Beagle Scheepsmodelbouw

Bouwverslagen Houtbouw => Boten - Zelfbouw - Statisch * => Topic gestart door: tartane op mei 22, 2017, 10:40:29 am

Titel: Ghanjah, scratchbouw, Schaal 1 : 87 (HO)
Bericht door: tartane op mei 22, 2017, 10:40:29 am
Niets veranderlijker als een modelbouwer, ik ga toch weer voor een zeilschip (in plaats van een ijzeren oorlogsschip zoals ik eerst aankondigde)
Ditmaal ga ik proberen een Ghanjah te bouwen. Er varen er nu nog maar enkelen rond, misschien zelf helemaal niet meer. Het schip hoort thuis in de Perzische Golf (Oman).
Ik ben helemaal weg van zijn stoere eenvoud. Een prachtig schip dat in dit ontwerp al vele eeuwen dienst doet. Nadat ik al enige boeken hierover had aangeschaft ben ik voor nader onderzoek gaan snuffelen op internet en trof via , via een man in Lissabon die zo vriendelijk, en enthousiast, was om mij tekeningen en een uitvoerige studie over dit schip toe te sturen.

Constant

(http://i288.photobucket.com/albums/ll182/tartane49/pm5099-22_zpsh3zqtxpo.jpg) (http://s288.photobucket.com/user/tartane49/media/pm5099-22_zpsh3zqtxpo.jpg.html)
Titel: Re: Ghanjah, scratchbouw, Schaal 1 : 87 (HO)
Bericht door: ISOLA2 op mei 22, 2017, 10:46:32 am
Ga ik zeker weer volgen Constant.
Je kennende word het weer een prachtstuk  :wink:

Succes
Titel: Re: Ghanjah, scratchbouw, Schaal 1 : 87 (HO)
Bericht door: tartane op mei 22, 2017, 10:49:25 am
Hier een afbeelding van de spiegel van een gerestaureerd exemplaar dat bij een museum in Sur ligt. Haast niet te geloven dat dit schip in 1954 is gebouwd. De vormen herinneren bijna aan Hollandse koopvaarders. De vorm van de romp is totaal anders. De twee uitsteeksels zijn de davids, die op vrijwel ieder type schip uit die tijd en in die regio voor komt.
Iedereen kent wel vaag, of niet vaag, de dhow. Een daar veel voorkomend schip waarvan er nog veel rondvaren. Er zijn ontelbaar veel soorten in allerlei namen, maar de ghanjah is wel een van de grootste (samen met de Baghla en de Kitia). Ze lijken heel erg op elkaar maar alleen kenners zien de minieme verschillen.
Ik houd jullie op de hoogte.
Constant



(http://i288.photobucket.com/albums/ll182/tartane49/boutre_zpsg7fml937.jpg) (http://s288.photobucket.com/user/tartane49/media/boutre_zpsg7fml937.jpg.html)
Titel: Re: Ghanjah, scratchbouw, Schaal 1 : 87 (HO)
Bericht door: amateur op mei 22, 2017, 11:02:21 am
leuk datjij iedere keer zoiets ongebruikelijks neemt.
Niets ten nadele van de Prins Willem, Wasa, Victory etc, maar eigenlijk is dit veel interessanter :)

Jan
Titel: Re: Ghanjah, scratchbouw, Schaal 1 : 87 (HO)
Bericht door: tartane op mei 22, 2017, 11:03:57 am
Eén van de zeldzame foto's van een ghanjah vol onder zeil. Het gaat weer om latijnse takeling. Op dit schip ziet dat er weer net iets anders uit. Het ophijsen van de roede gebeurt niet met een kordeelblok dat verticaal achter de mast hangt maar onder een duidelijke hoek naar het achterschip. Waarom dit zo is moet ik in de studie die mij is toegezonden nog uitzoeken. Heel vreemd is ook het totaal ontbreken van berghouten. De romp is glad van kiel tot reling. Ik moet nog heel veel uitzoeken, maar de romp is mij wel duidelijk. De boeg staat onder de onwaarschijnlijke hoek van 30 graden.

En dan dat gigantische zeil...daar word ik helemaal stil van.


Constant

(http://i288.photobucket.com/albums/ll182/tartane49/DSCN4593_zpspcm9ivqi.jpg) (http://s288.photobucket.com/user/tartane49/media/DSCN4593_zpspcm9ivqi.jpg.html)
Titel: Re: Ghanjah, scratchbouw, Schaal 1 : 87 (HO)
Bericht door: tartane op mei 22, 2017, 13:00:01 pm
Of het bouwen van de schepen die ik kies eigenlijk veel interessanter zijn dan die welke amateur noemt, dat weet ik niet. Iedereen moet bouwen wat hij leuk vindt. Ik vind het nu eenmaal leuker om niet alledaagse schepen te bouwen.
Constant
Titel: Re: Ghanjah, scratchbouw, Schaal 1 : 87 (HO)
Bericht door: tartane op mei 24, 2017, 09:03:14 am
In mijn vorige posting had ik het over "niet alledaagse schepen". Excuses, zo had ik dat niet moeten formuleren. Natuurlijk zijn de schepen die iedereen bouwt niet alledaags.

De vorm van de romp van de Ghanjah is tamelijk ongewoon vergeleken met Europese scheepsbouw. Zij wordt ongeveer 30 meter lang. Hoewel ik al heel veel begrijp van dit schip (ik ploeg door 20 bladzijden technisch Engelse scheepsbouw) zijn er nog diverse vragen.

Kan iemand mij vertellen wat;  "lenght between perpendiculars" is? Ik zou me kunnen voorstellen dat dit de lengte van het schip is tussen de plek waar de romp begint bij de boeg (excl. de versierde plank die er uit steekt)  en de rand van de spiegel. Maar als ik dit vergelijk met de: "lenght overall" dan is het verschil ruim vijf meter, en dat kan gewoon niet. Het schip had ook geen boegspriet. Ook is het niet de lengte van de kiel.

Zo is er ook nog een term; "Shape of counter" en dat zou dan zijn: "Single concave". Wat betekent dit?

Inmiddels ben ik alvast bezig met het uit de hand zagen (figuurzaag) van de planken uit 6 mm dik perenhout. Het blijk dat ik dat doe met een snelheid van 91 mm per minuut. Zo houd ik mijzelf van de straat.

Constant
(http://i288.photobucket.com/albums/ll182/tartane49/Ghanjah%20in%20Sur_zpscryxbmrp.jpg) (http://s288.photobucket.com/user/tartane49/media/Ghanjah%20in%20Sur_zpscryxbmrp.jpg.html)
Titel: Re: Ghanjah, scratchbouw, Schaal 1 : 87 (HO)
Bericht door: amateur op mei 24, 2017, 12:18:06 pm
Length between perpendiculars: Is dat niet de lengte tussen de loonlijnen vanaf topje voor- en topje achtersteven?
Single concave. Zegt me niets. Concaaf wel (bol naar buiten toe), maar die single niet, en de combinatie dus ook niet...

Jan
Titel: Re: Ghanjah, scratchbouw, Schaal 1 : 87 (HO)
Bericht door: ISOLA2 op mei 24, 2017, 13:45:43 pm
Single concaaf is bol in 1 richting, dus ontwikkelbaar. kan je uit een vlakke plaat maken omdat je slecht in 1 richting hoeft te buigen.
Length between perpendiculars = lengten tussen de loodlijnen, als het schip op zijn normale waterlijn ligt.
Maar waar je die loodlijnen tekent verschild , tussen de stevens of over de stevens .
Titel: Re: Ghanjah, scratchbouw, Schaal 1 : 87 (HO)
Bericht door: tartane op mei 24, 2017, 15:27:01 pm
Bedankt voor de uitleg. Ik kan het nu ergens plaatsen. Kennelijk wordt bedoeld dat dit de vorm is van het overstek van de spiegel, boven het roer.
Dat meten met de loodlijnen zal wel niet duidelijk worden. Overigens geeft dat niet omdat ik uit de tekeningen dit wel kan halen.

Ik had een tekening van zo'n schip gekregen maar hoe dieper ik in de Engels uitleg raak, hoe duidelijker het wordt dat ook die tekening niet op alle punten kan kloppen. Dus ik maak nu zelf een tekening.

Nog één woord waarvan ik de betekenis nergens terug kan vinden; "spirketting" Vermoedelijk staat het in verband met buiswater.

Constant
Titel: Re: Ghanjah, scratchbouw, Schaal 1 : 87 (HO)
Bericht door: stanley op mei 24, 2017, 18:42:07 pm
spirketting: zetgang of zetweger. Bovenste plank van het boord. Kan ook gelden voor de plank binnenboord, dus aan de binnenkant tegen de bovenkanten van de spanten aan.
Titel: Re: Ghanjah, scratchbouw, Schaal 1 : 87 (HO)
Bericht door: tartane op mei 24, 2017, 21:03:25 pm
Dank. Ik snap het nog niet helemaal, maar ik ga het uitzoeken.

Constant
Titel: Re: Ghanjah, scratchbouw, Schaal 1 : 87 (HO)
Bericht door: tartane op mei 28, 2017, 09:46:32 am
Een gerestaureerde Ghanjah op de kade bij een museum in Sur.

De klassieke vormen van dit schip komen hier goed tot hun recht, zeker als je bedenkt dat dit schip in 1954 is gebouwd.

De enorme roede voor de hoofdmast  is iets langer dan het schip. De vrijwel gladde romp laat vaag een drietal dikkere huidgangen zien die je kunt vergelijken met berghouten.

Halverwege de lengte een soort balkonnetje. Dat is de wc voor de bemanningsleden. In de bodem zit het zelfde gat als een in een Frans hurktoilet. Het ding zit met touwen bevestigd en diende tevens om vanuit hier onderhoud te plegen aan de romp, het kon dus zowel van links naar rechts als van boven naar beneden worden verplaatst (ook handig om hem in zee te laten zakken als hij schoon moest worden gemaakt).

Wat direct opvalt is de 18e eeuws  Engels aandoende spiegel. Er waren drie typen van deze schepen die nagenoeg het zelfde waren, alleen niet in afmetingen. Eén van die typen komt uit India. Ze werden in de 18e eeuw gebouwd op de zelfde Indiase werven waar Engels schepen werden gerepareerd/gebouwd. Men vermoedt daar daarvan de gelijkenis stamt. De zichtbare zijpaviljoens zijn fake. Je kon er niet in en dienden eigenlijk als logisch verloop voor de rondingen in de spiegel.

