Beagle Scheepsmodelbouw

Bouwverslagen Houtbouw => Boten - Zelfbouw - Statisch * => Topic gestart door: Sparks op februari 21, 2017, 17:33:14 pm

Titel: H.M.B. 'Endeavour'; schaal 1:60
Bericht door: Sparks op februari 21, 2017, 17:33:14 pm
Zoals ik in de staminee al aangaf, heb ik zin in de bouw van H.M.B. “Endeavour”, het schip van Australië- en Nieuw Zeeland-ontdekker James Cook. De geschiedenis van dit schip is middels Google te vinden en lezen op vele websites.

Ik stuitte op een digitale versie van het boek over de 'Endeavour' van Karl Hein Marquardt, opgestelde in de Duitse taal. Ik heb dit eerst maar eens vertaald; komen de Duitse taal-lessen van zo'n 50 jaar geleden toch nog van pas. Deze man heeft een wel heel diepgaande studie van dit schip gemaakt. Hij raadpleegde talloze informatiebronnen en kwam zodoende tot een m.i. zeer weloverwogen eindbeeld. Ik beschouw zijn eindproduct maar als een soort 'bijbel' voor modelbouw.

Vele verslagen op het internet over modelbouw van dit schip zijn gebaseerd op bouwpaketten van diverse firma's. De verschillen die hierin voorkomen versus de uitleg van Marquardt zijn soms (on)behoorlijk en daardoor voor mij uitermate storend. Zowelk in technische – als geschiedkundige zin klopt er vaak geen hout van. Deze verschillen, die ondermijdelijk zouden leiden tot veel noodzakelijke aanpassingen, ontnamen mij de lust om middels een bouwdoos aan de slag te gaan.
Zoals ik in de staminee al aangaf, heb ik uitgebreide tekeningen van dit schip. Deze komen voor 99% overeen met hetgeen in Marquardt in zijn boek presenteert.
Met de beschikbaarheid van deze twee informatiebronnen en jullie aanmoedigingen heb de knoop doorgehakt. Ik ga het scheepsmodel scratch bouwen.
Dan maar liever alles zelf proberen te fabriceren volgens 'de bijbel' en eventueel mijn eigen fouten te maken, dan de fouten en troep van een ander (ongetwijfeld goed bedoeld) te corrigeren.

Zeker zal ik wegens het ontbreken van bijvoorbeeld een draaibank spulletjes kant-en-klaar moeten kopen, zoals kanonnen en draaibassen.
Ook zal ik wel eens een beroep doen op jullie kennis en vaardigheden. Maar daar is dit forum juist ook voor bedoeld.

Voor de ruggegraat van het model wil ik 4 mm MDF gaan gebruiken voor de kiel en de stevens, dus de langsscheepse lijn. Voor de dwarsscheepse lijn, de schotten/spanten, wil ik 8 mm MDF toepassen.
De 4 mm MDF delen kan ik later aan de kopse kant en de zijkanten voorzien van 1 mm houten latjes, zodat ik uiteindelijk uitkom op de 6 mm die de tekeningen voorschrijven. De 8 mm MDF op de spanten/schotten lekker veel houvast, wat m.n. in de stevens wel prettig is.
Waarom MDF? Het is materiaal dat uitermate recht is en blijft, goed te verlijmen is, en goed met mes, vijl, schuurpapier etc. te bewerken is.

Voorlopig heb ik in technische zin dus wel wat uit te dokteren en vervolgens veel te zagen, vijlen en schuren.

De schaal op mijn tekeningen is 1:59,3, maar voor de topic-titel heb ik het maar afgerond op 1:60. Zo kan ik 1:1 opmeten. Dit is wel iets kleiner (of groter, het is maar net hoe je het bekijkt) dan de max 1:50 die ik voor ogen had. Veranderen en omrekenen naar 1:50 is wel te doen. Ik ken mezelf inmiddels een beetje, dus ik zou zeker storende fouten gaan maken.

Groetjes, Flip.
Titel: Re: H.M.B. 'Endeavour'; schaal 1:60
Bericht door: ISOLA2 op februari 21, 2017, 17:46:47 pm
Zit op de eerste rij   :)

Succes
Titel: Re: H.M.B. 'Endeavour'; schaal 1:60
Bericht door: SuperSylvester op februari 21, 2017, 18:37:17 pm
Goed plan. Omrekenen naar een andere schaal is best te doen, na een paar keer ken je de waarden zowat uit je hoofd.

Succes met je scratch avonturen! Das veul leuker als een kitje...

Titel: Re: H.M.B. 'Endeavour'; schaal 1:60
Bericht door: tartane op februari 21, 2017, 19:06:54 pm
Gefeliciteerd dat je de stap naar skratch gemaakt hebt.

Als ik jou was zou ik met de tekeningen gewoon naar een copyshop gaan en daar vragen of ze de tekeningen naar jouw schaal willen brengen. Het kost bijna niets en het is zo gebeurd. Bovendien scheelt het enorm veel rekenwerk (dat doet de computer daar).
Ik doe het altijd zo; Ik zet op de originele tekening een lijn van bijv. 50 cm en ik reken uit hoe lang die lijn moet worden op de nieuwe schaal. Als je de nieuwe verkleinde/vergrote tekening krijgt dan meet je die zelfde lijn even op. Als dat klopt is de schaal goed.

Ik werk vanwege maquettes (alleen ondergronden) veel met MDF. Ook in het frame van de narrowboat zit MDF. Ik kan je aanraden om eerst met diverse lijmen te controleren in hoeverre de onderdelen vast blijven zitten na droging. Dat kan heel anders uitpakken dan met multiplex. De gele Bison houtlijm in de gradatie topspeed lijmt veel minder goed dan de gewone. MDF heeft enige tijd nodig om vochtig te worden, en daar kan kennelijk die topspeed niet op wachten.

Constant
Titel: Re: H.M.B. 'Endeavour'; schaal 1:60
Bericht door: Jean B op februari 21, 2017, 19:13:09 pm
Succes Flip.  Mooi schip, spannend avontuur. Hoop je voorbeeld om te gaan scratchen te kunnen volgen als ik ooit  :? de Berlin af krijg.

Groet uit Maastricht,

Jean
Titel: Re: H.M.B. 'Endeavour'; schaal 1:60
Bericht door: Beagle op februari 21, 2017, 21:23:02 pm
Succes Flip met je eerste scratch project.
Je gaat soms wel even vl*** maar op het einde ga je afvragen waarom je niet eerder bent begonnen.

Ik zit ook op de eerste rij ,naast al die anderen..

Hier in de kast staat een "Anatomy of ships van  Karl Heinz Marquart" maar in de engelse Versie...
Ook heb ik wel een paar foto's van de replica...

Bij vragen .... je weet me te vinden. :lol: :wink:
Titel: Re: H.M.B. 'Endeavour'; schaal 1:60
Bericht door: Sparks op februari 22, 2017, 06:51:20 am
Met zoveel aandacht en support van jullie kant moet het toch wel gaan lukken. Indien nodig, dan val ik jullie wel lastig met vragen.

