelopen. Ook de achterzijde is naar mijn idee te spits. Edoch jij bent de bouwer en wij leveren alleen ons goedbedoelde commentaar.
Titel: Re:voorberijding pinas schell-first
Bericht door: luc op december 06, 2009, 09:06:24 am
Dirk,ik volg je in stilte omdat het allemaal nogal moeilijk te begrijpen is als je zelf geen boek hebt.

Maar hier zou ik zeker beagle zijn raad zeker opvolgen.

Beter maak eens van karton een volledig schip.Hiermee bedoel ik valse kiel en alle spanten.

Dan heb je een 3D-model bij de hand die je langs alle kanten kunt bekijken en draaien.

Zoals een foto 1000 woorden zegt,zo zal dat model een boek uitleggen.



Titel: Re:voorberijding pinas schell-first
Bericht door: Beagle op december 06, 2009, 10:12:01 am
amazon je zegt het zelf
be bocht aan de scheerstrook is gelijk aan het vallen van de kiel enhet heeft ook dezelfde norm.


Let op met Witsen !!!! je trapt dikwijls in zijn val... ( Ook ik doe dat hoor- moet altid 3 keer lezen en dan nog goed kijken uit mijn doppen)

Witsen spreekt over een theoretisch model en geeft voor dat theoretisch model de regeltjes en de maten !!!!!
Dan begint het, hij gaat dat regeltje dan gaan verklaren met  .....  ander maten dan zijn regel en een nader schip met ander maten... (Hij verteld het jou niet dat hij weer op een nader tak van de boom zit) en een paar blz later gaat hij zich zelf nog eens tegenspreken met een ander voorbeeld ... als uitzondering op de algemene regel ... maar weer verteld hij je niet dat je nu zelfs op een nadere boom zit...

Een goede raad ..; begin witsen te bekijken als een vrouw ....... Als je begrijpt wat ik bedoel...  en leer de basis regel uit te filteren en let op ieder woord van zijn basisregel  en vergeet 3/4 van de tekst van zijn boek.
Daarom is het ook nodig van Witsen steeds te contoleren met de geschriften van Van Yk. Maar dat is dan weer een echte vakman die sommige zaken zo vanzelfsrekend vind dat hij het vergeet te schrijven .

back to topic.  je scheerhout moet een cirkel zijn aan de boeg.  wat je ons laat zien is veel te scherp.
en waarschijnlijk is je top van je boeisel ook te scherp .


en beschouw onze kommentaar aub als goedbedoeld en dat hij ook ... maar een interprtaie is van "Witsen zijn hersengekronkel"
Titel: Re:voorberijding pinas schell-first
Bericht door: amazone op december 06, 2009, 11:19:19 am
en beschouw onze kommentaar aub als goedbedoeld

dat doe ik  ook hoor het is ook door jullie dat ik al zo ver zit  ;)

de  kartonnen spanten  komen er aan .

dat het schip van achter spits loopt  snap ik niet goed  kun je dit eens verklaren jean ?

dat witsen van den hak op den tak en zelvs op een andere boom springt  is wel duidelijk .  tog vind ik maar 1 regel in het hele boek ( tot nu toe ) hoe de ronding van de scheerstrook moet zijn.

maar ik denk dat jullie je een beetje verkijken aan de ronding van de scheerstrook// jullie bekijken het schip van boven af gezien ( hele maal afgebouwt ) de scheerstrook komt helemaal niet tot  boven aan het voorsteven en is dus ook niet de  definitive ronding van de voorboeg. deze gaat steets ronder worden naar mate ze hoger komt.

het is natuurlijk mooilijk uit te leggen  je zou zelv bij het model moeten staan en dan met de scheerstrook beginnen spelen  ( hoger ;lager ) meer bolling en minder bolling geven.

geef je meer bolling gebeurt het volgende/ de scheerstrook  gaat buiten het grootspant staan ( is dus breder dan de breedste brete ) als je langs over het schip kijkt.