De grote mast zit op een zeer bijzondere manier vast. Hij moest, kennelijk in de windermaanden, gestreken kunnen worden.

Al weken lang ben ik bezig stukje bij beetje de interessante details van dit fascinerende schip te begrijpen. De tekening die ik maak is bijna af. Het is een gevolg van de literatuur, de onduidelijke en niet altijd kloppende  tekeningen die ik heb en de tientallen foto's die je op internet kunt vinden. Nooit zal ik alles begrijpen, maar de nu ontstane tekening biedt genoeg om er een natuurgetrouw model van te bouwen. Het grote probleem is dat je meer dan genoeg kunt vinden over de buitenkant, maar zelden of nooit zijn foto's op het dek genomen. De reconstructie tekeningen die ik heb geven dan ook alleen de buitenkant, zonder rekening te houden met de binnenkant.

Constant

(http://i288.photobucket.com/albums/ll182/tartane49/ghanjah%20in%20Sur._zpsuguj5lbf.jpg) (http://s288.photobucket.com/user/tartane49/media/ghanjah%20in%20Sur._zpsuguj5lbf.jpg.html)
Titel: Re: Ghanjah, scratchbouw, Schaal 1 : 87 (HO)
Bericht door: amateur op mei 29, 2017, 06:22:32 am
De twee dingen die mij opvallen zijn die bijna vierkante onderspiegel (en niet halfrond, zoals in de meeste europese schepen), en het heel erg zichtbare nagelpatroon: werden de huidplanken met ijzeren nagels vastgezet?

Jan
Titel: Re: Ghanjah, scratchbouw, Schaal 1 : 87 (HO)
Bericht door: tartane op mei 29, 2017, 08:40:29 am
Bij dit specifieke schip loopt de onderspiegel inderdaad bijna recht. Maar dat was bij andere Ghanjah's vaak toch wat ronder.
Er waren drie typen; de Ghanjah, de Baghla en de Kotia. De laatste werd in India gebouwd, en de andere twee in Arabische landen. Alleen van de Kotia is bekend dat oudere schepen werden genaaid (meestal van kokosnootvezel). Inderdaad zie je ijzeren nagels.
De drie typen verschillen heel erg weinig, er vond kennelijk "kruisbestuiving" plaats tussen de werven in India en Arabische landen.

Gisteravond ontving ik van mijn contact in Lissabon een groot aantal foto's van het schip in Sur.
Hij was er op en in geweest en aangezien ik dat wist vroeg ik hem om foto's te sturen die hij maakte op de dekken. Eindelijk weet ik nu hoe de overgang in elkaar zat van het boven achterdek en het hoofddek.

De tekeningen en reconstructies die ik al had geven een onmogelijke situatie weer. Die afbeeldingen laten alleen de zijkanten van die schepen zien (kennelijk zijn de schrijvers er nooit in geweest).
Als je dan een lengtedoorsnede tracht te tekenen kom je aan een doorgang hoogte van hooguit 90 cm. De mensen zijn wel iets kleiner , maar dat geloofde ik toch niet. De aan mij gezonden foto's geven een realistisch beeld, waarmee ik verder kan met tekenen.
Constant
Titel: Re: Ghanjah, scratchbouw, Schaal 1 : 87 (HO)
Bericht door: tartane op mei 31, 2017, 11:28:01 am
De tekening is voor zover klaar (na veel tekenen, nog vaker uitgummen en weer tekenen) om de romp te kunnen bouwen.

Op het dek is het achterste luik trapeziumvormig. Dit is kenmerkend voor al dit soort schepen, groot of klein. Kennelijk heeft het te maken met het strijken van de mast. Bij het oprichten wordt hij door de zijkanten als vanzelf in de goede stand getrokken. Je ziet in de romp een korte paal waaraan dan de mast wordt vastgebonden. Wanten moeten dan voor de rest van ondersteuning zorgen.

Bij het hijsen van de roede wordt een kardeelblok gebruikt, maar die wordt schuin naar achteren getrokken. Aan de achterste mast komt ook een roede maar die wordt opgehesen door een vertikaal bewegend kardeelblok, echter aan de voorzijde van de mast.


De kampanje, als je dat zo mag noemen heb ik overgenomen van de foto's die door mijn contact uit Lissabon zijn gestuurd. Het zit allemaal overdadig vol met houtsnijwerk.

Hoe ik ook zoek in literatuur en op internet, ik kom er niet achter waarom de boeg zo extreem schuin loopt. Dat is bij alle zeilschepen in die regio, welk ontwerp je ook ziet, het geval. Heeft iemand een idee?

Er blijven nog genoeg vragen over. Het gerestaureerde schip in Sur (foto) heeft een stuurwiel en een gesmeed ijzeren kaapstander. Ik wil echter een schip weergeven dat in de tijd past van mijn andere modellen, dus 17e 18e eeuw. Wanneer stuurwielen werden toegepast op Ghanjah's is mij (nog) niet bekend. Ik houdt het voorlopig op een helmstok.


Je mist op deze tekening het lijnenplan voor de spanten. Daarvan heb ik alleen de vorm van het hoofdspant kunnen vinden en details en vormen van de spiegel. Het bovenaanzicht ben ik in vorm meerdere malen tegen gekomen. Ik ga dat proefondervindelijk vast stellen door een kartonnen halfspant te maken waarin ik zorgvuldig de spanten ga "bijknippen" om de juiste vormen te krijgen. Dat zal nog een geduldwerkje worden. Tijdens dat knippen houdt ik zorgvuldig de inmiddels tientallen foto's in de gaten die een beeld geven van de romp (zie de foto in mijn vorige posting).

Het model wordt gebouwd op HO schaal en wordt dan 34 cm lang over alles gemeten. Ik heb vandaag de calque, die ik gebaseerd had op spaarzame tekeningen, laten afdrukken op de juiste schaal. Dat vergroten en afdrukken in tweevoud kostte slechts 4,9 euro.

Constant

(http://i288.photobucket.com/albums/ll182/tartane49/DSCN4661_zpsiq4t9nag.jpg) (http://s288.photobucket.com/user/tartane49/media/DSCN4661_zpsiq4t9nag.jpg.html)
Titel: Re: Ghanjah, scratchbouw, Schaal 1 : 87 (HO)
Bericht door: Beagle op mei 31, 2017, 13:13:07 pm
Citaat
De tekening is voor zover klaar (na veel tekenen, nog vaker uitgummen en weer tekenen) om de romp te kunnen bouwen.
Domme vraag natuurlijk van mij...

Waarom doe je dat niet electronisch i.p.v. met gum en potlood en papier?
Er zijn toch genoeg tekenpakketten  op internet te vinden.
Titel: Re: Ghanjah, scratchbouw, Schaal 1 : 87 (HO)
Bericht door: tartane op mei 31, 2017, 13:38:02 pm
Echt geen domme vraag hoor.
Ik ben 39 jaar lang bouwkundig opzichter-tekenaar geweest en ik heb het op het architectenbureau tot het eind toe volgehouden om te tekenen op een tekenbord (tenslotte was ik de enige die dat nog deed, en kwam men vol belangstelling bij mijn bord kijken als het hele systeem er weer eens uit lag). Aangezien ik alleen te maken had met restauraties van oude gebouwen ging mij dit veel beter af dan met autocad.
Als ik daar nu nog mee zou beginnen dan heb ik daar heel veel tijd voor nodig. Bovendien ben ik zo ingeschoten op tekenen met potlood dat ik dat veel sneller zou doen dan electronisch. Ik houd erg van schetsen en op ware grootte tekenen. Turen op een beeldscherm is niets voor mij.
Constant
Titel: Re: Ghanjah, scratchbouw, Schaal 1 : 87 (HO)
Bericht door: Beagle op mei 31, 2017, 13:47:47 pm
dat kan ik begrijpen.
Ik vind bij pc- tekenen toch één voordeel t.o.v. papier.  Je kan 1000 x gummen en nog is je papier niet beschadigd. Dat euvel had ik vroeger vooral en dan kon ik telkens weer een nieuw blad nemen en opnieuw beginnen.
Titel: Re: Ghanjah, scratchbouw, Schaal 1 : 87 (HO)
Bericht door: tartane op juni 04, 2017, 13:24:28 pm
Zoals ik al schreef had ik, behalve het grootspant, niet de lijnen van de overige spanten.
Om die te maken heb ik eerst het langsspant uitgetekend en deels uitgezaagd op MDF dik 4. Hierop heb ik stukjes karton gelijmd met als vaststaande vorm de spanten 6 en 7. Van daaruit ben ik begonnen de overige spanten een voor een te tekenen en uit te knippen/vijlen. Hierbij had ik goede hulp van de vele foto's die ik ter beschikking heb van de romp. Het bovenaanzicht van de romp had ik al wel nauwkeurig op tekening staan.
Constant

(http://i288.photobucket.com/albums/ll182/tartane49/DSCN4665_zpsxd8kjgt1.jpg) (http://s288.photobucket.com/user/tartane49/media/DSCN4665_zpsxd8kjgt1.jpg.html)


Titel: Re: Ghanjah, scratchbouw, Schaal 1 : 87 (HO)
Bericht door: tartane op juni 04, 2017, 13:32:26 pm
De spanten na een nogal tijdrovend werkje helemaal in de juiste vormen. Twee heb ik er van het plankje moeten halen, en opnieuw moeten vastlijmen, omdat ik per ongeluk iets te veel afknipte.
De volgende stap is het van de plank afhalen en overtrekken op 3 mm multiplex.
Nadat ik het langsspant uitgezaagd heb op 0,8 mm multipex en daarop en daaraan de achtersteven, kielbalk en voorsteven heb gelijmd, kan ik de spanten als halfspanten aan stuurboord bevestigen en opnieuw uitrichten.
Constant

(http://i288.photobucket.com/albums/ll182/tartane49/DSCN4669_zps9zhtfeem.jpg) (http://s288.photobucket.com/user/tartane49/media/DSCN4669_zps9zhtfeem.jpg.html)
Titel: Re: Ghanjah, scratchbouw, Schaal 1 : 87 (HO)
Bericht door: tartane op juni 07, 2017, 11:19:15 am
De halfspanten in 3 mm multiplex, overgetekend van de kartonnen mallen, uitgezaagd en gelijmd op het langspant.
Dit weer nauwkeurig bijgevijld en in die situatie overgetrokken op stukjes multiplex. Dan ontstaan na uitzagen de halfspanten voor de bakboord zijde.
Omdat het langspant gemaakt is van 0,8 mm multiplex, en daardoor nogal buigzaam is, heb ik kartonnen plaatjes tussen de spanten gelijmd. Het is nu een onvervormbaar geheel geworden.
Het langspant is zo dun omdat de kielbalk is ontstaan door aan beide zijden dunne plankjes te lijmen, ook aan de onderkant. De voor- en achtersteven zijn massief en zijn tegen het dunne multiplex gelijmd. Hierdoor hebben de achtersteven, de kielbalk en de voorsteven de zelfde dikte van iets meer dan 2 mm.

