Beagle Scheepsmodelbouw

Bouwverslagen Houtbouw => Boten - Zelfbouw - Statisch * => Topic gestart door: tartane op februari 28, 2015, 10:40:24 am

Titel: Galeotta
Bericht door: tartane op februari 28, 2015, 10:40:24 am
Beste bouwers.
Al enige tijd geleden begon ik met de skratchbouw van een Galeotta, naar tekeningen van Franco Gay uit 1968. Ik ben nu halverwege de bouw en ik wil graag laten zien hoe ik zo ver ben gekomen en hoe de bouw verder gaat verlopen. Nadat ik mij volledig heb laten voorlichten hoe ik in mijn beschrijvingen wat foto's kan laten zien denk ik dat ik ook in staat ben mijn beschrijvingen te illustreren. In een paar afleveringen zal ik de bouw toelichten tot het huidige resultaat. Daarna  zal ik verslag doen van de afbouw.
Wat is een Galeotta. Een schip dat thuishoort in de Middellandse Zee gedurende ruwweg de periode 1500-1850. Het is een galeischip dat echter ook voorzien was van twee masten met Latijnse zeilen. Heel licht bewapend, veel gebruikt door zeerovers tot de opkomst van de chebec. Als zeilschip voldeed het niet zo erg, wel als snel varend galeischip. Bouw; schaal 1 : 87 (HO), geheel van perenhout, niet geschilderd. Ik reken op jullie commentaar en eventuele vragen.

Constant
Titel: Re: Galeotta
Bericht door: tartane op februari 28, 2015, 11:43:23 am
Hierbij de tekening van het zijaanzicht van een galeotta. Het schip is ongeveer 29 meter lang, maar er kwamen allerlei lengtematen voor. De breedte is 4,8 meter.In dit schip bevinden zich 2 x 15 roeibanken. Iedere roeibank had twee roeiers, dus het schip werd voortbewogen door 60 roeiers. In het midden een marcia, een verhoogd looppad v(http://i288.photobucket.com/albums/ll182/tartane49/IMG_0006_zpsjon3b5qk.jpg) (http://s288.photobucket.com/user/tartane49/media/IMG_0006_zpsjon3b5qk.jpg.html)oor de bemannigsleden, die de zeilen moesten bedienen.
Titel: Re: Galeotta
Bericht door: tartane op februari 28, 2015, 12:04:25 pm
Nadat ik alle tekeningen had verkleind tot 1 : 87, bij een copyshop, begon ik met het overnemen van de op de tekening aangegeven spanten. Ik geef de voorkeur aan de methode van halfspanten, gezaagd uit 3 mm multiplex. 3 mm lijkt erg dik maar is noodzakelijk om op die spanten lassen te kunnen maken tussen de huidgangen. Op de plaats van de kiel, boeg en achtersteven lijmde ik latjes perenhout, en op de hele kopse kant van die constructie. Perenhout zaag ik met een figuurzaag uit dikkere plankjes van oude tekenhaken die vroeger op architectenbureau's werden gebruikt. De spanten van het achterschip werdn geen halfspanten, omdat daar wat ruimte moest komen om door de luikopeningen door het schip te kunnen kijken.

(http://i288.photobucket.com/albums/ll182/tartane49/010_zpsnp3bgfgs.jpg) (http://s288.photobucket.com/user/tartane49/media/010_zpsnp3bgfgs.jpg.html)
Titel: Re: Galeotta
Bericht door: tartane op februari 28, 2015, 12:15:27 pm
Op bijgaande foto is te zien hoe het spantenplan helemaal is bevestigd op het middenspant. Hier wordt ook duidelijk hoe klein het model gaat worden. Ik bouwde meerdere modellen op die schaal en ik vind het belangrijk om onderling de verhoudingen te kunnen bekijken.

(http://i288.photobucket.com/albums/ll182/tartane49/014_zpszsr5qw4c.jpg) (http://s288.photobucket.com/user/tartane49/media/014_zpszsr5qw4c.jpg.html)
Op het vierde spant van achteren zit meteen het volgende spant gelijmd. Op die plaats komt een verspringing in de buitenzijde van de romp. De romp wordt daar iets breder en buigt ook meer naar buiten uit. Dit was nodig om de oplegpunten van de riemen zover mogelijk buiten de romp te kunnen leggen.
Titel: Re: Galeotta
Bericht door: tartane op februari 28, 2015, 15:33:37 pm
Bij het uitlijnen van de voorste vier spanten bleek er iets niet goed te zitten. Als ik de huidgangen er op zou bevestigen dan zou er een duidelijk zichtbare knik ontstaan in de overgang naar de boeg. Na enig zoeken en vergelijken met vergelijkbare schepen bleek dat de ronding veel vloeiender kon zijn. Dat corrigeerde ik met stukjes balsahout tussen de spanten. Na naukeurig snijden en vijlen had ik een mooi verlopende ondergrond naar de boeg. Nu konden de drie delen van het berghout bevestigd worden.
(http://i288.photobucket.com/albums/ll182/tartane49/015_zpsgfrdkzmc.jpg) (http://s288.photobucket.com/user/tartane49/media/015_zpsgfrdkzmc.jpg.html)
Titel: Re: Galeotta
Bericht door: Beagle op februari 28, 2015, 16:38:52 pm
is dat gewild of is het een optisch effect?
boven jouw duim lijkt mij de berghouten plots naar beneden af te buigen, terwijl je zou verwachten dat ze rechtdoor of naar boven zouden afbuigen?
Titel: Re: Galeotta
Bericht door: tartane op februari 28, 2015, 16:49:40 pm
Het is een optisch effect. Als je recht tegen de zijkant aan zou kijken zie je dat de zeeg mooi vloeiend verloopt, geheel volgens tekening. Het lijkt inderdaad wat vreemd maar het is over de hele lengte een erg smal schip, en er moet toch een bepaalde kromming in het berghout zitten. Bij bredere schepen ziet dat er wat anders uit.
Titel: Re: Galeotta
Bericht door: tartane op februari 28, 2015, 16:58:08 pm
 Bij de achterkant eindigen  de huidgangen deels tegen een spiegel, maar onder de berghouten is het schip afgerond. Het is een kenmerkend algemeen verschil tussen schepen die bijvoorbeeld in Holland zijn gebouwd en schepen die thuishoren in de Middellandse Zee, die hebben altijd een afgeronde spiegel. Vaak ook ontbreekt het rechte  stuk daarboven. Omdat dit heel lastig is om zonder ondergrond aan te brengen maak ik dergelijke details altijd vooraf in blasahout

