Beagle Scheepsmodelbouw

Bouwverslagen Houtbouw => Boten - Historisch ( Kit & zelfbouw) * => Topic gestart door: tartane op juli 15, 2015, 15:44:02 pm

Titel: start bouwverslag hist. Tartane (1 : 87) skratch
Bericht door: tartane op juli 15, 2015, 15:44:02 pm
Met een model waar ik al langer geleden mee was begonnen ga ik nu verder. Eerst een paar plaatjes en wat uitleg.
Een tartane is een klein schip uit de 18e/19e eeuw, op de Middellandse Zee. In vele uitvoeringen en afmetingen kwam het voor. Gebruik voor de visserij, de zeeroverij en handel. Lichte bewapening. Latijnse tuigage, met een klein razeil en een grote fok. Soms twee masten (Frans) maar ook één mast (voorn. Italiaans). Dit model is van opmetingstekeningen van de Franse admiraal Francois-Edmund Paris (1806-1893) die talloze schepen documenteerde die gedoemd waren te verdwijnen door de opkomst van de stoomschepen.
Constant
(http://i288.photobucket.com/albums/ll182/tartane49/IMG_7824_zpsy1axblhn.jpg) (http://s288.photobucket.com/user/tartane49/media/IMG_7824_zpsy1axblhn.jpg.html)
Titel: Re: start bouwverslag hist. Tartane (1 : 87) skratch
Bericht door: tartane op juli 15, 2015, 15:52:53 pm
Nadat ik het schip op schaal had uitgetekend, romp, doorsneden en mast/tuigage, maakte ik het langsspant met de uitstekende delen, al voorzien van perenhouten bekleding, en alle halfspanten voor de rest van de romp. Deze bouwwijze vind ik het meest handige bij de bouw van modellen. Het schip heeft een lengte over de stevens van 18,9 meter en een grootste breedte van 5,4 meter. De boven het dek uitstekende delen zijn hier veel te dik aangegeven. Die worden later na het aanbrengen van de reling stuk voor stuk weggehaald en vervangen door spanten in de juiste afmeting.
Constant
(http://i288.photobucket.com/albums/ll182/tartane49/IMG_7982_zpswytei7pu.jpg) (http://s288.photobucket.com/user/tartane49/media/IMG_7982_zpswytei7pu.jpg.html)
Titel: Re: start bouwverslag hist. Tartane (1 : 87) skratch
Bericht door: tartane op juli 15, 2015, 16:04:23 pm

Nadat alle spanten aan één kant waren bevestigd en nauwkeurig uitgelijnd, volgde de andere kant met exacte kopieën van de eerder gemaakte spanten. Vervolgens het berghout.
Op de voorgrond de huidgangen in perenhout (onder het berghout) en Parana Pine (boven het berghout) Alles met de hand uitgezaagd uit plankjes van 3,6 mm, resp. 4,5 mm dikte. De hier getoonde gangen zijn grofweg 1,2 mm dik. Uiteindelijk wordt dat na aanbrengen en vijlen ongeveer 0,8 mm. de breedte van 3,6 mm wordt verlopend minder vanaf maximaal ca 3 mm. In het achter- en voorschip vulmateriaal van balsahout.
Constant
(http://i288.photobucket.com/albums/ll182/tartane49/IMG_8113_zpsegbwxdsg.jpg) (http://s288.photobucket.com/user/tartane49/media/IMG_8113_zpsegbwxdsg.jpg.html)
Titel: Re: start bouwverslag hist. Tartane (1 : 87) skratch
Bericht door: tartane op juli 15, 2015, 16:17:04 pm
Het model na de vakantie van 2014. In mijn vakantie neem ik altijd een model mee om aan te werken, in een gehuurd zomerhuisje in meestal Duitsland. Het model ziet er nog steeds zo uit, ik had het bij mij in Barneveld afgelopen jaar. Alle huidgangen onder het berghout zitten er op. Zaterdag gaan we weer op vakantie en dan hoop ik het deel boven het berghout, de reling, de relingspanten, het dek (belegd met perenhouten delen) en iets van dekgerei te kunnen maken.
De lengte over alles is 26 cm. Het model wordt wederom niet geschilderd.
Het schip wordt niet exact als op de tekening van Paris. Ik pas het iets aan volgens 18e eeuwse afbeeldingen. De reling krijgt dan aan het achterschip een verhoging.
Het wordt het vierde schip in mijn Middellandse Zee vloot. De zeilen voor de galeotta zijn nu geverfd, en moeten worden bevestigd, evenals de 30 riemen.
Constant
(http://i288.photobucket.com/albums/ll182/tartane49/IMG_9444_zpsaj4pej7f.jpg) (http://s288.photobucket.com/user/tartane49/media/IMG_9444_zpsaj4pej7f.jpg.html)
Titel: Re: start bouwverslag hist. Tartane (1 : 87) skratch
Bericht door: luc op juli 15, 2015, 18:43:28 pm
Veel bouwplezier in uw vakantie, ben benieuwd naar het dek etc.
Titel: Re: start bouwverslag hist. Tartane (1 : 87) skratch
Bericht door: Beagle op juli 15, 2015, 19:05:13 pm
ik zit weer op de eerste rij....
Titel: Re: start bouwverslag hist. Tartane (1 : 87) skratch
Bericht door: tartane op juli 16, 2015, 10:16:05 am
Als ik over een poosje toe ben aan de tuigage dan kom ik vanzelf een probleempje tegen over de ophanging van de roede waar het latijnzeil aan hangt. Doorgaans gaat dit via een schijf in de top van de mast. Maar hoe moet dat als daarboven nog een steng is aangebracht met een razeil. Het lijkt me een grote verzwakking van de mast als onder die bevestiging een gat zit voor een schijf. Ik heb daar nog niet iets over gevonden hoe dat zal moeten.
Wil je iets zien over de tuigage kijk dan op internet bij tartane en afbeeldingen. Dan kom je ze ruimschoots tegen in veel gedaanten. Veelal ook met een tweede mast.
Constant
Titel: Re: start bouwverslag hist. Tartane (1 : 87) skratch
Bericht door: tartane op juli 16, 2015, 10:36:19 am
Om het even wat te verduidelijken in mijn vorige posting. Het is een afbeelding van Baugean uit ca 1820. Zo te zien fungeert deze tartane als sleepboot voor een schip vol hooi of iets dergelijks. Hoe de situatie van de mast is direct onder het razeil is niet duidelijk (maar dat moet ik wel te weten zien te komen). Zoals altijd bij deze kunstenaar mag je er van uit gaan dat ieder lijntje klopt (hij voer zelf enige tijd op dit soort schepen). Hoe dan ook, iedereen zal met me eens zijn dat dit een prachtig scheepje is!
Constant
(http://i288.photobucket.com/albums/ll182/tartane49/tartane_zpssk7mh9lk.jpg) (http://s288.photobucket.com/user/tartane49/media/tartane_zpssk7mh9lk.jpg.html)
Titel: Re: start bouwverslag hist. Tartane (1 : 87) skratch
Bericht door: Beagle op juli 16, 2015, 10:53:37 am
Citaat
Als ik over een poosje toe ben aan de tuigage dan kom ik vanzelf een probleempje tegen over de ophanging van de roede waar het latijnzeil aan hangt.
misschien kunnen de prentjes van de ophanging van een roede op een hollandse “ dekker je op een gedacht brengen. Die hebben ook een kruismaststeng met zalingen en moeten ook die roede ergens aanhangen.

(https://imagizer.imageshack.us/v2/640x480q90/35/qszi.jpg)

(https://imagizer.imageshack.us/v2/538x764q90/713/fw6g.jpg)

Een detail van die ophanging.
(https://imagizer.imageshack.us/v2/746x764q90/24/8g4g.jpg)
Titel: Re: start bouwverslag hist. Tartane (1 : 87) skratch
Bericht door: tartane op juli 16, 2015, 11:11:16 am
Die constructie ken ik maar in hoeverre is dat typisch Hollands en a-typisch mediterraan? Ik wil toch wel eerst wat dieper graven voordat ik deze constructie over neem. Het is uiteraard heel goed mogelijk dat mediterrane scheepsbouwers de toevoeging van het razeil hebben overgenomen van de Hollanders, en daar ook de constructie mee hebben genomen.
Ik meen ook ergens te hebben gezien dat de schijf niet in een sleuf door de mast zat maar er tegen aan was bevestigd. Maar waar was dat ook weer???
Constant
Titel: Re: start bouwverslag hist. Tartane (1 : 87) skratch
Bericht door: amateur op juli 16, 2015, 17:28:16 pm
Ik kwam het tegen in het boek van marquart: bemastung und takelage"
Hij laat een tartane zien met alleen twee latijnzeilen, en tekent een masttop met twee schijven die aan weerszijden van de masttop bevestigd zijn.