Constant

(http://i288.photobucket.com/albums/ll182/tartane49/DSCN4674_zpslmiw0lhw.jpg) (http://s288.photobucket.com/user/tartane49/media/DSCN4674_zpslmiw0lhw.jpg.html).
Titel: Re: Ghanjah, scratchbouw, Schaal 1 : 87 (HO)
Bericht door: ISOLA2 op juni 07, 2017, 14:18:40 pm
Bij de vliegtuigen waar ook met zulke dunne multiplex word gewerkt zie ik vaak als er met een dunne langs spant word gewerkt 2 helften bouwen en deze dan later tegen elkaar lijmen, je hebt dan een dubbele langs spant en de vlakke ondergrond zorg dat alles recht blijf .
Die langs spant loop dan alleen langs de omtrek, omdat ook gelijk de bovenkant word gevormd .
Titel: Re: Ghanjah, scratchbouw, Schaal 1 : 87 (HO)
Bericht door: tartane op juni 09, 2017, 12:05:37 pm
Even een tussendoor foto.
Als ik het in modelbouw even niet meer zie zitten kan ik waarschijnlijk zo doorstomen naar de sierradenindustrie.
Wat je ziet is een perenhouten latje van 13,5 x 4 mm met een lengte van 18 cm.
Daarop heb ik lijntjes getrokken hart op hart 1,5 mm. Die heb ik met de hand ingezaagd tot bijna het eind. Het is nooit handig om meteen helemaal tot het eind te gaan want de laatste latjes vinden zo niet voldoende steun meer tijdens het zagen. (de kraaltjes doen straks niet meer mee!).
Als ik de laatste stukjes uit ga zagen heb ik 9 latjes van 1,2 x 4 x 180 mm. En die ga ik gebruiken op de Ghanjah.
Constant

(http://i288.photobucket.com/albums/ll182/tartane49/DSCN4677_zpsqn5awj2d.jpg) (http://s288.photobucket.com/user/tartane49/media/DSCN4677_zpsqn5awj2d.jpg.html)
Titel: Re: Ghanjah, scratchbouw, Schaal 1 : 87 (HO)
Bericht door: tartane op juni 11, 2017, 17:52:45 pm
Alle halfspanten uitgezaagd en bevestigd op het langspant.

Het eerste spant, aan het achterschip is nog niet gemaakt. Dat ga ik vormen uit opgelijmde stukjes balsahout.

Achter de achtersteven de contramal voor de overhangende spiegel. Hierop bevestig ik het spant voor de spiegel (met plakband of elastiek) vanuit dit spant bevestig ik dan korte schotten aan bak- en stuurboord naar spant nr 2 (terwijl het hele frame vast zit in de "steigers"). Als die vastgelijmd zijn zit ook het spant voor de spiegel vast, en kan ik onder de spiegel de rest van het achterschip vormen door het balsahout. Het langspant loopt dus niet door tot aan de binnenkant van de spiegel. In de spiegel zitten een aantal ramen, die ik open wil laten.

PS...Bij de bouw van de Endeavour had ik net een reactie gegeven mbt. het aangeven van de waterlijn en de berghouten (drie aan iedere zijde). Die markeringen zie je hier op de spanten ook.

Ik gebruik 3 mm berkentriplex voor de dwarsspanten. Dit is heel makkelijk te zagen/vijlen en is erg sterk.

Constant


(http://i288.photobucket.com/albums/ll182/tartane49/DSCN4680_zpsofzousem.jpg) (http://s288.photobucket.com/user/tartane49/media/DSCN4680_zpsofzousem.jpg.html)
Titel: Re: Ghanjah, scratchbouw, Schaal 1 : 87 (HO)
Bericht door: tartane op juni 13, 2017, 10:40:41 am
Het achterschip is nu aangebracht. De kajuit is van binnen voorzien van betimmering, maar veel daarvan zal na afloop niet zichtbaar zijn vrees ik. In de spiegel zitten dan vijf kleine ramen, en ik laat de deur van de kajuit naar het dek open staan. In de kajuit moeten nog wel veel zichtbare spanten met balken voor het bovendek komen.

Ook heb ik een kartonnen mal gemaakt van het hele dek. Die gaat straks dienen voor een dek van 0,8 mm dikte waarop de planken komen.

De uitsparingen zijn luikgaten. In het grote trapeziumvormige gat komt de mast. Die kon ooit neergelaten worden, en dan viel hij naar achteren, en opzij, in de sparing in het dek.
Alles wat je boven het kartonnen dek ziet aan ondersteuningen voor de reling verdwijnt als de huidgangen daar zijn aangebracht. Daarvoor in de plaats komen dunne houten oplangers.

De vorm van het schip wordt nu al aardig duidelijk.

Volgende stap is het vormen van het onderste deel van de spiegel in balsahout.

Op 9 juli ga ik met vakantie naar een zomerhuisje in de Harz. Dan moet het model zover af zijn dat ik daar in alle rust de huidgangen aan kan brengen. Dit is de laatste jaren traditie op mijn vakanties.

Constant
(http://i288.photobucket.com/albums/ll182/tartane49/DSCN4688_zps7abrs4u7.jpg) (http://s288.photobucket.com/user/tartane49/media/DSCN4688_zps7abrs4u7.jpg.html)
Titel: Re: Ghanjah, scratchbouw, Schaal 1 : 87 (HO)
Bericht door: tartane op juni 24, 2017, 09:58:25 am
Na twee keer het hele binnenwerk gewijzigd te hebben was ik tevreden met het resultaat. Het probleem is dat bij dit model de mast niet "uit het dek" komt, maar die moet je kunnen volgen tot aan de voet. De trapeziumvormige opening in het dek is bedoeld als ruimte om de mast achterover te kunnen laten zakken. Hoe ze dat precies deden is mij (nog) een raadsel.

De spiegel is opgevuld en in vorm gesneden voor de huidgangen. De spiegel lijkt nu op de achterkant van en stacaravan, maar dit wordt later aan het zicht onttrokken door de bebording daar op met heel veel versieringen.

(http://i288.photobucket.com/albums/ll182/tartane49/DSCN4818_zpst6rghgbt.jpg) (http://s288.photobucket.com/user/tartane49/media/DSCN4818_zpst6rghgbt.jpg.html)

Het bovenaanzicht laat zien dat ik de binnenkant heel erg heb uitgediept. De mastvoet staat in feite op de kielbalk (hier noodgedwongen iets hoger door de spantconstructie. In het achterste grote gat valt dan de mast, in het voorste kleinere gat komt een korte mast die iets boven het dek uit gaat steken en waaraan de grote mast met woelingen is verbonden. Die kleine mast is vastgezet op de kielbalk. Zie hiervoor de tekening in een vorige posting. Een deel van de spanten heb ik matzwart geschilderd. Daar zal iets van te zien zijn, niet veel, als het dek er eenmaal op zit. Overigens heb ik foto's van de kiel van de Gahnjah in het museum in Sur, waar je ziet dat al het inwendige aan spanthout en huidgangen is geteerd

(http://i288.photobucket.com/albums/ll182/tartane49/DSCN4820_zpsjcgcybyw.jpg) (http://s288.photobucket.com/user/tartane49/media/DSCN4820_zpsjcgcybyw.jpg.html)

Een sfeerplaatje van een Ghanjah ergens op het strand gezet. Let op de beide dikke palen waar het schip in eerste instantie op steunt. Die palen zijn vastgesjord aan de beide vaste staanders die boven het dek uitsteken, en die je op al dat soort schepen vindt. De gebogen spiegel doet heel erg denken aan korvetten van de late 18e eeuw. Die hadden ook zijpaviljoens, maar bij Ghanjah's en dit soort scheepstypen worden die niet benut voor ramen, het is puur bedoeld om de naar beide boorden uitstekende spiegel te ondersteunen.
De versiering op de spiegel wordt voor mij nog een aparte uitdaging!

Eerst maar eens op vakantie en het aanbrengen van de huidgangen. Al het hout daarvoor heb ik al gezaagd.

Constant

(http://i288.photobucket.com/albums/ll182/tartane49/n83082%20-%20kopie_zpspz2qyr1m.jpg) (http://s288.photobucket.com/user/tartane49/media/n83082%20-%20kopie_zpspz2qyr1m.jpg.html)
Titel: Re: Ghanjah, scratchbouw, Schaal 1 : 87 (HO)
Bericht door: Beagle op juni 26, 2017, 09:24:13 am
eerst en vooral een prettig verlof.  en vergeet niet "de zon" mee terug te brengen... :wink: :lol:

mooi vordering . Ik vergeet altijd bij het bekijken van je foto's hoe klein alles in werkelijkheid is.  Heb je bv.geen spoorwegwagentje van Märklin om bij de foto's te zetten als visuele referentie.



en wij kijken natuurlijk uit naar je " vakantie werk"  :banana:
Titel: Re: Ghanjah, scratchbouw, Schaal 1 : 87 (HO)
Bericht door: tartane op juni 27, 2017, 07:36:19 am
In feite is dit schip een product van onze tijd, behalve dan dat alle vormen ongewijzigd zijn overgeleverd uit de 18e eeuw. Dus het is dan mogelijk er een treintje op HO schaal bij te zetten.
Ik zal er aan denken de volgende keer.

Jullie ook allemaal een goede zonnige vakantie toegewenst!