(http://i288.photobucket.com/albums/ll182/tartane49/018_zps870jcvvd.jpg) (http://s288.photobucket.com/user/tartane49/media/018_zps870jcvvd.jpg.html)
Titel: Re: Galeotta
Bericht door: tartane op maart 02, 2015, 10:29:34 am
Daarna kwam het aanbrengen van de huidgangen aan de orde. Die maakte ik van perenhout, latjes van breed 4mm en dik ca 2 mm. De dikte hangt af van de nauwkeurigheid van zagen uit de originele plank. Na het bevestigen worden de gangen gevijld en geschuurd zodat ze een uiteindelijke dikte krijgen tussen de 1 en 1,5 mm. Huidgangen maak ik nooit langer dan 7 meter. Voor het bevestigen maak ik de dikteranden zwart met een zacht potlood (6B). Bij het vastlijmen met bison houtlijm ontstaat in eerste instantie een enorme knoeiboel (zie de foto). Ik gebruik topspeed bij sterk gebogen huidgangen en normale houtlijm bij minder gebogen onderdelen. De naden verspringen op de multiplex spanten van 3 mm dik. De foto laat niet de romp van de galeotta zien maar van een in aanbouw zijnde tartane. Van de galeotta had ik in dit stadium geen foto's.
(http://i288.photobucket.com/albums/ll182/tartane49/8516%20a_zps4erxrcfl.jpg) (http://s288.photobucket.com/user/tartane49/media/8516%20a_zps4erxrcfl.jpg.html)
Titel: Re: Galeotta
Bericht door: tartane op maart 02, 2015, 10:39:33 am
Op de foto het zelfde deel van de romp als in de vorige aflevering. Hier zijn de huidgangen gevijld en geschuurd (een zeer tijdrovend werkje, waarbij er opgepast moet worden dat je er niet dwars doorheen gaat). Heel nauwkeurig zie ik er op toe dat huidgangen nooit in een scherpe punt eindigen. Dat moet tot elke prijs vermeden worden, in het echt gebeurde dat ook niet. Als voorbeeld de overgang van drie gangen naar twee gangen zichtbaar net boven de kiel. Het is verlijdelijk om die middelste gang in een scherpe punt op de naad van twee gangen te laten eindigen. NOOIT DOEN!. Hier en daar zijn wat naden losgetrokken, dat werk ik nog bij als ik verder ga met deze tartane.
(http://i288.photobucket.com/albums/ll182/tartane49/IMG_0011a_zpsrrjzoxi8.jpg) (http://s288.photobucket.com/user/tartane49/media/IMG_0011a_zpsrrjzoxi8.jpg.html)
Titel: Re: Galeotta
Bericht door: tartane op maart 02, 2015, 11:02:18 am
Deze foto laat aan de onderkant van de chebec zien wat voor kunst en vliegwerk je soms moet uithalen om de huidgangen niet in een punt te laten eindigen. Nu is het wel zo dat chebecs in Noord Arfrika voornamelijk werden gebouwd uit gesloopte buitgemaakte schepen. Het land zelf had geen goed timmerhout te bieden. Dus kan het best zijn dat het wel eens een rommeltje werd met toevallig passende planken. Van dat uitgangspunt heb ik gebruik gemaakt. Ook bij de Galeotta was dat het geval.
(http://i288.photobucket.com/albums/ll182/tartane49/IMG_4111_zpsebaqnir2.jpg) (http://s288.photobucket.com/user/tartane49/media/IMG_4111_zpsebaqnir2.jpg.html)
Titel: Re: Galeotta
Bericht door: luc op maart 02, 2015, 12:15:56 pm
Ziet er allemaal zeer goed uit, en inderdaad eindigen in een punt werd eeuwen later nog altijd niet gedaan.
Titel: Re: Galeotta
Bericht door: Sparks op maart 02, 2015, 13:21:25 pm
Da's wel mooi geworden!!! Fraai stukje huisvlijt.

Ik heb jouw advies in mijn topic gelezen. Ik zat zelf ook al te twijfelen over de voortgang.
Inmiddels heb ik een kleine koerswijziging ingesteld en wordt gewerkt aan een praktische oplossing voor beplanken vanaf de kiel. Je leest het wel.

Groetjes, Flip.
Titel: Re: Galeotta
Bericht door: tartane op maart 02, 2015, 16:21:24 pm
Het achterschip is hier te zien waarbij een begin is gemaakt met de opbouw. Het roer is inmiddels bevestigd met messing onderdelen. De vingerlingen bestaan uit stripjes van iets minder dan 1 mm breed, in een u-vorm gebogen zodat ze vastgrijpen om het hout van het roer en de spiegel. Tegen die stripjes soldeerde ik messing buisjes (gerolde stripjes om een speld) met in één van de buisjes een pennetje. Heel pietepeuterig werk met het risiko dat het buisje dat open moest blijven volliep met soldeer. Daarna klemde ik ze om het hout en tekende de omtrek af die ik uit moest steken om de vingerlingen daarin te laten vallen. Op de foto lijkt het allemaal erg grof maar dat valt mee omdat het resultaat heel veel kleiner is dan de foto. Naderhand schilderde ik de vingerlingen. Inmiddel begrijp ik het risiko van lood (in het soldeer) bij scheepsmodellen in vitrines. Toch laat ik het voorlopig zo en houd de boel in de gaten. Op de tekening staan twee openingen in de kajuit getekend, ik neem de vrijheid om aan iedere kant er slechts één te maken. Dit zie je ook wel op oude prenten.
(http://i288.photobucket.com/albums/ll182/tartane49/027_zps1ezji5pw.jpg) (http://s288.photobucket.com/user/tartane49/media/027_zps1ezji5pw.jpg.html)
Titel: Re: Galeotta
Bericht door: tartane op maart 02, 2015, 16:29:05 pm
Nogmaals het achterschip waarbij het gedeelte boven het berghout nu is beplankt. Ook het sterk gebogen deel van de spiegel is voorzien van huidgangen. Hier is goed het algemene beeld van Mediterrane schepen te zien. Een rondlopende spiegel onder het berghout, met daarboven een plat gedeelte. Rechts is de verspringing van de verschansing te zien. Vooral bij galeisschepen nam dit heel brede vormen aan, zo breed zelfs dat daar aparte buitentrapjes tegen aan waren bevestigd.
(http://i288.photobucket.com/albums/ll182/tartane49/028_zpshgh6ijze.jpg) (http://s288.photobucket.com/user/tartane49/media/028_zpshgh6ijze.jpg.html)
Titel: Re: Galeotta
Bericht door: tartane op maart 02, 2015, 17:31:32 pm
Het voorschip dat nu ook is beplankt boven het berghout. Ik heb hier een lichter gekleurde soort perenhout gebruikt. De voorplecht bestaat hier alleen nog uit een lange balk waarop later nog het een en ander bevestigd wordt.
(http://i288.photobucket.com/albums/ll182/tartane49/024_zpsud7jmtbk.jpg) (http://s288.photobucket.com/user/tartane49/media/024_zpsud7jmtbk.jpg.html)
Titel: Re: Galeotta
Bericht door: tartane op maart 02, 2015, 17:48:42 pm
De bak.Te zien is de scherp uitgesneden ronding in de verschansing van het voorschip. Daarachter stonden twee kleine kanonnen op schuifaffuiten. Het begeleidende ronde hout van de verschansing heb ik na eindeloze buigpogingen in de juiste vorm gekregen en dan vastgelijmd. Om binnenkomend buiswater te weren zit er aan het eind een schot. In deze bak komt heel veel te staan. De werkplek voor de bemanning is dan ook bijzonder klein. De binnenkant van de verschansing heb ik beplankt. Kennelijk was dat veel voorkomend bij dit soort schepen. Eén triplex spant tekent zich nog af, daartegen komt een bolder, met daaraan vast een nagelbank voor het staande want. Kraanbalken komen straks op de verschansing te liggen. De rest van de triplex spanten heb ik tot een minimale dikte afgevijld na het plaatsen van de huidgangen aan de buitenkant. Tussen deze spanten zitten dan nog heel dunne plankjes balsahout. Daarop dus de binnenbeplanking. Boven het schot gemeten is de boot buitenwerks 53 mm breed. Alles wat hier zichtbaar is bestaat dus uit perenhout.
(http://i288.photobucket.com/albums/ll182/tartane49/020_zpsj5q7sfqw.jpg) (http://s288.photobucket.com/user/tartane49/media/020_zpsj5q7sfqw.jpg.html)
Titel: Re: Galeotta
Bericht door: tartane op maart 03, 2015, 12:05:01 pm
Het model met de twee masten er los op gezet. Het hekwerk boven het achterschip is reeds geplaatst en ook het afsluitende spiegelbord zit er voorlopig op geklemd. De fokkemast helt sterk naar voren de grote mast helt een klein beetje naar voren, maar dat wordt duidelijker als de wanten eenmaal bevestigd zijn.
(http://i288.photobucket.com/albums/ll182/tartane49/IMG_1667_zpsg5nzdnbv.jpg) (http://s288.photobucket.com/user/tartane49/media/IMG_1667_zpsg5nzdnbv.jpg.html)
Titel: Re: Galeotta
Bericht door: Beagle op maart 03, 2015, 13:06:31 pm
nou prachtig.

ik vergeet hier soms, als ik naar de foto's kijk, hoe klein het feitelijk allemaal is.