Jan
Titel: Re: start bouwverslag hist. Tartane (1 : 87) skratch
Bericht door: tartane op juli 16, 2015, 19:59:41 pm
Zoiets zal het ook wel geweest zijn. Het komt eigenlijk neer op de bediening van de marsera op Hollandse schepen, die vaak ook twee schijven ter weerszijden van de mast hadden. Maar ik zoek nog verder tot ik het zeker weet.
Constant
Titel: Re: start bouwverslag hist. Tartane (1 : 87) skratch
Bericht door: tartane op augustus 05, 2015, 09:42:48 am
Vakantiewerk! Het dek van 0,8 mm multiplex ligt er in en het gedeelte van de huidgangen boven het berghout zit bevestigd. Dit lichter gekleurde hout is Parana pine. Daarop een donker dun latje van teak. Een paar triplex relingsteunen heb ik al verwijderd om plaats te maken voor relingsteunen van de juiste dikte. Dit lijkt haast technisch niet te doen omdat daar de huidgangen tijdelijk hun steun moeten missen. Maar het gaat prima. De huidgangen zelf blijken dan keurig in hun vorm te blijven zitten. Je moet alleen niet alles tegelijk doen.
Constant
(http://i288.photobucket.com/albums/ll182/tartane49/DSCN0320_zps7vvmanzr.jpg) (http://s288.photobucket.com/user/tartane49/media/DSCN0320_zps7vvmanzr.jpg.html)
Titel: Re: start bouwverslag hist. Tartane (1 : 87) skratch
Bericht door: tartane op augustus 05, 2015, 09:50:00 am

De volgende stap was het verwijderen van de relingsteunen bij de boeg en het inleggen van het hogere dek aan de achterzijde. Ook hierop komen dan nog planken. De reling van het achterschip wordt hoger, vandaar dat de steunen ook hoger uitsteken. De steunen zijn allemaal van eiken. In het verhoogde gedeelte komt straks aan iedere zijde één geschutspoort. Die steunen staan daar iets verder uit elkaar.
Constant
(http://i288.photobucket.com/albums/ll182/tartane49/DSCN0325_zpsfnhelmr4.jpg) (http://s288.photobucket.com/user/tartane49/media/DSCN0325_zpsfnhelmr4.jpg.html)
Titel: Re: start bouwverslag hist. Tartane (1 : 87) skratch
Bericht door: tartane op augustus 05, 2015, 09:59:21 am
De boeg met de daar aangebrachte steunen. De twee die het verst van de boeg staan staan loodrecht op de as van het schip. De anderen volgen de straal van de ronding. De vele malen uitvergrote foto ten opzichte van de werkelijkheid laat te veel details zien! De beide steunen die links nog ontbreken komen pas na het aanbrengen van de reling. Die steunen, die ook loodrecht op de as staan, steken straks door de reling heen om te dienen als bolders. Links op de voorgrond een opening in het dek waar straks en trapje naar beneden gaat en waar het ankertouw door zal verdwijnen.
Constant
(http://i288.photobucket.com/albums/ll182/tartane49/DSCN0364_zpsjqkquoah.jpg) (http://s288.photobucket.com/user/tartane49/media/DSCN0364_zpsjqkquoah.jpg.html)
Titel: Re: start bouwverslag hist. Tartane (1 : 87) skratch
Bericht door: tartane op augustus 05, 2015, 10:11:36 am
Het begin van het inleggen van de dekplanken. Die zijn ongeveer 3 mm breed. Zoals je ziet eindigt geen enkele dekplank in een punt. Dit gebeurde ook niet, want een punt kun je niet vastspijkeren. Tussen alle steunen zijn vooraf hele kleine stukjes hout aangebracht. Dit om de juiste indruk te wekken dat de planken tegen de steunen aanlopen. Het zou natuurlijk eenvoudiger zijn geweest als ik eerst de dekplanken had aangebracht en daarna de steunen er boven op had bevestigd. Inmiddels is ook het ontbrekende deel van de huidgangen aangebracht. Ook weer licht gekleurd hout, waar de donkere band midden in loopt als versiering. De maatvoering van de dekplanken is volkomen willekeurig. Het waren schepen die voor een groot deel gebouwd werden uit materiaal van gesloopte buitgemaakte schepen. Hout was in Noord Afrika een zeer schaars product. Dus prachtige standaard lengten had je niet.
Constant
(http://i288.photobucket.com/albums/ll182/tartane49/DSCN0535_zpskopwb0uj.jpg) (http://s288.photobucket.com/user/tartane49/media/DSCN0535_zpskopwb0uj.jpg.html)
Titel: Re: start bouwverslag hist. Tartane (1 : 87) skratch
Bericht door: ISOLA2 op augustus 05, 2015, 13:53:54 pm
Ziet er prachtig uit ,ook in macro  :aplaus:
Titel: Re: start bouwverslag hist. Tartane (1 : 87) skratch
Bericht door: Shipbuilder op augustus 05, 2015, 14:12:32 pm
Heel mooi. En dan te bedenken dat het in 1:87 is :shock:
Titel: Re: start bouwverslag hist. Tartane (1 : 87) skratch
Bericht door: tartane op augustus 06, 2015, 10:07:19 am
In dit stadium zijn alle huidgangen tot aan de reling aangebracht. De romp moet nog zorgvuldig worden geschuurd boven het berghout en dan gelakt (onder het berghout is het reeds gedaan). Dat moet omdat het beplanken een karwei is dat vieze vingers oplevert door het zwart maken van de zijkanten van de planken. Op het gelakte oppervlak is dat makkelijk te verwijderen. Hierna is eerst het volledig beplanken van het dek aan de beurt. De sprong in de reling is duidelijk te zien. Die moet nog worden afgewerkt met een sierlijke krul, maar dat kan pas als de reling op het laagste gedeelte is bevestigd. Dit wordt weer in donker perenhout gemaakt. In het verhoogde gedeelte, maar nog voor de verhoging van het dek aan de achterzijde, komt aan iedere kant een geschutspoort.
Constant
(http://i288.photobucket.com/albums/ll182/tartane49/DSCN0540_zpsb6ficzyb.jpg) (http://s288.photobucket.com/user/tartane49/media/DSCN0540_zpsb6ficzyb.jpg.html)
Titel: Re: start bouwverslag hist. Tartane (1 : 87) skratch
Bericht door: amazone op augustus 06, 2015, 19:17:40 pm
heel netjes hoor  8-o
Titel: Re: start bouwverslag hist. Tartane (1 : 87) skratch
Bericht door: tartane op juli 08, 2016, 09:48:07 am
Zondag ga ik voor 14 dagen op vakantie en dan heb ik  weer tijd om aan de tartane te werken. Na die vakantie laat ik wel weer wat zien van de vorderingen.
De maquette is nu af, precies volgens de planning. Hij staat tot oktober bij mij thuis omdat er nog specialisten aan de gang gaan met het fotograferen en filmen voor het maken van animaties die dan in het museum worden getoond. Omdat het geen maritiem issue is laat ik er geen foto's van zien. ( of het moeten twee hele kleine aakjes zijn die ergens aan een kade komen te liggen, maar die aakjes ga ik nog maken). Over een poosjes komt hij wel op mijn website.
Constant
Titel: Re: start bouwverslag hist. Tartane (1 : 87) skratch
Bericht door: tartane op juli 29, 2016, 22:34:53 pm
Vakantiewerk van de eerste paar dagen. Om één of andere duistere reden werkt het overbrengen van de foto nu wel. Het achterschip heb ik voorzien van de juiste relingsteunen. Ook de relingen over het hele schip zijn aangebracht. Bij het voorschip zijn ze reeds afgewerkt, bij het achterschip nog niet. Ik bepaal eerst de juiste omtrekvorm die de relingsteunen aan de binnenzijde moet volgen en lijm dan de reling er op. Het overtollige hout aan de buitenkant snij/vijl ik er af, zodat een overstek ontstaat van ca 0,8 mm. Ook is de reling dan nog te dik (2 mm), zodat ook aan de bovenkant er een stukje af moet totdat een dikte ontstaat van ca 1 mm. Bij de overgang van de lage naar de hoge reling zit dan een geprofileerd stukje. Daarna vijl/schuur ik de hoekige randen van de reling aan de bovenzijde half rond. Dit alles omdat het wel erg dun hout wordt als je alles kant en klaar van te voren wilt maken, dat gaat makkelijker als het al op het model is gelijmd. Op het achterschip en op het voorschip missen nog een paar relingsteunen. Dat worden bolders die boven de reling uit moeten steken en pas aangebracht kunnen worden als de reling klaar is.
Constant

(http://i288.photobucket.com/albums/ll182/tartane49/DSCN2826_zpspcu5cnwy.jpg) (http://s288.photobucket.com/user/tartane49/media/DSCN2826_zpspcu5cnwy.jpg.html)
Titel: Re: start bouwverslag hist. Tartane (1 : 87) skratch
Bericht door: tartane op juli 30, 2016, 09:16:03 am
Het aanbrengen van het dek op het achterschip was de volgende stap. Eerst vulde ik de ruimten tussen de relingsteunen waarna ik de planken zodanig aanbracht dat er ook hier geen scherpe punten aan de uiteinden zaten. Ze zitten dus soms ingekeept in de vulstukken tussen de steunen. Bakboord en stuurboord zijn niet helemaal gelijk. In de praktijk zal dat ook wel zo geweest zijn omdat er vaak verschillende breedten van planken werden toegepast (zie mijn posting van 5 augustus). Twee bolders aan stuurboord zijn hier ook aangebracht en die steken dus boven de reling uit. Mogelijk werden die bolders ook gebruikt om andere schepen te kunnen slepen (zie mijn posting van 16 juli 2015).
Constant

(http://i288.photobucket.com/albums/ll182/tartane49/DSCN3054_zpscjcun4il.jpg) (http://s288.photobucket.com/user/tartane49/media/DSCN3054_zpscjcun4il.jpg.html)
Titel: Re: start bouwverslag hist. Tartane (1 : 87) skratch
Bericht door: tartane op juli 30, 2016, 09:50:12 am
Op het achterschip moet een dekhuisje komen, een opbouw met een toegangsdeur waarin een trapje naar een ruimte onder het achterdek.
Eerst maakte ik een blokje van balsahout in de juiste vorm, iets kleiner dan het uiteindelijke huisje vanwege de planken die er op moeten. De planken voor de achterkant en de beide zijkanten zitten er reeds op. Een beetje een knoeiboel vanwege de lijm en de ingezwarte zijkanten van de planken.
Constant
(http://i288.photobucket.com/albums/ll182/tartane49/DSCN3067_zpsbyvalqyy.jpg) (http://s288.photobucket.com/user/tartane49/media/DSCN3067_zpsbyvalqyy.jpg.html)
Titel: Re: start bouwverslag hist. Tartane (1 : 87) skratch
Bericht door: tartane op juli 30, 2016, 09:54:15 am
Na het schuren/vijlen van het geheel konden aan de voorzijde de bovendorpel en de beide stijlen er op worden gelijmd. Die zijn breder dan de bedoeling is, maar worden aan de buitenzijde versmald nadat de lijm droog is.
Constant