@ Constant:
Bedankt voor je tip over het verlijmen van MDF. Ga ik eerst eens uitproberen.
Ik houd het maar bij de schaal waarop de tekeningen zijn afgedrukt; 1:60. Het wordt hiermee al een flinke dame (gezien de rompvorm durf ik zelfs te spreken over een struise dame) met een over-all lengte van zo'n 90 cm. Als ik richting 1:50 ga, dan wordt het al gauw 110 cm. Leuk voor details, maar ook wat meer problemen met huisvesting.

Groetjes, Flip.
Titel: Re: H.M.B. 'Endeavour'; schaal 1:60
Bericht door: tartane op februari 23, 2017, 07:26:11 am
Plotseling bedacht ik mij nog dat het niet mogelijk is om in de kopse kanten van MDF te spijkeren. Het MDF splijt alleen maar zonder dat de spijker daar vastigheid in vindt. Ik weet niet of je spijkers gaat gebruiken bij het bevestigen van huidgangen. Ook lijmen op die kant is een lastige zaak, vanwege de sterk zuigende werking in het kopse "hout".
Constant
Titel: Re: H.M.B. 'Endeavour'; schaal 1:60
Bericht door: Sparks op februari 23, 2017, 09:57:08 am
Constant, bedankt voor je info.
Dat verlijmen van MDF, zeker op kopse zijden, een crime is, daar ben ik gisteren ook achter gekomen.
Dus maar overschakelen naar het aloude multiplex.
Dan heb je weer de keuze uit hardhout, beuken en populier. Vanwege de stevigheid ga ik denk ik voor hardhout.

Groetjes, Flip.
Titel: Re: H.M.B. 'Endeavour'; schaal 1:60
Bericht door: SuperSylvester op februari 23, 2017, 10:10:56 am
Ik heb nooit problemen ondervonden met het lijmen van MDF, ook niet op de kopse kanten en ik werk met de topspeed lijm.
Als ik het na drogen weer uit elkaar wil halen trek ik het hele MDF kapot maar niet op de lijmnaad.

Spijkeren is idd uit den boze.
Titel: Re: H.M.B. 'Endeavour'; schaal 1:60
Bericht door: amazone op februari 27, 2017, 18:10:03 pm
ik zou ook nooit mdf aanraden  en je kan het best berken of populier pakken voor multiplex  en berk nog boven populier.
veel suc6 en vooral veel plezier met de bouw van dit schip  :wink:

Titel: Re: H.M.B. 'Endeavour'; schaal 1:60
Bericht door: Sparks op maart 01, 2017, 17:19:08 pm
'Meten is weten', zo luidt het aloude gezegde.
Maar dat daar zoveel tijd in gaat zitten, had ik niet vermoed. Het meten op zich was goed te doen; wel enorm opletten wat je meet.
Maar toen zat ik in gedachten ook gelijk in het aanstaande bouwproces. Een bepaald dingetje moet straks eerst . . . oh nee, dat moet daar nog voor gedaan worden . . . maar dan kan ik later ergens anders niet meer bij. Ik moet het allemaal maar in een spreadsheet gaan opnemen en op volgorde van tijd sorteren.
Ik had bijna gemakkelijker een legpuzzel van 5000 stukjes kunnen gaan doen. Smiley.

Alle gekheid op een stokje; ik ben wel lekker en geconcentreerd bezig.
Ik heb vergeefse pogingen gedaan om, middels scannen en gebruik van een bewerkingsprogramma, vanaf mijn tekeningen goed gespiegelde lijnenplannen van het voor- en achterschip te maken, om zodoende de spanten/schotten (ik noem ze voortaan schotten) uit te kunnen tekenen en zagen. Het was na het spiegelen van de scan steeds niet symmetrisch!! Het zal wel aan het gebruikte programma liggen.
Er zat niets anders op dan t.b.v. de schotten maar op de ouderwetse manier te gaan tekenen: een scan van een half schot aanvullen met een getekende spiegelversie.

Als eerste materiaal is triplex aangeschaft voor keil+stevens en de schotten; resp. 3,6 en 5 mm.

Vervolgens een serieuze berekening en inschatting gemaakt van het benodigde hout voor huid, dekken en masten.
Bij bestudering van mijn tekeningen en de digitale versie van het boek 'Endeavour' van K.H. Marquardt kwam ik discrepanties en zelfs fouten tegen. Gelukkig vond ik op het internet de hieromtrent betere info, zodat ik exacte afmetingen van m.n. masten en ra's in een overzicht kon opnemen.
Voor bestellen van het benodigde hout is in mijn woonomgeving (Vlissingen) geen leverancier te vinden. Alternatief: webshops, maar ie zijn in NL maar zeer beperkt in aantal. Het materiaalaanbod is vaak beperkt; bijzondere houtsoorten tref je niet aan. Bij een Belgische firma zou ik van diverse rondhouten minimaal 5 of zelfs 10 exemplaren moeten afnemen, terwijl ik er telkens maar ééntje nodig heb. Dat was dus een no-go.
Wat een gedoe, maar ik kom er wel aan.

Ben nu bezig met het uittekenen van de contouren van kiel+stevens en de schotten. Dit is een essentieel – en dus nauwkeurig klusje om uiteindelijk tot een fraaie romp te komen.
Tot later!

Groetjes, Flip.
Titel: Re: H.M.B. 'Endeavour'; schaal 1:60
Bericht door: † Shipbuilder op maart 02, 2017, 13:17:19 pm
Hoi Flip,

Laat het me weten wanneer je aan beplanking en rondhouten toe bent.

Ik moet helaas, door omstandigheden, mijn modelbouwmateriaal weg doen.
Er is genoeg materiaal voor 3 of 4 driemasters.

Ik zal er later een foto van maken.
Titel: Re: H.M.B. 'Endeavour'; schaal 1:60
Bericht door: Sparks op maart 02, 2017, 13:28:04 pm
Da's nou jammer; Ik heb net mijn bestelling geplaatst bij Historische Modelbouw en reeds betaald.
Voor een klein aantal onderdelen heb ik concessies moeten doen v.w.b. de materiaalkeuze; zoals notelaar voor de dekken i.p.v. het idealere/realistischer esdoorn of palmhout,  en notelaar voor beplanking i.p.v. perelaar. Buxus heb ik straks ook nog een beetje nodig voor houtsnijwerk.
Wellicht heb jij daar straks iets van 'over'. Dan houd ik wel hout over uit mijn bestelling, maar een beetje voorraad is nooit weg.
Misschien wil je me laten weten wat je zoal hebt; mag uiteraard ook in een pb.

Groetjes, Flip.
Titel: Re: H.M.B. 'Endeavour'; schaal 1:60
Bericht door: Beagle op maart 02, 2017, 17:39:38 pm
flip
Welke machines heb je ter beschikking.
Cirkelzaag ? lintzaag ? van dikte schaaf ?

Voor rondhout te maken heb je enkel een handschaapje en schuurpapier.
moet je enkel vierkante stukjes hout kunnen maken uit Esdoorn of uit Ramin.

zie ook je PM.
Titel: Re: H.M.B. 'Endeavour'; schaal 1:60
Bericht door: Beagle op maart 02, 2017, 19:42:51 pm
Da's nou jammer; Ik heb net mijn bestelling geplaatst bij Historische Modelbouw en reeds betaald.
Voor een klein aantal onderdelen heb ik concessies moeten doen v.w.b. de materiaalkeuze; zoals notelaar voor de dekken i.p.v. het idealere/realistischer esdoorn of palmhout,  en notelaar voor beplanking i.p.v. perelaar. Buxus heb ik straks ook nog een beetje nodig voor houtsnijwerk.