PS hoeveel T-latten heb jij ooit opgekocht om zoveel droge perelaar te hebben? half nederland ??? :lol:
Titel: Re: Galeotta
Bericht door: tartane op maart 03, 2015, 15:40:30 pm
 Het valt erg mee hoeveel materiaal je nodig hebt. Ik denk dat ik vijf of zes haken heb verzameld. Die liggen nu allemaal uit elkaar. Ik heb nu genoeg hout over om nog diverse schepen te kunnen bouwen. De moeilijkheid is alleen dat ik altijd op zoek ben naar andere tinten perenhout en die nauwelijks kan vinden. Verder bouw ik alleen op schaal 1 : 87. De latten van die haken zijn van 3 tot ca 12 mm dik.
Als ik 40 planken van 7 meter lengte en 35 cm breedte nodig heb komt dat neer op een 4 mm dik plankje van 10 x 8 cm. Ik zaag op plankdikte van 2,5 mm, en op schaal 1 : 87 is 7 meter slechts 8 cm. Verder zag ik alles uit de hand met een figuurzaag en soms met een Japanse zaag (een ongelooflijke uitvinding die ik iedere modelbouwer kan aanraden!).
Constant
Titel: Re: Galeotta
Bericht door: ISOLA2 op maart 03, 2015, 16:09:23 pm
Je zet weer knap werk neer  :aplaus:

Japanse zaag, nooit van gehoord, daar ga ik eens p gogelen
Titel: Re: Galeotta
Bericht door: tartane op maart 04, 2015, 09:20:37 am
Wanneer je gaat googelen op Japanse zaag dan krijg je een enorme hoeveelheid zagen te zien met eindeloos veel toepassingen. Ik werk al vele jaren met zo'n zaag, er zijn er ook al twee beschadigd en dus onbruikbaar. Mijn laatste zaag is een Douzuki 240. Google maar. Deze zaag is voor mij ideaal. Het allerbelangrijkste bij deze zagen is; HET ZIJN TREKZAGEN !!. Dat kan ik niet genoeg benadrukken. Je moet daar echt even op oefenen bij de aanschaf. Een vriend van mij wilde het ook eens proberen, nadat ik het hem verteld had. Hij verloor de voorzichtigheid even uit het oog, het gevolg was een klap en toen lag het zaagblad in drie stukken (ik kreeg wel een nieuwe). Overigens zijn de bladen verwisselbaar. Je kunt er ongelooflijk fijn mee zagen. Op de foto zie je een in de lengte doorgezaagde lucifer met daarnaast een plakje hout van een schilderijlijst. Het is 0,7 mm dik, zonder een braampje! Het doorzagen van een eiken balkje is het zelfde als het afsnijden van een plakje koek, maar dan zonder bramen een een zaagsnede van minder dan een mm. Een winkel die ze in voorraad heeft in veel verschillende uitvoeringen is "Baptist" in Arnhem.
Constant
(http://i288.photobucket.com/albums/ll182/tartane49/IMG_0029_zpsacmsj2rc.jpg) (http://s288.photobucket.com/user/tartane49/media/IMG_0029_zpsacmsj2rc.jpg.html)
Titel: Re: Galeotta
Bericht door: tartane op maart 04, 2015, 16:41:04 pm
We gaan weer even verder met de galeotta. Het achterschip is bijna voltooid. Het spiegelbord is uitgesneden en bevestigd. De bouwtekening gaf aan dat het om een galeotta van de Oostenrijkse marine ging. Het voert hier te ver om de logica daarvan te verklaren. Ikzelf koos voor een arabische uitstraling en ging op zoek naar een mooi motief voor de spiegel. Dat was nog niet zo eenvoudig maar het lukte uiteindelijk toch. Het is dus een diepreliëf gesneden uit perenhout.
(http://i288.photobucket.com/albums/ll182/tartane49/IMG_0025_zpsk7qhhf2o.jpg) (http://s288.photobucket.com/user/tartane49/media/IMG_0025_zpsk7qhhf2o.jpg.html)
Titel: Re: Galeotta
Bericht door: tartane op maart 05, 2015, 09:13:30 am
Het achterschip bijna voltooid. Hier is het gedeelte boven de kajuit te zien met de ingang er naar toe. De helmstok van het roer moet nog worden aangebracht, maar verder zal er straks niet veel meer te doen zijn op dat dek. Ook zijn hier een paar van de 30 roeibanken te zien. Het was nog een heel werk om er achter te komen hoe dat precies in elkaar zat. In feite bestaat zo'n bank uit drie onderdelen. De bank om op te zitten en twee planken op de vloer van verschillende breedte en dikte om je tijdens het roeien te kunnen afzetten. Dat had te maken met snel (vaak staande) en langzaam roeien. Ook staan al die banken schuin ten opzichte van de as van het schip. Gelukkig vond ik op een boekenmarkt een zeer breedvoerig standaardwerk over de ontwikkeling en constructie van galeien door de eeuwen heen in het gebied van de Middellandse Zee. Daar kon ik alles uit halen. De tekening van het schip was daar niet echt duidelijk over. Ook de pennen in de reling voor de riemen heb ik aangebracht. Het is de bedoeling om ook alle riemen te maken. Hoe dat moet daar ga ik nog eens ernstig over nadenken. Ze worden op deze schaal wel heel erg dun! In het midden de Marcia, een verhoogde loopstrook over de volle lengte, met luiken.
(http://i288.photobucket.com/albums/ll182/tartane49/IMG_0016_zps8uyszhgk.jpg) (http://s288.photobucket.com/user/tartane49/media/IMG_0016_zps8uyszhgk.jpg.html)
Titel: Re: Galeotta
Bericht door: amateur op maart 05, 2015, 09:18:52 am
Mooi!
Heb je die ringen er nu met een ponsijzertje ingeslagen?

Jan
Titel: Re: Galeotta
Bericht door: amazone op maart 05, 2015, 12:46:10 pm
ziet er prachtig uit  heb ook altijt al goesting gehad om een galei te maken  witsen geeft ook en uitgebrijde uitleg in zijn boek over galeien , maar heb het nog niet echt goed bekeken.
Titel: Re: Galeotta
Bericht door: tartane op maart 05, 2015, 15:17:11 pm
Jan: Die ringen heb ik er niet met een ponsijzertje ingeslagen. Het spiegelbord meet 31 x 15 mm, dus het is niet in de hand te houden tijdens het bewerken. Ik zaag de omtrek uit en bevestig het met dubbelzijdig plakband op een plaat MDF, dan kun je er goed bij. De kleine gaatjes heb ik geboord, de rest is uitgesneden/gestoken met een hobbymesje en hele kleine beiteltjes die ik zelf maak. Ik gebruik daarvoor een setje kleine schroevendraaiers, waarmee je heel kleine schroefjes aan kunt draaien. Kost bijna niets. Die schroevendraaiers vijl ik net zo lang tot ze vlijmscherp zijn en dan kun je er prachtig mee werken. Je maakt dan "krullen" van ca 1mm breed. Gaat heel goed! Uiteraard is het hout weer perenhout. Het hoogreliëf heb ik heel zacht aangezet met wat rode verf.
Witsen heb niet bestudeerd voor wat betreft de galeien. Nederland had niet zo'n traditie met galeien als in het Mediterrane gebied. Mogelijk heeft W. daar ook zijn kennis vandaan (??).
Titel: Re: Galeotta
Bericht door: amateur op maart 05, 2015, 15:29:13 pm
Dankvoor antwoord, maar ik bedoelde de ringen in dedekluiken.