(http://i288.photobucket.com/albums/ll182/tartane49/DSCN3093_zpsn2booquh.jpg) (http://s288.photobucket.com/user/tartane49/media/DSCN3093_zpsn2booquh.jpg.html)
Titel: Re: start bouwverslag hist. Tartane (1 : 87) skratch
Bericht door: tartane op juli 30, 2016, 10:05:37 am
Na het nodige vijlwerk, de bovenkant van het huisje is gebogen, kon ook de onderdorpel worden aangebracht. Op de voorgrond de dakbedekking, bestaande uit een aantal latjes. Die plakte ik op een stukje tape (dit is zelfs voor mij :mrgreen: te klein om direct  apart te bevestigen). Dit smeerde ik in met lijm en drukte dat ondersteboven op het huisje. Na droging de tape er af trekken en het overtollige hout wegvijlen. Vervolgens werden er van een stukje fineer de beide deurtjes uitgesneden en gelijmd in de opening. Daarop in het midden een slagnaald van een latje ca 0,3 x 0,3. Na het lakken kunnen dan de vier gehengen er op worden getekend met een Rotringpen. Dat moet na het lakken omdat anders de inkt uit gaat vloeien.
Constant

(http://i288.photobucket.com/albums/ll182/tartane49/DSCN3094_zpsum7rdcfu.jpg) (http://s288.photobucket.com/user/tartane49/media/DSCN3094_zpsum7rdcfu.jpg.html)
Titel: Re: start bouwverslag hist. Tartane (1 : 87) skratch
Bericht door: tartane op juli 30, 2016, 11:17:45 am
Vervolgens was de boeg aan de beurt. Het schegstuk werd aan beide kanten voorzien van slooiknieën. Een secuur en langdurig werkje omdat alle zijkanten schuin moesten worden afgewerkt om naadloos te kunnen aansluiten bij het schegstuk. Daarna kwamen de beide regelingen. Die maakte ik geheel pasklaar, ze moesten niet alleen in de lengte maar ook in de breedte worden gebogen. Alvorens dat te doen hield ik ze enige tijd in mijn mond totdat mijn warme speeksel ze buigzaam hadden gemaakt. Dat kan als je kleine modellen bouwt! Op de foto zijn ze in nog niet geschuurde toestand aangebracht. Aan de binnenkant van de reling zijn ook al de bolders geplaatst. Op het boegstuk bevestigde ik een afgerond afdekstuk. Op oude prenten is te zien dat hierop waarschijnlijk een dierenvacht was bevestigd (schaap, geit?). Het lijkt mij logisch om dat te doen omdat het onderlijk van het Latijnzeil hierover heen kan schuren.
Toen was mijn vakantie in het buitenland voorbij. Ik had helaas prachtig weer dus we waren veel buiten zodat er weinig tijd over bleef voor het bouwen. Maar ik ga er nu wel mee door.
Constant

(http://i288.photobucket.com/albums/ll182/tartane49/DSCN3209_zpse4ax3djb.jpg) (http://s288.photobucket.com/user/tartane49/media/DSCN3209_zpse4ax3djb.jpg.html)
Titel: Re: start bouwverslag hist. Tartane (1 : 87) skratch
Bericht door: tartane op augustus 01, 2016, 12:32:07 pm
De boegsectie na het aanbrengen van de vloer op de regelingen en het schegstuk.
(http://i288.photobucket.com/albums/ll182/tartane49/DSCN3295_zpslxbktuao.jpg) (http://s288.photobucket.com/user/tartane49/media/DSCN3295_zpslxbktuao.jpg.html)
Ik weet niet of ik helemaal goed doe met het bevestigen van de kluiverboom. Het begin zit vast in een gebogen houten blok dat ik soms zie afgebeeld op oude prenten uit die tijd, zoals de prent van Beaugan uit rond 1800. Zie de onderstaande afbeelding van een tartane die hooi, of graan vervoerd. Is hier een andere methode voor bekend? Wie weet dat? Op die plek komen geen grote krachten te staan, alleen neerwaarts. Zijdelings ook wel wat maar niet zoveel dat er zware bevestigingen nodig zouden zijn. De woeling neemt de meeste opwaartse kracht op. Aan het einde van het schegstuk komt natuurlijk een woeling, hier staat alles nog los op de boegsectie.
Constant
(http://i288.photobucket.com/albums/ll182/tartane49/Scan_zpsrm38fihp.jpg) (http://s288.photobucket.com/user/tartane49/media/Scan_zpsrm38fihp.jpg.html)
Titel: Re: start bouwverslag hist. Tartane (1 : 87) skratch
Bericht door: tartane op augustus 09, 2016, 13:30:51 pm
De onderdelen van de mars met de top van de mast en de steng (alles perenhout)
Omdat deze tartane een bramzeil (We zullen dat zo maar even noemen) voert moest ik mij verdiepen in de vierkant getuigde schepen. Op de tekening van Paris (zie één van mijn eerste postings) waarnaar ik dit schip bouw is dan ook een mars te zien . Mogelijk dient de steng daar alleen voor een vlag. Iets zwaarder uitgevoerd kan daar dus een vierkant zeil hangen. De top van de mast en de onderkant van de steng eindigen vierkant. 
De ra's werden gebrast via touwen die naar de punt van het galjoen leiden. Naar achteren ging niet vanwege het vaak dwars staande Latijnzeil. Dit is op de bijgaande tekening goed te zien. Vandaar waarschijnlijk via blokken naar het voorschip.
Het blijft voor mij lastig ineens in vierkant getuigde schepen te duiken.
Vraag; hoe zat de bovenste ra vast aan de steng? Waarschijnlijk in het midden met een enkele touwbevestiging via een blok geleid naar het dek. Toppenants zie ik niet vaak op deze kleine schepen. Zat hij dan ook nog aan de steng vast met een schuifconstructie (bijv. een rak) of hing hij los voor de steng?
De driehoekige zeiltjes helemaal boven de ra maak ik niet.
Constant
(http://i288.photobucket.com/albums/ll182/tartane49/DSCN3319_zpshzw237g5.jpg) (http://s288.photobucket.com/user/tartane49/media/DSCN3319_zpshzw237g5.jpg.html)
Titel: Re: start bouwverslag hist. Tartane (1 : 87) skratch
Bericht door: Beagle op augustus 09, 2016, 15:09:04 pm
jou antwoord moet je even wachten, ik moet dan het een en het ander gaan zoeken, waar de foto's staan.
Titel: Re: start bouwverslag hist. Tartane (1 : 87) skratch
Bericht door: Beagle op augustus 09, 2016, 15:20:15 pm
Citaat
Vraag; hoe zat de bovenste ra vast aan de steng? Waarschijnlijk in het midden met een enkele touwbevestiging via een blok geleid naar het dek. Toppenants zie ik niet vaak op deze kleine schepen. Zat hij dan ook nog aan de steng vast met een schuifconstructie (bijv. een rak) of hing hij los voor de steng?

Dat is niet één vraag maar een resem…begin met het begin. en ook niet te beantwoorden in zelfs maar twee blz.

Verkorte versie --> Ophangen van een ra.
Ik kan je enkel de hollandse, franse of engelse werkwijze geven.
ze zijn in een paar details na identiek.
De ra hangt aan draairepen met een strop. naar gelang gewicht is dat enkel of dubbel uitgevoerd. bij de hollanders in de 17e eeuw liep die rareep over de  het ezelshoofd. daarvoor was het ezelshoofd  dan ook bolvormig. Bij de engelsen en de Franse, liep de rareep vanaf een oog onder  het ezelshoofd naar een blok aan de ra. daarna retug naar een blok hangende aan het ezelshoofd en vandaan naar de mast-voet op de beleg punten.
(http://imagizer.imageshack.us/a/img34/9392/c0mz.jpg)
(https://imagizer.imageshack.us/v2/393x550q90/812/mbqx.jpg)
(https://imagizer.imageshack.us/v2/640x480q90/28/wvn4.jpg)
(https://imagizer.imageshack.us/v2/640x480q90/203/f19k.jpg)


De ra werd dan ook tegen de mast getrokken via een rak.
Dit zijn een aantal touwen die lopen tussen vertikale plankjes en met daartussen kralen.

(https://imagizer.imageshack.us/v2/640x480q90/716/jzyq.jpg)
(https://imagizer.imageshack.us/v2/583x437q90/844/j8dc.jpg)
(https://imagizer.imageshack.us/v2/640x480q90/24/zbzf.jpg)

Topenanten zal je altijd moeten hebben. ander kan je de ra’s niet min of meer horizontaal ophangen.
Toppenanten beginnen ook aan ogen onder het ezelshoofd. lopzen naar een blok op het einde van de ra. daargehouden door een driekoekige keg. Vandaar naar een blok dat onder de mars  of onder de zaling hangt en ook naar beneden aan de marsvoet.
(https://imagizer.imageshack.us/v2/482x366q90/809/w9r1.jpg)


E.A.A is te zien op de foto’s van het tuigage bij de 7 Prov.
e.a.a; is te vinden in het boek van Pennarth.
Titel: Re: start bouwverslag hist. Tartane (1 : 87) skratch
Bericht door: tartane op augustus 09, 2016, 16:02:54 pm
Dank Eric voor je uitgebreide antwoord.

Zo'n tartane is natuurlijk niet te vergelijken met de 7P. Zoals ik al vermoedde was in dit geval de ra opgehangen aan een enkele draaireep. Waar ik mijn twijfels over had was de toepassing van een rak. Het zou natuurlijk ook kunnen met een soort metalen oog, maar dat zal zeker in die tijd niet zo gangbaar zijn geweest.

Ik vergelijk dit geval met de uitvoeringen die je algemeen ziet bij statenjachten. Maar in de diverse boeken die ik daar over heb laten ze net dit detail niet zien.

Ook bij statenjachten gebruikten ze meestal geen toppenants, ook niet op de meeste afbeeldingen die ik heb van Baugean. Vooral de laatste acht ik heel hoog in zijn juiste detaillering (geweldige tekenaar, ca 1800, die ook veel op deze schepen had gevaren). Toppenants zijn ook niet strikt noodzakelijk bij deze kleine schepen.Als je het zeil er onder meerekent dan blijven de ra's daardoor al horizontaal.