geef je minder bolling ( word scherper )  zakt de scheergan aan het voorsteven omdat de afstand korter word

dit is hoe ik het het beste kan uitleggen maar daar zijn jullie ook niet veel mee. maar ik zal morgen de spantjes  eens maken ,dan heb ik zelv ook een beter zicht op de boeg.
Titel: Re:voorberijding pinas schell-first
Bericht door: Beagle op december 06, 2009, 11:27:31 am
maar ik denk dat jullie je een beetje verkijken aan de ronding van de scheerstrook// jullie bekijken het schip van boven af gezien ( hele maal afgebouwt ) de scheerstrook komt helemaal niet tot  boven aan het voorsteven en is dus ook niet de  definitive ronding van de voorboeg. deze gaat steets ronder worden naar mate ze hoger komt.


wel niet akkoord met jouw zin hierboven.
( men zou jier een vitueel bord moeten hebben waar je met je vinger een tekening on-line kon maken)

De scheerstrook of beter het onderste barkhout is wel ter plaatse de grootste breedte van het schip. zeker aan de boeg.  Daarboven word de romp zelfs terug smaller om dan terug uit te waieren aan de bak en die zo typische rompvorm van een Hollander te bekomen. Dat terug uitwaaieren is nog het best te zien aan het schild of aan de luizenplecht. maar zelfs daar is de romp nooit breder dan op de scheerstrook.
Wij kijken gewoon naar de tekeningen en de  horizontale doorsnee lijnen.
Als je opzij kijkt is de scheerstrook zelfs bijna terhoogte van de bovenkant van de ronding van de boeg, ( bij de 7 p word de boeg wel wat hoger vanuit dit piunt , maar dat is dan gewoon een rechte vertikale lijn !!!  niks ronding meer naar het tweede barkhout. en we weten dat tussen het eerste en het tweede barkhout er steeds maar twee huidplanken liggen.  zo geen grote afstand.
Titel: Re:voorberijding pinas schell-first
Bericht door: amazone op december 06, 2009, 11:42:41 am
ik ga  je geen ongelijk geven dat het boven terug  smaller word.
maar heb tog ff de virtuele vinger boven gehaalt  ;D

en heb ongeveer de scheerstrook er  op gezet. ( zelvs mischien nog iets te hoog  aan het voorsteven )

(http://i46.tinypic.com/2823l6t.jpg)

als je nu op het eerste spant kijkt zie je dat het boven de scheergang nog breder uitgaat.
dit bedoelde ik.
als je nu de scheerstrook op de breedste bredte van het eerste spant tekent  zal je zien dat de scheerstrook dan boven het voorsteven uitsteekt
Titel: Re:voorberijding pinas schell-first
Bericht door: Beagle op december 06, 2009, 11:56:10 am
neen ... klassieke tekenfout  op een bol want je kijkt  er recht op loopt  de korste afstand tussen twee punten ... de echte rechte lijn in een plat vlak altijd volgens de grootboogcirkel. je moet de scheerstrook van opzij bekijken en daar moet het een vloeinde lijn zijn.
Neem eens een bal of een appelsien. en met een mes, langs een blokje hout trek je daar een rechte lijn mee  oip de appelsien. leg daarna de schil eens plat .....

 dat is geen rechte lijn !!!!!  doe het maar eens.  de appelsien mag je opeten.  :D :D :D :D

Bijna iedereen tekend dat fout .  als je langs voor kijkt moet het ongeveer de rode lijn zijn.( in een 2D vlak)