Groetjes, Flip.

Flip.  Palmhout en /of Buxus. is hetzelfde hout met verschillende benaming. Het is wit tot licht gelig extreem duur en hard om te bewerken.
Niet ideaal dus voor dekken. wel ideaal voor beeldhouwwerk.
Titel: Re: H.M.B. 'Endeavour'; schaal 1:60
Bericht door: tartane op maart 04, 2017, 12:10:56 pm
Het tekenen van de schotten (spanten) hoeft toch niet zo'n probleem te zijn?
Je tekent één kant uit, vouwt het papier op de middenas dubbel en knipt het in een keer uit.
Vervolgens vouw je het weer uit en plak je het met dubbelzijdig kleefband op je hout en zaagt hem uit. Kwestie van e-k-k-d-w-d zoals we altijd zeiden op ons bureau (een kind kan de was doen).

Constant
Titel: Re: H.M.B. 'Endeavour'; schaal 1:60
Bericht door: Sparks op maart 04, 2017, 16:33:50 pm
Ha ha, op die methode was ik inmiddels ook gekomen.
Wat kan een mens (ik, dus) soms toch moeilijk doen.
Mijn motto is: Een probleem is geen probleem, zolang het maar tot een oplossing leidt.

Groetjes, Flip.
Titel: Re: H.M.B. 'Endeavour'; schaal 1:60
Bericht door: Sparks op maart 13, 2017, 12:38:20 pm
Hierbij een indruk van enkele van de tekeningen die de basis vormen voor mijn project.
(http://i1017.photobucket.com/albums/af296/Sparks_02_2010/Endeavour/DSC04246_zpsezkbczbi.jpg)

(http://i1017.photobucket.com/albums/af296/Sparks_02_2010/Endeavour/DSC04247_zpslrlz00fs.jpg)

(http://i1017.photobucket.com/albums/af296/Sparks_02_2010/Endeavour/DSC04252_zpsouxdm2z3.jpg)

De kiel+stevens en 21 schotten zijn inmiddels getekend, uitgeknipt en op triplex geplakt.
(http://i1017.photobucket.com/albums/af296/Sparks_02_2010/Endeavour/DSC04234_zpsgnkoxdut.jpg)

(http://i1017.photobucket.com/albums/af296/Sparks_02_2010/Endeavour/DSC04237_zpsvhkzx813.jpg)
Op de 'papieren' schotten heb ik middels rode lijnen al aangegeven tot hoever er ongeveer afgeschuind moet worden om straks vloeiend verlopende huidplanken te bekomen.

Vervolgens moet er gezaagd worden.
Ik heb een beugelfiguurzaag, maar die zaagde om een hoekje. Dus geen zaagsnede in de lengterichting van de beugel, maar met een afwijking naar links. Ik heb het geprobeerd, maar dat was niet prettig werken.
Bovendien is hardhout-triplex inderdaad (erg) hard. Daar had ik niet op gerekend.
Dus was de aanschaf van een elektrische figuurzaag een logisch gevolg.
Het is de overbekende DS 230/E van Proxxon geworden.
(http://i1017.photobucket.com/albums/af296/Sparks_02_2010/Endeavour/Proxxon20DS2023020E_zpsdc3kbkhm.jpg)

Groetjes, Flip.
Titel: Re: H.M.B. 'Endeavour'; schaal 1:60
Bericht door: Beagle op maart 13, 2017, 13:49:26 pm
en zo start een scratch-bouwer met een machine park.
je weet waar je begint ..... maar waar je uitkomt  ?????

en hoe los je nu het stof probleem op.....?


Titel: Re: H.M.B. 'Endeavour'; schaal 1:60
Bericht door: Sparks op maart 13, 2017, 14:10:11 pm
Ja, je moet wat . . .
Zo veel mogelijk buiten zagen. Machine op een workmate plaatsen en klemmen tussen daarvoor bestemde stutjes die bij de workmate horen.
Slecht weer, dan binnen werken, maar wel met een stofzuiger aangekoppeld.

Groetjes, Flip.
Titel: Re: H.M.B. 'Endeavour'; schaal 1:60
Bericht door: tartane op maart 13, 2017, 18:17:41 pm
Ook ik heb indertijd met een figuurzaagmachine gewerkt, maar dat beviel me echt niet. Die machine kreeg eigen ideeën over de te volgen zaagrichting omdat het veel te snel gaat. Natuurlijk is er geen enkele handfiguurzaag die precies in de lengterichting van de beugel werkt, maar ik let niet op de beugel, maar op mijn zaagje.
En over het stof; een machine produceert een grote wolk hoog opwaaiend heel fijn zaagsel, wat een figuurzaag niet doet. Daar is het zaagsel veel fijner.
Met mijn zaagbeugel zaag ik zelfs ook moeiteloos door 2,5 mm dik koperplaat.
Het geheim van een zaagbeugel zit hem in de exact afgestelde werkhoogte. Zit die te laag of te hoog, dan breekt op zijn minst het zaagje.
Constant
Titel: Re: H.M.B. 'Endeavour'; schaal 1:60
Bericht door: Beagle op maart 13, 2017, 18:33:11 pm
he constant,

hoe bepaal je de ideale afgestelde werkhoogte? 
Titel: Re: H.M.B. 'Endeavour'; schaal 1:60
Bericht door: † Shipbuilder op maart 13, 2017, 19:26:56 pm
De zelfde figuurzaag-machine die ik heb en ik ben er zeer tevreden over.
Ik heb er al wat km-tertjes mee gezaagd.
De snelheid is instelbaar en voor een strakke snede kan je zoeken naar de juiste vertanding.
De spanning van het zaagje is ook heel belangrijk, maar ook die is instelbaar.
Er zit zelfs een aansluiting voor een stofzuiger op, waarmee alle stof dus te verwijderen is.

Zie bvb m'n HMS Triplex experiment.

En nee, ik werk niet bij Proxxon :wink:
Titel: Re: H.M.B. 'Endeavour'; schaal 1:60
Bericht door: tartane op maart 13, 2017, 21:21:59 pm
Die werkhoogte bij het figuurzagen is bij mij, als ik op een stoel zit en ga zagen, de hoogte die er voor zorgt dat je zaagbeugel volkomen horizontaal blijft bij de op en neer gaan de beweging. Als de zaagbeugel door de verkeerde hoogte een schuine stand aan neemt dan heb je geen controle meer bij de bochten die je moet zagen en knapt het zaagje. Bovendien is dan de zaagsnede niet volkomen verticaal meer.

Ik denk dat ik al vele kilometers heb gezaagd, vooral bij het maken van alle planken voor mijn modellen. Ik zaag dan op rechte lijnen in materiaal van zo'n 6 mm dikte op onderlinge afstanden van 1,5 mm.
Hoe dik het hout ook is, ik gebruik altijd de dunste zaag (Figuurzaagblad voor hout NIQUA FIX No. 1).

Constant
Titel: Re: H.M.B. 'Endeavour'; schaal 1:60
Bericht door: Sparks op juni 11, 2017, 13:18:26 pm
Sinds mijn vorige bericht ben ik wel regelmatig met de bouw bezig geweest, maar het gaat niet snel.
Ik heb gekozen voor de POB-methode met dubbele beplanking (2 x 1 mm).
De valse dekken worden 1,5 mm dik met daarop echte dekplanken van 1 mm.

