Recente berichten

Pagina's: [1] 2 3 ... 10
1
Boten - Zelfbouw - papier * / Re: oorlogsschip 1660
« Laatste bericht door amateur Gepost op Vandaag om 10:48:20 »
Een knip-en-plakwerkje noemt hij dat......
Doe je jezelf toch een beetje mee te kort. Is dit schaal 1:100, of kleiner (en: zijn die mannetjes ook knip-plakwerk, of komen die ergens uit een kantenklaar-doosje?)
Overigens heeft 'zoonlief' er ook weer een mooi plaatje van gemaakt.

En ja, zomer levert tuinwerk, dus veel minder plaktijd :) ben sowieso niet zo van de hoogproductieve....

Jan
2
Boten - Zelfbouw - papier * / Re: oorlogsschip 1660
« Laatste bericht door ISOLA2 Gepost op Vandaag om 09:26:17 »
 :drink:  Alsof we er bij waren  :klasse:
3
Boten - Zelfbouw - papier * / oorlogsschip 1660
« Laatste bericht door stanley Gepost op Vandaag om 06:59:16 »
Het is hier een beetje stil de laatste tijd. Iedereen heeft de zomer in de bol, denk ik.

Misschien kan dit nog iemand inspireren? Een knip- en plakwerkje ten behoeve van een mooie zeeslag-afbeelding door zoonlief.









Groeten,
Ab
4
Boten - Zelfbouw - Statisch * / Re: H.M.B. 'Endeavour'; schaal 1:60
« Laatste bericht door Sparks Gepost op april 14, 2018, 13:23:16 pm »
Het volgende dek-item is het hoofdluik.
Op dit van oorsprong kolentransportschip was dit luik bedoeld voor het laden en lossen van kolen. Het moest dus met luikdelen afgedekt worden. Tijdens het varen werd daar nog een presenning overheen gelegd.
Er bestaan geen indicaties dat het grootluik van dit schip, tijdens de verbouwing t.b.v. de expeditie, anders vorm is gegeven.
De AOTS van de 'Endeavour' geeft de volgende impressie:

Op veel scheepsmodellen worden luikopeningen meestal voorzien van roosters, terwijl dit vaak niet in overeenstemming is met de aard van zo'n opening. Op grote oorlogsschepen hadden luiken in hoofd- en halfdek een ventilatie-funcie. Tijdens gevechtshandelingen konden zodoende kruitdampen wegwaaien.
Bij het volgende zullen jullie mogelijk denken … daar heb je hem weer. Maar ik wil mijn mening toch met jullie delen.
Volgens mij moesten alle bovendekse luiken middels presennings afgesloten kunnen worden, om het binnengutsen van zeewater te voorkomen.
Op veel scheepsmodellen met luikhoofden die zijn afgedekt met luikdelen, zijn deze luikdelen voorzien van een uitstekend oog met daarin een ring. Heel handig om zo'n luikdeel te verplaatsen. Maar wat is er praktisch aan een uitstekend oog met ring als en nog een presenning strak overheen moet?! Het oppervlak van de luikdelen moet m.i. zo vlak mogelijk zijn; anders is het wachten op onvermijdelijke schade aan zo'n presenning.
Dan zijn er twee opties:
– het oog en de ring moeten in het luikdeel verzonken worden;
– een uitholling in het luikdeel met daar overheen een metalen staaf/strip voor de grip.
Optie 1 was wel te doen geweest. Een uitholling van 2,5 mm doorsnee met daarin een ringetje van 2 mm doorsnee, op z'n plaats gehouden middels een oogje binnen die uitholling. Ringetje en oogje had ik dan (op de juiste schaal) moeten maken van max. 0,25 mm draad.
Optie 2 vond ik voor een vrachtschip, waarop niet werd geïnvesteerd in prijzige oplossingen, in een simpele uitholling in het luikdeel met daar overheen een metalen strip, zoals op deze foto:

Volgens bovenstaande impressietekening waren er 3 luikdelen met daartussen 2 steunbalken (waar wel een speciale term voor zal bestaan).
De 3 luikdelen maakte ik telkens van 3 latjes naast elkaar, met aan de uiteinden een metalen verstevigingsstrip er omheen. In de luikdelen maakte ik telkens 2 uithollingen met een metalen handgreep er overheen. Tussen de delen zitten 2 latjes die de steunbalken weergeven.

En los op het dek:


Groetjes, Flip.
5
Boten - Zelfbouw - Statisch * / Re: Ghanjah, scratchbouw, Schaal 1 : 87 (HO)
« Laatste bericht door Beagle Gepost op april 14, 2018, 09:14:39 am »
simpel kan ook. alleen zijn wij dat niet meer gewend.
Toch wel een mooie oplossing om iets vast te zetten.
6
Boten - Zelfbouw - Statisch * / Re: Ghanjah, scratchbouw, Schaal 1 : 87 (HO)
« Laatste bericht door tartane Gepost op april 13, 2018, 17:58:53 pm »
Waarom moeilijk als het makkelijk kan.

Voor het vastzetten van de wanten op een Ghanjah (ook op veel andere typen in de dhow familie) werden eenvoudig twee gaten in de reling geboord. Daardoorheen ging een rondlopende strop die rond een horizontale plank zat, bevestigd tegen de stutten.
Het duurde even voordat ik dat na lang zoeken op internet en in de literatuur vond. Uiteindelijk is zoiets zo gewoon dat daar geen aandacht aan wordt besteed in beschrijvingen. Het gedeelte boven de reling tekende  ik na van een foto van een nog steeds varende Ghanjah. Het gedeelte onder de reling kwam weer uit een andere bron.

Door die bevestiging heen zie je een ronde stok, een knevel. Die werd verwijderd als het schip overstag moest gaan en de hele roede met het latijnzeil voor om de mast heen werd geleid en aan de andere kant werd bevestigd.
Daarna werden alle knevels weer bevestigd en werd de tuigage op de juiste wijze gesteld. Het halende part van de takel die voor de wanten nodig is wordt dan belegd aan een kruishout of ook wel aan die horizontale plank onder de reling.

Op deze wijze probeer ik het ook te maken aan mijn model. Voor de grote mast komen er dan drie takels aan ieder boord, voor de achtermast worden dat er twee per boord.

Constant

7
Boten - Zelfbouw - Statisch * / Re: H.M.B. 'Endeavour'; schaal 1:60
« Laatste bericht door Sparks Gepost op april 05, 2018, 18:30:01 pm »
Eigenlijk heb ik best wel te doen met de mensen die in zo'n ruimte moesten leven.
Het slapen zal nog wel gaan, want dat gebeurde (meestal) horizontaal. Maar om de rest van je onderdekse tijd gebukt of kruipend door te brengen, lijkt me geen pretje.

Groetjes, Flip.
8
Boten - Zelfbouw - Statisch * / Re: H.M.B. 'Endeavour'; schaal 1:60
« Laatste bericht door Beagle Gepost op april 05, 2018, 18:05:36 pm »
De bemanningsverblijven op je tekening is nog van vòòr de verbouwing v.d. de wereldreis. Deze foto  geeft je een idee hoe hoog het feitelijk was op het dek… Rechtstaan was er niet bij.

Men heeft een tussendek erbij gebouwd om de nodige bemanning tijdens de reis te kunnen herbergen. Deze ruimte op de foto was de ruimte voor de mariniers. Hier moesten ze eten, slapen.. enz.


Foto genomen op de replica tijdens een open dag aan boord.
Nu word deze ruimte gebruik tijdens de hedendaagse reizen als zeilopslag/bergruimte.
9
Boten - Zelfbouw - Statisch * / Re: 1:88
« Laatste bericht door Beagle Gepost op april 05, 2018, 17:50:16 pm »
als je goed kijkt !!! . dan zie je het origineel model van de prins Willem.
Enkele leden van dit forum ( waaronder  jij !! Jan) hebben het met eigen ogen kunnen zien tijdens ons bezoek aan het Rijk's. Wat zie je op die foto = juist hanenpoten.
je ziet ze zelf op de FM & GM en BZ


© NG-NM-11911 ''Prins Willem'' Rijksmuseum Amsterdam.

Dus voor mij duidelijk bewijs dat in de tijd dat dit model gemaakt werd hanenpoten wel mogelijk waren.

Voor de rest discuteer ik hier niet meer over. basta.!
10
Boten - Kits - Varend - R/C * / Re: Caldercraft-tug Imara R/C 1:30 (Verb)
« Laatste bericht door Beagle Gepost op april 05, 2018, 17:18:03 pm »
De toestand is nog steeds zoals in October 2016.
ik heb nog altijd geen oplossing gevonden voor het inbouwen van een camera of het bevestigen van een camera. de camera moet ook eenvoudig ,via RC te bedienen zijn. en niet zoals op vele modellen eerst nog een manuele instelling.

Anderzijds hier staan ondertussen nog 6 model te restaureren (touwwerk - zeilen - alg reiniging) en 1 model volledig te maken.
Dan zit ik nog met de CNC besturing  zowel electronisch als programmatorisch..
Dat werk gaat in feite eerst voor.
en mijn leeftijd speelt hierin ook weer een rol. ben toch niet meer zo actief als enkele jaren geleden.


PS het rechtzetten van de foto's van de 7p is niet meer doenbaar. 1/3 van de foto's die op imageshock stonden zijn ondertussen verdwenen en ik moet dus echt gaan gokken wat  en wie waar hoort.
Pagina's: [1] 2 3 ... 10