Recente berichten

Pagina's: [1] 2 3 ... 10
1
Boten - Zelfbouw - Statisch * / Re: H.M.B. 'Endeavour'; schaal 1:60
« Laatste bericht door Sparks Gepost op Vandaag om 14:37:24 »
Na het vastsolderen van de staaf in het busje op de bovenste veer op het roer, deed ik hetzelfde bij de 6 andere busjes.
Hierna zaagde ik de staaf op 3 mm onder elke veer door worden, zodat er telkens een pin van de juiste lengte ontstond. Hierna eenzelfde zaagproces direct boven elke veer. De zo ontstane pinnen/roerhaken staan hierdoor in rechte lijn. Ik rondde ze aan hun onderzijden af.
Vervolgens slot lijmde ik tussen de roerhaken stukjes hout met schuine uitsparingen om straks de vingerlingen met hun veren toe te laten tot de roerhaken.

Net boven de 3e roerhaak maakte ik aan de achterzijde van het roer een verstevigingsstrip met aan beide zijden een oog voor de zorglijnen.

Vervolgens maakte ik, wederom van koperen strips en dito busjes, de 7 veren met vingerlingen die tegen de achtersteven en romp komen.

De onderste 5 hebben allemaal dezelfde lengte, met veren van 37 mm.
De 6e van onderen komt straks t.h.v. de holle wuif, tussen de nog te maken poorten. Deze heeft daardoor een kortere veerlengte.
De veren moet ik allemaal nog van bevestigingsgaatjes voorzien, en zwart maken.

De bovenste vingerling moest net onderdeks in de roerkoker komen. Een heel gepriegel, maar hij zit.



Dit moest nu gebeuren omdat ik er straks, als de spiegel eenmaal is geplaatst, niet meer bij kan. Bovendien is deze positie van belang om het roer op de juiste hoogte te hangen t.o.v. onderzijde van de kiel. Ik kon nog geen definitieve veer/vingerlingen aanbrengen omdat de zijkanten van de kiel nog niet definitief beplankt zijn. Daar moet eerst nog een laagje hout op.
Daarom heb ik een provisorische veer/vingerling voor de onderste veerhaak gemaakt en het roer opgehangen.

Hierdoor kon ik controleren of:
– het roer zuiver vertikaal hangt achter de kiel/achtersteven,
– de voorzijde van het roer parallel hangt met de achtersteven,
– het roer voldoende uitslag naar beide zijden kan maken,
– het gat in het dek op de juiste plek is gemaakt en voldoende ruim is.
Alles is OK.

Het ronde gat in de holle wuif heb ik t.b.v. voldoende roeruitslag ietwat moeten ruimen/vijlen. Het heeft daardoor nu een vreemde -, maar m.i. wel logischer vorm.


W. zu Mondfeld toont in zijn boek 'Historische Scheepsmodellen' (blz. 124) dat het roer naast zorglijnen ook een zorg heeft. Dat is een korte kabel die door een gat in het roer loopt en aan ogen aan beide zijden van de achtersteven is vastgemaakt.

Dat ga ik dus ook nog maken.
Men deed er in die tijd kennelijk alles aan om verlies van het roer te voorkomen. Ze konden immers slecht zonder dit onderdeel.
In de beschrijving van Karl Heinz Marquardt die ik volg kom ik m.i. nog een beveiliging tegen.
T.h.v. de 3e roerhaak lijkt tegen (beide zijden) van het roer een metalen plaat te zijn bevestigd.

De detailtekeningen bij dit onderdeel begrijp ik niet helemaal. Ik vermoed dat e.e.a. ervoor moest zorgen dat, als het roer om een of andere reden omhoog kwam, het niet zijdelings van de vingerling kon schuiven.

Groetjes, Flip.
2
Dekopbouw - uitrusting. * / Re: Gneisenau 1943 dek vlag
« Laatste bericht door Beagle Gepost op december 12, 2017, 22:08:52 pm »
ik kan je ook geen uitsluitsel geven.

Ik vind 4 foto's van modellen van de geisenau.
Op één model staat een swastika op het voordek.
op één model staan er swastica's op voor en achterdek.
Op twee modellen staan er geen swastica's.

Zoek je naar afbeeldingen "Marinewerf- Scharnhorst en of Gneisenau" dan zie je op geen enkel model een swastika.
Maar in het huidige Duitsland mag er geen swastica getoond worden, ook niet op  modellen.

In mijn eigen docu over de Scharnhorst  -is er geen enkel foto genomen van het voordek of achterdek. Er zijn een paar foto's  van een bepaalde hoogte genomen, terwijl het schip in Brest lag, en daar zijn toch geen swastica's op te herkennen.

Als ik nu even nadenk, zou ik stellen dat in de WOII. wel degelijk identificatie nodig was voor eigen luchtvloot. Zeker in het begin van de strijd. Naarmate de  overmacht in de lucht overging naar de geallieerden heb ik meer de neiging om te denken dat men in die tijd, om herkenning moeilijker te maken, die identificatie hebben verwijderd. ( In ieder geval zou ik dat toch doen als kapitein)

Vermits ik enkel docu bezit over de Scharnhorst dus daar kan ik je ook geen uitsluitsel geven op je vraag.
3
Dekopbouw - uitrusting. * / Gneisenau 1943 dek vlag
« Laatste bericht door Jack2017 Gepost op december 12, 2017, 21:05:33 pm »
Ik ben enorm aan het twijfelen of ik bij mijn model van de Gneisenau voor en achter de swastika vlag moet plaatsen.
Ik kom hier weinig over tegen, en weet niet zeker of het schip dit in haar laatste jaar (1943) deze vlag op het dek had.
Kan iemand mij hier uitsluitsel over geven?
4
Boten - Zelfbouw - Statisch * / Re: H.M.B. 'Endeavour'; schaal 1:60
« Laatste bericht door ISOLA2 Gepost op december 09, 2017, 06:23:48 am »
Top werk  :klasse:
5
Boten - Zelfbouw - Statisch * / Re: H.M.B. 'Endeavour'; schaal 1:60
« Laatste bericht door Beagle Gepost op december 09, 2017, 05:56:20 am »
nou niet veel gedaan ?

