Beagle Scheepsmodelbouw
Bouwverslagen Overig => Mottenballen Vloot * => Topic gestart door: Beagle op september 23, 2013, 16:17:18 pm
-
Ik wou dit schip uit de mottenballenvloot halen, maar bemerk dat hij daar gewoon nog niet staat.
Het begint terug te kriebelen en ik ben van plan om de komende maand daar terug aan te gaan werken.
Wie wil weten hoever ik sta :
inleiding --> http://www.modelships-beagle.eu/NL/model/flower1.htm
http://www.modelships-beagle.eu/NL/model/flower1a.htm
http://www.modelships-beagle.eu/NL/model/flower1b.htm
http://www.modelships-beagle.eu/NL/model/flower1c.htm en volgende blz.
-
Zit op de 1e plaats Erik, brand maar los 8)
En zoals je zelf altijd zegt, veel foto's in het verslag :wink:
Wie weet ga ik m'n eigen Flower class ook wel opleuken :D
-
Eindelijk ga je zelf weer bouwen Erik ! :D Dat werd tijd ook.
Wie weet ga ik m'n eigen Flower class ook wel opleuken
Nee Kees, jij hebt eerst nog een ander projektje te doen :wink:
-
Nu ben ik echt benieuwd om te zien hoe je kunststof aanpakt :)
-
Nee Kees, jij hebt eerst nog een ander projektje te doen :wink:
Oh ja, was ik alweer haast vergeten :wink:
Dan blijft het voorlopig tot genieten van wat Erik ons gaat laten zien 8)
-
goed te zien dat je aan deze gouwe ouwe gaat beginnen.
heb deze zelf ook nog ergens in mijn werkplaats gebouwd staan.
-
Er zijn dus ook mensen die een flower class uit lego bouwen :shock: 8)
(http://img843.imageshack.us/img843/6976/1283540727mdisplay.jpg)
(http://img149.imageshack.us/img149/7535/1283540746mdisplay.jpg)
-
ik ga snel een doos lego blokjes kopen :lol: :lol:
-
Je hoeft hem alleen na te bouwen want je wilde toch een canadees bouwen, inmiddels weet ik wel wat meer van de Flowers en heb ook wel wat info er over verzameld. Maar gaaf dat je hem weer tevoorschijnt tovert, ik volg je uiteraard ook
-
even een dagje verzamelen, stof van 5 jaar afnemen...
en inventaris maken van wat heb ik al gedaan, wat moet ik nog gaan doen.
alles even verzameld op de tafel.
(https://lh3.googleusercontent.com/-zYw55vQ1dSo/UkFALZrj1WI/AAAAAAAAGa8/r1yQ1FpZD1I/w640-h480-no/IMG_1215.jpg)
(https://lh4.googleusercontent.com/-mL0U5txrcYc/UkFALZkocRI/AAAAAAAAGa4/BYDF3vz9Tpk/w640-h480-no/IMG_1216.jpg)
-
Ik was even op zoek naar een referentie voor de lengte: 40 cm?
Jan
-
84cm, ik heb er ook 1 staan die nog niet af is :wink:
-
'Modern' oorlogstuig niet hebbende mijn grootste interesse kijk ik lekker vanuit de luie stoel toe.
Jack
-
Dit model van 1:72 is vooral bijzonder, omdat op deze schaal de detaillering zo goed te doen is.
Ik heb dit model zo'n 20 jr geleden inelkaargeplakt. Maar het vraagt nog steeds om aandacht.
Zeker nu Erik er wederom aan begonnen is.
De oorspronkelijke mallen waren overigens van een andere fabrikant.
Niet van Revell, ik ga ff googlen en laat het jullie weten..
Gevonden; het was "Matchbox" die deze kit als eerste op de markt bracht.
Deze kit is heel oud. Misschien wel zo'n 40 jaar of meer. Moeten we volgens mij koesteren.
Gelukkig gaat Erik er verder mee 8)
-
Nog even herhalen , hetgeen ik 5 jaar geleden al had geschreven. Het standpunt is nog steeds niet gewijzigd.
Ik maak twee schepen onder het moto "jager en prooi." ttz een Corvette en een Duikboot. :wink:
Ik ga me niet bezighouden met verweren tenzij de microbe me te pakken krijgt.