Jan
Titel: Re: Galeotta
Bericht door: tartane op maart 05, 2015, 16:03:13 pm
De ringen op de dekluiken heb ik er opgetekend met een Rotring pen, nadat ik eerst de dekluiken had gelakt. Anders was de inkt gaan vloeien.
Titel: Re: Galeotta
Bericht door: tartane op maart 06, 2015, 11:05:56 am
Het voorschip vlak voor het aanbrengen van het lopende want. De bak staat inmiddels vol. Twee kanonnen op schuifaffuiten, nagelbanken, knechten, de fokkemast. Kraanbalken met gleuven (!)voor het touw. Op de mast twee klampen voor de geitouwen. Tussen de mastbeting en de mast een knecht waardoor straks het halende part van het kardeelblok wordt geschoren. Achter deze knecht, niet te zien, een ring in het dek waaraan het onderste kardeelblok wordt bevestigd. Het galjoen voorzien van planken vanwaar de bemannig in de roede klom om de zeilen te bergen/reven. Knevels aan de wanten om die te kunnen lossen als het schip overstag moest. Het hier gemaakte staande want is dus deels ook lopend want (vandaar onderste touwen niet geteerd). Op het galjoen een blok aan een ketting waardoor straks de hals van het fokkezeil wordt geschoren. Naast de mast een knecht voor het leiden van het touw van het rak. De ankertrossen worden bevestigd aan de twee rechtop staande balken naast de marcia. Op dit schip zat geen spil (ruim 60 man ter beschikking om het anker binnen te halen). Tot dit punt ben ik nu aangeland met de bouw. Volgende verslagen kunnen dus even op zich laten wachten.
(http://i288.photobucket.com/albums/ll182/tartane49/IMG_0033_zps0batrgmy.jpg) (http://s288.photobucket.com/user/tartane49/media/IMG_0033_zps0batrgmy.jpg.html)
Titel: Re: Galeotta
Bericht door: Beagle op maart 06, 2015, 14:21:04 pm
wij hebben hier ook weer een bouwer die gaat als een speer.
je hebt amper zijn vorige posting bekeken of hij heeft een dagje later al een heel schip klaar . :dog :sorry

alle gekheid op een stokje je bouwt wel mooi en snel...
ga je als het schip klaar is dit nog in een wax/laklaag zetten of hou je het zoals het nu is.
Toch mooi hout die gestoomde peer.
Titel: Re: Galeotta
Bericht door: tartane op maart 06, 2015, 17:51:43 pm
Zoals het schip er nu uit ziet is het eigenlijk al heel lang zo. Ik was hier mee begonnen toen ik startte met de chebec. Tijdens die bouw heb ik aan de galeotta niets meer gedaan. Nu ga ik daar mee verder .

Tijdens het bouwen zet ik telkens de onderdelen die klaar zijn in de blanke lak. Ik kan er in een later stadium vaak niet meer bij en het behoedt het model voor morsen met lijm ed. tijdens de bouw van andere onderdelen. Door de laklaag kan ik het dan gemakkelijk weer schoon krijgen. Hele kleine oogjes die ik nodig heb voor het bevestigen van touw lijm ik altijd met een secondenlijm. Dat gaat ook het mooist als het hout waar het oogje in moet al gelakt is. Door de secondenlijm kan het hout in ongelakte toestand wat donkerder worden.

Perenhout is inderdaad een ideale houtsoort voor dit soort werk. Af en toe maak ik ook onderdelen van het licht gekleurde Parana Pine. Ook heel goed te bewerken. Dit is het bekende hout van de wandschrootjes in de 70er jaren.
Titel: Re: Galeotta
Bericht door: tartane op maart 18, 2015, 15:44:28 pm
De laatste dagen besteed aan het plaatsen van de grote mast en het daarbij behorende tuig. Ook de zeilen staan er nu in papier tijdelijk op. De zeilen  komen in een stand te staan als zou het schip voor de wind gaan. De grote mast wordt ondersteund door drie wanten aan iedere kant. Omdat die wanten losgehaald konden worden tijdens het overstag gaan, zijn er nu twee wanten aan bakboord  die in de weg zouden zitten Die wanten heb ik dus weggehaald (vastgezet aan een nagelbank achter de mast). De roede is opgehesen dmv kardeelblokken. Het touw gaat over een schijf in de top van de mast.  De roeden bestaan uit twee samengevoegde door woelingen vastgezette delen. Alles is provisorisch vastgezet om te zien of de zeilen het goede formaat hebben.
Constant
(http://i288.photobucket.com/albums/ll182/tartane49/IMG_0063_zpshjchoo5n.jpg) (http://s288.photobucket.com/user/tartane49/media/IMG_0063_zpshjchoo5n.jpg.html)
Titel: Re: Galeotta
Bericht door: tartane op maart 18, 2015, 15:50:17 pm
Nogmaals het schip van achteren, waarop nu ook te zien is hoe het zeil aan de fokkemast is gesteld. De roede gaat daar dus naar stuurboord. De fokkemast is vastgezet met twee wanten aan iedere kant. Door de schuine stand van deze mast blijkt het niet nodig om wanten te verwijderen, geen van de vier zit in de weg.
(http://i288.photobucket.com/albums/ll182/tartane49/IMG_0057_zpsmrvnadsw.jpg) (http://s288.photobucket.com/user/tartane49/media/IMG_0057_zpsmrvnadsw.jpg.html)
Titel: Re: Galeotta
Bericht door: TORRO op maart 18, 2015, 15:55:03 pm
die wanten aan de hoofdmast werken volgens het principe van de backstagen op een zeiljacht : loefkant wordt opgespannen, lijkant wordt losgezet.

eric
Titel: Re: Galeotta
Bericht door: tartane op maart 18, 2015, 16:01:21 pm
Aan de voorkant ziet het er wat vreemd uit, maar uit oude afbeeldingen is bekend dat het wel klopt met de werkelijkheid. Waarschijnlijk zou de kapitein van een galeotta er niet zo snel voor kiezen om aan de wind te zeilen, vanwege het overhellen van het schip. De riemen, die hier ook nog worden bevestigd, zouden dan ondanks hun stand schuin omhoog het water kunnen raken. Bij voor de wind zeilen was dat gevaar er niet. Op het model komen dus nog 30 riemen die schuin omhoog staan. Maar dat ga ik pas als laatste doen. Nu is het kleuren van de zeilen aan de beurt, waarschijnlijk licht geel. Ik vind het jammer en vaak afbreuk doende aan modellen dat er zo weinig wordt gedaan aan het kleuren van de zeilen. Zeilen van 17e, 18e en 19e eeuwse schepen waren nooit wit (behalve een bepaald soort Amerikaanse klippers, naar ik ergens heb gelezen). Vergelijk ook de scheepsmodellen in musea. Het kleuren is echt zo moeilijk niet.
Constant
(http://i288.photobucket.com/albums/ll182/tartane49/IMG_0066_zps9zyvvnhn.jpg) (http://s288.photobucket.com/user/tartane49/media/IMG_0066_zps9zyvvnhn.jpg.html)
Titel: Re: Galeotta
Bericht door: tartane op maart 18, 2015, 17:51:06 pm
die wanten aan de hoofdmast werken volgens het principe van de backstagen op een zeiljacht : loefkant wordt opgespannen, lijkant wordt losgezet.