Scratch bouwen is v.w.b. de kiel/stevens en schotten wel heel wat anders dan het vanuit een bouwdoos lossnijden en in elkaar passen van zulke onderdelen.
Ik heb er nooit zo bij nagedacht waar je allemaal op moet letten; zoals o.a.:
– het aantal en de plaats van de schotten; het zijn er 21 geworden,
– de breedte van de schotten, dus vanaf tekening minus de huiddikte (2 x 1 mm),
– het bij boeg en achterschip afschuinen hiervan,
– de plaats/hoogte van de dekken, rekening houdend met de dikte van het valse dek (1,5 mm) en de dekplanken (1 mm), totaal 2,5 mm,
– de krommingen van de dekken moeten per dek op elk schot gelijkvormig zijn,
– de schotten moeten tot gelijke hoogte worden 'afgezonken', zodat de dekhoogten gelijk komen en ze bij de kiel net boven de rabatlijn (ook 2 mm verhoogd) uitkomen; en ze moeten vooral haaks staan en een beetje klemmen,
– alle drie dekken hebben een lichte zeeg; de bovenzijden van de schotten moeten daar qua afschuining mee overeenkomen,
– de posities en standhoeken van de 3 masten moeten bepaald en uitgezaagd worden.
Voor velen van jullie is dit wellicht gesneden koek. Voor mij is het een soort schaakspel: proberen heel veel zetten vooruit te denken. Het levert i.i.g. meer inzicht in de rompopbouw.

Er ontstond veel vertraging door het materiaal waarvoor ik heb gekozen: hardhout triplex. De eerste les was dus: dit gebruik ik nooit meer voor modelbouw! Het doet de naam namelijk eer aan: hard! Het zagen ging al redelijk moeizaam, maar het verder passend in model vijlen en schuren was een crime.
Maar goed, deze klus is bijna klaar en redelijk geslaagd.
Een voordeel van hardhout triplex is dat het zwaar spul is, zodat het model niet snel zal omwaaien.

Het schip was van oorsprong het kolentransportschip 'Earl of Pembroke', dus niet bedoeld voor snelheid, schoonheid o.i.d.. Vandaar de ietwat plompe vorm. Er komen geen open luiken, roosters, trappen of geschutspoorten in voor. Dus wordt het een vrij gesloten model.
Om die reden heb ik de kiel/steven-plank qua hoogte laten doorlopen tot de 3 dekniveaus; lekker stevig. De dikte van deze plank is 3,6 mm. Bij de afwerking komt daar bij kiel en stevens aan alle zijden 1 mm bij, waarmee de kielbreedte goed overeenkomt met het origineel.

Enkele foto's van de resultaten tot nu toe.
Dit zijn 20 schotten op een 'verzamelplankje':
(http://i1017.photobucket.com/albums/af296/Sparks_02_2010/Endeavour/DSC04277_zpsxj1blu3r.jpg)

(http://i1017.photobucket.com/albums/af296/Sparks_02_2010/Endeavour/DSC04275_zpsxtabttyh.jpg)

(http://i1017.photobucket.com/albums/af296/Sparks_02_2010/Endeavour/DSC04275_zpsxtabttyh.jpg)
Het 21e schot is 'nr ½',dat bij de voorsteven komt. Dit ga ik niet van hardhout maken. Daar komt een vulstukje van een andere houtsoort.

De langsscheepse kiel-/stevens-plank, waar de rabatgroeven reeds zijn uitgesneden en de sleuven voor de 3 masten onder hoeken van 88 graden uitgezaagd (2 x apart en 1 x i.c.m. een schot):
(http://i1017.photobucket.com/albums/af296/Sparks_02_2010/Endeavour/DSC04278_zpskurl0avb.jpg)

(http://i1017.photobucket.com/albums/af296/Sparks_02_2010/Endeavour/DSC04281_zpssmaxhvd9.jpg)

En tot slot de schotten los op de kiel-/stevens-plank:
(http://i1017.photobucket.com/albums/af296/Sparks_02_2010/Endeavour/DSC04282_zpsxpfktpz0.jpg)

(http://i1017.photobucket.com/albums/af296/Sparks_02_2010/Endeavour/DSC04283_zpsjh8ldmyw.jpg)

(http://i1017.photobucket.com/albums/af296/Sparks_02_2010/Endeavour/DSC04285_zpsciyu8lvc.jpg)

Groetjes, Flip.
Titel: Re: H.M.B. 'Endeavour'; schaal 1:60
Bericht door: tartane op juni 11, 2017, 17:20:32 pm
Wat erg helpt om de boel passend te krijgen is op elk onderdeel de waterlijn te tekenen. Op het langspant aan beide zijden en op de dwarsspanten aan één kant. Bij het in elkaar schuiven moeten die lijnen elkaar precies kruisen. Op je verzamelplankje kun je heel gemakkelijk de waterlijn op de kopse kanten van de spanten aangeven als beginpunt.
Op de kopse kanten van alle spanten zou ik ook de juiste positie van de berghouten aangeven. Dat scheelt een hoop werk met het bevestigen van de berghouten die uiteraard aan bak- en stuurboord op gelijke hoogte moeten liggen. De juiste plek van de berghouten kun je dan aangeven vanuit de waterlijn. Die waterlijn staat dan natuurlijk ook op je tekening.
Het ziet er overigens al prima uit! ik weet uit ervaring hoeveel moeite het kost om alles kloppend te krijgen.
Constant
Titel: Re: H.M.B. 'Endeavour'; schaal 1:60
Bericht door: ISOLA2 op juni 11, 2017, 17:40:01 pm
Ziet er al strak uit, zelf bouw ik altijd ondersteboven, dat lijnt gemakkelijker.
Titel: Re: H.M.B. 'Endeavour'; schaal 1:60
Bericht door: tartane op juni 11, 2017, 20:04:24 pm
In je laatste bericht schrijf je het volgende;

"Het schip was van oorsprong het kolentransportschip 'Earl of Pembroke', dus niet bedoeld voor snelheid, schoonheid o.i.d.. Vandaar de ietwat plompe vorm. Er komen geen open luiken, roosters, trappen of geschutspoorten in voor. Dus wordt het een vrij gesloten model"

Als ik naar afbeeldingen van dit schip kijk dan verbaast mij jouw mening hier over. Ik zie daar echt veel openingen op het dek juist in de vorm van roosters en trappen. In de spiegel zitten ramen. Of heb ik dat mis?
Kun je dit toelichten?

Constant
Titel: Re: H.M.B. 'Endeavour'; schaal 1:60
Bericht door: Sparks op juni 12, 2017, 06:29:26 am
Heren, bedankt voor jullie reacties.

@ Constant,

Ik begrijp jouw reactie. Ik bouw volgens het boek 'AOTS Endeavour'.
Genoemde tekening bevat dan veel fouten. Ik gebruik de tekeningen alleen voor de afmetingen.
Zo had het schip geen geschutspoorten of open roosters. Ook de toegangen naar lagere dekken waren óf overkapt óf afgesloten met luiken.
Er is één bovenlicht met metalen staven/rooster. Op die plaats laat ik het dek open, maar bouw er geen lager gelegen dek onder. Je kunt dat laatste toch niet zien.