De matchbox kit is meer een Engelse dan een Canadese Flower. ik bouw hem om naar een Canadees. met een beetje dichterlijke vrijheid dat er ook een mijnenveger winch op het achterdek komt.
Er was 5 jaar geleden al een poging gedaan om zoveel docu materiaal te verzamelen. Heb zelfs een analyse laten uitvoeren door " Golden-Paint" naar de samenstalling van de 'RAL' kleuren van "Western Approach".
De eerste ondervindingen kan je al lezen op de website. Die ga ik hier niet meer herhalen.
Het is voor mij een eerste ernstige poging met plastic en P.E.
Het is ook de eerste keer dat ik afstap van mijn werkwijze van maar één model tegelijkertijd op de werkbank te hebben.
het worden er twee...
Verwacht niet een bouwritme alla "Dirk' buiten dit project heb ik nog 3 ander grote projecten lopen (huishouden runnen, een restauratie te doen en de nog verbouwingen aan de 1:1 boot)
-
Je hebt maar een druk leven Erik, Jij moet toch bijna 24 uur per dag op zijn om dit allemaal te doen!
-
Alsof die niet weggeweest is, of is mijn geheugen wel heel erg selectief geworden :lol: :lol:
-
nou zeg; ik zou tegen mezelf moeten roepen om "Help" :lol: :lol:
Die jaren geleden dat ik met dit project begon had ik in de loop der tijd een hele documentatie verzameld. docu die ik nog steeds heb, maar waar ik weer de draad in kwijt ben. Ik zal terug mijn weg er in moeten zoeken. Er zijn van die "Flowe"r zoveel verschillende schepen met telkens weer een ander dekuitrusting dat ik nu niet meer weet welke tekening- docu ik als basis had genomen voor het schip te maken. Dat word gewoon weer "back to zero and start again".
Ook was ik al begonnen met allerlei details te maken uit die PE. maar daar ook moet ik alles terug gaan bekijken om te zien welk onderdeel is al klaar, welk onderdeel moet ik nog afwerken. maar ook terug voor mijzelf een volgoprde van werken terug gaan opstellen.
Als begin ben ik dan maar terug de film "The cruel sea" aan het bekijken? Dat was tenslotte nog opgenomen op een Grieks corvet, juist voor men het naar de kliko wou zenden. Het enige levende ( bij wijze van spreken) bewijs hoe een modified Flower 2° Refitt er heeft uitgezien.
Het zal dus wel nog even wat studie vergen voor ik weer het eerste onderdeel in P.E. in elkaar soldeer. Over solderen gesproken. Moet ook nog van die heel oude batterijen, met zuur gaan zoeken. zou dat noig ergens te vinden zijn ??. Die hadden zo een koolstof kern van 4 mm. en nu had ik daar toch ooit dat weerstand soldeer apparaat op gemaakt. De koolstaven zijn in de loop van de jaren, verdwenen gebroken.
goede raad:
Leg geen boot 5 jaar in de mottenballen, want je moet helemaal met alles opnieuw beginnen, tenzij je een olifanten geheugen hebt .. :P :shock: :mrgreen:
-
wie s' nachts zoekt die vindt. :lol:
de tekeningen voor het achterdek "Canadees" zijn te vinden in Lamberts boek blz 13
De tekeningen voor de veranderde gally ( keuken) die van achterdek tot voor de schouw komt zijn te vinden in hetzelfde boek blz-23 & 25
een greep uit de modificaties die aan de korvetten werden toegepast.
10-'39 Bemanning verhoogd naar 48 voor Oceaan escort opdrachten.
10-'40 Crowsnest = Kraaiennest toegevoegd aan de voorste mast. ook een 20 duim zoeklicht wordt aan de brug uitrusting toegevoegd.
12-'40 24 eenheden worden uitgerust met Osopera stoom winch voor mijnvegen. Deze schepen worden uitgerust met een open brug.
07-'41 Hedgehog weapon word op voordek geinstalleert. 2 Pdr wordt naar achteren geplaatst.
09-'41 open bruggen worden voorzien van 2 Oerlicon's aan de brugvleugels. Type 271radar wordt geïnstalleerd.