(http://lh4.ggpht.com/_KD7clubftLA/SxuqJM5MkWI/AAAAAAAAAdI/0Qpef_f1WP4/2823l6t.jpg)
PS men noemt dat Boldriehoeksmeetkunde ......  en op een bol is de korste afstand tussen twee punten  een rechte over het oppervalkte, maar als je de bol uitslaat ( bv Mercator projectie dan heb je steeds een cirkelboog.  ( Als je een kaartje ziet van een vliegtuig dat van Brussel naare NY vliegt zie je toch ook steeds dat ze een cirkel tekeken.)
Titel: Re:voorberijding pinas schell-first
Bericht door: amazone op december 06, 2009, 12:01:58 pm
 ;D dan zullen het foto s worden want verder rijken mijn teken  kunsten niet .

maar dat zal voor morgen zijn  :D
Titel: Re:voorberijding pinas schell-first
Bericht door: jean op december 06, 2009, 12:12:49 pm
(http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10771/006~1.jpg)

(http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10771/007~0.jpg)

(http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10771/008~0.jpg)

Dirk, hier nog een drietal foto's uit het boek van Kamer. Je ziet dat de achterzijde van het schip een ander verloop heeft dan dat van jou. De jouwe is veel spitser naar mijn idee.
Titel: Re:voorberijding pinas schell-first
Bericht door: amazone op december 06, 2009, 12:26:21 pm
thx voor de foto s jan  en het verschil is inderdaad veel groter.

ik kan denk ik wel uitleggen aan wat dit ligt maar ben er  niet  zeker van dus pak me niet op mijn woorden  ;D
ook nog  de eerste foto / de scheerstrook  en ik denk dat  dit de scheerstrook van kramer is die ik zie op de foto ? volgens witsen begint deze onder de hekbalk  dit is hier ook  niet het geval.

het spits lopen heeft denk ik te maken met de torsing van de zandstrook. hoe langer deze in de sponning blijft zitten hoe vlakker  je schip naar achter word.
kramer moet tog ergens een reken fout gemaakt hebben met zijn 8 spanten hoor want mijn 8 spant staat helemaal niet zover naar achter denk ik.

ook bij henk in zijn topic 88  had hij het er over dat van yk een formule had van waar de zandstrook uit de sponning komt en zo een verticale stand aan neemt  aan het achter steven.

ik zal dit wel eens ff opsurfen  ;)
Titel: Re:voorberijding pinas schell-first
Bericht door: pauwels op december 06, 2009, 12:32:53 pm
Dat de achterkant te scherp is, komt omdat denk ik, de ransoenhouten te hoog zitten op de achtersteven. daardoor zal de 'spitzigheid' op een eerdere plaats toenemen, als het ransoenhout wat zakt dan krijg je een vloeiender lijn in het geheel, en minder scherp. Ik ben nieuwsgierig naar de kartonnen draaispanten, je zult er een heel andere blik op werpen.
Titel: Re:voorberijding pinas schell-first
Bericht door: amazone op december 06, 2009, 12:39:29 pm
van henk zijn topic 88 // Er zijn volgens mij geen vaste regels voor het buigen van de zandstrook. Wel vermeld van IJk dat voor het uitlopen van de strook de lengte gelijk is aan de val van de voorsteven. Omdat de strook langzaam omhoog gaat zal hij uit de sponning lopen, op dit punt zal de sponning, naar de bovenkant van de kiel geleidelijk open gehakt moeten worden, zodat de zantstrook, ongehinderd een verticale stand aan kan nemen.

@henk  ;D kan ik niet mee akoort gaan  ;) volgens witsen  moeten de rantsoenen 1 voet lager dan de helft van het steven zitten wat  bij mij het geval is.

ik probeer ook maar te bouwen hoe witsen het voorschrijft.
Titel: Re:voorberijding pinas schell-first
Bericht door: pauwels op december 06, 2009, 12:49:38 pm
Heb je dan de binnenkant van de punt of de buiten/onderkant van de punt van het ransoenhout genomen?
Titel: Re:voorberijding pinas schell-first
Bericht door: amazone op december 06, 2009, 12:54:18 pm
jan  als ik van yk zijn teory  toe pas op witsen zijn schip zou de zandstrook  aan het zevende spant uit de sponning moeten gaan lopen.