Het bolle ezelshoofd is hier niet aan de orde. Er onder hangt de roede van het Latijnzeil. Die wordt in dit geval opgehesen aan twee schijven aan de zijkant van de mast. Als er geen steng is dan gaat dit door over een schijf die is uitgespaard in de mast. Nu zit de steng daar in de weg. Op de tekening van Paris zijn beide schijven te zien.
Constant
Titel: Re: start bouwverslag hist. Tartane (1 : 87) skratch
Bericht door: tartane op augustus 12, 2016, 11:50:00 am
De masttop van de tartane, met als mock-up een papieren zeil met voorlopige touwen.
Bovenop de steng een vast blok met een schijf voor het hijsen van het zeil. Die is niet verlengd voor een vlaggenstok. Als er vlaggen gevoerd werden dan was dit meestal vanaf het hoogste punt van de roede.

De mars daaronder vormt voor mij nog een vraag of dit goed is. De constructie lijkt mij juist of heeft iemand daar en andere gedachte over?  Een getimmerd platform heb ik bij deze schepen nooit gevonden. Een bol ezelshoofd is hier niet aan de orde omdat er onder geen ra meer is die moet worden opgehesen.

Onder de mars een vaste touwverbinding met de onderra. Daaronder ter weerszijden van de mast twee schijven om de roede op te kunnen hijsen. Normaal gaat dit bij die schepen door een gleuf in de mast met een schijf.

Constant

20kopie_zpshec4hdjj.jpg.html](http://i288.photobucket.com/albums/ll182/tartane49/DSCN3325%20-%20kopie_zpshec4hdjj.jpg)[/URL]CN3325%20-%20kopie_zpshec4hdjj.jpg
Titel: Re: start bouwverslag hist. Tartane (1 : 87) skratch
Bericht door: tartane op augustus 12, 2016, 11:55:05 am
Het schip tot nu toe. Ik denk dat de ra's wat dunner en korter kunnen. De roede is nog niet de juiste, maar geeft even een idee van de lengte. Het lijkt door de vertekening op de foto allemaal wat erg hoog, maar ik heb de lengten aangehouden uit de tekening van Paris.
Constant

(http://i288.photobucket.com/albums/ll182/tartane49/DSCN3324%20-%20kopie%202_zpsw0lat6ll.jpg) (http://s288.photobucket.com/user/tartane49/media/DSCN3324%20-%20kopie%202_zpsw0lat6ll.jpg.html)
Titel: Re: start bouwverslag hist. Tartane (1 : 87) skratch
Bericht door: Beagle op augustus 12, 2016, 17:06:08 pm
Constant  voor  het verjongen van masten en stangen.
de Engelsen fransen hokllanders  enz.. hanteren daar een verhouding voor
b.v. 1 duim in  omtrek voor elke 3 voet lengte...

zoiets zal waarschijnlijk ook bestaan hebben bij jouw scheepsbouwers. Alleen weet ik niet hun verhouding.
Als je wil zoek ik wel eens op wat de Europeese gangbare verjongingen waren.
Titel: Re: start bouwverslag hist. Tartane (1 : 87) skratch
Bericht door: Beagle op augustus 12, 2016, 17:11:16 pm
De mars daaronder vormt voor mij nog een vraag of dit goed is. De constructie lijkt mij juist of heeft iemand daar en andere gedachte over?  Een getimmerd platform heb ik bij deze schepen nooit gevonden. Een bol ezelshoofd is hier niet aan de orde omdat er onder geen ra meer is die moet worden opgehesen.

Onder de mars een vaste touwverbinding met de onderra. Daaronder ter weerszijden van de mast twee schijven om de roede op te kunnen hijsen. Normaal gaat dit bij die schepen door een gleuf in de mast met een schijf.


waar ik wat problemen mee heb is dat oog midden in de  masthoofd van de onderste mast.

verder wat doet dat touw aan de onderkant van de steng tussen zaling en ezelshoofd? Moet dat een soort toppenant voorstellen om de ra min of meer recht te krijgen. je zegt wel dat er geen toppenanten gebruikt worden, maar je laat al zien dat het zonder niet gaat.

Volgens mij gaat het hijsen van de roede op een heel ander wijze dan met twee blokken.
Zoals ik het ooit gelezen heb bij zeilhandeling.
Bij het overstag gaan met een roede wordt die eerst horizontaal gebracht. Daarna trekt men de voormalige bovenzijde naar beneden en wordt dat dan de onderzijde. Aan de onderzijde worden dan weer twee talies aangebracht via blokken met haken.
bij zo'n werkwijze kan het niet met twee blokken, maar moet het met een  rarepen .Die rarepen gaan wel door de mast via een blok dat in de mast is verwerkt. , juist zoals je gedaan het voor je marsra.

Waarom je nog steeds een URL tag gebruikt om foto's te tonen blijft mij een raadsel?
Titel: Re: start bouwverslag hist. Tartane (1 : 87) skratch
Bericht door: amateur op augustus 12, 2016, 17:20:26 pm
Hallo Erik,

Waarom zou het zonder niet gaan?
Als je kijkt naar de manier waraop hollandse statenjachten getuigd zijn, dan gaat het ook zonder:
Die replica uit Uttrecht zeilt al jaren zonder toppenanten (volgens mij heeft die ra niet eens een rak, en wordt hij met maar drie touwen gezet: de val, en de twee schoten (die via een blok aan die onderste ra naar het dek gaan)

prentje van internet geplukt (http://i14.servimg.com/u/f14/13/06/60/04/st_111.jpg)

en over dat overstag gaan: Erik: dat kan toch alleen als de mast geen stagen heeft, of vergis ik me dan ergens?
Altijd gedacht dat bij die lange roeden de voet van de roede achter de mast langs gehaald wordt (met de roede bijna vertikaal dus). Zeker ook omdat de val niet in het midden van de roede zit, maar ergens op een derde van de lengte.

Jan
Titel: Re: start bouwverslag hist. Tartane (1 : 87) skratch
Bericht door: amateur op augustus 12, 2016, 17:30:41 pm
maar ja, als je dan dit sooirt plaatjes ziet....
(https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/a8/En_pleine_mer_%E2%80%93_Une_tartane_-_Baud-bovy_Daniel_Boissonnas_Fr%C3%A9d%C3%A9ric_-_1919.jpg)
Titel: Re: start bouwverslag hist. Tartane (1 : 87) skratch
Bericht door: tartane op augustus 12, 2016, 18:17:48 pm
Het oog midden in het masthoofd van de onderste mast is om de onderra vast aan te bevestigen. Dit is normaal bij bijvoorbeeld statenjachten. Dat ging met een ketting of met een dik touw met een ijzeren haak. Daardoor verviel ook de toppenant voor de onderra. Zie ook het boek van van Beuge over de bouw van een statenjacht.

Het touw tussen ezelshoofd en zaling is de val die naar de boegspriet leidt. Het ziet er wat knullig uit maar het is zoals ik het diverse malen aantrof op tekeningen uit die tijd. Natuurlijk horen hier nog blokken te worden toegepast, maar op de foto is het voorlopig.

Het behandelen van het Latijnzeil in de Middellandse Zee ging beslist niet zoals jij hier uitlegt. Bij het overstag gaan draaide men de roede voor langs de mast, waarbij hij eerst volledig vertikaal werd gezet. Het zeil draaide dan helemaal voor de mast langs naar de andere kant. Daarbij werden alle wanten losgemaakt en na de handeling weer vastgezet. Bij kleinere schepen waren er zelf aan één kant helemaal geen wanten. die werden mee met het zeil gedraaid, maar dan achter de mast. De masten van dergelijke schepen waren over het algemeen vrij dik, omdat ze korte tijd self supporting moesten zijn tijdens die werkzaamheden.
Er bestaan goede filmopnamen die het overstag gaan helemaal laten zien. De roede werd dus niet eerst horizontaal gelegd.
Ik kan er eindeloos over gaan uitweiden omdat ik het hier natuurlijk erg kort beschrijf.
Een prachtige foto die Jan stuurde. Hier zie je zo'n schip in al zijn glorie! Als je goed kijkt dan zie je dat het ondereind van de roede veel dikker is dan de top. Dat moest ook wel omdat hier veel kracht op staat.
Constant
Titel: Re: start bouwverslag hist. Tartane (1 : 87) skratch
Bericht door: tartane op augustus 12, 2016, 21:57:11 pm
https://www.youtube.com/watch?v=ceckm4iGDpg
Wie wil weten hoe dat gaat met het overstag gaan met een schip met latijnzeilen kan even dit filmpje bekijken.
Het gaat om een wedstrijd. Je ziet hier ook dat er keuzes gemaakt worden in het overzetten van het zeil. De ene keer wordt het zeil tegen de mast geblazen, de andere keer bolt hij voluit zoals het moet.
Helemaal aan het einde van de film volgen een aantal foto's die precies de handelingen aangeven bij het overstag gaan. De roede wordt rechtop gezet, het zeil er omheen gedraaid, de roede gaat over een andere boeg en vervolgens worden de wanten aan de andere kant gebracht en vastgezet. Aan het begin staan de wanten aan stuurboord, aan het einde aan bakboord.
Constant
Titel: Re: start bouwverslag hist. Tartane (1 : 87) skratch
Bericht door: Beagle op augustus 14, 2016, 16:54:34 pm
Constant
mijn verontschuldigingen, maar is was weer eens misleid … door mijn geheugen i.v.m. de werkwijze van de “Roe”


……..  de roe wordt niet horizontaal gebracht  maar de takels worden wel afgehaakt. de roe wordt vertikaal achter de mast gebracht en dan met de punt terug naar de adere boord, waar men terug de takels aanhangt.
Titel: Re: start bouwverslag hist. Tartane (1 : 87) skratch
Bericht door: tartane op augustus 17, 2016, 11:13:36 am
Al een paar dagen ben ik bezig met het begrijpen van de zeilen van dit model.

Na telkens weer de grote hoeveelheid afbeeldingen bekijken die ik in de loop der tijd verzameld heb begon mij op te vallen dat er naast het Latijnzeil soms nog een apart zeil werd gevoerd. ik heb er geen benaming voor, en ik kan het ook nergens terugvinden in maritieme boeken. Ook op modellen van zeilschepen heb ik het niet gevonden.