Nog veel veranderingen werden later uitgevoerd. doch vermits die niet voorzien zijn in de P.E kits stop ik hier met deze verbeteringen en breng het schip dus naar de toestand dat ze fictief zou geweest zijn in winter '41
en nog eens ; voor de kritisaster's, er waren geen twee Corvetten die dezelfde uitrusting hadden of hetzelfde uitzicht!!!
Ps dus nog erger dan een Hollandse tweedekker uit de 17e eeuw :mrgreen: :lol: :lol:
een van die 24 flowers met mijnenveegtuig wil ik gaan maken.
-
Er waren nog wel meer veranderingen, maar je vergeet nog een duidelijk in eht oog springend detail, en dat is de verlenging van de boeg en de verhoging van de zeeg, terugbrengen van het aantal patrijspoorten om bouwsnelheid te verkrijgen.
ps welke boeken heb jij inmiddels?
Ik doe het momenteel met
Aggazziz mcKay /Harland
Ensing3 Flower class Preston
Flowerclass corvettes Lambert
Flower class corvette profile (was volgens mij ook Lambert)
-
dan heb jij twee boeken meer dan ik. ik heb enkel boek van Agassiz en boek van Lambert
er was er onlangs nog een , maar 2° hands ging dat al over 70 $ :oops:
maar ik heb dan weer via het internet vroeger al veel gevonden.
http://www.cbrnp.com/RNP/Flower/
http://www.steelnavy.com/Sackville.htm
http://www.hmcssackville-cnmt.ns.ca
http://macsnavylinks.ca/Sackville.html
http://smmlonline.com/articles/royal_navy_paints.html
http://www.djparkins.com
http://www.steelnavy.com/rnchips.htm
http://theflowerclasscorvetteforums.yuku.com
http://www.shipcamouflage.com
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1430946
http://www.mbmmodels.com/index.htm
btw vanmorgen in een andere doos nog terug mijn "lasser" gevonden met zijn gasflessen en de electronica om die lasvlam na te bootsen samen met de zenders voor glasvezel ( navigatie ) gevonden.
straks er eens een prentje van nemen. nu nog de doos vinden met al die glasvezels.
-
de test voor de verlichting met glasvezel.
(https://lh5.googleusercontent.com/-THm9eGjPPc4/UkVtmgsr-TI/AAAAAAAAGcg/3G_DZuVbgJI/s292-p/IMG_1217.jpg)
het stuurboordlicht, het toplicht dan de lasvlam( ze is hier juist uit)flikkering) en de babboordlicht.
lichtgeleiding door glasvezel.
en zo zou ik het maken. een ledje in een plastic behuizing met aan de ander kant de glasvezels.
(https://lh4.googleusercontent.com/-aYBCrOzpMbA/UkVtmmhfyoI/AAAAAAAAGcc/6FwDqoUnnK4/w640-h480-no/IMG_1218.jpg)
en de lasser met zijn flessen en zijn snijbrander. de bedoeling is dat de snijbrander met zijn puntje tegen de glasvezel komt
(https://lh5.googleusercontent.com/-O7wKItYE3GY/UkVtn5hijzI/AAAAAAAAGco/aq8swt_uW6I/w260-h278-no/welder.jpg)
-
een beetje stil hier !!
hoe sommigen van jullie dat kunnen. even een project opzij zetten er er een lange tid later nog aan terugbeginnen ???
Hoedje af hoor, maar ik slaag er niet in… :whow:
Na dagen zoeken, alles bekijken, kan ik er maar niet achter komen:
- wat 5 jaar geleden al in de grondverf of de definitieve verf staat?
- wat er nog moet aangepast worden?
- waar ik nog stukjes moet bijwerken, afwerken..
Het enige dat ik voorlopig kan doen is alles verzamelen en maar beslissen dat niets al klaar is of afgewerkt of geschilderd.
even zowat op een lijstje zetten. misschien helpt het om inzicht te krijgen.
zo een foto impressie van wat ik al verzameld heb…
De machine kamer. enkel trappen ontbreken nog. Veel detail hoeft het niet je moet het enkel door de luiken van het daklicht kunnen zien dat er iets is!!
(https://lh6.googleusercontent.com/-h__xHCH39Yo/UkciJCGVI6I/AAAAAAAAGdM/1LLzvwAzbo8/w640-h480-no/IMG_1220.jpg)
$
een beetje bewogen; maar zijn die kastjes nu klaar of moet er nog een laatste laag verf op. ??