bij mij  gebuert dit vroeger en zal dan wel het spitse beeld geven.  dus zal ik hier denk tog wel fout zitten, omdat de zandstrook te rap uit de sponning komt.
en zou kramer  zijn kont  ;D er dichter bij zitten dan het mijne

thx  voor het  helpen oplossen van weeral een in mist gesleuert stukje van de  bouw. want witse geeft  hier geen formule of  berekening voor.
Titel: Re:voorberijding pinas schell-first
Bericht door: amazone op december 06, 2009, 13:01:48 pm
onder kant henk

witsen vermeld er wel bij dat bij last dragers de  rantsoenen lager komen als bij fregatten.  dus  hier ook weer geen echte vaste maat  maar licht er aan welk soort schip je bouwt
Titel: Re:voorberijding pinas schell-first
Bericht door: pauwels op december 06, 2009, 13:05:16 pm
Hmm, moet volgens mij de bovenkant zijn ;)
Titel: Re:voorberijding pinas schell-first
Bericht door: amazone op december 06, 2009, 13:14:33 pm
denk het niet henk
(http://i45.tinypic.com/2n6xmib.gif)

tog niet volgens witsen
Titel: Re:voorberijding pinas schell-first
Bericht door: pauwels op december 06, 2009, 13:30:44 pm
Maakt verder niet uit, Het staat op blz 75. van Hoving/Witsen :)
Titel: Re:voorberijding pinas schell-first
Bericht door: amazone op december 06, 2009, 19:11:25 pm
 hoving schrijft ook het zelvde.
maar ik heb  ook eens  een uurtje  van yk gelezen en ook  over het ransoen hout.  van yk zecgt het  iets anders // de cirkel boog  word getrokken op 1/8 deel boven het middeld van het steven.  dit  komt  ongeveer ook  uit op 1.5 a 2 voet   dus ook bij van yk staat de binnen kant van het ransoen hout 1.5 a 2 voet boven het midden van het achtersteven.  en de rest valt er onder.

ik moet zeggen dat van yk niet makelijker leest dan witsen hoor hij springt ook van den hak op den tak.   ;)
Titel: Re:voorberijding pinas schell-first
Bericht door: Beagle op december 07, 2009, 06:51:00 am
voor je voorsteven, boeg
ik ga even een foto van © Pauwels lenen.
(http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10762/09-07-23_mb_7.JPG)

Om je een visueel beeld te geven.
Het is wel niet jouw bouwmethode, maar als je een beetje kijkt naar de centlatten dan zie je heel duidelijk de ronding van je vlak en je boeisel.

Deze foto geeft ook duidelijk weer hoe het zit met de scheerstrook  en welke ronding zij heeft.
(http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10762/SPA54147.JPG)

Jij zit natuurlijk zonder die centen en zonder die spanten en  je moet  toch ongeveer het zelfde resultaat bekomen.
Titel: Re:voorberijding pinas schell-first
Bericht door: amazone op december 07, 2009, 07:56:41 am
hoi beagle. ik was net met de spantjes  bezig en zie  ook waar de fout zit.

enkel te herstellen als ik alles afbreek of opnieuw begin. maar weet wel waar ze zit en hoe ik ze moet oplossen.

over de bocht die de boeg maakt vind ik bij witsen alleen maar terug  // zelvde bocht als het steven.

tog gisteren eens wat van yk aan het lezen geweest  en hij klapt dat de bocht een beetje buiten de cirkel moet staan wel weet ik niet hoe stijl zin voorsteven is  :'(. ( buiten de cirkel = buiten de lijn getrokken met de passer )

ik ga dan ook proberen al mijn (wijshijd  ::)) die ik op de 2 proefstukken geleert heb  over te zetten . naar het te bouwen model.

als je dit bouwt weet je ook waar het woord vlakbouw van daan komt  ;D leterlijk en figuurlijk  ;)

ik ga dan ook met dit model stoppen omdat ik niet verder geraak dan waar ik nu zit  om het goed te krijgen.