eric
Op een zeiljacht worden de backstagen aan de lijkant losgezet, maar op een schip met latijnzeilen zitten ze soms zo in de weg dat ze helemaal worden losgehaald. Dit kan omdat die wanten zijn bevestigd met knevels. Op eenvoudige bootjes met latijnzeilen zit er slechts één want bevestigd met een knevel. Wordt het zeil omgezet bij overstag gaan dan wordt ook dat want mee omgezet en aan de andere kant bevestigd en getrimd. Op een schip met latijnzeilen zitten geen stagen. Alleen wanneer er een kluiverzeil wordt gevoerd zit er wel een stag en dan neemt men voor lief dat het fokkezeil tegen de mast wordt geblazen. Kijk maar eens naar een filmpje op google; Speciale ragata di vela latina. Daar zie je hoe daar mee omgegaan wordt. Een ander filmpje; nociones vela latina laat zien hoe het overstag gaan volgens de regelen der kunst zou moeten (aan het einde van dat fimpje). Constant
Titel: Re: Galeotta
Bericht door: amazone op maart 18, 2015, 18:23:22 pm
ik zit met open mond te kijken en vind het prachtig  8-o
Titel: Re: Galeotta
Bericht door: luc op maart 19, 2015, 07:28:09 am
ik zit met open mond te kijken en vind het prachtig  8-o

Idem Dirk, zeer mooi uitgelegd Constant
Titel: Re: Galeotta
Bericht door: ISOLA2 op maart 19, 2015, 09:18:04 am
Knap werk, maar zijn we van je gewoon  :wink:
Titel: Re: Galeotta
Bericht door: tartane op maart 19, 2015, 09:31:07 am
Van die loftuitingen wordt ik wel een beetje verlegen. Ik ben nu eenmaal gewend om heel erg kleine dingen te maken en veel onderzoek te doen.
Ik hoop eigenlijk dat ik een beetje enthousiasme kan inbrengen voor het schilderen/kleuren van zeilen op modellen. Het voegt zoveel toe aan een model! Ik heb veel prachtige modellen, met veel vakmanschap gemaakt, voorbij zien komen op het forum, maar telkens vraag ik me weer af waarom de zeilen vrijwel altijd spierwit zijn. Waarschijnlijk is dit niet iets wat in de BB van een kit wordt aanbevolen. Al langere tijd staat op mijn website hoe iemand dat kan doen (klik maar op de gekleurde punt onder mijn naam links van dit bericht). Stap voor stap heb ik dat uitgelegd, geheel volgens mijn eigen ervaring.
Constant
Titel: Re: Galeotta
Bericht door: Beagle op maart 19, 2015, 17:14:05 pm
Citaat
Al langere tijd staat op mijn website hoe iemand dat kan doen (klik maar op de gekleurde punt onder mijn naam links van dit bericht). Stap voor stap heb ik dat uitgelegd, geheel volgens mijn eigen ervaring.
Constant

Je kan ook gewoon de link naar je blz hier plaatsen hoor....
Wij bijten niet  hoor.  :klasse:

zo http://www.constantwillems.nl/zeilen.html (http://www.constantwillems.nl/zeilen.html)
Titel: Re: Galeotta
Bericht door: tartane op mei 09, 2015, 22:02:14 pm
Al enige tijd heb ik niets meer laten horen over de bouw van de Galeotta. Dat komt omdat "De Zutphenaar" er tussendoor is komen varen. Ik wil eerst dit laatste schip afmaken omdat mogelijk ook de archeologische rapportage wacht op het resultaat van de reconstructie. Ik heb nogal wat (heel plezierige) discussie opgeroepen met de archeologen. Ze zijn net zo benieuwd naar het resultaat als ik, omdat we geen van allen een exacte voorstelling van het eindresultaat hebben.
Dus de Galeotta moet nog even wachten.
Constant
Titel: Re: Galeotta
Bericht door: tartane op augustus 22, 2015, 13:05:22 pm
Inmiddels ben ik weer bezig met het afmaken van de Galeotta. De romp was al helemaal klaar, nu de zeilen en de riemen nog.
Ik heb al veel geprobeerd met het tekenen van banen en lijken  op de zeilen. Maar nu heb ik denk ik een mooie methode gevonden die ik jullie wil laten zien.
Ik gebruik daarvoor STAEDLER pigment liner 0,1, in zwart. Het probleem is dat als je begint en eindigt met een streep op de stof je dan  uitlopende punten krijgt wat erg lelijk is. Zie de foto de middelste drie lijntjes. Als je nu stroken papier voor het begin en na het eind legt, en dan in één beweging die lijn trekt vanaf het papier, over de stof en dan weer op het papier eindigt, dan gaat het prima zonder punten. Die stroken papier kunnen dan dienen om vooraf de maatvoering aan te geven. Op de foto is alles heel sterk uitvergroot, in het echt ziet het er zeer strak en zorgvuldig uit. Het vereist wel enige oefening. De zeilen zijn nu klaar en gereed om bevestigd te worden aan de roeden en de masten.
Constant

(http://i288.photobucket.com/albums/ll182/tartane49/DSCN0777_zpsokmdn3ye.jpg) (http://s288.photobucket.com/user/tartane49/media/DSCN0777_zpsokmdn3ye.jpg.html)
Titel: Re: Galeotta
Bericht door: Beagle op augustus 23, 2015, 06:23:45 am
en dat op 1/87   . chapeau   en goede tip ..