De bolders en ogen hebben duidelijk nog een laagje koolzwart- nodig.
https://lh5.googleusercontent.com/-5ajUBx830Ec/UkciJIbk-2I/AAAAAAAAGdI/CRltWA5E1I4/w640-h480-no/IMG_1221.jpg
(https://lh6.googleusercontent.com/-HPdwQmJ0zMc/UkciJA3d7ZI/AAAAAAAAGdQ/yzvFh_JOBag/w640-h480-no/IMG_1222.jpg)
de rookpotten , nog wat klein koper spul moet zeker nog verf.
dhet machinekamer daglicht, hier ook al klaar of ben ik nog wat vergeten, is het definitief geschilderd…
wat wel klaar is is het 2 Pdr geschut. maar zijn platform is nog zeker niet klaar.
(https://lh3.googleusercontent.com/-7xOt9lTAaBQ/UkciJxc3k4I/AAAAAAAAGdk/q3eSpjEyGYE/w640-h480-no/IMG_1223.jpg)
de dieptebommen zijn nog steeds in hun grondkleur. moet er nog P.E; bij ???
(https://lh3.googleusercontent.com/-Cetzk4pTGUQ/UkciJ-f7aWI/AAAAAAAAGdo/IxmrwTEJ_5Y/w640-h480-no/IMG_1224.jpg) hier is nog veel werk aan !!! twee gaten achter in het dek moeten nog gedicht. het dek nog geschilderd. de zijkanten dienen nog onder handen genomen worden. de deuren achterop nog voorzien van handvaten, sloten etc..
(https://lh6.googleusercontent.com/--2j2z8GNfe4/UkciKIsRAcI/AAAAAAAAGdg/tZqA5YAi06A/w640-h480-no/IMG_1225.jpg)
het stuurhuis. er liggen nog wat losse stukken. ook moet ik hier de achterkant grondig gaan veranderen.
(https://lh3.googleusercontent.com/-wUtmd6JRh-A/UkciOqnELTI/AAAAAAAAGd8/x-EkX-H7xxw/w640-h480-no/IMG_1226.jpg)
Het hoofddek/voordek duidelijk nog in zijn grondverf.
nu gaan bepalen wat ik eerst moet doen… de tekeningen van de mijnenveegwich uit het boek agassiz. op schaal tekenen; om ze dan te kinnen namaken met plastic sheet ?? of eerst een hoop van dat werk afwerken…
Ps ik heb deze lijst hier meer gepost voor mezelf. voorlopig zie ik het bos niet tussen de bomen …. of was het omgekeerd ??
-
Vijf jaar is wel erg lang om iets op te bergen. Logisch dat je dan niet meer weet waar je gebleven was.
Ik zou het een beetje pragmatisch aanpakken: als je niet kunt zien of iets af is of niet, dan is het goed genoeg en dus af ! :wink:
Verder is dit een erg interessant projekt en een leuke afwisseling tussen al dat hout. Plastic kitbashing.
-
Zou je graag willen helpen Erik.
Maar je project is zo groot. Herken wel veel van m'n eigen Flower Class.
Staat weliswaar in de schaduw van waar jij mee bezig bent.
Met je p.e. en speciale toevoegingen (zoals die lasser) maak je er wel iets heel bijzonders van.
Ik heb je model een jaar geleden mogen bewonderen.
Maar toen kon ik me nog niet voorstellen dat je zo ver gaat met de detaillering.
Het interieur van de stuurhut is werkelijk een hoogstandje. Er liggen zelfs kaarten op de tafel.
En dat in 1:72. Fantastisch!
Hoe heb je trouwens dat looppad naast de opbouw op foto4 voor elkaar gekregen...
-
Zou het je kunnen helpen als ik ergens foto's van mijn Flower Class plaats?
-
Weer wat bijgeleerd .
Was nu eindelijk eens de introductie aan het lezen in het boek "Agazzis". ( gewoonlijk bekijk ok meer prentjes, tekeningen en lees soms hier cen daar stukjes tekst, nog nooit een ref.boek van kaft tot kaft gelezen.
Wat blijkt : de afstand tussen de spanten was vastgesteld op 22 duim.
Nu begrijp ik ook die getalletjes die onder veel tekeningen staan ; dat is nml het spantnummer en de hartlijn van de spant.
Nu heb ik ook ineens een ref. om van de tekeningen op 1/48 in een CA
Kees, het meeste van het schip, laat ons zeggen 85 % is uit PE. Ook de dekken met al die detail. Waaronder dat looppad.
maar dat maakt het wel supper gedetailleerd. Het brengt ook een massa op voorhand op te lossen vragen op. In de instructies van J. Parkings staat wel hoe je alles in elkaar moet zetten (- vooral solderen) doch men praat niet over schilderen. of wanneer je iets moet monteren.
Het brengt me ook nog naar de 5 jaar oude vraag. Eerst schilderen ?? eerst monteren, alle kleine assy's eerst in elkaar solderen en pas op de dekken? hoe dan met de dekronde als alles op de dekken staat gesoldeerd- geschilderd en je moet het dek op de romp lijmen.
Er kruipt dus heel veel werkplanning- werkvolgorde in voor je wat dan ook kan maken-schilderen. Je moet echt het in je hoofd hebben, eerst dit dan dat.
-
je mag natuurlijk als kleurrefenetie jouw flower posten Heb ik weer vergelijk materiaal.
Bertus maakt er een verweerd afgebeuld corvet van . ik ga voor een brandschoon juist van de werf schip.
-
PE kom ik nog tegen voor extra detail , maar hoe word dat gedaan?
-
ik heb zo goed als geen verstand van deze schepen tog vorige maand in engeland een paar fotos van genomen mischien heb je er iets aan erik
(http://i808.photobucket.com/albums/zz4/amazone4/095_zps588a7c56.jpg)
(http://i808.photobucket.com/albums/zz4/amazone4/096_zps34701b54.jpg)
(http://i808.photobucket.com/albums/zz4/amazone4/097_zpsc85e7f10.jpg)
(http://i808.photobucket.com/albums/zz4/amazone4/098_zpsbaee240c.jpg)
(http://i808.photobucket.com/albums/zz4/amazone4/099_zps4f5d76b2.jpg)
(http://i808.photobucket.com/albums/zz4/amazone4/100_zps3d2946c3.jpg)
(http://i808.photobucket.com/albums/zz4/amazone4/101_zps9486daa4.jpg)
zo dit zijn al de fotos die ik van het corvet heb ik weet zelf niet of dit het zelvde model is maar je weet maar nooit of je er iets aan hebt :wink:
-
hier een foto met mijn resultaat
http://www.veraart.net/eerder-gebouwd/flower-class
historisch niet correct, van alle onderdelen die in de kit zaten heb ik een allegaartje gebruikt, onder het mom van alles is mogelijk geweest bij deze schepen.
in de info die ik toen gevonden had, bleek dat dit in de praktijk ook zo geweest was, als er wat beschadigd werd dan werd er weer iets nieuws geplaatst met wat net voorhanden was op de betreffende werf en de juiste functionaliteit hadden.
-
leuk Dirk.
De foto's tonen aan dat ze zelfs in musea plastic kits gebruiken. Het straalt zo 'Matchbox" uit.
Het zijn wel twee verschillende klassen die je laat zien. De "Flower" en de "Castle-class".
De "Flower" is kleiner en de boek is meer rond in zijaanzicht. De "Castle" is langer en aan de boeg heb je een tamelijk scherpe bocht.
De "fFower" was de voorloper van 1938 tot 1944 ? De "Castle class" was de opvolger vanaf 1944.
-
Erik
Ik kan alleen maar zeggen, ga eerst eens wat onderdelen opd e romp plakken en afmaken, dan pas weer iets nieuws tekenen
En dan gewoon logischerwijs. Wat kan ik doen zonder iets anders te beschadigen of wat moet ik eerst plaatsen voor ik dat doe. Begin van voor naar achter of andersom.
Kleuren
Het is een canadees, dus dat scheelt alw at variaties die de RN wel uitprobeerde (zelfs geel met blauw kan)
Ik ben nu bezig met de 1/350 Flower, zo tussen neus en lippen door, tis dat mijn 1/72 nogal soffig is, anders had ike ven een foto van beide modellen gemaakt
En dat museummodel, tis net een knap forummodel, ik had alleen iets meer verwacht van een museum model.
-
En dat museummodel, tis net een knap forummodel, ik had alleen iets meer verwacht van een museum model.
tja, volgens mij zijn er aardig wat leden hier die dat beter kunnen dan wat ze daar laten zien, zeker van Erik kunnen we meer verwachten :wink: :wink:
-
PE kom ik nog tegen voor extra detail , maar hoe word dat gedaan?
Wat vraag je nu feitelijk.
zeker twee verschillende antwoorden mogelijk.
Hoe je P.E. maakt ???
Tekeningen op 4 a 5x de ware groote en dan via film techniek wordt de fotogevoelige etsplaat belicht. Ofwel positief of negatief.
wat belicht is blijft staan of wat belicht is wordt in het bad weggevreten.( zelfde techniek als gedrukte schakelingen maken.
Sommigen zoals met de Flower doen tweezijdig etsen.
Hoe je het gebruikt.
voorzichtig met scherp mes uitsnijden... desnoods met een tooltje plooien. De meesten kleven met CA. en zoals je op de site leest heb ik daar slechte ervaring mee. Nu soldeer ik via weerstandsoldeer app en vloeibare soldeerverf van Carr.
maar in de loop van de topic ga je dat nog wel zien.
-
Erik
Ik kan alleen maar zeggen, ga eerst eens wat onderdelen opd e romp plakken en afmaken, dan pas weer iets nieuws tekenen
En dan gewoon logischerwijs. Wat kan ik doen zonder iets anders te beschadigen of wat moet ik eerst plaatsen voor ik dat doe. Begin van voor naar achter of andersom.
moet nu eerst gaan schilderen.... Het achterdek en de binnenkanten van de reling moeten eerst geschilderd zijn, voor ik het dek kan oplijmen. het is niet het origine dek maar een multiplex van 0,5 mm met aan de onderkant dekbalken met dekronding. ik moet dat dak met stevige lijm in de romp limen, want ik moet de langse zeeg erin forceren.
Ook moet ik de bridge in P.E eerst maken. dan kan ik zien hoe ik met die glasvezel weg kan. en waar ik die electronica in kan verbergen...( moet er altijd nog aan kunnen in geval van defect hé..
Zo snel zal ik dus niet aan lijmen toekomen. Daarom de optie van eerst al die P.E onderdellen en onderdeeltjes te maken, te schilderen met de airbrush ( zoveel mogelijk alles in dezelfde kleur wat in dezelfde kleur moet. Ik moet die kleuren ook zelf maken, gebruik in dit geval geen Humbrol noch revel en wens niet te dikwijls een zelfde kleur te moeten maken . ( Geeft altijd kleur verschillen...)
-
Thx Erik duidelijk antwoord, de beide antwoorden waren voor mij niet duidelijk.
Zijn er firma's die dit op bestelling doen , naar een tekening die je opstuurt ?
-
ja. maar het is nogal prijzig en ik geloof dat de afmetingen van de messing plaat minstens een A3 formaat moet zijn. heb je al wel massa tekeningen- onderdelen nodig om die plaat vol te krijgen.
Je kan het ook , zoals met gedrukte schakelingen zelf maken. Doch ikzelf begin er niet aan met die chemicaliën
meer erover, het net staat er vol van :
http://www.goldmm.com/ships/shipsbook.htm
-
tja, volgens mij zijn er aardig wat leden hier die dat beter kunnen dan wat ze daar laten zien, zeker van Erik kunnen we meer verwachten :wink: :wink:
Tja, ze zullen die van mij er niet neerzetten, zo'n aftands ding
Maar Erik, beperk je blikveld maar eens want je ziet denk ik te veel, om ergens te gaan beginnen
-
Betrje
ben al goed bezig hoor.
achterdek staat klaar om ingelijmde te worden, eerst nog schilderen. Als het in de romp staat wordt dat moeilijk afplakken !!!
moet nog uitvinden wat de kleur was van de binnenkant van de reling. Grijs --- wit ... het looppad moet al groen worden.
is het achterdek geschilderd, dan kan ik het in het schip inlijven.
nu eerst een nieuwe kop maken voor het soldeer app. Koolstaven van 4 mm. heb ik niet gevonden, ze bestaan maar dan moet ik even een pak = 1000 stuk afnemen. Ik heb dan maar de gangbare genomen die in gebruik zijn bij lassers = 6,5 mm.