als ik het volgende model niet goed krijg kan ik wel zeggen dat het me niet gelukt is om een vlakbouw te maken .
maar ik heb er in iedergeval  wel een hoop van opgestoken en  van bij geleert. en het is pas als je probeert dat je het weet.
zoals ik al zij als je denkt dat de teorie mooilijk is moet je de praktijk eens proberen.
maar waarschijnlijk als je het onder de knie hebt  hoe het moet is het ook kinderspel zoals 300 jaar geleden
Titel: Re:voorberijding pinas schell-first
Bericht door: jean op december 07, 2009, 09:19:35 am
Jammer Dirk dat je ermee gaat stoppen, maar ik kan het best begrijpen. Je hebt er in elk geval veel van geleerd en wij die toekeken natuurlijk ook. Het is ons allemaal een stuk duidelijker geworden en het respect voor de oude scheepsbouwers is alleen maar toegenomen. Konden we nog maar eens even met Witsen en z'n tijdgenoten praten hierover. 
Titel: Re:voorberijding pinas schell-first
Bericht door: amazone op december 07, 2009, 09:56:08 am
inderdaad jan en het ziet er ook allemaal zo makkelijk uit als je in de boeken leest  ;D

ik ga dan nog 1 laatste poging wagen  mocht deze mislukken  zal ik er nog eens een jaar over slapen voor ik nog eens begin want dit is echt wel  leuk om te doen en je leert er elke keer weer van bij.  en voor 5 euro kan je lekker  1 maand vol van je bouw genieten en daar is het tog waar het om draait.  allee bij mij dan tog.  en draait het in de soep dan is het nog maar zo .
Titel: Re:voorberijding pinas schell-first
Bericht door: Beagle op december 07, 2009, 19:36:55 pm
als je dan de derde poging doet 

Drie maal is scheepsrecht of alle goede dingens bestaan uit 3.

Dan zou ik toch even spieken hoor. en op voorhand spanten maken in karton en ook horizontale doorsneden in karton met  in bijna alle karton mallen duidelijk de bijna cirkelvorm.   Die malletjes dan gebruiken , niet zoals bij de klassieke bouw maar gewoon als spiekbriefje bij je vlakbouw. en ook dikwijls kijken naar Pauwels zijn foto's.   daar zie je duidelijk de rompvorm al in verschijnen.

we zullen niet kijken als je spiekt  ;D ;D ;D ;D :D :D :D

PS en bedenk dat je ondertussen enorm veel hebt bijgeleerd  over de 17° eeuwse hollandse scheepsbouw. En wij , jouw lezers, ook.
En welk schip je later ook gaat bouwen, Hollands, Engels, Amerikaans, Frans, Spaans, Zweeds, Russisch .....  Heel veel van dezelfde princiepes komen daar ook in terug en je hebt nu een veel betere kijk op hoe een romp in elkaar zit.
Titel: Re:voorberijding pinas schell-first
Bericht door: amazone op december 07, 2009, 21:13:15 pm
 ;D thx   en ik ga denk wel  spieken met wat  kartonnetjes  maar dat mag je gerust zien hoor .
en 3 maal is scheepsrecht  dat is een goed uitgangs punt .

de bouw zal  wel trager vooruit gaan wegens veel meer werk  aan  het schip, waar ik nu alles maar uit 1 stuk heb gemaakt en  niet met verbindingen heb gewerkt. maar dat geeft me  dan weer meer tijt om alles rustig  te bekijken voor ik iets  ga doen.

en dat ik er veel uit geleert heb is  wel duidelijk  vooral het beplanken ga je nu helemaal anders bekijken dan als je  anders doed.
een deze dagen zal ik er wel aan beginnen .

ik heb nog een eike plank liggen van mijn grote boot die ik hiervoor ga gebruiken , dus eerst  een dagje zagen want zonder hout  ben ik ook niets  ;D