Goetjes, Flip.
Titel: Re: H.M.B. 'Endeavour'; schaal 1:60
Bericht door: Sparks op augustus 17, 2017, 14:56:51 pm
Zo, ik heb na een bouwdip de draad weer opgepakt.
Het is zaak om de masten recht op de kielplaat (zo noem ik de langsscheepse plank maar) te krijgen. Daartoe heb ik t.h.v. de voet van elke mast aan beide zijden van de kielplaat kleine latjes gelijmd, zodat daar een soort rechthoekige slotjes ontstonden. De onderzijden van de masten maak ik rechthoekig met eenzelfde dikte als de kielplaat. E.e.a. valt precies in elkaar en de masten kunnen niet torderen.
Bij de mastposities in de kielplaat heb ik aan beide zijden, net onder dekniveau, een soort houten bruggetjes gelijmd met een doorvoer tussen die bruggetjes die telkens gelijk is aan de mast zelf. Hierdoor staan de masten recht t.o.v. de kielplaat.
(http://i1017.photobucket.com/albums/af296/Sparks_02_2010/Endeavour/DSC04302_zps1bppmpk5.jpg)
Ik weet wel dat je dit ook zou kunnen regelen als het (valse) dek er op ligt, maar dit biedt biedt m.i. meer soelaas.
De mastgleuven in de kielplaat hebben reeds de juiste hoek (achterover).

De kielplaat is van keihard multiplex, maar in de lengterichting is hij toch vrij slap; kl*te materiaal. Hij is niet helemaal recht, waardoor de masten nu niet in rechte lijn staan; de hoofdmast helt 1 á 2 graden naar stuurboord.
(http://i1017.photobucket.com/albums/af296/Sparks_02_2010/Endeavour/DSC04320_zpsci1lctyy.jpg)
Dit denk ik als volgt te gaan verhelpen:
Als de schotten zijn ingelijmd ga ik die op ongeveer halve hoogte onderling verbinden met houten blokjes. Hier kan ik qua dikte wat mee spelen zodat de kielplaat recht gedrukt wordt, het geheel een stuk steviger/stijver wordt, en de masten in lijn komen te staan.

Groetjes, Flip.
Titel: Re: H.M.B. 'Endeavour'; schaal 1:60
Bericht door: Beagle op augustus 17, 2017, 15:28:45 pm
Citaat
waardoor de masten nu niet in rechte lijn staan; de hoofdmast helt 1 á 2 graden naar stuurboord.

Dit denk ik als volgt te gaan verhelpen:
Als de schotten zijn ingelijmd ga ik die op ongeveer halve hoogte onderling verbinden met houten blokjes. Hier kan ik qua dikte wat mee spelen zodat de kielplaat recht gedrukt wordt, het geheel een stuk steviger/stijver wordt, en de masten in lijn komen te staan.

Dat beetje kromming van de mast kan je prima ondervangen later als je de wanten plaats en de bufferblokken gaat aanspannen.
Je moet enkel letten dat je de kielbalk recht kan houden tijdens de beplanking. Dit kan je best doen door  je romp omgekeerd te plaatsen op de bouwplaat en de kiel tijdelijk vastzetten tussen twee balkjes.
Titel: Re: H.M.B. 'Endeavour'; schaal 1:60
Bericht door: Sparks op augustus 17, 2017, 17:40:21 pm
Erik, bedankt voor je reactie.

De bouwvolgorde die ik grofweg in gedachten heb is:
- schotten vastlijmen en onderling verbinden met blokjes (zoals ik reeds aangaf);
- vulstukken bij boeg maken;
- hekstutten bij achtersteven aanbrengen plus eventuele vulstukken;
- valse dekken plaatsen (dit geeft ook meer stijfheid);
- echte dekken plaatsen;
- bekijken welke dek-attributen een bevestiging door het dek heen behoeven; deze realiseren (denk aan veel ogen);
- 1e huidlaag aanbrengen, vanaf de kiel naar boven werkend; model ondersteboven met gezekerde kiel;
- berghouten maken (één hele brede);
- 2e huidlaag aanbrengen.

Groetjes, Flip.
Titel: Re: H.M.B. 'Endeavour'; schaal 1:60
Bericht door: Sparks op september 23, 2017, 18:19:35 pm
Inmiddels ben ik weer wat stapjes verder.
Tussen de schotten zijn nu balkjes/blokjes aangebracht.
(http://i1017.photobucket.com/albums/af296/Sparks_02_2010/Endeavour/DSC04348_zpsww9ck7yh.jpg)
Hierbij telkens tot op 0,1 mm gewerkt, waardoor het aanvankelijk getordeerde geraamte volkomen recht is geworden.
Gevolg: de schotten staan nu echt haaks en het geheel is enorm stevig geworden.

Bij de boeg heb ik middels een zacht soort multiplex vulstukken aangebracht.
(http://i1017.photobucket.com/albums/af296/Sparks_02_2010/Endeavour/DSC04345_zpsz0rfncmt.jpg)
Dit is net zo goed in vorm te schuren als balsahout. De rondingen controleerde ik middels een contourmal horizontaal en vertikaal; het geheel is nu symmetrisch.
Nu blijkt hoe plomp de romp eigenlijk is, zeker bij de boeg. Een boerenklomp heeft meer stroomlijn. Dat gaat bij het beplanken nog een uitdaging worden.

De 3 valse dekken zijn uitgezaagd. Hierna bleek dat, hoe secuur ik ook gemeten en gezaagd heb, bijna alle schotten te laag waren. De oorzaak lag in het feit dat het lijnenplan een schaal van 1:58,4 heeft en het dekplan een schaal van 1:59,3 heeft. Daarom de schotten op hoogte gebracht met verschillende houtstripjes. Het schuren hiervan tot juiste dekrondingen was een stuk makkelijker dan het schuren van de schotten zelf die van hardhout mulitplex zijn.

Op de valse dekken zijn de belangrijkste zaken zoals masten, roerkoker en luiken afgetekend.
Tevens de voornaamste dekbalken afgetekend. Zodoende kan ik straks de dekplanken op de juiste plaatsen laten beginnen/eindigen.
(http://i1017.photobucket.com/albums/af296/Sparks_02_2010/Endeavour/DSC04334_zps01zwesni.jpg)

(http://i1017.photobucket.com/albums/af296/Sparks_02_2010/Endeavour/DSC04336_zpsllyxj2se.jpg)
Hierbij ontdekte ik dat ik het achterdek zo'n 5 mm te kort had gezaagd. Hier komt bij de hekstutten dus nog een stripje bij.
(http://i1017.photobucket.com/albums/af296/Sparks_02_2010/Endeavour/DSC04354_zps6fncdwgj.jpg)

De gaten voor de masten zijn gerealiseerd en de onderste delen van de masten zijn tot de juiste dikten geschuurd. Dat was een secuur werkje. De 'slotjes' voor de masten blijken goed te werken. (http://i1017.photobucket.com/albums/af296/Sparks_02_2010/Endeavour/DSC04331_zpswbl6px17.jpg)
Het eindresultaat is dat de masten nu recht -, in lijn - en onder de juiste hoeken achterover staan.
(http://i1017.photobucket.com/albums/af296/Sparks_02_2010/Endeavour/DSC04341_zpsiua91jle.jpg)

Ik ben nu nog bezig met het in vorm krijgen van de 4 hekstutten i.c.m. de hekplaat en de holle wuif.