Constant
Titel: Re: Ghanjah, scratchbouw, Schaal 1 : 87 (HO)
Bericht door: Beagle op juni 27, 2017, 07:46:25 am
he constant.
het ging niet over een historisch correct zijn, het ging meer over een visuele aanduiding van de grote. en vermits je schip op 1:87 is en een treintje in HO = 1.87  krijg je dan twee vliegen in een klap.  je kan zien hoe klein jouw model is en tegelijk krijg je een visuele aanduiding hoe groot jouw schip is t.o.v. dat trein-wagentje.
Titel: Re: Ghanjah, scratchbouw, Schaal 1 : 87 (HO)
Bericht door: tartane op juni 27, 2017, 08:33:07 am
Dat is ook wat ik bedoel.
Constant
Titel: Re: Ghanjah, scratchbouw, Schaal 1 : 87 (HO)
Bericht door: tartane op juli 01, 2017, 08:48:15 am
Het is voor mij onmogelijk om postings met foto's te plaatsen over de vorderingen van de Ghanjah.
Als je kijkt naar mijn vorige postings dan zal je zien dat alle foto's zijn vervangen door een vignet van Photobucket.
Ik word gegijzeld om eerst 400 dollar te betalen, dan komen de foto's weer terug. Of dat zo is dat weet ik niet
Zijn er mensen die de zelfde ervaringen hebben met Photobucket?
Is dit een gerechtvaardigde actie of is hier een hacker aan de gang?
Graag reactie, ik weet niet wat ik moet doen.

Constant
Titel: Re: Ghanjah, scratchbouw, Schaal 1 : 87 (HO)
Bericht door: tartane op augustus 11, 2017, 20:45:47 pm

Hoera, ik ben weer in beeld.
Er is hier een methode bedacht, via mijn website, om foto's te transporteren.
(Even een vraag aan Eric om alle postings die over dat Photobucket-ellende gaan te verwijderen).

Iemand had een vraag of ik een foto wilde sturen met daarnaast een treinmodel op de zelfde schaal.
Te zien is het spanten geraamte met al één berghout er op. Het karton achterop is straks het bovendek aan de achterzijde.
Het dek met alle openingen is nog niet vastgelijmd.
In deze gedaante ging het model mee op vakantie en daar heb ik niet stilgezeten.

Constant
(http://constantwillems.nl/album/_data/i/upload/2017/08/11/20170811213105-db73da4e-me.jpg)
Titel: Re: Ghanjah, scratchbouw, Schaal 1 : 87 (HO)
Bericht door: tartane op augustus 11, 2017, 21:11:03 pm
De eerste huidgangen zitten er op.

Tussen en onder de huidgangen zitten drie berghouten op gelijke afstand van elkaar. Het ziet er wat vreemd uit. In werkelijkheid zitten die huidgangen er natuurlijk ook maar dan zijn ze nauwelijks zichtbaar. In feite zijn het drie huidgangen die iets dikker zijn dan de huidgangen zelf. Op veel foto's van Ghanjah's zijn die berghouten niet eens goed zichtbaar. Pas als de bovenste huidgang (een hele smalle voor wat betreft het voorschip) er op zit en daarboven de reling is aangebracht, ga ik ze alle drie voorzichtig afvijlen tot de vereiste dikte.

Het eindigt allemaal wat vreemd bij het achterschip. Dat is straks niet meer zichtbaar als de zijpaviljoens met de spiegel zijn aangebracht.

Ik merk dat er niet veel moeite nodig is om de huidgangen aan te brengen. Dat brengt de vorm van het schip met zich mee. In werkelijkheid worden de huidgangen zonder veel branden gebogen. In die landen is brandstof (hout) schaars en men trachtte dus om zonder veel vuur die huidgangen te vormen. Er zijn talloze foto's bekend van de bouw van dit soort schepen, maar het buigen van hout door middel van vuur, komt daar nauwelijks op voor. Mogelijk is dit alles ook de oorzaak van de enorme lange voorsteven, die vrijwel recht is.
Constant

(http://constantwillems.nl/album/_data/i/upload/2017/08/11/20170811224906-e012600c-me.jpg)
Titel: Re: Ghanjah, scratchbouw, Schaal 1 : 87 (HO)
Bericht door: tartane op augustus 12, 2017, 10:50:13 am
De beplanking inmiddels wat verder gevorderd.
Hier is goed te zien hoe de contouren van het schip worden.

In werkelijkheid is op foto's te zien dat de boeg wat meer aan de bovenkant gekromd is. Op tekeningen van Paris uit de 19e eeuw is die boeg helemaal recht. Aangezien ik een wat ouder type voor ogen heb lijkt dit gemiddelde wel juist te zijn. Ik heb zo veel mogelijk vermeden om één plankbreedte te gebruiken voor de huidgangen. Dat is in werkelijkheid ook zo.

Hier is al te zien dat de berghouten niet opvallen.

Eerst maak ik de romp naar de kiel helemaal af. Door deze werkwijze kan ik behoorlijk wat druk op de romp uitoefenen bij het lijmen van de huidgangen als ik het model op zijn kop leg.

Constant

(http://constantwillems.nl/album/_data/i/upload/2017/08/11/20170811224909-ff9a4c76-me.jpg)
Titel: Re: Ghanjah, scratchbouw, Schaal 1 : 87 (HO)
Bericht door: tartane op augustus 12, 2017, 11:33:20 am
De grondplaat voor de dekbeplanking (0,8 mm multiplex) los op de spanten gelegd. Hierin de al deels afgewerkte openingen.

De driehoekige opening heeft aan de voorzijde een korte mast. Die wordt nog iets korter dan hier. Dit ding staat vast in de constructie. Daarachter komt de grote mast die er met een paar woelingen aan vast zit. Het doel hier van is dat de grote mast naar achteren kan kantelen in de driehoekige opening.

Dit gegeven hebben alle typen schepen die met de algemene naam "Dhow" worden aangeduid. Het waarom hiervan daar ben ik nog niet achter, dat vergt nog enig zoekwerk. De driehoekige vorm maakt het mogelijk de mast naar stuurboord of naar bakboord te laten zakken (misschien om de achtermast te ontwijken).

Het is wel zo dat roosterluiken op deze schepen kennelijk niet werden toegepast. Men maakte gebruik van luiken of van losse balken die in de openingen werden gelegd zoals je hier kunt zien. Daarover gingen dan brede planken.

De grove relingstutten die je hier ziet zijn natuurlijk tijdelijk, die worden straks vervangen door exemplaren in de juiste afmetingen.

Constant

(http://constantwillems.nl/album/_data/i/upload/2017/08/11/20170811224918-e26412de-me.jpg)
Titel: Re: Ghanjah, scratchbouw, Schaal 1 : 87 (HO)
Bericht door: tartane op augustus 25, 2017, 08:31:50 am
De romp helemaal voorzien van huidgangen vanaf het bovenste berghout.
Wat misschien wat vreemd overkomt bij deze schepen is dat de spiegelplanken van het gewulf op de kopse kanten van de huidgangen zijn bevestigd, dus niet ingeklemd tussen de uiteinden van de huidgangen zoals bij Hollandse schepen gebruikelijk was. Bij de weinige foto's die beschikbaar zijn en die duidelijkheid verschaffen over de spiegel heb ik dit telkens waar kunnen nemen.
Het volgende werk is het beplanken van de spanten boven het bovenste berghout.
Constant

(http://constantwillems.nl/album/_data/i/upload/2017/08/25/20170825101922-19e0619d-me.jpg)
Titel: Re: Ghanjah, scratchbouw, Schaal 1 : 87 (HO)
Bericht door: tartane op september 03, 2017, 14:04:06 pm
Werkzaamheden op het achterdek.

Voordat ik de huidgangen aan de verhoogde achterkant kon aanbrengen moest eerst precies worden uitgemeten hoe hoog het bovendek moest komen te liggen ten opzichte van het hoofddek.

Tekeningen in recente publicaties zijn daar niet duidelijk over. Zij laten zelden zien hoe de lengtedoorsnede van het schip is, wel de zijaanzichten. Maar gelukkig beschik ik over foto's die op het dek van een Ghanjah zijn gemaakt. Uitgaande van de ooghoogte van de fotograaf die net zo groot is als ik kon ik na nogal wat rekenwerk vrij nauwkeurig de hoogte bepalen, en andere details.
 
Hier zie je de tweede balk van de balklaag van het dek. De vrije hoogte op het hoogste punt  slechts 170 cm boven het dek. De balk lijkt op de foto erg zwaar, maar dat is vertekening.

Links en rechts van de doorgang zie je wanden opgebouwd uit paneeldeuren(?). Daarachter de trap naar het bovendek. Op de voorgrond achter het driehoekige luik de knecht die nodig is voor het hijsen van de roede. Helemaal afwijkend van andere scheepstypen zit die een heel eind van de mastvoet vandaan. Dit is nodig omdat de luikopening vrij moet blijven voor het achterover kantelen van de mast.

Aan bakboord, net achter de verschansing zie je een zwart vierkantje. Hier komt straks een stevige paal te staan die kenmerkend is voor dergelijke schepen. Vlak achter die paal begint dan het bovendek.

In de volgende posting zal ik de originele foto laten zien waarop ik veel details kon vinden.
De ruimte onder het achterdek is daar afwijkend van het model. Ik heb een paar plattegronden die vaak een andere indeling laten zien. Daar heb ik een keus uit gemaakt.

Constant



(http://constantwillems.nl/album/_data/i/upload/2017/09/03/20170903154131-092056f0-me.jpg)
Titel: Re: Ghanjah, scratchbouw, Schaal 1 : 87 (HO)
Bericht door: tartane op september 03, 2017, 14:30:19 pm
De foto op het dek van een Ghanjah die op het droge is gelegd als museumstuk. De boot is slechts 63 jaar oud!

Hier zie je de balustrade van het bovendek met de nodige versieringen. De lawaaierige blauwe kleuren zijn leuke toevoegingen maar kwamen op Ghanjah''s niet voor. Daar werd alles sober kleurloos gehouden met hier en daar een paar bescheiden tinten. Het vele houtsnijwerk compenseerde dat.

De laddertrapjes zijn de toegangen voor de bezoekers maar horen daar niet thuis. Helaas is het hele dek voorzien van een kunststof bedekking, die doorloopt over de nu niet meer zichtbare relingstutten.

Vergelijk de hoogte van de reling met de doorgang onder het dek.

Achter de vierkante doos op het bovendek staat de bezaanmast.

De blauwwitte opstaande balk is bedoeld voor het vast sjorren van een lange paal als het schip op het strand op het droge staat. Aan beide boorden staat zo'n ding en hielden het schip in evenwicht.

De kaapstander is van gietijzer.

Onder het achterdek is het wat donker, maar de achterwand bestaat uit paneeldeuren, kunstig versierd.
Hier ontbreken de afgeschoten ruimten links en rechts van een doorgang.