Het is dus eigenlijk een giek, die aan de voorzijde van de mast werd gehouden en daarop zit eigenlijk een fok. De wanten die de mast overeind houden kan hij dus niet passeren. Er moet aan de kant van de mast ruimte overblijven voor het laagste punt van de roede.

In combinatie van een vierkant zeil heb ik dit ook aangetroffen.
Het is een slimme manier om extra doek bij te kunnen zetten. Bij het overstag gaan kunnen beide zeilen draaien. Het Latijnzeil wordt op de nieuwe koers dan tegen de mast geblazen, wat vaak op prenten te zien is. Na heel veel papier knippen heb ik, na tig zeilen geprobeerd te hebben, deze afmetingen uiteindelijk vast kunnen stellen.

Kent iemand dit??

Constant
(http://i288.photobucket.com/albums/ll182/tartane49/DSCN3336_zpsxb7nlvyo.jpg) (http://s288.photobucket.com/user/tartane49/media/DSCN3336_zpsxb7nlvyo.jpg.html)
Titel: Re: start bouwverslag hist. Tartane (1 : 87) skratch
Bericht door: tartane op augustus 17, 2016, 11:24:36 am
Hier zie de situatie op een prent van Baugean. Dit is geen tartane maar een lichter uit Arles. Eigenlijk een sleepboot, dus daar had je wel wat extra zeil nodig. Van alle afbeeldingen die ik heb is dit wel de meest duidelijke. Het werd alleen toegepast op éénmastige schepen. Bij meerdere masten gaat dat natuurlijk niet. De punt van de giek blijft bij het draaien nog binnen het uiteinde van de kluiverboom.

Eric: Ook nu weer een URL tag. Allen bij die keuze (IMG) lukt het bij Photobucket het plaatje over te zetten.

Constant

(http://i288.photobucket.com/albums/ll182/tartane49/Scan_zpss7pzoan3.jpg) (http://s288.photobucket.com/user/tartane49/media/Scan_zpss7pzoan3.jpg.html)
Titel: Re: start bouwverslag hist. Tartane (1 : 87) skratch
Bericht door: Beagle op augustus 17, 2016, 14:37:56 pm


Dat zeil word nu soms nog op jachten gevoerd in de plaats van een spinnaker. :wink:
Als boom gebruikt men de spinnaker boom en het zeil is  een bijkomende fok of een genua...
Men gebruikt het enkel als men plat voor de wind zeilt en uiteraard enkel bij bijna geen tot een heel klein beetje wind.
Misschien weet Isola er meer van , die zeilt regelmatiger dan ik.
Titel: Re: start bouwverslag hist. Tartane (1 : 87) skratch
Bericht door: Beagle op augustus 17, 2016, 14:40:18 pm
Eric: Ook nu weer een URL tag. Allen bij die keuze (IMG) lukt het bij Photobucket het plaatje over te zetten.


zonder die URL lukt het ook.
zie hieronder.
klik eens even op  "veranderen"
en bekijk dan wat er in het venster staat. je zult geen [url] ergens zien staan.

(http://i288.photobucket.com/albums/ll182/tartane49/Scan_zpss7pzoan3.jpg)
Titel: Re: start bouwverslag hist. Tartane (1 : 87) skratch
Bericht door: tartane op augustus 17, 2016, 19:44:52 pm
Ik begrijp niet wat je bedoelt met klik eens op veranderen? Als ik op jouw plaatje klik op "eigenschappen" zie ik wel een URL staan.
Maar het is me ook niet duidelijk wat er tegen is om een URL tag te hebben. Als het daarmee toch lukt om een plaatje over te zetten is het toch oké?
Constant
Titel: Re: start bouwverslag hist. Tartane (1 : 87) skratch
Bericht door: tartane op augustus 18, 2016, 15:58:25 pm
Wat kleine dingetjes van de laatste dagen waar een hoop tijd in ging zitten.
Het tralieluik (laat ik maar eens de juiste naam gebruiken die Witsen gebruikte), de twee stukjes geschut (de lopen moeten nog geschilderd), de trap naar het vooronder. Zes vingerlingen (buisjes uitwendig 2 mm, gesoldeerd aan messing stripjes) waarvan drie met een pen, en drie met een gat. Drie ankers in wording (twee zijn er voor de tartane, de derde is nog voor de galeotta....maar als je toch bezig bent). De rechtse zo uitgezaagd, de anderen al gevijld. Hier moeten de handen nog aan gesoldeerd worden waarna de stokken volgen en het schilderen. Twee balken die voor en achter de mast komen waarin gaten komen voor korvijnagels.
Constant

(http://i288.photobucket.com/albums/ll182/tartane49/DSCN3350%20-%20kopie_zpsftair0ig.jpg) (http://s288.photobucket.com/user/tartane49/media/DSCN3350%20-%20kopie_zpsftair0ig.jpg.html)
Titel: Re: start bouwverslag hist. Tartane (1 : 87) skratch
Bericht door: tartane op augustus 21, 2016, 13:48:07 pm
Bedrijvigheid op het achterschip.
Het roer is voorzien van de vingerlingen en die zijn ook geschilderd, evenals de lopen van de kanonnen. Het geschut moet nog worden voorzien van de nodige broekingen en takels. De helmstok lijkt op deze foto vrij hoog over de spiegel uit te komen , maar dat valt mee. De relingsteunen zijn over het hoogste gedeelte nog voorzien van extra horizontaal balkhout.
De volgende stap is het maken en bevestigen van klampen voor de tuigage. Ik ben er inmiddels uit hoe de lijntjes allemaal gaan lopen.
Constant
(http://i288.photobucket.com/albums/ll182/tartane49/DSCN3354_zpsamgfyazk.jpg) (http://s288.photobucket.com/user/tartane49/media/DSCN3354_zpsamgfyazk.jpg.html)
Titel: Re: start bouwverslag hist. Tartane (1 : 87) skratch
Bericht door: amateur op augustus 21, 2016, 14:38:22 pm
Zijn die heren op schaal?
Zo ja, dan is dat schip veel groter dan ik dacht. Ik had iets in het formaat van een  tjalk in gedachten, maar dit is dus groter.

Jan
Titel: Re: start bouwverslag hist. Tartane (1 : 87) skratch
Bericht door: tartane op augustus 21, 2016, 20:30:09 pm
Door de hoge achtersteven en de lange helmstok lijkt de schaal anders dan in werkelijkheid. Het schip meet over de stevens 20,5 meter. De heren zijn wat klein uitgevallen. Het is HO schaal, maar als je ze opmeet zijn ze hooguit 1,65 meter lang.
Constant

(http://i288.photobucket.com/albums/ll182/tartane49/DSCN3362_zps9wmlougv.jpg) (http://s288.photobucket.com/user/tartane49/media/DSCN3362_zps9wmlougv.jpg.html)
Titel: Re: start bouwverslag hist. Tartane (1 : 87) skratch
Bericht door: amazone op augustus 23, 2016, 07:31:08 am
mischien moet je 1/72 figuren proberen als deze net te klein zijn ze hebben wel wat zeerovers kids waar ook scheepslui inzitten.
wel mooi werkwat je aan het doen bent.
ben ook beniewt naar de tuiage
Titel: Re: start bouwverslag hist. Tartane (1 : 87) skratch
Bericht door: tartane op augustus 23, 2016, 08:38:38 am
De tuigage is tamelijk ingewikkeld omdat je hier een combinatie hebt met een Latijnse tuigage en een vierkant getuigd geheel. Op het eerste gezicht bijt dat elkaar. Maar ik denk dat ik wel uit ben.

Ik moet altijd in het achterhoofd houden dat Latijns tuigage heel eenvoudig van principe was, maar vaak moeilijk uitvoerbaar bij het overstag gaan. Arabische zeelui konden niet goed met vierkant getuigde schepen overweg omdat ze dan veel te veel touwtjes uit elkaar moesten houden. Ze dwongen liever Hollandse zeelui (slaven) om dat werk voor hen te doen.

Omdat ik al een paar Latijns getuigede schepen gebouwd heb kan ik goed op die modellen uitproberen hoe de toevoeging met een vierkant zeil er uit moet gaan zien. Bovendien helpen de exacte prenten van Baugean daarbij.

Constant
Titel: Re: start bouwverslag hist. Tartane (1 : 87) skratch
Bericht door: tartane op september 12, 2016, 12:41:33 pm
(http://i288.photobucket.com/albums/ll182/tartane49/DSCN3482_zpschivwefe.jpg) (http://s288.photobucket.com/user/tartane49/media/DSCN3482_zpschivwefe.jpg.html)
Voor de tuigage van de tartane heb ik nogal kleine blokken nodig. De kleinste in de handel verkrijgbare blokjes bevallen me niet erg, vaak zijn de boorgaatjes te klein, de blokjes te dik en is alles vaak vervormd. Daarom bedacht ik een systeem om van iets grotere blokjes, van Billing, kleinere te maken.
In een stukje messing van 1mm dik maakte ik een gat waar precies het te grote blokje in past. Vervolgens vijl ik de beide uitstekende kanten weg zodat het 1 mm dik wordt (A). Wel beide kanten wegvijlen. De gleuven verdwijnen dan. Het gaatje is dan nog net genoeg van de rand blijven zitten. Dan met een vingernagel het blokje op een stukje hout drukken en dan met een ijzerzaagje aan beide kanten een ondiep sleufje maken. Vervolgens met het blokje tussen een pincet het aan vier kanten korter maken (1), snijden, en de hoekjes afronden (2).
Het lijkt een hele klus, is ook gepriegel, maar het is goed te doen! Het laatste is dan de blokjes te schilderen (Humbrol matt 72).
Zo krijg ik blokjes van  dan 1 mm dik, lang tussen de 3 en 3,5 mm en het gaatje is prima van grootte om er een touw doorheen te krijgen.
Links onder het witte blokje van Billing en daarnaast het uiteindelijke resultaat. In het plaatje messing het gat met daarin het blokje klaar om te vijlen.
Constant
Titel: Re: start bouwverslag hist. Tartane (1 : 87) skratch
Bericht door: tartane op september 14, 2016, 11:02:48 am
De voornaamste werkplek aan boord van de tartane is gereed om allerlei touwwerk te kunnen bevestigen. Het zichtbare touwwerk staat nog niet op spanning, ook de mast zit nog niet vast.
Het onderste kardeelblok zit via een touw vast aan een haak in het dek vlak voor de mast, de reep om de roede met behulp van de kardeelblokken te hijsen loopt door een knecht en wordt uiteindelijk belegd om de knecht die daar vlak voor staat. Op de foto loopt de reep er nog langs. Het niet benutte deel van de reep zal uiteindelijk verdwijnen onder het roosterluik. De nagelbank heeft voorzieningen om diverse lijnen op te vangen, van de bovenra, van het rak van de roede en van de gordings van de roede en het vierkante zeil. Aan de horizontale balk aan de andere kant van de mast (dit is de boegzijde) worden de touwen bevestigd voor het bedienen van de onderkant van de roede en voor het uitzetten van een driehoekig zeil. Het overige tuig zal belegd worden om klampen en ringen in het dek (direct achter de verschansing). Mijn minifabriekje voor het maken van blokken draait op volle toeren. Ik zal er minstens 40 nodig hebben.