Op de foto's liggen de valse dekken nog los; ze hebben dus nog geen dwarsscheepse rondingen.
(http://i1017.photobucket.com/albums/af296/Sparks_02_2010/Endeavour/DSC04353_zpskzgr0rhg.jpg)

Groetjes, Flip.
Titel: Re: H.M.B. 'Endeavour'; schaal 1:60
Bericht door: tartane op september 23, 2017, 20:16:48 pm
Ziet er goed uit!
Ik vind het altijd een beetje frustrerend dat je later van al die arbeid helemaal niets meer terug ziet.

Hoe ga je te werk als de huidgangen er op zitten en je de huidgangen boven het dek gaat maken? Je mist dan de steun om ergens tegen aan te lijmen.
Ikzelf doe dit door tijdelijke steunen aan te brengen die ik op dekhoogte rondom een klein stukje in zaag. Naderhand als de bovendekse huidgangen er tegen aan zijn gelijmd kun je die dan met een tang wegbreken en de restanten tot op het dek wegvijlen. De gangen blijven dan mooi staan en dan kunnen de relingstutten er tegen aan worden gelijmd. Telkens een tijdelijke steun wegbreken en dan voordat je aan de volgende begint de relingsteunen vastmaken.

Constant
Titel: Re: H.M.B. 'Endeavour'; schaal 1:60
Bericht door: ISOLA2 op september 23, 2017, 20:24:52 pm
Dat is een pak precisie werk maar het loont de moeite.
Zelf werk ik altijd op een bouwplank kiel naar boven om de boel recht te houden tot de huidplanken er op zitten, meer voorbereiding maar uiteindelijk werkt dit sneller .
Ik heb ook nooit kunnen begrijpen waarom de producenten van een kit de kiel boven methode niet toepassen ?
 
Titel: Re: H.M.B. 'Endeavour'; schaal 1:60
Bericht door: Sparks op september 25, 2017, 11:52:24 am
Inderdaad, je ziet er straks niets meer van. Maar dan heb ik er i.i.g. nog wel veel foto's van. Gna.
Jouw oplossing van half ingezaagde hulpstutten. had ik wel eens ergens gezien. Maar door mijn onervarenheid met scratchbouw ben ik puur uitgegaan van de beschikbare tekeningen. Weer wat geleerd.
(http://i1017.photobucket.com/albums/af296/Sparks_02_2010/Endeavour/DSC04364_zpstima0k5c.jpg)

(http://i1017.photobucket.com/albums/af296/Sparks_02_2010/Endeavour/DSC04363_zpsp9ccxjra.jpg)

(http://i1017.photobucket.com/albums/af296/Sparks_02_2010/Endeavour/Voorschip%20ingekleurde%20dekkenJPG_zpsnlc36yvj.jpg)

(http://i1017.photobucket.com/albums/af296/Sparks_02_2010/Endeavour/Achterschip%20ingekleurde%20dekken_zpsuq3h5a2m.jpg)

En daar zie je enkele bijzondere kenmerken van dit schip.
Er zit bijna nergens een behoorlijke verschansing. Van oorsprong was het ook geen vechtschip, maar een kolentransportschip. Alleen op het voordek (doorsnede 2, linksboven op 1e foto) loopt een soort verschansing op van 2 tot 16 mm (in het echt 12 tot 96 cm) en op het achterdek (doorsnede 14, rechtsonder op 2e foto) hetzelfde van 2 tot 12,5 mm (in het echt 12 tot 75 cm).
In de dwarsdoorsneden hebben de 'verschansingen' overal een dikte van 5 mm. Daar gaat 3 x 1 mm vanaf vanwege dubbele beplanking aan de de buitenzijde en enkele beplanking aan de binnenzijde, van telkens 1 mm per plank. Dus resteert voor de stutten 2 mm. Op een flink aantal schotten staat voldoende hout om dit te realiseren, maar op een aantal schotten (in de boegrondingen en op het uiterste achterdek) heb ik dit weg moeten vijlen. De breedte tussen de opstaande stutjes is nu op elk schot precies gelijk aan de ruimte tussen de stutten volgens tekening. Daar komt aan de binnenzijde dus 1 mm plank tegenaan. Je ziet dus dat het schip tegen binnenzijden van de 'verschansingen' helemaal geen zichtbare stutten kent. Bovenop de 'verschansingen' komt overal een afdekbalk van 2 x 6 mm.
Op het achterdek en een deel van het middendek zie je boven deze afdekbalken echte houten relingen. De 3 dekken zijn ingekleurd.
De valse dekken heb ik overal aan beide zijden 1 mm breder dan de stutten uitgezaagd. Op deze smalle stripjes kan ik, waar nodig, langsscheeps 2 mm stipjes vertikaal plakken tussen de stutjes. Dat moet voldoende steun geven aan de beplanking binnen- en buitenboords.
Hoe ik dat ga doen op schotten waar ik de stutjes heb moeten wegvijlen . . . ik vind er wel wat op.

V.w.b. het aanbrengen van de huidplanken zal ik ook wel ondersteboven gaan werken. Daartoe leg ik het model op een met schuimrubber belegd frame. Normaliter fixeer je het geheel in een bouwplank o.i.d.. Het kan in mijn geval best los liggen, want het geheel is nu al zo stevig en stijf, dat er met geen mogelijkheid vervorming kan optreden.
Regelmatige controle met meetlint en contourkam blijft natuurlijk wel geboden.

Groetjes, Flip.
Titel: Re: H.M.B. 'Endeavour'; schaal 1:60
Bericht door: Sparks op september 30, 2017, 13:55:39 pm
De hekplaat (ofwel spiegel) is uitgezaagd en een beetje in ronde vorm gebogen, zodat hij netjes tegen de eveneens afgeronde hekstutten komt. In bouwdozen is dit altijd een rechte plaat.
(https://s5.postimg.org/efbxiblxj/DSC04394.jpg) (https://postimages.org/)
(Voor de fotoshoot even met een elastiekje in positie geplaatst.)

De 4 raampartijen plus een middelste nepraam zijn ingetekend. Door heel geduldig te vijlen heb ik de 24 openingen voor de ruitjes gemaakt.
(https://s5.postimg.org/cwgjdcfd3/DSC04379.jpg) (https://postimages.org/)

Omdat ik er ook echt glas wil nabootsen heb ik uit verpakkingsmateriaal 2 stukjes vlak plastic gesneden. Deze komen tegen de binnenzijde. Maar dat gaat niet zomaar, want dan komt dit plastic tussen de hekplaat en de hekstutten. Daarom aan de binnenzijde in 2 ruitvormen 1 laagje van het triplex weggesneden. Nu kunnen de plastic stukjes 'verdiept' tegen/in de hekplaat worden gelijmd.
(https://s5.postimg.org/pg72nce6f/DSC04383.jpg) (https://postimages.org/)

(https://s5.postimg.org/ri7k1lc5j/DSC04380.jpg) (https://postimages.org/)

Aan de achterzijde van de hekplaat alvast 2 ietwat gebogen balkjes gelijmd, waar straks de huidplanken tegen gemonteerd kunnen worden.
(https://s5.postimg.org/s6gekjavb/DSC04396.jpg) (https://postimages.org/)