Ik heb nog even een vraag.
Al diverse maanden verstuur ik foto's met beschrijvingen van de bouw. Ik vind het jammer dat daar nooit commentaar op komt. Ik zit echt niet te springen om oh's... en Ah's.. Maar wat aanvullingen, opmerkingen en discussies zou ik erg op prijs stellen. Nu lijkt het er op dat niemand hier belangstelling voor heeft (maar wellicht is dat ook zo). Zo te zien wordt het wel veel gelezen (maar wat denkt men daar bij?).
Graag, als je er behoefte aan hebt wat reacties, anders blijft het voor mij zo'n eenrichtingsverkeer.

Constant
(http://constantwillems.nl/album/_data/i/upload/2017/09/03/20170903154138-cc77b989-me.jpg)
Titel: Re: Ghanjah, scratchbouw, Schaal 1 : 87 (HO)
Bericht door: amateur op september 03, 2017, 16:01:00 pm
Hallo Constant,

Ik ben een trouw lezer van je bouwverslagen, maar ik vind het - zonder enige kennis over dit soort schepen - lastig om iets anders te posten dan ohh... en ahh....

Maar ik zou het wel jammer vinden als je niet doorging met je verslag.

Jan
Titel: Re: Ghanjah, scratchbouw, Schaal 1 : 87 (HO)
Bericht door: tartane op september 03, 2017, 16:18:08 pm
Hallo Jan,

Fijn dat te weten, maar er zijn best wel mensen die meer van Hollandse scheepsbouw afweten dan ik en die zou ik graag willen vragen in hoeverre er overeenkomsten met dit scheepstype bestaan.
Hoe verder ik kom hoe meer ik vermoed dat er gelijkenissen zijn.
Ik denk dat de overeenkomsten met 18e eeuwse Engelse schepen nog veel groter is

Constant
Titel: Re: Ghanjah, scratchbouw, Schaal 1 : 87 (HO)
Bericht door: Sparks op september 03, 2017, 17:30:55 pm
Hoi Constant,

Jouw bouwverslag volg ik met interesse. Oh's en ah's geven is niet mijn ding; op den duur wordt dat oervervelend.
Maar om nou commentaar of advies te geven . . . ik kan het niet.
Niet omdat ik dat niet zou willen, maar omdat jij inmiddels onder ons de enige bent met kennis van dit type schip.
Je diepgaande studie van beperkte gegevens over de ghanjah leidt tot jouw aannames en dito beslissingen. Ze lijken allemaal zeer logisch en dat valt zeer te respecteren. Ik doe het je i.i.g. niet na.
Mijn advies: vooral doorgaan (zoals een bekend choreograaf placht te zeggen). En dan bedoel ik niet alleen het bouwen, maar ook het verslag

Groetjes, Flip.
Titel: Re: Ghanjah, scratchbouw, Schaal 1 : 87 (HO)
Bericht door: ISOLA2 op september 04, 2017, 06:35:21 am
Hey Constant,  vergelijken met de westerse bouwwijze , carveel gebouwd op spanten komt het best overeen met een kotter uit de 18/19 eeuw , vooral het achterschip .
Om een diepere vergelijking te maken zouden we meer naar de constructie detais moeten kijken ?
 
Titel: Re: Ghanjah, scratchbouw, Schaal 1 : 87 (HO)
Bericht door: stanley op september 04, 2017, 06:55:52 am
Ik vind je werkwijze altijd inspirerend, maar de origine van dit soort schepen verschilt zo fundamenteel van wat we hier gewend zijn (ik geef toe dat mijn expertise buitengewoon smal is, maar dat heb je nou eenmaal bij specialisaties) dat mij de mogelijkheid ontbreekt zinnig commentaar te leveren.
Neemt niet weg dat ik je werk erg goed vind.
Ab
Titel: Re: Ghanjah, scratchbouw, Schaal 1 : 87 (HO)
Bericht door: amateur op september 04, 2017, 14:00:09 pm
Overigens is het inderdaad zo dat er nog al wat detauils op jouw foto's lijken te verwijzen naar de engelse schepen van rond 1800.
Ook op die laatste foto is ide versierde dekrand te zien, met die (gietijzeren?) pilaar er onder op de hartlijn van het schip.
Dat lijkt zo gekopieerd van de rand van het halfdek bij engelse schepen. Aan de andere kant: een kaapstander buiten de hartlijn is dan wel weer erg a-typisch.
Je vraagt je af: vanaf welke periode werden deze schepen gebouwd?

Jan
Titel: Re: Ghanjah, scratchbouw, Schaal 1 : 87 (HO)
Bericht door: tartane op september 06, 2017, 09:19:11 am
De pilaar onder de dekrand is van hout. Ik had het nog niet zo gezien, maar dit detail lijkt ook op wat je aantreft bij vroeg 19e eeuwse Engelse korvetten. Op de foto zie je de inrichting van het bovendek, en dat is nu niet bepaald Engels. De lage balustrade diende tegen het afschuiven van kleden en tapijten waarop  de bemanning een pijpje lag te roken na gedane arbeid.

Ik heb even op een rijtje gezet wat ik kon vinden over de oorsprong van de Ghanjah.

Die oorsprong moet gezocht worden in India.
Op diverse werven van de British East India Company werden in het begin van de 19e eeuw schepen voor de Royal Navy gebouwd en onderhouden (Bombay en Magazon). Die werven werden soms geheel door lokale scheepsbouwers gerund en aangezien er ook opdrachten kwamen van plaatselijke particulieren is het aannemelijk dat er scheepstypen ontstonden die veel relatie hadden met westerse, vooral Engels scheepsbouw. Overigens waren de Engelsen zeer ingenomen met de degelijke Indiase bouwwijzen van hun korvetten.
Via contacten tussen scheepswerven in Oman en India werden deze schepen verspreid, die geheel volgens vastgestelde maatvoeringen en verhoudingen werden gebouwd.
Er ontstonden zo drie typen die erg veel met elkaar gemeen hadden. Vaak zijn ze moeilijk van elkaar te onderscheiden.
De Kotia was een schip dat alleen in India werd gebouwd, de Ghanjah werd daar van afgeleid en werd zowel in Oman als in India gemaakt, terwijl de Baghla een schip was dat alleen in Oman werd gebouwd (Sur). Maar allemaal volgens het zelfde principe.
De belangrijkste verschillen liggen vooral in de afmetingen (net zoals je kleine en grote fluiten had).

Constant

(http://constantwillems.nl/album/_data/i/upload/2017/09/06/20170906104547-c1282d37-me.jpg)
Titel: Re: Ghanjah, scratchbouw, Schaal 1 : 87 (HO)
Bericht door: tartane op september 13, 2017, 14:01:02 pm
Werkzaamheden op het achterschip.
Het inwendige van de kajuit. Hierna worden alle balken aangevuld en gaat het dak er op. Van het inwendige zal straks niet veel meer te zien zijn, enkel nog door de geopende deur en de vrij kleine ramen in de spiegel. Het mannetje op HO schaal gaat er dan uit.
Constant

(http://constantwillems.nl/album/_data/i/upload/2017/09/13/20170913155532-f345283f-me.jpg)
Titel: Re: Ghanjah, scratchbouw, Schaal 1 : 87 (HO)
Bericht door: tartane op september 13, 2017, 14:14:55 pm
De voorste balk van het bovendek.
Hierop komt nog een balustrade.
In die balk heb ik versieringen aangegeven. Het was natuurlijk ondoenlijk om hier mooie bladerranken te snijden, dat was mij zelfs iets te gortig, maar ik heb het na veel experimenteren gedaan met kleine geboorde gaatjes (kuiltjes). In werkelijkheid is het minder dan half zo groot als op de foto.
 Eerst heb ik de balk afgetekend op een stuk hout, daarna met veel geduld alle gaatjes er in geboord en daarna zaagde ik de balk uit. De vlakke strook aan de onderzijde lijmde ik er als een dun latje tegen aan, zodat het lijkt op een hele balk.
Onder de balk, in het midden komt nog een bewerkt zuiltje.
Links en rechts de beide opstaande balken die je op dergelijke schepen vindt. Het geheel staat nog los, eerst moet daaronder een deel van het dek worden aangebracht.
In het gangetje de basis voor de bezaanmast. Die liep dus niet door onder het dek.
Constant

(http://constantwillems.nl/album/_data/i/upload/2017/09/13/20170913155538-21586185-me.jpg)
Titel: Re: Ghanjah, scratchbouw, Schaal 1 : 87 (HO)
Bericht door: amateur op september 14, 2017, 13:12:38 pm
Slimme oplossing met die gaatjes!

Wat is de functie van die opstaande balken?

Jan
Titel: Re: Ghanjah, scratchbouw, Schaal 1 : 87 (HO)
Bericht door: tartane op september 14, 2017, 13:47:17 pm
Die rechtopstaande balken zie je op elk type dat op deze schepen lijkt (de algemene naam is dhow).
Om de schepen schoon te maken beschikken ze kennelijk niet over dokken of iets dergelijks maar ze maken gebruik van het grote verschil tussen eb en vloed. Zo'n boot wordt op het strand gezet en om te voorkomen dat ze omvalt wordt er aan iedere kant een zware paal vastgebonden aan die rechtopstaande balk.
Op de foto zie je een sjorring om die paal boven de reling. Kennelijk wordt na het droogvallen nog een aantal lichtere palen rond het schip gezet om de boel te verstevigen tegen omvallen.
Je kunt ook zien dat het roer hier is verwijderd. Bij het droogvallen zal het schip toch wel iets in het zand zakken, en dan komt het roer omhoog in de vingerlingen
Deze foto met een dergelijk verhaal had ik al eerder gepost, maar Photobucket had die er uit geknikkerd.

Constant

(http://constantwillems.nl/album/_data/i/upload/2017/09/14/20170914153315-78458f11-me.jpg)
Titel: Re: Ghanjah, scratchbouw, Schaal 1 : 87 (HO)
Bericht door: ISOLA2 op september 14, 2017, 15:38:37 pm
Zo een stutpaal had ik 30 j geleden ook op mijn zeilboot Golif.
In tijhavens met een harde bodem is dat handig.
Titel: Re: Ghanjah, scratchbouw, Schaal 1 : 87 (HO)
Bericht door: tartane op september 15, 2017, 08:43:58 am
Was het dan zo dat zo'n stutpaal er dan al stond en dat de boot er gewoon naar toevoer en vervolgens het verlopen van het tij afwachtte? Of werd er iedere keer zo'n paal, in dit geval twee, geplaatst bij elke keer dat het schip op het strand werd gezet.
Het lijkt me nogal een gedoe om zo'n paal stevig in de grond te zetten bij een varend schip. Bovendien zouden ze die dan ook mee moeten nemen.
Kun jij daar helderheid over verschaffen?