Constant

(http://i288.photobucket.com/albums/ll182/tartane49/DSCN3484%20-%20kopie_zpsmjvflqcs.jpg) (http://s288.photobucket.com/user/tartane49/media/DSCN3484%20-%20kopie_zpsmjvflqcs.jpg.html)
Titel: Re: start bouwverslag hist. Tartane (1 : 87) skratch
Bericht door: ISOLA2 op september 14, 2016, 11:44:52 am
En dat allemaal op 1/87   :klasse:
Titel: Re: start bouwverslag hist. Tartane (1 : 87) skratch
Bericht door: amazone op september 15, 2016, 15:50:14 pm
erg klein hoor  8-o
Titel: Re: start bouwverslag hist. Tartane (1 : 87) skratch
Bericht door: tartane op september 17, 2016, 11:08:00 am
Het voorschip met alle houten onderdelen.
Trap naar het vooronder nog net zichtbaar, de ankerbeting, de kraanbalken en een versteviging in de boeg met daar op een vloertje en een trapje.
Hierbij zijn alle houten onderdelen in het schip gemaakt. Alleen nog de luiken aan de geschutspoorten. Mogelijk breng ik nog wat versiering (houtsnijwerk) aan tegen de buitenkant ter hoogte van het roer.
De wanten zitten volgens de originele tekening met ringen vast aan het dek direct achter de verschansing. Vier wanten met elk vier ringen en twee wanten met twee ringen en een klamp tegen de verschansing. Het lossen van die wanten, bij het overstag gaan, geschiedde met twee knevels per want.
We hadden het al over het vierkante topzeil, en hoe dat te bedienen. Ik ga nu uit van de methode als toegepast op statenjachten. Als je het boek; "Het Statenjacht Utrecht", onder redactie van Ab Hoving, bezit, is de foto op bladzijde 166 zeer illustratief. De begijnera blijft daarbij op zijn plaats (zit met een korte ketting vast aan de mast) en de bovenra gaat met zeildoek en al helemaal naar beneden op het dek en wordt daar geborgen. Het latijnzeil van de tartane zit daarbij niet in de weg.

Constant

(http://i288.photobucket.com/albums/ll182/tartane49/DSCN3513%20-%20kopie_zpsix48kxir.jpg) (http://s288.photobucket.com/user/tartane49/media/DSCN3513%20-%20kopie_zpsix48kxir.jpg.html)
Titel: Re: start bouwverslag hist. Tartane (1 : 87) skratch
Bericht door: tartane op september 22, 2016, 12:41:16 pm
De laatste foto voordat de mast, boegspriet en alle tuigage er op komt. Aan de binnenkant van de verschansing voorzieningen voor het touwwerk. De wanten komen aan 14 ringen (bakboord + stuurboord) die in het dek vlak achter de verschansing worden aangebracht. Omdat het allemaal zo klein is bevestig ik die ringen als het touwwerk er al aan zit.

Constant

(http://i288.photobucket.com/albums/ll182/tartane49/DSCN3633_zpsha2bnk4t.jpg) (http://s288.photobucket.com/user/tartane49/media/DSCN3633_zpsha2bnk4t.jpg.html)
Titel: Re: start bouwverslag hist. Tartane (1 : 87) skratch
Bericht door: Sparks op september 22, 2016, 14:41:06 pm
Ik blijf me verbazen over de strakke - en gedetailleerde bouw op deze schaal. Chapeau.

Groetjes, Flip.
Titel: Re: start bouwverslag hist. Tartane (1 : 87) skratch
Bericht door: Beagle op september 23, 2016, 10:11:14 am
met de vingers erbij , ontdek je steeds hoe klein het allemaal is...
Titel: Re: start bouwverslag hist. Tartane (1 : 87) skratch
Bericht door: tartane op oktober 02, 2016, 11:39:51 am
De wanten zijn nu aangebracht. Na twee keer alles er weer afgehaald te hebben was ik tevreden over de derde keer.
De slordige knoop boven in de mast is het dubbele touw waaraan straks de roede komt te hangen. De kardeelblokken met touwen zijn al wel aangebracht.
Je vind hier geen weeflijnen. Het want werd regelmatig gewijzigd bij het overstag gaan en dan kunnen de vaste weeflijnen er niet zitten. Moest een bemannigslid toch boven in de mast zijn werk doen dan klom hij eenvoudig langs een touw, of op de roede, naar boven.

Ik heb er een tekening bij gehangen van de wanten. Die verschillen niet met dergelijke constructies op  Hollandse schepen (daar niet bij het want!)  alleen zie je hier iedere keer knevels om het deel los te maken dat tijdens het overstag gaan plaats moest maken voor roede/zeil.
Er zijn dus zeven bevestigingspunten aan de binnenkant langs de verschansing en drie van de lijnen zijn bevestigd aan klampen.

Aan de stuurboordkant zie je dat de voorste takel ontbreekt. Die is losgehaald en tegen de mast gebonden omdat die straks in de weg zou zitten als het schip is opgetuigd en het zeil op die plek hangt.

Over het dek heb ik de roede alvast gelegd, ook zie je de uitlegger voor een extra zeil aan de stuurboordkant los over de verschansing liggen.

Het volgende werk is het maken en kleuren van de zeilen. Maar dan kan nog even duren in verband met andere werkzaamheden hier in huis.

Constant

(http://i288.photobucket.com/albums/ll182/tartane49/DSCN3672_zpskrxtkvpy.jpg) (http://s288.photobucket.com/user/tartane49/media/DSCN3672_zpskrxtkvpy.jpg.html)
Titel: Re: start bouwverslag hist. Tartane (1 : 87) skratch
Bericht door: tartane op november 05, 2016, 14:13:24 pm
De mastvoet met al een deel van het touwwerk dat daar bevestigd gaat worden.
Op de voorgrond de knevels van de wanten (horizontale stokjes die uit een dubbele lus worden getrokken om meteen het hele want te kunnen lossen. De meest rechtse want is aan de mast gebonden omdat dit touwwerk straks niet van nut is en bovendien plaats moet maken voor het zeil. De beide kardeelblokken zijn zichtbaar en de klauw van de uitzetter. Hier komt straks nog een rak omheen.
Constant

(http://i288.photobucket.com/albums/ll182/tartane49/DSCN3819_zpsf9qb2o3h.jpg) (http://s288.photobucket.com/user/tartane49/media/DSCN3819_zpsf9qb2o3h.jpg.html)
Titel: Re: start bouwverslag hist. Tartane (1 : 87) skratch
Bericht door: tartane op november 05, 2016, 15:06:49 pm
Even een tussendoorfoto omdat op dit moment geverfde onderdelen van de canalboat liggen te drogen.
Het vierkante zeil is aangebracht in de juiste kleur.
 Je ziet dat de brassen naar de boegspriet lopen. Dat is hier noodzakelijk omdat anders bij naar achteren lopende brassen het latijnzeil in de weg zit. Op een tekening van Baugean zie je dat heel duidelijk (posting van 16 juli 2015).

De lijnen daarvan lopen door gaten in de reling naar de ankerbeting. De wijze van bevestiging aan de onderra heb ik van foto's van het statenjacht Utrecht. Blokken aan het zeil bevestigd. Daardoor lopen lijnen die aan de ra zijn bevestigd. De twee overige zeilen zijn geverfd (bruin) en hangen nu te drogen.
Het kluiverzeil heb ik weer opnieuw geknipt voor de juiste maat.
Constant

(http://i288.photobucket.com/albums/ll182/tartane49/DSCN3817_zpssqdsw05k.jpg) (http://s288.photobucket.com/user/tartane49/media/DSCN3817_zpssqdsw05k.jpg.html)
Titel: Re: start bouwverslag hist. Tartane (1 : 87) skratch
Bericht door: tartane op november 08, 2016, 21:58:10 pm
Twee van de drie zeilen. Het bruine grootzeil is evenals het kluiverzeil nog niet voorzien van lijktouw, dat moet er nog rondom aangelijmd worden met op de hoekpunten lussen. De lijken en de reefband zijn al wel voorzien van lijm, een uiterst geconcentreerd werkje! Als je even over de lijn uitschiet is alles bedorven.
De roede heeft een licht gebogen vorm die ik ook maakte aan het zeil. Aan de roede moet nog een aantal zaken komen. De blokken voor de geitouwen en de bovenbrassen. Die komen er eerst aan voordat ik het zeil er aan vast maak.
De uitzetter voor het kluiverzeil is ook gereed. Het zeil wordt alleen aan één punt vastgezet aan het uiteinde, zoals ook te zien is op mijn vorige posting.
Het derde zeil, de breefok, is al gereed en zichtbaar op mijn vorige posting.
De zeilbanen zijn getekend met inkt uit een Rotringpen.
Constant

(http://i288.photobucket.com/albums/ll182/tartane49/DSCN3827_zps5bc3levh.jpg) (http://s288.photobucket.com/user/tartane49/media/DSCN3827_zps5bc3levh.jpg.html)
Titel: Re: start bouwverslag hist. Tartane (1 : 87) skratch
Bericht door: amateur op november 09, 2016, 06:42:04 am
Hallo Constant,

Je hebt het vast al een keer uitgelegd, maar wat bedoel je met 'lijken en reefband zijn al wel voorzien van lijm'? Bedoel je dat je de lijken en de reefband er als een soort dubbeling opgeplakt hebt?