De onderkanten van de hekstutten moeten t.h.v. de holle wuif nog bijgewerkt worden. Maar dat is van later zorg.
(https://s5.postimg.org/yud074udj/DSC04395.jpg) (https://postimages.org/)

Het zal nog wel even duren voordat ik de spiegel heb zoals op onderstaande tekening.
(https://s5.postimg.org/g9os028xz/Spegel2.jpg) (https://postimages.org/)

Groetjes, Flip.
Titel: Re: H.M.B. 'Endeavour'; schaal 1:60
Bericht door: Beagle op oktober 02, 2017, 14:05:24 pm
flip

even een vraagje.. als je nu al de plastic achter de ramen kleeft, hoe ga je dan later te werk als je de spiegel gaat schilderen ??
Titel: Re: H.M.B. 'Endeavour'; schaal 1:60
Bericht door: Sparks op oktober 03, 2017, 06:44:47 am
Goeie vraag, Erik.
De hekplaat wordt voorlopig nog helemaal niet aangebracht. Ik moest hem even zo maken om de hekstutten en het dek in de juiste lengte en vorm te krijgen.
Het completeren van het hekstuk/de spiegel gebeurt grotendeels voordat ik het stuk op het schip lijm. Dus eerst de nodige beplanking, sierlijsten, versieringsornamenten, luiken voor de raampartijen
Maar uiteraard worden de raampartijen eerst geschilderd voordat ik het geheel vastlijm.

Groetjes, Flip.
Titel: Re: H.M.B. 'Endeavour'; schaal 1:60
Bericht door: Sparks op oktober 09, 2017, 17:47:23 pm
In mijn vorige reactie bedoelde ik eigenlijk dat ik eerst het nodige schilderwerk rond de ramen uitvoer en dan pas het plastic tegen de achterzijde lijm. Vervolgens wordt de hele hekplaat tegen het model aangebracht.

Ik heb de laatste tijd niet stil gezeten. Misschien wel stil, maar met de hersenen en handen aan het werk.
Het midden- en voordek hebben nu hun definitieve beplanking. Ik gebruikte hiervoor een lichtkleurige houtsoort; alsof de dekken net geschuurd zijn.
(https://s1.postimg.org/4m458k8ub3/DSC04397.jpg) (https://postimages.org/)
Aan de zijkanten zijn schuine waterloopsklossen aangebracht. De breeuwnaden zijn nagebootst met een merkstift.
De nagels van de dekplanken boots ik niet na. In werkelijkheid werd zo'n nagel afgedekt met een houten prop, die ongeveer dezelfde kleur had als de dekplank; dus eigenlijk slecht herkenbaar op een schaalmodel. Dergelijke proppen hadden een diameter van 2 tot 2,5 cm; wat op schaal 1:60 een stipje van 0,4 mm betekent. Mijn motto is dat ik zaken die kleiner zijn dan 0,5 mm niet aanbreng (uitzonderingen daargelaten).
Bij het beplanken van het middendek moest ik, v.w.b. de lassen tussen de planken, rekening houden met de posities van de dekbalken. Deze kwamen (natuurlijk) niet overeen met de gemiddelde planklengte van 12,5 cm op schaal. Desondanks heb ik het verspringen van de planken in driedeling gerealiseerd, maar dan wel met de lassen op de dekbalken. Het is dus geen keurige verpringing op telkens ¼ van een planklengte geworden.
(https://s1.postimg.org/12uywwuudb/DSC04399.jpg) (https://postimages.org/)
In het middendek zijn 2 stukjes niet beplankt. Deze open ruimten geven precies de ruimten van het hoofdluik en een strapgat aan tussen de dekbalken. De twee zichtbare gaten zijn bedoeld om de ankerkabels doorheen te voeren.
Het voordek moet ik nog afschrapen. Een leuk werkje met taps toelopende en enigszins gekromde planken. Het gat is voor de voormast.
(https://s1.postimg.org/603fqr8egf/DSC04400.jpg) (https://postimages.org/)

Groetjes, Flip.
Titel: Re: H.M.B. 'Endeavour'; schaal 1:60
Bericht door: stanley op oktober 10, 2017, 07:17:14 am
Ik ben altijd blij als ik iemand zie die de sprong van bouwkits naar scrapbuild maakt. Het puzzelen, onderzoeken, speuren naar de juiste materialen en plannen van de bouwfasen is de helft van het plezier in modelbouw.
Je doet het hartstikke goed.
Ab
Titel: Re: H.M.B. 'Endeavour'; schaal 1:60
Bericht door: tartane op oktober 10, 2017, 09:04:29 am
Mooi dat je de planken in de ronding niet in een scherpe punt hebt laten eindigen!

Constant
Titel: Re: H.M.B. 'Endeavour'; schaal 1:60
Bericht door: Sparks op oktober 26, 2017, 13:26:18 pm
Voor- en middendek zijn inmiddels afgeschraapt en waar nodig geschuurd.
Tevens zijn hier de 'verschansingen' op de juiste hoogten gemaakt en zijn deze aan de binnenzijden beplankt.
(https://s1.postimg.org/7gf8hpjuq7/DSC04412.jpg) (https://postimg.org/image/9iv15rifrf/)
Hierbij werden de vrij scherpe bochten bij de voordek duidelijk; het hout liet zich moeizaam buigen.
(https://s1.postimg.org/7uyfmqtqe7/DSC04429.jpg) (https://postimg.org/image/91hqvcimzf/)
Je ziet nu duidelijk de doorlopende lijn voor het 'potdeksel' vanaf de steven tot de achterzijde van het middendek.
(https://s1.postimg.org/8ueizwxcf3/DSC04431.jpg) (https://postimg.org/image/28wp8vtafv/)
In het opstaande deel tussen het midden- en het achterdek heb ik alvast 2 mansluikjes (8,6 x 11,2 mm) aangebracht. Nu kon ik daar nog goed bij.
(https://s1.postimg.org/7kbltl47vj/DSC04420.jpg) (https://postimg.org/image/449a1hukt7/)

(https://s1.postimg.org/2jjj216dfj/DSC04422.jpg) (https://postimg.org/image/1r6nkaprp7/)

(https://s1.postimg.org/6of4e521hr/DSC04423.jpg) (https://postimg.org/image/8xy4xmmryj/)
Het achterdek is nu ook beplankt, inclusief waterloopsklossen. De planken moesten versmald worden van circa 3,5 mm naar 1,75 mm. Dat vergde een hoop snij-, schaaf- en schuurwerk. Er zijn er niet 2 gelijk. Maar ook deze uitdaging is naar mijn idee goed afgerond.
(https://s1.postimg.org/7kbltlikun/DSC04427.jpg) (https://postimg.org/image/4lzbq3abd7/)

De volgende stappen zijn het op hoogte brengen van de verschansingen van het achterdek en deze aan de binnenzijde beplanken. Hierbij is het zaak een juiste aansluiting te maken op de (nu nog losse) spiegelplaat.
De spiegelplaat breng ik voorlopig nog niet aan. Zou ik dit wel doen, dan kom ik straks in problemen bij de ophanging van het roer, m.n. bij het bovenste scharnierpunt, net onder dekniveau.