Constant
Titel: Re: Ghanjah, scratchbouw, Schaal 1 : 87 (HO)
Bericht door: ISOLA2 op september 15, 2017, 09:58:33 am
De stutpaal was mee aan boort, in de zij waren er bij mij 2 ogen die boven in de stutpaal paste, onder aan de voet van de paal was een vlakke plaat om niet in de grond te zinken , paal was in 2 delen die in elkaar schoven om de hoogte te regelen , gaten en een pen erdoor om de boel van hoogte te stellen. Een heel gedoe , palen zijn snel naar het oud ijzer verhuist,
Bij je Ghanjah zullen ze die palen tegen de palen aan boord hebben gebonden om de hoogte te regelen, die extra paaltjes in de zij voor de zekerheid was wel nodig want met een beetje wind op het tuig werd de lijwaartse paal in de grond gedrukt.
Heel dat zaakje was alleen maar te gebruiken met een vrij harde en vlakke bodem.

Titel: Re: Ghanjah, scratchbouw, Schaal 1 : 87 (HO)
Bericht door: tartane op september 15, 2017, 10:16:47 am
Dank voor de uitleg. Heel langzaam wordt steeds meer duidelijk over dit mooie schip.
Wat ik nog steeds niet begrijp is waarom de mast wel eens gestreken moest worden. En hoe zetten ze hem dan weer recht. Er zijn foto's van een gestreken mast en ook afbeeldingen genomen kennelijk tijdens het recht op zetten.
Ik zoek al enige tijd contact met de directie van het museum in Sur, maar dat vlot nog niet erg.

Constant
Titel: Re: Ghanjah, scratchbouw, Schaal 1 : 87 (HO)
Bericht door: ISOLA2 op september 15, 2017, 10:51:24 am
Rechtzetten van een mast met de middelen aan boort gebeurt ook bij de pleziervaart.
2  rondhouten zet je met de voet in het gangboord ter hoogte van de mast, boven samen gebonden en een takel er aan, naar voor en achter een lijn om de boel op zijn plaats te houden.
Als je nu je mast met de top naar voor legt en je bevestigd een strop op de juiste plaats rond de mast dan kan je via de takel je mast ophijsen , de voet verdwijnt  dan via het luik aan dek tot de mastvoet op zijn plaats staat.
Door dat luik achter breder te maken heb je ruimte om tijdens het hijsen de top van de mast naast de lijn die de rondhouten op zijn plaats houden te bewegen.
Titel: Re: Ghanjah, scratchbouw, Schaal 1 : 87 (HO)
Bericht door: Beagle op september 15, 2017, 11:25:31 am
constant
surf eens naar
http://www.vaartips.nl/tips.htm
en dan met de letter S naar Spudpaal. & ook naar stijlen mast.
goede uitleg en met prentjes.
Titel: Re: Ghanjah, scratchbouw, Schaal 1 : 87 (HO)
Bericht door: tartane op september 15, 2017, 11:46:21 am
Hier een foto waar te zien is hoe ze de mast weer rechtop zetten.

Wie het weet mag het zeggen.

Ik denk zelf dat de dikke zwarte lijn een hulpmast is, die bij het spannen van de hoofdtouwen vanaf de boeg het eerst overeind komt. Daarna zal hij denk ik vanzelf loskomen in ongeveer de stand zoals de hoofdmast nu staat en is hij niet meer nodig.

Ik zie wel een tweede mast op het dek liggen, hij steekt een klein eindje over het achterschip. Mogelijk is dit de bezaanmast die simpel kan worden opgehesen door de nog niet helemaal recht staande hoofdmast. Ze kunnen hem dan door een gat in het achterdek steken. De mastvoet staat dan in een blok op het hoofddek (zie vorige posting van 13 september). Verder zie je over bijna de volledige lengte de roede liggen.
De vorm van de luikopening waar de mast in moet is zo gemaakt dat hij bij het rechtzetten vanzelf op de goede plek komt.

Constant
(http://constantwillems.nl/album/upload/2017/09/15/20170915132616-0bdd3f18.jpg)
Titel: Re: Ghanjah, scratchbouw, Schaal 1 : 87 (HO)
Bericht door: tartane op september 18, 2017, 12:50:42 pm
Het maken van vingerlingen (1)

Om het roer te laten draaien heb je vingerlingen nodig, in dit geval drie stuks. Te grof uitgevoerde vingerlingen kunnen afbreuk doen aan het model (ik heb daar zelf ervaring mee gehad). Deze vingerlingen moeten op HO schaal gemaakt worden en dan moeten ze echt niet breder zijn dan 1 mm.
Tot nu toe maakte ik dat van het dunst mogelijk messing, maar dat is nog te dik om het goed in vorm te kunnen buigen.
Ander materiaal dus.
Ik pakte een magneet en ging naar buiten. Op zoek naar een wegberm waar veel schoolkinderen langs komen. Al snel heb je dan een blikje waar vruchtensap of dergelijk in zat. Even met de magneet proberen of het echt van blik is, en dan naar huis.

Het open knippen is geen enkel probleem. Het stukje dat je dan te pakken hebt moet van binnen en van buiten geschuurd worden zodat alle verf is verdwenen. Wat je nu hebt is materiaal dat zich laat bewerken als papier. Je kunt het zelfs inritsen om mooie vouwen te krijgen. Ik maakte ooit een maquette van het Muiderslot en dat kasteel heeft tamelijk ingewikkelde torendaken. Die heb ik zonder moeite helemaal van dit spul gemaakt. Alle onderdelen soldeerde ik aan elkaar.
NB bij het maken van het papieren model zou ik de daar beschreven vingerlingen van karton niet van papier maken maar van dit materiaal.

Nu even stiekum de beste stofschaar van moeders pakken en dan kunnen we heel dunne stripjes uitknippen.
Van het allerdunste messing buis zagen we vervolgens drie buisjes af. Zie de foto.
Links het materiaal, rechts de stripjes.
Ik ga dit verhaaltje in vier sessies beschrijven dus wacht even met ev. commentaar

Constant


(http://constantwillems.nl/album/_data/i/upload/2017/09/18/20170918143303-c9ac70fa-me.jpg)
Titel: Re: Ghanjah, scratchbouw, Schaal 1 : 87 (HO)
Bericht door: tartane op september 18, 2017, 12:59:03 pm
Het maken van vingerlingen (2)

Nu is het zaak om de buisjes op de stripjes te bevestigen.  Dat doe ik door middel van solderen.
Het is natuurlijk lastig om dit te doen zonder dat de buisjes zelf vollopen met soldeer.
Daartoe moet er iets in de buisjes komen dat niet gesoldeerd kan worden. Ik knipte een zo dun mogelijk stripje van een aluminium plaatje en vijlde dat net zo lang tot het door de buisjes gestoken kon worden.
Vervolgens plakte ik met tape de hele handel op een stukje hout.
Op de foto zie je het aluminium stripje dat de boel op zijn plaats houdt.
Even heel voorzichtig solderen en de buisjes zitten vast op de stripjes. Zonder enige moeite kan het al. stripje uit de buisjes worden geschoven.
Even wat miniem vijlwerk, en het is klaar om in de juiste vorm te worden gebogen.

Constant

(http://constantwillems.nl/album/_data/i/upload/2017/09/18/20170918143306-2b2341db-me.jpg)
Titel: Re: Ghanjah, scratchbouw, Schaal 1 : 87 (HO)
Bericht door: tartane op september 18, 2017, 13:04:11 pm
Het maken van vingerlingen (3)

Nu moeten de onderdelen met de pennen worden gemaakt.
Ook dit zijn weer die dunne stripjes. Daarop komt een dun stukje messingdraad.
Op de foto heb ik dit weer vastgezet op een plankje.
Even verbindingen solderen en wat vijlwerk dan zijn ook deze onderdelen klaar.

Constant

(http://constantwillems.nl/album/_data/i/upload/2017/09/18/20170918143309-069810f5-me.jpg)
Titel: Re: Ghanjah, scratchbouw, Schaal 1 : 87 (HO)
Bericht door: tartane op september 18, 2017, 13:12:27 pm
Het maken van vingerlingen (4)

Het eindproduct met het roer op de achtergrond.
Nu moeten de onderdelen op maat worden genipt, daarna kan de stofschaar weer in het naaimandje.
Vervolgens moeten ze in de juist vorm om het roer en om de achtersteven worden gebogen en vastgezet.
Dat vastzetten doe ik pas later, als de houten onderdelen van het roer en de achtersteven zijn gelakt, met secondenlijm.

Het lijkt allemaal wat onmogelijk om te maken. Dat is het echt niet. Het is inderdaad erg klein maar een pincet en een vergrootglas doen wonderen.
Pas in een latere fase van de bouw zal ik de vingerlingen in situ laten zien.

Constant

(http://constantwillems.nl/album/_data/i/upload/2017/09/18/20170918143314-80777812-me.jpg)
Titel: Re: Ghanjah, scratchbouw, Schaal 1 : 87 (HO)
Bericht door: Beagle op september 18, 2017, 18:28:40 pm
voor in de toekomst.
als je echt dunnen scharnieren moet maken. gebruik eens injectie naalden.

Injectie spuiten zijn gemaakt van mooi gehard staal en als je de binnen en buitendiameters kent kan je daar perfect mooie scharnieren mee maken. Het volstaat van telkens één maatje over te slaan. bv.G26 metG24 .  Best kan je ook een soort tooltje maken waarmede je de naalden kan lijmen.

Opgelet die naalden zijn in staal en moeilijk te solderen met tin. Beter zou zijn dat je ze soldeert met zilver hard soldeer. Je kan ze ook lijmen met epoxy lijm. CA lijm zou ik hier afraden omdat je later de messing delen nog moet plooien. b.v; rond een roer.

Hieronder de gangbare maten van injectienaalden met hun uitwendige diameter en de kleur van het naaldhoofd, waaraan je ze kan herkennen

naald   kleur   diam
18G   Rose   1,2
20G   Geel   0,9
21G   Groen   0,8
22G   Zwart   0,7
23G   Blauw   0,6
24G   Paars   0,55
25G   oranje   0,5
26G   Bruin   0,45
27G   grijs   0,4

Titel: Re: Ghanjah, scratchbouw, Schaal 1 : 87 (HO)
Bericht door: amateur op september 19, 2017, 13:27:16 pm
Hoi Erik,

En waar kun je die dingen tegen een schappelijk prijsje krijgen?
Mijn apotheek houdt niet zo van naalden verkopen aan mensen zonder doktersrecept voor naalden.....