die steadler is dat een soort oost-indische inkt? ( voor de belgen = chinese inkt)
Titel: Re: Galeotta
Bericht door: amazone op augustus 23, 2015, 07:13:21 am
het ziet er wel netjes uit  , maar vrees je niet dat de inkt na een tijdje vervaagd en weg is ?
Titel: Re: Galeotta
Bericht door: tartane op augustus 23, 2015, 13:38:34 pm
Staedler is een merknaam en het zit in een fine-liner van 0,1 mm. Op de pen staat; "documentenecht, wasserfest auf papier, lichtbeständig. Ik heb hem gekocht in een hobbyzaak.
Of het na enige tijd gaat verbleken dat zien we dan wel, dan verzin ik gewoon weer iets anders. Maar scheepsmodellen zet je toch nooit in de volle zon.
Constant
Titel: Re: Galeotta
Bericht door: tartane op augustus 23, 2015, 14:04:17 pm
De galeotta voert twee latijnzeilen. Dit is het zeil voor de fokkemast, of zoals ze dat daar zeggen: "vela di trinchetto", is nu helemaal klaar om aan de mast bevestigd te worden. Zoals je ziet zijn de banen heel dun weergegeven. De bovenbrassen zitten hier allebei aan één kant van de roede omdat ik het schip zo ga optuigen dat het voor de wind vaart. De gordings zijn hier ook al aangebracht, dat gaat eenvoudiger als het zeil nog niet hangt. De roede heeft met opzet een enigszins gebogen vorm om het gewicht van het zeil wat te accentueren. Daardoor moest ook het zeil op die kant gebogen uitgevoerd worden. Aan die kant zit ook een klein sprongetje in het lijk. Dit om de overgang van de dubbele naar de enkele roede soepel te laten verlopen. Doe je dat niet dan ontstaat daar een plooi. De rifseizings zitten aan de rifband gelijmd (er door heen). Al het touwwerk lijmwater ik voor gebruik. Het is een simpele handeling en voorkomt dat het later stof aan gaat trekken (de dwars uitstaande pluisachtige haartjes verdwijnen). Bovendien werkt het veel fijner bij het aanbrengen. Het zeildoek is dus geverfd en de verdubbelingen, rifbanden en de lijken zijn met lijm behandeld zoals ik het beschrijf op mijn website.
Constant
(http://i288.photobucket.com/albums/ll182/tartane49/DSCN0778_zpsuk4rat33.jpg) (http://s288.photobucket.com/user/tartane49/media/DSCN0778_zpsuk4rat33.jpg.html)
Titel: Re: Galeotta
Bericht door: ISOLA2 op augustus 23, 2015, 15:46:19 pm
Prachtig resultaat, banen tekenen dat is een aanrader op die schaal  :aplaus:
Titel: Re: Galeotta
Bericht door: Rob op augustus 23, 2015, 18:00:37 pm
Dat ziet er inderdaad erg goed uit  8-o
Titel: Re: Galeotta
Bericht door: BertUS op augustus 24, 2015, 14:35:22 pm
Ja echt wel, en dat  in combinatie met de wat getinte zeilen
Titel: Re: Galeotta
Bericht door: Beagle op augustus 24, 2015, 21:20:31 pm
complimenten..... ziet er echt uit.  mooi getinte zeilen .
Titel: Re: Galeotta
Bericht door: tartane op augustus 25, 2015, 17:24:35 pm
Voor zover het schip nu klaar is. De tuigage met zeilen is nu gereed. Er moeten nog een aantal dingen gedaan worden. Zo komen er nog een groot aantal schuin omhoog staande riemen, en ook aan dek is nog niet alles af. Dat moet even wachten omdat ik momenteel druk ben met een ander project.
Ik zal nog twee foto's sturen
Constant
(http://i288.photobucket.com/albums/ll182/tartane49/DSCN0781_zpsw5mxpald.jpg) (http://s288.photobucket.com/user/tartane49/media/DSCN0781_zpsw5mxpald.jpg.html)
Titel: Re: Galeotta
Bericht door: tartane op augustus 25, 2015, 17:32:35 pm
Een wat merkwaardig gezicht van een schip met twee latijnzeilen dat voor de wind gaat. Een groot verschil met vierkant getuigde schepen is dat de masten onderling niet zijn verbonden door stagen. Daar was geen gelegenheid voor omdat de roeden tussen de masten door moesten.
Constant
(http://i288.photobucket.com/albums/ll182/tartane49/DSCN0788_zpsvjdcxua1.jpg) (http://s288.photobucket.com/user/tartane49/media/DSCN0788_zpsvjdcxua1.jpg.html)
Titel: Re: Galeotta
Bericht door: tartane op augustus 25, 2015, 17:40:42 pm
Een inkijkje in het voorschip. De roeibanken met de dollen zijn gereed. Niet alle banken waren doorgaans bezet (je moest roeien met de riemen, lees: manschappen, die je had). Op een paar plaatsen zou het door de tuigage ook bijna niet mogelijk zijn. Maar het was wel zo dat een dergelijk schip of zeilde of roeide, nooit tegelijk. Het waren slechte zeilers, zoveel is wel bekend. Er zijn veel afbeeldingen bekend van deze schepen die zeilen met inderdaad de riemen schuin omhoog. Bij volle bezetting zouden er 60 roeiers geplaatst kunnen worden.
Constant
(http://i288.photobucket.com/albums/ll182/tartane49/DSCN0802_zpstvqqgu7d.jpg) (http://s288.photobucket.com/user/tartane49/media/DSCN0802_zpstvqqgu7d.jpg.html)
Titel: Re: Galeotta
Bericht door: amazone op augustus 25, 2015, 20:48:00 pm
ziet er indrukwekkend mooi uit hoor   constant 8-o
Titel: Re: Galeotta
Bericht door: pauwels op augustus 25, 2015, 22:11:25 pm
Mooi gebouwd, strak schoon netjes. respect.  :)
Titel: Re: Galeotta
Bericht door: amateur op augustus 26, 2015, 06:03:56 am
Mooi modl.
Ik heb een andere vraag: hoe maak jij jefoto's? Het lijkt er op dat je een groot wit vel papier als achtergrond gebruikt, maar hoe doe je de belichting? Daglicht, flits, of echt een hele opstelling met een paar lichtbronnen?

Jan
Titel: Re: Galeotta
Bericht door: tartane op augustus 26, 2015, 08:12:05 am
Alle foto's die ik maak doe ik zonder flitsen. Ook eigenlijk allemaal bij daglicht, maar dan wel in een kamer, niet buiten. Je moet wat verstrooid licht hebben. Vaak krijg je verrassend goede foto's door gewoon lamplicht en de camerainstelling op bewolkt.
De foto's van dit schip maakte ik tegen de achtergrond van een groot vel wit papier dat ik vanaf de grond met een boog omhoog tegen een stoel plakte. Vervolgens maak ik proefopnamen waarop ik verschillende dingen probeer als: daglichtinstelling, bewolkt enz. Dit al naar gelang de camera. Ook maak ik veel foto's op grotere afstand voor de diepte scherpte, die ik dan naderhand bewerk door bijsnijden. Zelden bewerk ik mijn foto's door kleurcorrecties ed.
Ik ijver er erg voor om geen storende dingen op de achtergrond te krijgen. Dit model leunde op een gummetje tegen de niet zichtbare zijkant.
Constant
Titel: Re: Galeotta
Bericht door: Rob op augustus 26, 2015, 08:21:34 am
dat is weer een indrukwekkend mooi model geworden  8-o
Titel: Re: Galeotta
Bericht door: amateur op augustus 26, 2015, 09:18:14 am
dank voor je antwoord.
Mooie modellen worden altijd nog mooier door goede foto's!

Jan
Titel: Re: Galeotta
Bericht door: tartane op februari 10, 2017, 12:00:10 pm
Het duurde enige tijd voordat ik weer door kon gaan met de galeotta. Inmiddels is de tartane dus voltooid.
Het model was nog niet af vanwege het ontbreken van de riemen en de ankers.
Bijgaand een plaatje van de werkwijze die ik bedacht voor de riemen.
Na vele pogingen om het op verschillende manieren te doen kwam ik uit bij de meest eenvoudige.
Bij nr 1 zie je het uitgangspunt, een houten cocktailprikker (niet van bamboe!)met een doorsnede van iets meer dan 1 mm (op schaal HO) dus ongeveer 11 cm).
Bij nr 2 is de punt afgesneden.
Bij nr 3 is de beëindiging met een versleten combinatietang (de bek heeft geen groeven meer) plat geknepen, na de prikker eerst een poosje in water te hebben gezet. Hierna smeerde ik het platte stuk in met houtlijm en zette er een kunststof wasknijper op.
Bij nr 4 is de platte kant opgedroogd en werd het blad van de riem verder omhoog plat geknepen. Dat gaat ook heel goed met een hamer op een plat stuk staal. Ook dit werd weer in de houtlijm gezet. Omdat het eind reeds in model is gelijmd, splijt het hout tijdens het uitnijpen niet zo erg.Na droging werd het blad verder in model gevijld en geschuurd.
Bij nr 5 is de riem voltooid. Haaks op het blad is een handgreep gelijmd en ook het touw dat om de dol moet is bevestigd.
De riem zou in het echt 6,3 meter lang zijn geweest.
Het is allemaal goed te doen mits je voorzichtig bent met het plat knijpen/slaan. Er gaan er gegarandeerd wat in de vuilnisbak. Volhouden dus.
En zo moet ik er 22 maken!
Ik bevestig de riemen straks in een schuin omhoog staande positie. Het schip zeilt voor de wind en riemen zijn dan even niet nodig.