Ik vind het wel al een heel mooi roertje ...
6
Boten - Zelfbouw - Statisch * / Re: H.M.B. 'Endeavour'; schaal 1:60
« Laatste bericht door tartane Gepost op december 08, 2017, 21:20:18 pm »
Goed bezig Flip!
Constant
7
Boten - Zelfbouw - Statisch * / Re: H.M.B. 'Endeavour'; schaal 1:60
« Laatste bericht door Sparks Gepost op december 08, 2017, 17:48:15 pm »
De laatste tijd niet veel gelegenheid tot bouwen gehad; dus niet zo veel progressie. Wat is er wel gedaan . . .

De holle wuif is beplankt en er zit een gat in voor de roerkolom. Er moet aan elke zijde van dit gat nog een luik gemaakt worden.


Het roer is voor een deel klaar.
Ik had geen materiaal dat dik genoeg was om het roer op te bouwen. Daarom 3 lagen multiplex op elkaar gelijmd om een bepaalde dikte te krijgen. Naar achteren heb ik dit geheel afgeschuind om het roer een vloeiende vorm te geven.



Vervolgens de zij-, achter- en onderkanten van smalle stroken hout voorzien, zodat het roer lijkt te zijn opgebouwd uit massief materiaal.

Toen moesten er roerhaken met veren (7x) op komen. De veren maakte ik van 2 mm brede koperen stripjes van 0,25 mm dikte. Van hetzelfde materiaal maakte ik busjes met een binnendiameter van 1 mm, die ik op het midden van de stripjes soldeerde.

De 7 veren vervolgens chemisch zwart gemaakt en middels de busjes op een 1 mm dikke messing staaf geschoven. Op het roer heb ik van elke veer de juiste positie afgetekend. De bovenste veer soldeerde ik vast op genoemde staaf en bevestigde die met lijm en 4 mini-spijkertjes op de bovenste positie op het roer. De andere 6 veren schoof ik op de gewenste posities en maakte deze op dezelfde manier vast.

Al met al zitten er 52 spijkertjes in het roer.


De volgende stappen zijn voltooien van de roerhaken en het met hout opvullen van de ruimten daartussen aan de voorzijde van het roer. De roerhaken waren immers 'ingebed' in het roer.

Groetjes, Flip.
8
Boten - Zelfbouw - Statisch * / Re: Ghanjah, scratchbouw, Schaal 1 : 87 (HO)
« Laatste bericht door tartane Gepost op november 28, 2017, 07:05:08 am »
Verreweg het grootste deel is van perenhout. Zoals je ziet kun je dat vinden in een lichte en een donkere tint.

Verder heb ik kleine stukjes Parana pine verwerkt daar waar het om lichter gekleurde gedeelten gaat in de versieringen. Ook de relingen zijn van dat hout. Parana pine werd eind vorige eeuw in ontzaglijke hoeveelheden gebruikt voor wandschrootjes in woningen.

De dekken zijn van essenfineer in dunne strookjes gesneden en net als bij de huidplanken aan de randen voorzien van een zwart randje langs een zachte potloodstift (vlak voor het vastlijmen).

Een stukje gereedschap, waar ik niet meer zonder kan, is het kleinste schroevendraaiertje uit zo'n goedkoop setje wat je in iedere ijzerwinkel kunt aanschaffen. Ideaal voor het voorzichtig wegschrapen van overtollige lijmresten bij hele kleine onderdelen. Als je zo'n ding tijdens het bouwen bij de hand hebt ga je het overal voor gebruiken.

Constant
9
Boten - Zelfbouw - Statisch * / Re: Ghanjah, scratchbouw, Schaal 1 : 87 (HO)
« Laatste bericht door ISOLA2 Gepost op november 28, 2017, 04:52:29 am »
Ben weer verbaast over de strakheid van de afwerking  :shock:
Weet niet of het ergens in je topic staat, maar welk hout gebruik je ?
10
Boten - Zelfbouw - Statisch * / Re: Ghanjah, scratchbouw, Schaal 1 : 87 (HO)
« Laatste bericht door tartane Gepost op november 27, 2017, 20:50:34 pm »
Het achterschip.
De beide zijpaviljoens zijn aangebracht. Waarvoor die dienen is mij een raadsel, er zitten geen ramen in (gemak voor de kapitein?). Bij enige andere Ghanjah's zijn die paviljoens slechts voor de onderste helft aangebracht. De horizontale banden zijn meer versieringen dan dat ze een functie hebben.

Boven de spiegel een gebogen balk. Ook de vorm van die balk, en soms ook de dikte, verschilt van schip tot schip. Kennelijk is hij bedoeld om daarop de roede te ondersteunen, en vast te maken, als hij horizontaal over het hele schip ligt.

Ik merk dat het lastig is om goede foto's van het model te maken. Als je iets te dichtbij komt met de camera nemen de bollingen van de romp vertekende vormen aan.
Bij goed weer zal ik van grotere afstand betere foto's kunnen maken.

Constant

Pagina's: [1] 2 3 ... 10