Jan
Titel: Re: Ghanjah, scratchbouw, Schaal 1 : 87 (HO)
Bericht door: Beagle op september 19, 2017, 15:07:07 pm
je moet goed uitleggen aan je apotheker waarvoor je die naalden nodig hebt. Anders maar bestellen via internet...


Ik kan ze ook niet per naald kopen maar wel per doosje bij mijn apotheker. maar die is meer gewoon van mij, :lol: scalpels, naalden, chloroform, arterieklemmen etc..
Titel: Re: Ghanjah, scratchbouw, Schaal 1 : 87 (HO)
Bericht door: Sparks op september 19, 2017, 17:09:17 pm
Webshops genoeg om dergelijke naalden aan te schaffen. Wel vrijwel overal per 100 stuks.
Je kunt voor minder dan 5 euro (incl. btw) een hele doos (100 st) bekomen; wel rekening houden met verzendkosten.
Zit zo'n bedrijf 'om de hoek', dan kun je die laatste kosten misschien ook nog besparen.

Groetjes, Flip.
Titel: Re: Ghanjah, scratchbouw, Schaal 1 : 87 (HO)
Bericht door: tartane op oktober 10, 2017, 09:07:15 am
Bij mij ligt de bouw van het schip even stil omdat ik heel veel tijd moet steken in de voorbereidingen van de bouw van een nieuwe maquette. Intussen bouw ik daar al aan, maar alles moet even op zijn plaats vallen. Daarna gaan de bouw van de maquette en het schip samen verder.
Constant
Titel: Re: Ghanjah, scratchbouw, Schaal 1 : 87 (HO)
Bericht door: tartane op oktober 16, 2017, 13:37:25 pm
Het roer is aangebracht.

Het roer maakte ik uit één stuk. Daarna zaagde ik hem over de lengte in drie stukken, maakte de zaagvlakken zwart met grafiet, lijmde de boel weer aan elkaar en schuurde hem helemaal schoon. De dunne lijntjes teken dan precies genoeg af.

De vingerlingen zijn allemaal met contactlijm bevestigd. De overtollige lijm kon daarna gemakkelijk met een vijltje worden weggehaald. Op deze schaal is het aanbrengen een geduldwerkje. De middelste vingerling mist de pen die nodig is om hem af te hangen. Dat doe ik meestal, anders is het een gepruts om alle drie de pennen tegelijk in het juist gaatje te krijgen, doordat het op die schaal vrijwel niet mogelijk is om ze op één lijn te krijgen.

Metaalwerk op mijn modellen schilder ik nooit zwart. Schilderijen uit die tijd laten altijd zien dat dit soort dingen altijd donkerbruin is (ook de ankers en kanonnen). Kleur; Revell mat 46.

De foto laat weer een te grote vergroting zien, de rechte achterkant van het roer is 34 mm hoog.

Na nog wat nodig schuurwerk/vijlwerk, er zit nog wat contactlijm hier en daar, kan de romp onder de berghouten worden afgelakt.

Constant

(http://constantwillems.nl/album/_data/i/upload/2017/10/16/20171016151858-940fa9f7-me.jpg)
Titel: Re: Ghanjah, scratchbouw, Schaal 1 : 87 (HO)
Bericht door: tartane op oktober 27, 2017, 17:52:40 pm
Werkzaamheden aan de spiegel.

Het kostte nogal wat moeite om een manier te vinden om de boog rond de spiegel te decoreren. Over het resultaat ben ik wel tevreden, ook al omdat het tamelijk vlak is. In het echt is dat ook zo, je moet dicht bij het schip komen om het houtsnijwerk te kunnen zien. De hele spiegel zit nog los.

Zoals het er nu uitziet moet er nog aan worden gevijld. De stijlen tussen de vensters zijn me nog wat te dik (ook al is dat nu minder dan een millimeter). Ook moet er nog wat decoratie bij, in ieder geval een halve maan, dat is standaard op die schepen.

Het bovenste deel van de scheepswand moet nog worden bekleed met hout.

De balustrade aan de rand van het achterdek is ook gereed.

 Constant
(http://constantwillems.nl/album/_data/i/upload/2017/10/27/20171027193947-70f709b0-me.jpg)
Titel: Re: Ghanjah, scratchbouw, Schaal 1 : 87 (HO)
Bericht door: ISOLA2 op oktober 28, 2017, 06:18:35 am
Ziet er schitterend uit  :klasse:
Zonder je maat van 1 mm , zou je niet beseffen hoe klein alles is  :shock:
Titel: Re: Ghanjah, scratchbouw, Schaal 1 : 87 (HO)
Bericht door: amateur op oktober 28, 2017, 09:10:55 am
Dat is inderdaad een heel mooie versiering. Subtiel, maar toch best wel zichtbaar.
En wat Rene ook al schreef: onvoorstelbaar klein....

Jan
Titel: Re: Ghanjah, scratchbouw, Schaal 1 : 87 (HO)
Bericht door: tartane op november 04, 2017, 12:05:55 pm
Wat vorderingen bij het achterschip.
De spiegel is wat meer uitgewerkt. De details die op de vorige foto te zien waren heb ik bijgewerkt. Dat gaat doorgaans makkelijker op het model zelf, bij zo'n kleine schaal, dan de onderdelen vooraf detailleren. Ook heb ik nog wat toegevoegd. De ramen worden niet voorzien van glas. Op diverse foto's is te zien dat ze van binnen met luiken werden gesloten.

De davits boven de spiegel zijn bevestigd en de beplanking loopt nu door tot aan de bovenkant. Direct achter de spiegel moet ik vervolgens de zijpaviljoens gaan maken. Maar daar wacht ik nog even mee totdat de relingen op het voor- en achterschip zijn bevestigd. Ook zie je de balustrade aan de voorzijde van het achterdek, en de balustrade rond de trapdoorgang. Bij de laatste balustrade is het mij gelukt om de ontmoetingen van de leuningen met elkaar te verbinden met halfhoutse verbindingen (en nee...geen pen daardoorheen).

Nu ben ik bezig de beplanking aan te brengen op het dek van het achterschip en de binnenzijden van de verschansing.

Op de nog niet aangebrachte reling van het achterschip komt ook nog een balustrade. Ook boven de spiegel komt nog een gebogen balk. Waarschijnlijk was dat alleen maar versiering, een functie daarvan zie ik niet.

Op de diverse foto's die ik van de echte schepen heb verzameld zie je dat er nogal wat verschil zit in detaillering. Ik voel me dus vrij om zelf te ontwerpen bij de spiegel en balustrades, zolang ik maar kleine details over neem.

Constant

(http://constantwillems.nl/album/_data/i/upload/2017/11/04/20171104134105-fcbed8ad-me.jpg)
Titel: Re: Ghanjah, scratchbouw, Schaal 1 : 87 (HO)
Bericht door: Beagle op november 04, 2017, 18:31:28 pm
prachtig hoe je het allemaal maakt....
ik moet mij telkens realiseren hoe klein het allemaal in werkelijkheid is. Je foto's geven steeds de suggestie dat het veel veel malen groter is..



PS heoveel T-latten heb jij ondertussen opgekocht of verzameld om genoeg perelaar in voorraad te hebben  :?: :wink:
Titel: Re: Ghanjah, scratchbouw, Schaal 1 : 87 (HO)
Bericht door: tartane op november 04, 2017, 21:05:55 pm
Inderdaad zijn die foto's wat onwerkelijk. Maar het is toch echt op schaal 1 : 87.
Voor de bouw van deze modellen, het zijn er inmiddels vijf, heb ik een paar tekenhaken verzaagd. Doordat alles zo klein is heb ik daar betrekkelijk weinig hout voor nodig. Met één haak kan ik met gemak 2 schepen maken.
Omdat ik wel telkens ander houtdikten nodig heb, dus in feite verschillende breedte van planken, verzamel ik ze ook om de houtdikten. Ik heb nu dikten in voorraad van 11 mm tot 3 mm. Daar zaag ik dus planken uit van 1,2 mm dikte in breedten van 11 tot 3 mm.
Ook kijk ik altijd uit naar verschillende tinten van perenhout. Dat moet bij mij de levendigheid van het model opleveren, omdat ik ze niet schilder.
Na een paar jaar is het hout vanzelf donkerder van kleur geworden en gaat het allemaal bedrieglijk veel op eiken lijken.

Maar zoals ik al vaker schreef; ik kan iedereen het gebruik van perenhout aanbevelen. Maar dan wel van een goede kwaliteit, en die kwaliteit is gewaarborgd door die oude tekenhaken. Daar mocht niets mis mee gaan (kromtrekken, krimpen, torderen) anders waren ze waardeloos voor tekenwerk.

Constant
Titel: Re: Ghanjah, scratchbouw, Schaal 1 : 87 (HO)
Bericht door: tartane op november 12, 2017, 10:23:31 am
Werkzaamheden op het hoofddek.

De relingstutten zijn bijna allemaal aangebracht. Daartoe heb ik de voorlopige relingstutten van multiplex verwijderd. Eén is er nog zichtbaar.

Ook het dekje op de voorplecht is aangebracht en voorzien van planken. Hierop komen nog een paar onderdelen die niet voorkomen op Hollandse schepen. Ook moet daar uiteindelijk een houten beeldhouwwerk komen dat kenmerkend is voor de Ghanjah.

Tussen de stutten heb ik voor een deel al plankjes aangebracht. Daarvoor langs sluiten straks alle dekplanken aan.

Daarna komt de reling aan de beurt. Die ligt aan de voorkant op het kleine dekje en sluit aan bij het ornament dat ik nog moet maken.

Aan bakboord ligt de reling al wel op het korte verhoogde stukje tegen de kampanje.

Constant

(http://constantwillems.nl/album/_data/i/upload/2017/11/12/20171112121104-9c4e0466-me.jpg)
Titel: Re: Ghanjah, scratchbouw, Schaal 1 : 87 (HO)
Bericht door: ISOLA2 op november 12, 2017, 10:29:46 am
Dat geeft een heel ander zicht, zo zie je dat het een groot schip is  :klasse:
Titel: Re: Ghanjah, scratchbouw, Schaal 1 : 87 (HO)
Bericht door: stanley op november 12, 2017, 13:17:20 pm
Leuk Constant, die dekindeling met die grote sleuf. Heb je dat zelf uitgedacht, hoe dat moest met dat strijken van die mast of heb je afbeeldingen?

