Recente berichten

Pagina's: [1] 2 3 ... 10
1
CAD en 3D modelbouw . * / maken van mini blokjes
« Laatste bericht door Beagle Gepost op januari 14, 2018, 09:52:29 am »
Het is toch gelukt.

Ik moest twee blokjes bijmaken " een dubbel blok". En geen enkel model van iets dat in de handel was kwam overeen qua model als maatvoering. Dus  de eerste maal een CNC programmaatje gemaakt
Voor ik het in orde had heeft het mij wel twee freezes gekost van 0.8 mm.

lengte van blok = 4.75 mm.  Breedte = 4.00 mm; dikte = 2.7 mm.

2
Boten - Zelfbouw - Statisch * / Re: H.M.B. 'Endeavour'; schaal 1:60
« Laatste bericht door Sparks Gepost op januari 14, 2018, 09:50:13 am »
Erik, je hebt geen foto's gemist, hoor.
Ik had nog iets bij mijn verhaaltje moeten zetten, namelijk dat ik de dekattributen zoveel mogelijk bouw, maar nog niet definitief vast zet. Lage dingetjes zoals vissings rond de mastvoeten, dichte dekluiken etc kan ik wellicht wel direct vastmaken. Maar uitstekende zaken zoals een stuurwiel met trommel, gangspil, betings, galgen en braadspil maak ik kant en klaar, zodat ze achter elkaar kan aanbrengen als de tijd daar rijp voor is; dus pas na het realiseren van de huid.
Mocht deze volgorde om technische redenen op de klippen dreigen te lopen, dan kan ik hem altijd nog bijstellen.
Ik ben voortdurend bezig om de diverse stapjes in een goede volgorde te zetten. Voortschrijdend inzicht levert binnen die lijst nog al eens wat verschuivingen op. Is niet erg, want zo blijf ik scherp.

Groetjes, Flip
3
Aanbod ( maximaal 1 maand ) / Re: Boek en tekeningen 'Prins Willem'
« Laatste bericht door Beagle Gepost op januari 14, 2018, 09:30:19 am »
Ha het beroemde book van H. Ketting.
Leuke aanwinst voor je boekenkast..

Leuke lectuur. Maar bedenk dat  hij soms zaken beschrijft die in tegenspraak zijn met o.a. Witsen.
Niet als verwijt aan de heer Ketting, want hij begon met onbetreden paden te bewandelen.. Het is pas na het verschijnen van zijn boek dat men zich meer en meer is gaan intresseren voor Witsen . Dit na de herdruk van zijn boek en nu veel later omdat er internet is gekomen.
4
« Laatste bericht door Beagle Gepost op januari 14, 2018, 09:22:09 am »
Flip

Zie ik nu goed ???

op een van de bovenste foto's blijkt dat je nog geen enkele huidplank van de romp hebt gelegd. ??
Of mis ik ineens een paar foto's.

Ben je niet bevreesd daar al dat werk aan de bovenbouw- dek- spiegel niet beschadigd gaat worden als je de romp nog moet gaan bekleden- eventueel schuren en eventueel de 2e laag moet gaan leggen..
5
Aanbod ( maximaal 1 maand ) / Boek en tekeningen 'Prins Willem'
« Laatste bericht door Sparks Gepost op januari 14, 2018, 07:18:28 am »
Hallo allemaal,

Ik kwam deze advertentie tegen: http://www.zeelandnet.nl/prikbord/hobby-vrije-tijd-en-verzamelen/modelbouw/9531458-Bod_gevraagd.html
Gisteren werd nog een bod gevraagd, maar nu zie ik dat het gratis is.

Dus wie geïnteresseerd is . . . neem vooral contact op met die persoon.

Groetjes, Flip.
6
« Laatste bericht door Sparks Gepost op januari 13, 2018, 20:07:49 pm »
De helmstok is inmiddels verlengd met eerdergenoemde beugel.

Na een schoorsteentje van het fornuis onder het achterdek te hebben gemaakt en dit, plus de beugel gezwart te hebben, ziet het er nu zo uit:

Rond de spiegel hoort aan de bovenkant en beide zijden een doorlopende houten rand van zo'n 5 á 6 mm breed. De onderste delen van de zijkanten van deze rand moeten straks omgetoverd worden naar uit hout gesneden figuren en ornamenten. Daar zie ik wel wat tegenop. Een beetje naar dit voorbeeld op de replica van de 'Endeavour':

Prangende vraag: Hoe maak je zo'n boog. Ik heb 2 strippen lindenhout van 7 mm breed genomen, deze goed nat gemaakt en vervolgens met een heteluchtpistool rond een mislukte spiegelplaat gebogen.

Door deze vervolgens in vorm op elkaar te lijmen, kreeg ik een fraaie boog die niet meer terug kan buigen. Een soort lamineren dus. Hij volgt exact de contouren van de spiegelpaat.

Omdat de spiegelplaat een horizontale kromming heeft, moest de boog aan de bovenzijde eenzelfde gebogen vorm krijgen. Met veel geduld lukte het mij een boog met een overall breedte van 5,5 mm te fabriceren. Op deze foto is het enigszins te zien:

De 4 raampartijen moeten kunnen worden afgesloten met luiken.
Het was wel wat gepruts, maar het is me gelukt om 8 scharnieren met veren voor de luiken te maken.

Na montage blijkt het e.e.a. nog echt te scharnieren ook.

Elk luik heeft ook nog een oogje (omtrek 1,4 mm met een gaatje van 0,8 mm) gekregen om straks een touwtje doorheen te knopen. Middels dit touw kan zo'n luik omhoog getrokken worden, waarna het op de reling boven de spiegel vastgeknoopt wordt.

Aan de achterzijde van de spiegelplaat heb ik stukjes plastic voor de raampartijen geplakt.

Dat ziet er aan de buitenkant dus ook behoorlijk echt uit.

Ik ga de spiegel met boog en de onderste goudgelen reliëfband nog niet monteren. Ik ben bang voor schade hieraan als ik eerst de nodige dekartikelen ga maken. Misschien moet ik enkele daarvan namelijk onderdeks fixeren.
Als dat eenmaal gedaan is ga ik pas de spiegel monteren en aan de huid beginnen.

Groetjes, Flip.
7
Films, documentaires, Evenementen, * / Re: Ontmoetingsdag Historische scheepsmodellen Batavia Werf 6 mei 2018
« Laatste bericht door JanV Gepost op januari 10, 2018, 17:24:15 pm »
Hallo Constant,

hij had via een ander forum gemeld dat hij deelneemt, vandaar dat Jan (Amateur) dat gezien had.

de finale deelnemerslijst wordt tzt weer onder de deelnemers verspreid net zoals vorig jaar.

8
Hoe kun je zien wie zich hebben ingeschreven?
Constant
9
Films, documentaires, Evenementen, * / Re: Ontmoetingsdag Historische scheepsmodellen Batavia Werf 6 mei 2018
« Laatste bericht door JanV Gepost op januari 09, 2018, 19:18:29 pm »
Klopt, heeft zich ingeschreven. Belooft nu al een mooie dag te worden met mooie modellen en bezoekers
10
Zag ik nou dat die Hollandse tweedekker -replika ook komt?

Jan
Pagina's: [1] 2 3 ... 10