Constant

(http://i288.photobucket.com/albums/ll182/tartane49/DSCN4291_zpsnzsyvr15.jpg) (http://s288.photobucket.com/user/tartane49/media/DSCN4291_zpsnzsyvr15.jpg.html)
Titel: Re: Galeotta
Bericht door: amateur op februari 10, 2017, 12:58:57 pm
Ik sta iedere keer versteld van die ogenschijnlijk simple oplossingen van jou!

Jan
Titel: Re: Galeotta
Bericht door: tartane op februari 27, 2017, 12:34:45 pm
En hierbij dan de 26 riemen die aan boord van de galeotta komen.
4 riemen komen op het achterdek, die hebben nog geen bevestigingstouw. De overige 22 komen in een schuine stand omhoog te staan.

Constant


(http://i288.photobucket.com/albums/ll182/tartane49/DSCN4297_zpsmhcajnrt.jpg) (http://s288.photobucket.com/user/tartane49/media/DSCN4297_zpsmhcajnrt.jpg.html)
Titel: Re: Galeotta
Bericht door: Sparks op februari 27, 2017, 14:51:20 pm
Dat ziet er zonnig uit. :D

Groetjes, Flip.
Titel: Re: Galeotta
Bericht door: amazone op februari 27, 2017, 18:12:12 pm
knap staaltje modelbouw  ziet er prachtig uit
Titel: Re: Galeotta
Bericht door: Beagle op februari 27, 2017, 20:37:59 pm
knap staaltje van vakmanschap


De foto doet mij denken aan schotse kastelen waar ze aan de muur zo'n schild hebben hangen met allemaal geweren en/of sabels er rond.
Titel: Re: Galeotta
Bericht door: tartane op maart 12, 2017, 20:23:19 pm
De Galeotta is helemaal klaar en ik probeer al enige dagen om foto's te plaatsen vanuit Photobucket, maar dat lukt nog steeds niet.
Foto's in Photobucket plaatsen gaat zonder problemen, maar van daaruit naar het forum is een probleem.
Heeft iemand de zelfde ervaring?
Constant
Titel: Re: Galeotta
Bericht door: Sparks op maart 13, 2017, 07:08:45 am
Ik hik ook al dagen tegen hetzelfde probleem aan.
Ook ik wil een update van mij project plaatsen, maar krijg de IMG-codes niet gekopieerd.

Groetjes, Flip.
Titel: Re: Galeotta
Bericht door: Beagle op maart 13, 2017, 09:43:13 am

  :offtopic:  even een testje...
dubbele link met (url) & (img)
(http://i288.photobucket.com/albums/ll182/tartane49/DSCN4297_zpsmhcajnrt.jpg) (http://s288.photobucket.com/user/tartane49/media/DSCN4297_zpsmhcajnrt.jpg.html)

enkele link met (img)
(http://i288.photobucket.com/albums/ll182/tartane49/DSCN4297_zpsmhcajnrt.jpg)

welke van de twee gaat wel werken of niet ?


Je moet dus niet de link met : ( ik heb de haakjes even vervangen voor duidelijkheid.)

(URL=http://s288.photobucket.com/user/tartane49/media/DSCN4297_zpsmhcajnrt.jpg.html)(img width=768 height=680)http://i288.photobucket.com/albums/ll182/tartane49/DSCN4297_zpsmhcajnrt.jpg(/img)(/URL)
gebruiken.
maar wel deze:
(img)http://i288.photobucket.com/albums/ll182/tartane49/DSCN4297_zpsmhcajnrt.jpg(/img)

en je kan best de code voor breedte en hoogte van het prentje ook weglaten.
 :ontopic:
Titel: Re: Galeotta
Bericht door: tartane op maart 13, 2017, 10:06:39 am
Wat je precies bedoelt Eric is me niet duidelijk. Intussen ben ik al in contact met Photobucket over het probleem en daar reageren ze vrij snel op. Ik heb ook gemeld dat niet alleen ik een probleem met die site heb.
Als je nu naar Photobucket gaat dan merk je dat je helemaal niet verder komt, dus kennelijk zijn ze daar bezig met een herstelprogramma. Nu is het een kwestie van even afwachten en dan zal het ongetwijfeld wel weer op de oude manier kunnen.

Constant
Titel: Re: Galeotta
Bericht door: tartane op maart 13, 2017, 10:09:59 am
Kennelijk werkt het nu weer.
Ik ga nu aan het werk om meer foto's te plaatsen.

Constant

(http://i288.photobucket.com/albums/ll182/tartane49/b%200001_zps2tzyz5b4.jpg) (http://s288.photobucket.com/user/tartane49/media/b%200001_zps2tzyz5b4.jpg.html)
Titel: Re: Galeotta
Bericht door: Sparks op maart 13, 2017, 12:32:45 pm
Het is een prachtig schip geworden, zeker vanuit deze hoek bekeken.
Het plaatje geeft echter de indruk dat ze een tripje door de woestijn maakt. :)

Groetjes, Flip.
Titel: Re: Galeotta
Bericht door: tartane op maart 14, 2017, 10:44:58 am
Bij andere scheepsmodellen maakt het schip een tripje over de salontafel, dus dan vind ik die woestijn nogal meevallen.
Intussen heb ik het opgegeven om via Photobucket foto's te transporteren naar het forum. Op iedere vraag die ik stel krijg ik een automatisch antwoord van één of ander robot, en er verandert niets. Soms lukt het om één foto over te zetten, maar als je dan met de volgende aan de gang gaat dan wordt het niets meer.
Graag dus een suggestie voor een andere Photobucket.

Constant
Titel: Re: Galeotta
Bericht door: ISOLA2 op maart 14, 2017, 12:52:03 pm
Op het ogenblik heb ik geen problemen met Google foto's, maar ! ik laad en plaats de foto's met het prog. PICASA anders heb ik ook problemen sinds een goede maand. Dus in het prog. picasa Google openen en daar de URL van de foto copyeren en tussen img        /img     plakken
Titel: Re: Galeotta
Bericht door: amateur op maart 14, 2017, 16:42:51 pm
Hallo Rene,

Zeker al meer dan een half jaartje geleden dat je foto's op die manier geplaatst hebt?
Volgens mij werkt dat niet meer.....

Jan
Titel: Re: Galeotta
Bericht door: Beagle op maart 14, 2017, 17:11:10 pm
kijk ook naar :
http://www.modelships-beagle.eu/smf/index.php/topic,1961.0.html

1000GB = 1TB aan ruimte om foto's te plaatsen.
Titel: Re: Galeotta
Bericht door: tartane op maart 15, 2017, 10:15:30 am
Nog een paar plaatjes die na heel veel moeite toch zijn gelukt via Photobucket.

(http://i288.photobucket.com/albums/ll182/tartane49/b%200002_zpspcjkamm9.jpg) (http://s288.photobucket.com/user/tartane49/media/b%200002_zpspcjkamm9.jpg.html)
De achterkant van het schip

(http://i288.photobucket.com/albums/ll182/tartane49/b%200003_zps2lzleszu.jpg) (http://s288.photobucket.com/user/tartane49/media/b%200003_zps2lzleszu.jpg.html)
De zijkant, waarop je ziet dat niet alle riemplekken zijn benut omdat  het touwwerk dat bij het zeilen dan in de weg zit. De riemen staan omhoog vanwege het zeilen voor de wind. Veel prenten/schilderijen uit die tijd geven dit beeld.
Ik probeerde de methode met haarlak om de zeilen de juiste vorm te geven (op een proefstuk!) maar dit mislukte. De op het zeil getekende zeilbanen liepen uit door de lak. Daarop haalde ik de schoten strakker aan en kwam er toch een bollere vorm.