Ik vraag dat omdat ik met iets soortgelijks zit. Ik probeer een modelletje te maken van een haringbuis. Als die dingen aan de vleet lagen streken ze meestal hun twee voorste masten.

(https://s20.postimg.org/q7ka73gwt/2_A900_C4_D-49_C7-4425-_BDE8-4706_B4_DF6224.jpg)

(https://s20.postimg.org/xc6otfikd/48_DDB745-1_E71-4666-_BA9_A-_E262_C8_B84602.jpg)

Ik kan nergens in de literatuur vinden hoe ze dat precies deden. Wel dat het een heikele klus was, want er kwamen mensen bij dood. Vielen overboord en verdronken. Ik heb me suf geprakkiseerd hoe je op een klein schip in volle zee twee masten, die honderden kilo's moeten hebben gewogen, moet strijken. Ik denk dat ik iets heb bedacht dat werkbaar is, maar ik ben heel benieuwd naar jouw bronnen, want die  trechtervormige sleuf in dat dek van jou, dat zat er toch om de mast te kunnen strijken, neem ik aan?
Bij de buis moet het zo zijn gegaan: Voor de grote mast zat in het dek een wegneembare plank of luik, waardoor bij het achterover laten zakken van de mast de voet boven het dek uitkwam. De bovenkant van de mast kwam te rusten op een beugel over het achterdek. Met takels aan de voormast en de fokkera werd de voet van de mast in de gaffel aan stuurboord gehesen. Daarna werd de voormast gestreken op dezelfde manier als waarop dat bij binnenschepen gebeurde. Hij viel dan in een gaffel aan bakboord.

(https://s20.postimg.org/eh6cpa0ul/Schermafbeelding_2017-11-12_om_14.34.28.jpg)

De strijdbaarheid van die voormast is te zien op een detail van de ets van Reinier Nooms:

(https://s20.postimg.org/i7akvxwy5/Scan_kopie_2.jpg)

Als er iemand op het forum is die meer en betere informatie heeft over deze materie dan houd ik me beleefd aanbevolen. Er blijven mij namelijk nog heel veel vragen met betrekking tot de tuigage over, dus elk snippertje info is welkom. Alle afbeeldingen van buizen varend en aan de vleet heb ik uiteraard verzameld.

Ab
Titel: Re: Ghanjah, scratchbouw, Schaal 1 : 87 (HO)
Bericht door: stanley op november 12, 2017, 13:21:42 pm
Deze was ik nog vergeten te posten: je kunt de schuin weglopen de plank voor de mast zien.

(https://s20.postimg.org/9xyphhdhp/6_B0_E99_E3-1674-4470-_BB99-2_D5533_E0_F850.jpg)

De voet van de voormast bleef in werkelijkheid natuurlijk rechtop staan :-).
Titel: Re: Ghanjah, scratchbouw, Schaal 1 : 87 (HO)
Bericht door: tartane op november 12, 2017, 16:28:31 pm
Hoe dat in zijn werk ging bij Hollandse schepen dat weet ik niet. Ik denk dat de methode die jij hebt uitgedacht wel heel plausibel is.

Bij een Ghanjah ging het denk ik anders. Die driehoekige sleuf zit bij alle schepen uit de ongelooflijk uitgebreide familie van de Dhows. Of ze nu één of meerdere masten hebben.
Op de foto zie je bij mijn model hoe dat zou gaan. De hoofdmast is naar achteren neergelaten, in die sleuf, terwijl de voet nog steeds onder in het schip rust. Er zijn mij geen foto's of beschrijvingen bekend waaruit blijkt dat de mast uit het ruim is gehaald.

Dat die opening driehoekig is kan ik bij schepen met meer dan één mast verklaren. De neergelaten mast moest schuin naar achteren naast de achtermast terecht komen. Maar dit verhaal gaat niet op bij dhows, met één mast, die hebben die driehoekige openingen ook.

Voor de mast zie je een korte zwarte mast  (hier even voor de duidelijkheid zwart gemaakt) Die mast zit vast aan de dekbalken en onderin op de kiel. Als de grote mast overeind staat dan zit die met sjorringen vast aan die kleine mast, zowel boven als onder het dek.

In mijn posting van 15 september heb ik een foto laten zien waarop een Ghanjah met een gestreken mast. Mogelijk zijn ze hem daar weer aan het overeind zetten. Ik denk dat de korte achtermast daarbij van nut is. Ze zouden de mast daaraan kunnen ophijsen tot aan de top van die mast, waarna tuien vanaf het voorschip de rest moeten doen.

Maar bij spookt alsmaar de vraag: Waarom zouden ze die mast strijken? Ik kan daar geen verklaring voor vinden. Het werd denk ik niet vaak gedaan, want er zijn tal van foto's die die schepen laten zien met gestreken zeilen (roeden) maar waarbij de mast nog overeind staat. Het enige wat ik kan bedenken is dat zo'n schip nogal wiebelig op het strand rechtop stond, gesteund door palen, en dat de opgeheven mast daar voor een risico zorgde.

Voor de schaal heb ik mijn Volkswagen Golf nog even onderaan de romp geparkeerd.

Constant

(http://constantwillems.nl/album/_data/i/upload/2017/11/12/20171112175858-f72e3bae-me.jpg)
Titel: Re: Ghanjah, scratchbouw, Schaal 1 : 87 (HO)
Bericht door: tartane op november 14, 2017, 10:53:17 am
Het beplanken van het dek.
Aangezien ik een voorstander ben van het niet eindigen in een punt van de dekplanken, wil ik hier graag uitleggen hoe ik dat doe.

Bij dit schip komt het in nogal overdreven vorm voor omdat het erg spits toeloopt en er ook een luik zit dat driehoekig is.
Ik heb gezien dat dit bij moderne jachtbouw niet meer zoveel gedaan wordt, kennelijk ook door de toepassing van heel goede kwaliteit lijmen, maar die hadden ze vroeger niet.

Als je naar uiterst linksonder kijkt dan zie je daar de plank zitten die nog moet worden uitgekeept. Die plank zit vastgelijmd op het dek. De eerstvolgende dekplank leg ik daar dan overheen totdat de linksboven liggende punt van de plank gelijk ligt met de schuinte van de vastgelijmde plank.

Op dat punt maak ik een kleine insnijding in de vastgelijmde plank (ongeveer tot de helft) en vervolgens een snede naar de plek waar de vorige punt van een plank in de vastgelijmde plank verdween. Dat ontstane driehoekje peuter je los uit de vastgelijmde plank. Vervolgens maak je deze vorm aan de plank die je aan wilt brengen, en lijm hem vast.

Het dek schuur ik niet meteen. Eerst ga ik er overheen met een schraper. Dat gaat heel goed met een plat breed hobbyvijltje. De voorkant daarvan, ongeveer een cm breed, is scherp genoeg om als schraper te dienen. Daarna schuur ik het dek en zet ik hem in de lak.

Het lijkt allemaal erg moeilijk maar dat is het beslist niet! Het kost alleen wel wat tijd om het goed te doen.
Bij dit model heb ik gekozen voor fineer als dekplanken. Hier moet zo veel worden uitgesneden dat dikker hout alleen maar moeizamer wordt om uit te snijden.

Tussen de relingsteunen heb ik zoals je ziet kleine plankjes gelijmd. Die uit te kepen planken lopen daar dus voor langs.

Constant




(http://constantwillems.nl/album/_data/i/upload/2017/11/14/20171114122611-101a5eab-me.jpg)
Titel: Re: Ghanjah, scratchbouw, Schaal 1 : 87 (HO)
Bericht door: Beagle op november 14, 2017, 16:49:58 pm
Citaat
Bij dit schip komt het in nogal overdreven vorm voor omdat het erg spits toeloopt en er ook een luik zit dat driehoekig is.
Ik heb gezien dat dit bij moderne jachtbouw niet meer zoveel gedaan wordt, kennelijk ook door de toepassing van heel goede kwaliteit lijmen, maar die hadden ze vroeger niet.

neen die "kit"-lijmen hadden ze vroeger niet.
Maar ik vraag mij af of men in die tijd niet afweek van de klassiek vorm van rechtlijnig beplanken doch meer de, nu ouderwetse, vorm van ronde beplanking toepaste?
Dus de planken volgen de zijkant en komen bij elkaar in het midden met een koningsplank?

Maar in moderne jachtbouw eindigt men nog steeds niet de beplanking in een punt hoor. Maar men maakt tegenwoordig een afronding aan de punt  met een straal van 3cm. Ik zie het iedere week hier op de werf bij verschillende yachten, zowel met het klassiek teakdek als met de huidige kunststof dekken.
Titel: Re: Ghanjah, scratchbouw, Schaal 1 : 87 (HO)
Bericht door: tartane op november 14, 2017, 20:45:28 pm
Als ik naar foto's kijk van de bark "Europa", dan heeft het dek precies de zelfde plankbeeindigingen als ik aan het maken ben op de Ghanjah. En dat schip is qua ouderdom toch wel te vergelijken.

Dat ze al vroeg overgingen met het toepassen van ronde beplankingen, zoals op de  moderne jachtbouw, met een koningsplank in het midden lijkt me niet logisch. Men moest het doen met allerlei breedteformaten van planken en dat lijkt me niet haalbaar bij keurig halfrond gelegde planken. Als je dan over de volle lengte van het dek één breedte van plank had, met de nodige naden, dan zou dat veel houtverlies opleveren.

Maar wellicht is er iemand die daar meer van weet?

Constant
Titel: Re: Ghanjah, scratchbouw, Schaal 1 : 87 (HO)
Bericht door: tartane op november 19, 2017, 13:52:52 pm
Dit is niet de boeg van een Vikingschip maar de boeg van een Ghanjah.

Iedere Ghanjah heeft dit beeld, met kleine onderlinge verschillen. Het stelt een gestileerde kop van een haan voor.
De Ghanjah, de Kotia en de Baghla zijn drie scheepstypen die heel sterk op elkaar lijken. De Ghanjah onderscheidt zich van de andere twee door dit boegbeeld (zoek maar eens op; Ghanjah ship (afbeeldingen).

Het zit er nog los op geklemd, en het is het allerlaatste onderdeel, vanwege de kwetsbaarheid, dat ik zal bevestigen.

Op het voorschip komen vlak achter die kop nog een paar zaken die ook niet op westerse schepen voorkomen.

Constant

(http://constantwillems.nl/album/_data/i/upload/2017/11/19/20171119154444-8a925324-me.jpg)