Groetjes, Flip.
Titel: Re: H.M.B. 'Endeavour'; schaal 1:60
Bericht door: Sparks op november 13, 2017, 17:07:15 pm
Langzaam maar gestaag vordert de bouw.
(https://s7.postimg.org/pwni3mwqj/DSC04451.jpg) (https://postimg.org/image/bq7r8elvb/)
De 'verschansingen' van het achterdek zijn gerealiseerd en deze zijn aan de binnenzijde beplankt.
(https://s7.postimg.org/4a8hmk8fv/DSC04452.jpg) (https://postimg.org/image/sqqnh196f/)
De dekplanken liepen eerst door tot het einde van het dek, maar eindigen nu tegen een dwarsscheepse plank. Deze staat niet op de tekeningen die ik gebruik, maar het lijkt mij wel logischer dat hij er is.
(https://s7.postimg.org/3kppa9krv/DSC04441.jpg) (https://postimg.org/image/gc3vgrujr/)
Ook aan de spiegelplaat is het nodige gedaan. Naast de eerst vervaardigde plaat met de raamopeningen heb ik een tweede plaat gemaakt met openingen op dezelfde posities als de totale vensters op de eerste plaat. Beide platen zijn al zo ver als mogelijk in de eindkleur geschilderd.
(https://s7.postimg.org/4mzvss8q3/DSC04447.jpg) (https://postimg.org/image/b0oyw1dlz/)
De platen lijm ik op elkaar in een curve die gelijk is aan de achterzijde van het achterdek. Zo ontstaat er diepte/relief, waar ik straks de luiken in kan laten vallen. In het midden is geen (5e) venster, want daar bevindt zich immers de roerkoker.
(https://s7.postimg.org/9yesdhfd7/DSC04448.jpg) (https://postimg.org/image/n2kcq67ev/)
De buitenste spiegelplaat vertoont nu 3 nog ongeverfde strepen. Daar komen straks 3 profielen in okergele kleur op; en hout-op-hout lijmt beter dan op verf.
Het uitzagen van de schotten was al geen pretje vanwege het hardhout-triplex. Maar hoe zorgvuldig ik ook gewerkt heb, bij het afschuinen van de schotten t.b.v. de eerste huidlaag dreigden op veel plaatsen butsen en holten te zullen ontstaan. Ook de ongelijke schalen van 3 tekeningen veroorzaakten vreemde lijnen. Hier moest dus het nodige weggevijld of opgevuld worden. Daarom ziet het geheel er nu nogal rommelig uit. Maar vreest niet . . . daar zie je later niets meer van.
(https://s7.postimg.org/c2z5ek9a3/DSC04453.jpg) (https://postimg.org/image/gov9mwut3/)
De schotten en opvulstukken t.b.v. de holle wuif leveren ook de nodige hoofdbrekens op. Daar ben ik nog niet mee klaar.
(https://s7.postimg.org/lnis1hocb/DSC04456.jpg) (https://postimg.org/image/d59bx5htj/)

(https://s7.postimg.org/9yesdj53f/DSC04459.jpg) (https://postimg.org/image/fml34f9fr/)
De laagwaterlijn op de zijkanten van de schotten markeerde ik (= gemakzucht) aanvankelijk aan de hand van de tekeningen die t.b.v. het uitzagen op de schotten zitten. Echter het zorgvuldig uitzagen en het op maat vijlen van de aansluitingen met de kielplaat ten spijt heeft dit toch geleid tot schuin gelijmde schotten. Met als gevolg onregelmatige laagwaterlijnen. Ik had beter de beproefde methode kunnen toepassen. Heb dit alsnog op de gebruikelijke manier gedaan met een overbekend soldeerhulpmiddel. De hiermee getrokken rode lijntjes vertonen hier en daar flinke verschillen t.o.v. de eerste methode (zwarte lijntjes).
(https://s7.postimg.org/v82eo7t23/DSC04437.jpg) (https://postimg.org/image/hr5g5ciqf/)

(https://s7.postimg.org/ab66jl5bv/DSC04439.jpg) (https://postimg.org/image/t3i1n61pz/)

(https://s7.postimg.org/ohlxexb2z/DSC04445.jpg) (https://postimg.org/image/kl8lixq3b/)

Groetjes, Flip.
Titel: Re: H.M.B. 'Endeavour'; schaal 1:60
Bericht door: Sparks op december 08, 2017, 17:48:15 pm
De laatste tijd niet veel gelegenheid tot bouwen gehad; dus niet zo veel progressie. Wat is er wel gedaan . . .

De holle wuif is beplankt en er zit een gat in voor de roerkolom. Er moet aan elke zijde van dit gat nog een luik gemaakt worden.
(https://s7.postimg.org/qsepi1qrf/DSC04492.jpg) (https://postimages.org/)

Het roer is voor een deel klaar.
Ik had geen materiaal dat dik genoeg was om het roer op te bouwen. Daarom 3 lagen multiplex op elkaar gelijmd om een bepaalde dikte te krijgen. Naar achteren heb ik dit geheel afgeschuind om het roer een vloeiende vorm te geven.
(https://s7.postimg.org/8bkarpg3f/DSC04465.jpg) (https://postimages.org/)

(https://s7.postimg.org/4ryd1viij/DSC04461.jpg) (https://postimages.org/)
Vervolgens de zij-, achter- en onderkanten van smalle stroken hout voorzien, zodat het roer lijkt te zijn opgebouwd uit massief materiaal.
(https://s7.postimg.org/kq72s2xbv/DSC04467.jpg) (https://postimages.org/)
Toen moesten er roerhaken met veren (7x) op komen. De veren maakte ik van 2 mm brede koperen stripjes van 0,25 mm dikte. Van hetzelfde materiaal maakte ik busjes met een binnendiameter van 1 mm, die ik op het midden van de stripjes soldeerde.
(https://s7.postimg.org/k1y88kll7/DSC04480.jpg) (https://postimages.org/)
De 7 veren vervolgens chemisch zwart gemaakt en middels de busjes op een 1 mm dikke messing staaf geschoven. Op het roer heb ik van elke veer de juiste positie afgetekend. De bovenste veer soldeerde ik vast op genoemde staaf en bevestigde die met lijm en 4 mini-spijkertjes op de bovenste positie op het roer. De andere 6 veren schoof ik op de gewenste posities en maakte deze op dezelfde manier vast.
(https://s7.postimg.org/42fkpkn4r/DSC04483.jpg) (https://postimages.org/)
Al met al zitten er 52 spijkertjes in het roer.
(https://s7.postimg.org/echzotkq3/DSC04486.jpg) (https://postimages.org/)

De volgende stappen zijn voltooien van de roerhaken en het met hout opvullen van de ruimten daartussen aan de voorzijde van het roer. De roerhaken waren immers 'ingebed' in het roer.

Groetjes, Flip.
Titel: Re: H.M.B. 'Endeavour'; schaal 1:60
Bericht door: tartane op december 08, 2017, 21:20:18 pm
Goed bezig Flip!
Constant
Titel: Re: H.M.B. 'Endeavour'; schaal 1:60
Bericht door: Beagle op december 09, 2017, 05:56:20 am
nou niet veel gedaan ?

Ik vind het wel al een heel mooi roertje ...
Titel: Re: H.M.B. 'Endeavour'; schaal 1:60
Bericht door: ISOLA2 op december 09, 2017, 06:23:48 am
Top werk  :klasse: