Recente berichten

Pagina's: [1] 2 3 ... 10
1
Boten - Zelfbouw - Statisch * / Re: Ghanjah, scratchbouw, Schaal 1 : 87 (HO)
« Laatste bericht door tartane Gepost op november 19, 2017, 13:52:52 pm »
Dit is niet de boeg van een Vikingschip maar de boeg van een Ghanjah.

Iedere Ghanjah heeft dit beeld, met kleine onderlinge verschillen. Het stelt een gestileerde kop van een haan voor.
De Ghanjah, de Kotia en de Baghla zijn drie scheepstypen die heel sterk op elkaar lijken. De Ghanjah onderscheidt zich van de andere twee door dit boegbeeld (zoek maar eens op; Ghanjah ship (afbeeldingen).

Het zit er nog los op geklemd, en het is het allerlaatste onderdeel, vanwege de kwetsbaarheid, dat ik zal bevestigen.

Op het voorschip komen vlak achter die kop nog een paar zaken die ook niet op westerse schepen voorkomen.

Constant

2
Mottenballen Vloot * / Re: TS-Oosterschelde (Hist) 1:50
« Laatste bericht door amateur Gepost op november 18, 2017, 08:00:18 am »
Het bloed kruipt waar het niet gaan kan. :)
Ik dacht dat je jezelf beloofd had geen restauraties meer te doen, en alleen nog maar eigen werk?

Jan
3
Mottenballen Vloot * / Re: TS-Oosterschelde (Hist) 1:50
« Laatste bericht door tartane Gepost op november 17, 2017, 19:37:30 pm »
Ga je jezelf dan klonen of heb je ineens acht handen gekregen?
Tsjonge ik hoop dat je het overzicht kunt houden en de boel niet door elkaar gaat halen.
Succes......en we zien het wel terug in de bouwverslagen.

Constant
4
Boten - Historisch ( Kit & zelfbouw) * / VERPLAATST: TS-Oosterschelde (Hist) 1:50
« Laatste bericht door Beagle Gepost op november 17, 2017, 18:47:57 pm »
5
Mottenballen Vloot * / Re: TS-Oosterschelde (Hist) 1:50
« Laatste bericht door Beagle Gepost op november 17, 2017, 18:47:27 pm »
Dit model gaat voor een lange tijd naar de mottenballen.
Er is terug restauratie werk binnengewaaid van 4 modellen. en die hebben absolute voorrang.
Ta, het is mij nog nooit gelukt van aan twee modellen tegelijk te werken.

Dus ik heb nu in de "Bucket-list"

- Corvette op 1/72  die nog maar voor 30% klaar is
- U VIIC/42  op 1/72  waar nog niets aan gedaan is.
- De "Imara" die nog moet afgewerkt worden.
- De "Oosterschelde" waar ik nog verschillende opmetingen moet doen en de tekeningen maken.
- Drie modellen van de CVRT's "Scorpion" met metalen track's op 1/35
- Uitlijnen van de draaibank.
- Verder testen van Software voor CNC ( Touch-probe en toonzetting)
6
Boten - Kits - Statisch * / Re: Gneisenau 1943
« Laatste bericht door Beagle Gepost op november 15, 2017, 16:53:21 pm »
er waren niet echt ankergaten... de ankers lagen in uithollingen in het dek.
7
Boten - Kits - Statisch * / Re: Gneisenau 1943
« Laatste bericht door Jack2017 Gepost op november 15, 2017, 16:48:26 pm »
@ Jan.
Ja, ik ben 1 van de beheerders van de M219. En we gaan de andere ook leeg scheppen 😣

De schroeven staan bij mij in een lichte driehoeks opstelling.
De Gneisenau is iets anders gebouwd dan de Scharnhorst.
Er zijn een aantal verschillen tussen deze twee.

Ik heb besloten het dek zelf te maken omdat de verhouding niet klopt, het bijgeleverde dek is te grof zeg maar.

Ook ben ik de ankergaten aan het uit dokteren, want die zijn voor mij lastig te bepalen.
8
Boten - Kits - Statisch * / Re: Gneisenau 1943
« Laatste bericht door Beagle Gepost op november 15, 2017, 16:31:07 pm »
Zou best kunnen dat hij langer was. Op 1:150 zou dat dan +/- 1,6m moeten wezen.

Nog even over de schroeven..
Ik heb nog naar een aantal foto's aan het kijken geweest Zowel op Internet als in de pers. bibliotheek. Veel foto's zijn er niet te vinden.  Als je dan rekening houd met waar de fotograaf staat  en dat er ook een perspectief is, zou ik toch stellen dat de schroeven in één lijn liggen, je ziet op die foto's ook niet de derde schroef. Die is afgedekt door een stuk van de romp. Daardoor mis je natuurlijk een referentie punt.  Zeker als je kijkt naar die ene foto waarbij de middelste schroef is verwijderd.en dan even let op de stand waar de ladders staan. bijna ook allen in één lijn.
Ik heb ook nergens gelezen dat er een refit was van de achtersteven. Men spreekt enkel van de refit aan de voorsteven met de "atlantische boeg". Dus waarom zou het schip dan afwijken van de originele tekeningen.

Op sommige foto's uit 1940  van "Kriegsmarinewerft-Willemstad" modellen kan je ook zien dat de schroeven op één lijn liggen.
Daarentegen laten foto's en eigentijdse modellen van zowel Bismark als Tirpitz ons een schroefopstelling zien in een driehoek.
Vandaag misschien de verwarring dat Scharnhorst en Gneisenau ook die opstelling hebben.

Naar mijn ampele mening is er dus nooit sprake geweest dat de schroeven in een driehoek staan.

© Klaus-Peter-Schmolke "Battleship Tirpitz"
© Gerhard-Koop "Battleship Bismark"
© Gerhard-Koop "Battleship Scharnhorst & Gneisenau"
© Wolfgang Kähler "Schlachtschiff Gneisenau"
© Christie's Maritime Nov- 1999 : sale off extremely fine museum display quality 1:100 scale KM  Scharnhorst
-
9
Boten - Zelfbouw - Statisch * / Re: Ghanjah, scratchbouw, Schaal 1 : 87 (HO)
« Laatste bericht door tartane Gepost op november 14, 2017, 20:45:28 pm »
Als ik naar foto's kijk van de bark "Europa", dan heeft het dek precies de zelfde plankbeeindigingen als ik aan het maken ben op de Ghanjah. En dat schip is qua ouderdom toch wel te vergelijken.

Dat ze al vroeg overgingen met het toepassen van ronde beplankingen, zoals op de  moderne jachtbouw, met een koningsplank in het midden lijkt me niet logisch. Men moest het doen met allerlei breedteformaten van planken en dat lijkt me niet haalbaar bij keurig halfrond gelegde planken. Als je dan over de volle lengte van het dek één breedte van plank had, met de nodige naden, dan zou dat veel houtverlies opleveren.

Maar wellicht is er iemand die daar meer van weet?

Constant
10
Boten - Kits - Statisch * / Re: Gneisenau 1943
« Laatste bericht door ISOLA2 Gepost op november 14, 2017, 17:42:29 pm »
Erik als ik me goed herinner was je Scharnhorst langer dan 1.2 m
Pagina's: [1] 2 3 ... 10