(http://i288.photobucket.com/albums/ll182/tartane49/b%200004_zps4aulq4nw.jpg) (http://s288.photobucket.com/user/tartane49/media/b%200004_zps4aulq4nw.jpg.html)
Samen met de tartane, waar nu te zien is hoe de schepen zich in grootte verhouden.

Ik ga proberen nog een paar detailplaatjes te sturen.
Constant

Titel: Re: Galeotta
Bericht door: tartane op maart 15, 2017, 12:00:25 pm
Een paar details.


(http://i288.photobucket.com/albums/ll182/tartane49/b%200005_zps9gvcvt1z.jpg) (http://s288.photobucket.com/user/tartane49/media/b%200005_zps9gvcvt1z.jpg.html)
Het voorschip is nu voorzien van ankers. Ankers, net als al het andere ijzerwerk, incl geschut, schilder ik nooit zwart. Als je naar de schilderijen van de Van der Veldes kijkt dan worden ze altijd afgebeeld in bruintinten. Ik gebruik altijd REVELL mat 46.

Er volgen nog twee plaatjes, meer is kennelijk in een posting niet mogelijk bij Photobucket.
Constant

(http://i288.photobucket.com/albums/ll182/tartane49/b%200006_zpslhrtymf7.jpg) (http://s288.photobucket.com/user/tartane49/media/b%200006_zpslhrtymf7.jpg.html)
Titel: Re: Galeotta
Bericht door: tartane op maart 15, 2017, 12:10:18 pm


(http://i288.photobucket.com/albums/ll182/tartane49/a%200004_zpswf3fet90.jpg) (http://s288.photobucket.com/user/tartane49/media/a%200004_zpswf3fet90.jpg.html)
Zoals je ziet zijn de riemen dus met touw aan de dollen bevestigd en steunen ze er tijdens het roeien niet tegen aan (zoals in het westen gewoon is). Ze rusten dan op kleine plankjes, zoals links onder is te zien.

(http://i288.photobucket.com/albums/ll182/tartane49/b%200008_zpsalqqsjxo.jpg) (http://s288.photobucket.com/user/tartane49/media/b%200008_zpsalqqsjxo.jpg.html)

Op het achterdek liggen tegen de verschansing nog vier reserve riemen.

Dit waren ze dan,
Het was een langdurig project, niet in de laatste plaats door al het onderzoek, maar buitengewoon leuk om te doen.
Constant
Titel: Re: Galeotta
Bericht door: ISOLA2 op maart 15, 2017, 12:47:12 pm
Prachtig , niet alleen het schip maar ook je uitleg  :klasse:

Als je wil zal ik even mijn foto en onze uitleg foto plaatsen verwijderen ?
Titel: Re: Galeotta
Bericht door: tartane op maart 22, 2017, 11:09:42 am
Om het hele model te voltooien is er natuurlijk nog een grondplaat met een standaard nodig.

(http://i288.photobucket.com/albums/ll182/tartane49/DSCN4421_zpslz0e6cks.jpg) (http://s288.photobucket.com/user/tartane49/media/DSCN4421_zpslz0e6cks.jpg.html)

Voor al mijn modellen maak ik de zelfde standaard. Gemaakt uit 2,5 mm dik koperplaat (www.lockoods.nl) en 2 mm dik messing (gezaagd uit een L20.20.2)
De vormen zaag ik met een figuurzaag uit. Vooraf plak ik het patroon op de plaat.

(http://i288.photobucket.com/albums/ll182/tartane49/DSCN4436_zpszbt0gpoc.jpg) (http://s288.photobucket.com/user/tartane49/media/DSCN4436_zpszbt0gpoc.jpg.html)
Onder het bodemplaatje komen eerst twee messing bouten met platte kop. Die soldeer ik onder tegen de plaat. Vooraf gesteld in een houten blok waar de bouten ruim in geboorde gaten passen. Solderen met een brander.

(http://i288.photobucket.com/albums/ll182/tartane49/DSCN4430_zps7iqzxwlt.jpg) (http://s288.photobucket.com/user/tartane49/media/DSCN4430_zps7iqzxwlt.jpg.html)
Het resultaat na het afkoelen. Boven ligt het opstaande stuk met vorm van de romp. De onderkant daarvan is reedsvoor zien van een dun laagje soldeer dat ik afvijl tot een dikte van ca 0,5 mm.

(http://i288.photobucket.com/albums/ll182/tartane49/DSCN4438_zpslt4va7eh.jpg) (http://s288.photobucket.com/user/tartane49/media/DSCN4438_zpslt4va7eh.jpg.html)
Met een klemmetje positioneer ik het opstaande deel op het grondplaatje. Dat moet precies gebeuren en met de mogelijkheid dat het nog een halve millimeter kan zakken. Het soldeer moet immers vloeien. Hierbij moeten natuurlijk ook de ondergelegen bouten niet verschuiven, omdat daar de bevestiging ook weer vloeibaar wordt door het verwarmen. In het opstaande stuk heb ik een stukje koperdraad geklemd dat er straks voor moet zorgen dat de romp niet in zijn lengteas kan verschuiven op de standaard. Op die plek zit in de kielbalk een gaatje. Dit draadje wordt ook mee vastgesoldeerd.

(http://i288.photobucket.com/albums/ll182/tartane49/DSCN4439_zpso9bsn2oo.jpg) (http://s288.photobucket.com/user/tartane49/media/DSCN4439_zpso9bsn2oo.jpg.html)
Het resultaat na enig schuur- en polijstwerk. De bouten moeten nu op lengte worden ingekort zodat die in de dikte van de onderplaat (MDF) passen en aan de onderzijde kunnen worden vastgeschroefd. Op die onderplaat wordt een hoogglans zwarte folie bevestigd.
En dan moet er nog een glazen kap overheen waar de bodemplaat precies in valt. Onder de kap en de bodemplaat komt dan nog een extra plaat met een houten lijst rond de voet van de glazen kap.

Constant

Titel: Re: Galeotta
Bericht door: Beagle op maart 22, 2017, 12:35:41 pm
Nou dat is een mooie "How to do"  hoe maak ik een steun.
Titel: Re: Galeotta
Bericht door: tartane op november 06, 2017, 09:48:22 am
Even een vraag over deze topic.

Door het gedoe met Photobucket zijn alle foto's van de beschrijving van de Galeotta verloren gegaan.
Als iemand nu gaat kijken bij deze topic dan vind hij/zij dus niets meer.
Is het een idee dat ik alsnog, bijvoorbeeld in vijf afleveringen, een samenvatting van de bouw ga geven, maar nu wel met blijvende foto's?

Dat zou ik nog kunnen doen met de canalboat.

Constant
Titel: Re: Galeotta
Bericht door: Beagle op november 06, 2017, 13:45:56 pm
spijtig dat je geen  computer expert bent. :oops:

Je zou anders gewoon de links in je postings kunnen veranderen en ze nu laten wijzen naar de juiste plaats waar je foto's nu staan.  Het is wat werk maar dat bespaart je om terug alle tekst te gaan samenvatten.

PS.  Uit de forum statistieken heb ik al dikwijls bemerkt dat  eens een topic is afgesloten m.a.w. het bouwen voorbij is er nog weinig gebruikers zijn die naar die oude verslagen gaan kijken.. je zou dus kunnen afwegen om die foto's niet te vervangen en even af te wachten of men er specifiek naar vraagt. In dat laatste geval zou ik enkel de links gaan aanpassen..


Titel: Re: Galeotta
Bericht door: tartane op november 06, 2017, 15:36:36 pm
Prima, dan wacht ik dat af.
Overigens is het niet zo moeilijk om gegevens van die modellen te zien. Ze staan beschreven op mijn website. Enkel het groene bolletje aanklikken naast het bericht is voldoende.

Constant