Jan
Titel: Re: start bouwverslag hist. Tartane (1 : 87) skratch
Bericht door: tartane op november 09, 2016, 08:50:29 am
De lijken en de reefband zitten er niet opgeplakt. Nadat ik de tekening op het zeil had aangebracht, met zeker een cm rondom als overtollige stof heb ik de reefband en de lijken heel voorzichtig voorzien van lijm (lijmwater, houtlijm). Dit om na droging een enigszins harde rand te hebben die ik makkelijk kon knippen zonder dat de stof uitrafelde. Bovendien heb ik die lijmrand nodig voor het vastlijmen van lijktouw tegen de rand van de stof, en is de reefband voorzien van lijm omdat ik daar de reefknuttles in moet lijmen.
Vooral de samenstelling van het lijmwater luistert heel nauw. Bij te veel water vloeit de vloeistof gemakkelijk uit buiten de lijnen. Bij te weinig water blijft er een glimmende rand over na droging.
Dit hele proces is te vinden op mijn website (groene knop links van deze tekst)
Constant
Titel: Re: start bouwverslag hist. Tartane (1 : 87) skratch
Bericht door: amateur op november 09, 2016, 09:06:47 am
Merci!
Titel: Re: start bouwverslag hist. Tartane (1 : 87) skratch
Bericht door: tartane op november 21, 2016, 19:48:57 pm
De zeilen allemaal compleet om te worden bevestigd. De roede is niet de zelfde als op mijn vorige posting. Hij bleek iets te kort te zijn en bovendien brak hij bij iets te enthousiast doorbuigen. Een hele nieuwe dus.
Alle zeilen zijn voorzien van lijktouw.
Rondom het latijnzeil zitten nu alle benodigde blokken.
De  bovenbrassen zitten nu allebei aan deze kant, dat wordt op het model de loefzijde.
Verder zijn de reefknuttels aangebracht.
Aan iedere kant twee blokken voor de geitouwen.
Aan het ondereind van de roede twee blokken, als halsbras één blok.
Het kluiverzeil heeft blokken bij de aangrijppunten van de uithouder. Bij de klauw zitten aan beide zijden van de boom klampen.

Bovenstaande werkzaamheden vormden een langdurige klus, voornamelijk omdat alles zo klein is en makkelijk te grof wordt in de uitvoering.
Feitelijk kan ik nu beginnen met optuigen. Dan moeten er nog een aantal dingen aan de romp gedaan worden (ankers, een paar riemen aan de buitenkant en dekgerei in de vorm van vaten en spullen onder dekzeilen, het is tenslotte een vrachtvaarder).

Constant
 

(http://i288.photobucket.com/albums/ll182/tartane49/DSCN4076_zpsnwo1qykm.jpg) (http://s288.photobucket.com/user/tartane49/media/DSCN4076_zpsnwo1qykm.jpg.html)
Titel: Re: start bouwverslag hist. Tartane (1 : 87) skratch
Bericht door: tartane op november 23, 2016, 09:52:23 am
Een foto vlak na het optuigen. Een paar dingetjes bevallen me nog niet, maar daar moet ik eerst even een tijdje overheen laten gaan. Zo ben ik er nog niet helemaal uit over de wijze waarop de breefok de onderra ontmoet. Normaal lopen de brassen voor de breefok naar het achterschip, maar Baugean laat zien op vele afbeeldingen dat dit bij Latijns getuigede schepen niet kon.
Verder moet er nog een hoop gebeuren om hem helemaal af te hebben. Ankers, bossen touw op de plekken waar de lijnen aan het schip vast zitten, deklast enz.
Maar ik ben er tot nu toe best tevreden over en het is weer een aanvulling op mijn kleine vloot schepen op de zelfde schaal die allemaal voeren in de Middellandse Zee in de 17e en 18e eeuw.

Constant

(http://i288.photobucket.com/albums/ll182/tartane49/DSCN4081_zpsp4sfy49v.jpg) (http://s288.photobucket.com/user/tartane49/media/DSCN4081_zpsp4sfy49v.jpg.html)
Titel: Re: start bouwverslag hist. Tartane (1 : 87) skratch
Bericht door: Beagle op november 23, 2016, 14:35:56 pm
ik moet er altijd aan denken als ik je foto's zie dat het schaal 1:87 is..
dan moet ik in gedachten steeds een loc van Marklïn in gedachten nemen om te kunnen voorstellen hoe klein het allemaal is.



PS Fleischmann  mag ook  maar MarKlïn is korter in het typen. :P
Titel: Re: start bouwverslag hist. Tartane (1 : 87) skratch
Bericht door: Shipbuilder op november 23, 2016, 15:59:53 pm
Roco is nog korter :)

Prachtig model overigens!
Titel: Re: start bouwverslag hist. Tartane (1 : 87) skratch
Bericht door: amateur op november 23, 2016, 19:26:31 pm
mooi!
Ik heb wel weer een domme (?) vraag over het tuig: die roede heeft twee takels omlaag lopen: die zitten nu allebei aan een kant van het zeil. Moet een van de twee niet gewoon aan de buitenzijde van het zeil lopen (en dan los, en niet strak aangejhaald) ik snap namelijk niet hoe je anders, na overstag gegaan te zijn die talie aande goede kant van het zeil kunt krijgen.

Jan
Titel: Re: start bouwverslag hist. Tartane (1 : 87) skratch
Bericht door: tartane op november 23, 2016, 20:29:00 pm
Natuurlijk is dat geen domme vraag in tegendeel! Het maakt het juist leuk dat daar over wordt nagedacht en het houdt mij ook scherp.

In de meeste gevallen zie je op oude afbeeldingen dat de roede wordt tegengehouden door één takel. Die zit afwisselend aan bakboord of stuurboord van het zeil, maar altijd aan de loefzijde. Op tekeningen die aan de lijzijde zijn genomen zou je dan die takel loshangend moeten zien, maar die tekeningen ben ik nog niet tegengekomen. Wat jij dus zegt is inderdaad nog één van die puntjes die mij nog niet echt bevallen, zoals je in mijn vorige posting kunt lezen.

Omdat hier het kluiverzeil meehelpt als het schip voor de wind vaart, dan kan dus de roede nog veel verder naar stuurboord worden gedraaid, zover zelfs dat de takel aan bakboord zijn functie verliest en de takel aan stuurboord zijn taak overneemt. In die zin zijn beide takels van nut. Dat is mijn overweging om er twee te maken, maar ik kan het mis hebben. Ik denk dus dat de kapitein koos voor de overheersende wind, die in dit gebied tamelijk goed per jaargetijde voorspelbaar was, en op die kennis handelde door bij vertrek uit de haven alles van te voren vast te leggen, zodat kon worden voorkomen dat er overstag moest worden gegaan.

Het overstag gaan van dit schip gaat problemen opleveren omdat zowel het kluiverzijl als de breefok in de weg zitten. De roede moet immers rechtop gezet worden en dan draait het zeil voor de mast, om de roede heen naar de andere kant.

Moest dat onverhoopt toch gebeuren dan kon de breefok tot op het dek worden neergelaten, de ra vertikaal worden gezet en de kluiver aan de bovenzijde geheel los worden gehaald.  Pas dan kon de roede passeren. Omdat dan ook de takels zo-wie-zo los moesten zou een bemanningslid, in de roede geklommen, die over de ander kant van de roede kunnen gooien. Dat in de roede klimmen van bemanningsleden wordt vaak afgebeeld.

Al met al nogal omvangrijke operaties (ook voor mijn hersenen).
Dank voor de opmerking!

Constant
Titel: Re: start bouwverslag hist. Tartane (1 : 87) skratch
Bericht door: tartane op november 24, 2016, 09:08:23 am
Om nog even terug te komen op die takels aan de roede.

Bij galeotta's was het wel gewoon dat er twee zaten. Op alle oude afbeeldingen die ik heb is te zien dat er naar bakboord en naar stuurboord zo'n takel ging. Mogelijk heeft dat te maken met het feit dat dit primair roeischepen waren en in een gevecht zou het latijnzeil weinig nut hebben. Misschien werd dan de roede met het daar op geborgen zeil op die manier stevig verankerd.

Maar het kan ook heel goed zijn dat op de galeotta's alleen gebruik maakte van het zeil als het schip voor de wind kon lopen. En dan zijn twee takels wel zo handig. Het waren slechte zeilers en aan de wind varen was een hachelijke zaak.
Zo heb ik het ook gemaakt op mijn model, zie de postings over de galeotta.

Het is mijn hoofd nog een discussiepuntje of ik één van de twee takels weg ga laten op de tartane.
We wachten af hoe die discussie in mijn bovenkamer verloopt.

Constant
Titel: Re: start bouwverslag hist. Tartane (1 : 87) skratch
Bericht door: tartane op januari 09, 2017, 10:46:41 am
Nu de narrowboat af is ben ik weer verder gegaan met de tartane.

Ik was niet tevreden met de bevestiging van de breefok aan de onderra. Ik had de blokken aan het zeil bevestigd maar dat leverde een vreemd resultaat op. Zie mijn posting van 23 november.
Dat was prima als de brassen naar achteren zouden lopen, zoals bij een statenjacht, maar liep dat niet goed omdat vanwege het latijnzeil de brassen naar voren moeten lopen, naar de boegspriet.

Ik loste dit op door de blokken aan de ra te bevestigen.
De foto is veel groter dan dat je in werkelijkheid ziet. Op deze opname ontbreekt nog het rak dat de roede tegen de mast houdt.

Constant

(http://i288.photobucket.com/albums/ll182/tartane49/DSCN4210_zpso1fo6jwe.jpg) (http://s288.photobucket.com/user/tartane49/media/DSCN4210_zpso1fo6jwe.jpg.html)
Titel: Re: start bouwverslag hist. Tartane (1 : 87) skratch
Bericht door: Sparks op januari 09, 2017, 11:37:46 am
Keurig opgelost, zo. :drink:

Groetjes, Flip.
Titel: Re: start bouwverslag hist. Tartane (1 : 87) skratch
Bericht door: tartane op januari 14, 2017, 15:31:32 pm
Vraag over dit scheepstype.
Wie weet de exacte benaming voor het dwars uitstaande driehoekige zeil op dit schip? Het kwam in de tweede helft van de 18e eeuw veel voor in de Middellandse Zee.
Het was bevestigd aan een uithouder die steunde tegen de mast.Het is niet een breefok, dat is een klein razeil.

Constant
(http://i288.photobucket.com/albums/ll182/tartane49/Scan_zpss7pzoan3.jpg) (http://s288.photobucket.com/user/tartane49/media/Scan_zpss7pzoan3.jpg.html)
Titel: Re: start bouwverslag hist. Tartane (1 : 87) skratch
Bericht door: tartane op januari 17, 2017, 13:43:10 pm
Een dringende vraag. Noodkreet.

Hoe krijgen jullie het toch voor elkaar om meerdere foto's in een posting te krijgen. Ik stoei nu al urenlang met photobucket en krijg het niet voor elkaar.

Constant
Titel: Re: start bouwverslag hist. Tartane (1 : 87) skratch
Bericht door: ISOLA2 op januari 17, 2017, 13:48:44 pm
Als je 1 foto hebt geplaatst moet je de cursor onder je foto zetten voor je de volgende plaatst.

Titel: Re: start bouwverslag hist. Tartane (1 : 87) skratch
Bericht door: tartane op januari 17, 2017, 14:11:00 pm
Toch gelukt om wat meer plaatjes in een posting te krijgen. Dank Isola 2!

De tartane is helemaal klaar, op het aanbrengen van de lading op het dek. Daarvoor liggen er nu 14 tonnen te drogen in afwachting van verder schilderwerk.

(http://i288.photobucket.com/albums/ll182/tartane49/DSCN4218_zpsjga8uhzn.jpg) (http://s288.photobucket.com/user/tartane49/media/DSCN4218_zpsjga8uhzn.jpg.html)
Een blik op het dek met alle touwen opgerold aangebracht

(http://i288.photobucket.com/albums/ll182/tartane49/DSCN4227_zpswns7zpbf.jpg) (http://s288.photobucket.com/user/tartane49/media/DSCN4227_zpswns7zpbf.jpg.html)
Op het voorschip zijn de ankers met de bijbehorende touwen aangebracht

(http://i288.photobucket.com/albums/ll182/tartane49/DSCN4210_zpso1fo6jwe.jpg) (http://s288.photobucket.com/user/tartane49/media/DSCN4210_zpso1fo6jwe.jpg.html)
In de mast zit het rak op zijn plaats en zijn de blokken voor de breefok gewijzigd.

(http://i288.photobucket.com/albums/ll182/tartane49/DSCN4217_zpsdqxuonmk.jpg) (http://s288.photobucket.com/user/tartane49/media/DSCN4217_zpsdqxuonmk.jpg.html)
Op de spiegel is een versiering aangebracht in de vorm van een dun gevijld stukje coromadelhout, dat vervolgens in de juiste vorm is gezaagd.

Ga nu proberen een filmpje van de (met deklading voorziene) tartane te maken en jullie dat toe te sturen.

Constant
Titel: Re: start bouwverslag hist. Tartane (1 : 87) skratch
Bericht door: tartane op januari 17, 2017, 14:42:45 pm
In de vorige posting stond een foto zonder rak.

(http://i288.photobucket.com/albums/ll182/tartane49/DSCN4219_zpsxlbrh30z.jpg) (http://s288.photobucket.com/user/tartane49/media/DSCN4219_zpsxlbrh30z.jpg.html)
Hier met rak.

(http://i288.photobucket.com/albums/ll182/tartane49/DSCN4236_zpsjepbics7.jpg) (http://s288.photobucket.com/user/tartane49/media/DSCN4236_zpsjepbics7.jpg.html)
En nog een overzicht van de hele boot

Constant
Titel: Re: start bouwverslag hist. Tartane (1 : 87) skratch
Bericht door: tartane op januari 19, 2017, 08:09:15 am
Kan iemand mij mededelen of mijn laatste twee postings met foto's zijn aangekomen?
Het was voor mij een experiment om dat te doen, maar er kan natuurlijk iets mis zijn gegaan. Ik heb althans geen reactie vernomen.
Constant
Titel: Re: start bouwverslag hist. Tartane (1 : 87) skratch
Bericht door: ISOLA2 op januari 19, 2017, 08:41:40 am
Foto's OK  :)
Titel: Re: start bouwverslag hist. Tartane (1 : 87) skratch
Bericht door: schipper op januari 19, 2017, 09:09:03 am
Mooie foto's.
Titel: Re: start bouwverslag hist. Tartane (1 : 87) skratch
Bericht door: Sparks op januari 19, 2017, 09:37:22 am
Ze komen prima binnen.
Het lijkt me wel verstandig om de status van jouw foto-album binnen Photobucket te veranderen van 'Public' naar 'Private'.
Ik kan nu namelijk, door op bovenstaande foto's te klikken, zo door jouw Photobucket fotomap heen wandelen, maar ook allerlei wijzigingen aanbrengen. In de 'Private'-modus kan dat niet (meer).

Groetjes, Flip.
Titel: Re: start bouwverslag hist. Tartane (1 : 87) skratch
Bericht door: UHU op januari 19, 2017, 17:30:34 pm
prachtig schip Constant!
Titel: Re: start bouwverslag hist. Tartane (1 : 87) skratch
Bericht door: tartane op januari 19, 2017, 21:35:29 pm
Dank voor het advies Flip. Ik zal kijken wat ik er aan kan doen en daarnaar handelen.
Deze dagen ben ik bezig om een leuk filmpje van het schip te maken. Is niet zo eenvoudig, maar het gaat vast lukken. Ik maak dankbaar gebruik van het draaiplateau (uit de bakkerswereld, waar ze taarten in etalages op laten draaien)  waar ik het eerder over had.
Constant
Titel: Re: start bouwverslag hist. Tartane (1 : 87) skratch
Bericht door: SuperSylvester op januari 21, 2017, 18:16:08 pm
Proficiat met dit resultaat. Erg mooie uitstraling, benieuwd wat je allemaal gefilmd hebt.
Titel: Re: start bouwverslag hist. Tartane (1 : 87) skratch
Bericht door: tartane op januari 29, 2017, 12:05:07 pm
De deklast moest nog worden aangebracht en de waterpomp.
Het filmpje is opgenomen en het ligt nu bij degene die de muziek er bij gaat zetten en alles gaat monteren. Daarna gaat hij naar youtube.
Constant

(http://i288.photobucket.com/albums/ll182/tartane49/DSCN4283_zpsbq0o9sdq.jpg) (http://s288.photobucket.com/user/tartane49/media/DSCN4283_zpsbq0o9sdq.jpg.html)

(http://i288.photobucket.com/albums/ll182/tartane49/DSCN4281_zpsoar9iu7a.jpg) (http://s288.photobucket.com/user/tartane49/media/DSCN4281_zpsoar9iu7a.jpg.html)

(http://i288.photobucket.com/albums/ll182/tartane49/DSCN4282_zpsc6qklbgl.jpg) (http://s288.photobucket.com/user/tartane49/media/DSCN4282_zpsc6qklbgl.jpg.html)
Titel: Re: start bouwverslag hist. Tartane (1 : 87) skratch
Bericht door: tartane op februari 02, 2017, 13:12:57 pm
Sommigen van jullie zitten op het filmpje te wachten,

Nou...hier is ie dan,

Constant

https://www.youtube.com/watch?v=Q02dvrSd15M&t=3s
Titel: Re: start bouwverslag hist. Tartane (1 : 87) skratch
Bericht door: ISOLA2 op februari 02, 2017, 13:30:42 pm
Mooi in beeld gebracht  :aplaus: :aplaus: :aplaus:
Titel: Re: start bouwverslag hist. Tartane (1 : 87) skratch
Bericht door: schipper op februari 02, 2017, 13:30:59 pm
Fabelachtig mooi en zeker op die schaal.
Titel: Re: start bouwverslag hist. Tartane (1 : 87) skratch
Bericht door: Beagle op februari 02, 2017, 22:01:18 pm
geweldig.   Proficiat voor dit knap werkstukje.
Titel: Re: start bouwverslag hist. Tartane (1 : 87) skratch
Bericht door: SuperSylvester op februari 06, 2017, 17:30:52 pm
Leuk filmpje voor het nageslacht. Top!
Titel: Re: start bouwverslag hist. Tartane (1 : 87) skratch
Bericht door: tartane op februari 24, 2017, 21:20:50 pm
(http://i288.photobucket.com/albums/ll182/tartane49/Scan_zpss7pzoan3.jpg) (http://s288.photobucket.com/user/tartane49/media/Scan_zpss7pzoan3.jpg.html)

Enige postings geleden stelde ik de vraag of iemand wist hoe het zeil heette dat op de tekening helemaal dwars boven het water hangt, en bevestigd is aan een uithouder. Ik kreeg daar geen antwoord op.
Sinds vandaag, en na veel zoeken, weet ik de juiste benaming. Het is een boomfok.
Ik las het in het blad Spiegel der Zeilvaart.
Als je gaat zoeken op internet met dit woord dan kom je ook overal die naam tegen.

Constant
Titel: Re: start bouwverslag hist. Tartane (1 : 87) skratch
Bericht door: tartane op maart 09, 2017, 16:19:57 pm
De Galeotta is nu helemaal af.
Gezien het feit dat Photobucket even niet meer werkt, kon ik slechts één foto overbrengen.
Er volgen er meer, nadat Photobucket is genezen.

Constant

(http://i288.photobucket.com/albums/ll182/tartane49/a%200001_zpsddkq6ga8.jpg) (http://s288.photobucket.com/user/tartane49/media/a%200001_zpsddkq6ga8.jpg.html)