-
Okee, even een teaser dan, kijk, zo ziet een echte Flower class er uit, op de dieptebommenrekken en de brug na klaar, maar ze waren nog bezig met de refitt
(http://i52.photobucket.com/albums/g23/bitchin_photos/corvette3.jpg)
Of je neemt het kleinere broertje (ja, dat grijze vlekje naast dat "slagschip"
(http://i52.photobucket.com/albums/g23/bitchin_photos/corvette1.jpg)
-
Ha hier is het voorbeeld weer.
Als ik dit zie kriebelt het toch om ook te verweren... maar zoals ik al geschreven heb, daar ben ik echt geen artiest in.
De mal van de dekkromming.
(https://lh6.googleusercontent.com/-UkYOO6rhv5A/UknDV0ygkcI/AAAAAAAAGfQ/FDC0HaqDAFg/w640-h480-no/IMG_1228.jpg)
Het achterdek langs de onderkant. Vandaag nog de twee zijkanten erop gelijmd om later het dekhuis daar steun te geven. bemerk ook de dekbalken met de dekkromming.
(https://lh4.googleusercontent.com/-bGj5Uzu0bhc/UknDV8ACyHI/AAAAAAAAGfY/CjeEvfqmbWA/w640-h480-no/IMG_1227.jpg)
en nu nog wat off-topic
Hier even wat aan de voorbereiding voor het solderen. De nieuwe kop in het midden er rechts al 4 stukjes koolstaaf. bovenaan zie je de oude kop voor die koolstaven van 4 mm.
(https://lh6.googleusercontent.com/-mOYEHXFvpMk/UknDV2g87oI/AAAAAAAAGfU/JzaYzpid-zE/w640-h480-no/IMG_1229.jpg)
en het geheel in elkaar.
(https://lh4.googleusercontent.com/-BH9X69BuhP0/UknDW3nC11I/AAAAAAAAGfg/dCkSQ-XsWow/w640-h480-no/IMG_1230.jpg)
-
En daar kijk ik dan weer graag na, dat zelfgemaakte gereedschap
-
Na 5 jaar. !!!!! liggen
(https://lh3.googleusercontent.com/-LkvILqmvGFw/UkwWlcfoL0I/AAAAAAAAGgU/Prf9Q8tn-Tk/w640-h480-no/IMG_1233.jpg)
blijkt dit nog altijd de twee enige lijmen te zijn die perfect bouwdoospvc aan hout kleven. :!:
Ik krijg ze niet van elkaar. tenzij ik zaag of hamer ga gebruiken. Zijnde Patex contactlijm en Uhu Acrylit.
In het verleden werden ook testen ook met Pattex CA.-vloeibaar , Pattex CA-gel, Uhu-Hart, Uhu-epoxy-slow, Uhu-Epoxy-snel Geen enkel van deze lijmen heeft de wringtest( met de handen) doorstaan.
Gelukkig moet ik nu het achterdek hout op hout lijmen. en dat ga ik wel doen met de Uhu-epoxy traag. De proefopstelling nam een 1/2 uur in beslag om de klemmen, de touwtjes het dek mooi op zijn plaats en passend te krijgen. dus moet ik best traag drogende lijm gebruiken met een openverwerkingstijd van meer dan 1/2 uur.
Ik moet al een gebogen dek met dekronding nu nog in een langszeeg gaan forceren. Wij weten allemaal dat dit nooit een eenvoudige klus is.
Dit is dus mijn proefopstelleing voor deze klus klaar te krijgen.
Houten steunen op het dek. een doek onder de romp. een touw rond houtensteun en romp. en dan maar opspannen.
(https://lh3.googleusercontent.com/-KTihArdplao/UkwWlRaMYQI/AAAAAAAAGgY/EHCIykxGFIU/w640-h480-no/IMG_1231.jpg)
Aan de stuurboordkant moet ik de romp wat helpen om tegen het dek aan de leunen.
(https://lh6.googleusercontent.com/-_7Ep4A9xFUM/UkwWlha2H5I/AAAAAAAAGgQ/2NRT9BUQHWU/w640-h480-no/IMG_1232.jpg)
Ik moest ook beletten dat het dek op het einde boven de gaten komt van de dieptemijnen opening.
(https://lh3.googleusercontent.com/-V4WfX1NOg7E/UkwWl-nSGiI/AAAAAAAAGgg/rGTULIgWqeg/w640-h480-no/IMG_1234.jpg)
nu weer wat aan de restauratie job en vannacht de stoommachine in de romp plaatsen.
Daarna het dek en dan .... dat zien we dan wel weer.
-
dat is goed voorbereid beginnen erik en dan eerst nog een dryfit om te zien of het goed zit en daarna pas lijmen.
ziet er goed uit 8)
-
Goede voorbereiding is het halve werk.
Nooit eenvoudig, dek op/in de romp kleven .
-
Neuh, niet echt, maar wat ik nog weet paste het redelijk goed
-
ja Bertus maar jij hebt het kit dek!!
Ik heb een multiplex ondergrond. De dekken van de kit worden niet gebruikt :!:
dus ik moet de multiplex passend maken hé...
De rest van de dag maar bezig geweest met wat witmetaal.
gietrandjes bijwerken. wat messing draad van 0,8 en 1,2 mm. ….
(https://lh5.googleusercontent.com/-AC159KQVlZg/UkxoOawaSFI/AAAAAAAAGg8/rDY8FrJy0Vc/w640-h480-no/IMG_1235.jpg)
(https://lh5.googleusercontent.com/-iBU5mOyH34s/UkxoOb3S12I/AAAAAAAAGhA/hCIvJx1cHxA/w640-h480-no/IMG_1236.jpg)
Morgen verder met de PE.
(https://lh6.googleusercontent.com/-kdgcqpFzluA/UkxoOcqbZWI/AAAAAAAAGhI/s8x7s60NLpo/w640-h480-no/IMG_1237.jpg)
-
Alsof een kitdek heilig is, neu, dat heb ik toch heus wel anders meegemaakt hoor, en jouw triplexdek kan je gewoon prima pasmaken
-
Dit W.E. nog even die ankerwinch vastgenomen en ze voorzien van een laagje verf.
geen foto genomen.
Dit schip gaat terug naar de mottenballen. Ik weet niet hoe sommigen dat kunnen, met meerdere projecten tegelijk bezig zijn, maar mij lukt dat echt niet... ik kan er dan met de gedachten niet meer bij en vergeet dan wat ik moest doen, wat ik al gedaan heb.
Maar dit project had wel even één voordeel. ik ben terug ermee in de werkplaats geraakt i.p.v. in de luie zetel.
-
ja aan 2 of meerdere modellen werken moet een soort gave zijn ( multietascing ) schijnt meer iets voor vrouwen te zijn :wink:
ik kan het ook niet
-
Ja, logisch: jij hebt geen tijd voor multi: jij besteed al je tijd aan die ene.
Aan meerdere modellen tegelijk is denk ik ook een kwestie van concentratie. Als je ergens te lang mee bezig bent, dan raakt de lol er een beetje af, en dan ga je wat anders zoeken.
Jan
-
Waar hebben we het dan over? schepen??
-
:mrgreen: jij bent weer lekker bezig vandaag.
Ja, ik dacht inderdaad aan schepen....
Jan
-
Haha, dan zit ik dus blijkbaar in een verkeerd lijf, want ik doe wel 10 projecten gelijktijdig, maar goed, ik trek daar dan ook meerdere jaren voor uit :lol:
Maar goed, als Erik zich comfortabeler voelt hierbij, maar wel weer in zijn werkplaats komt(ik heb dat life gezien en ben nog steeds jaloers) dan is het een goed besluit
-
Maar wat ga je nu dan doen Erik ? Verder met de restauratie ?
-
nog even off-topic.
Ik ben bezig met de restauratie van die 4 master en ik ben terug gestart met het project dat 5 jaar geleden is stil gevallen met die 7P nml. de freesmachine ombouwen naar CNC.
Nu dat ik met de 4 master bezig ben, vooral masten ra's, hoef ik even de frees/boormachine niet te gebruiken. dat zou dan mooi uitkomen.