Recente berichten

Pagina's: [1] 2 3 ... 10
1
Boten - Zelfbouw - papier * / Re: We maken een hoeker naar Chapman
« Laatste bericht door amateur Gepost op Vandaag om 06:27:53 »
Hallo Ab,

Dank voor je uitvoerigebeschrijving (en dat overzicht van fraaie hollandse scheepjes)
Het begint bij mij ook flink te kriebelen, maar ik ben bang dat ik voorlopig geen tijd heb...
(Het argument geen ruimte voor al het gereedschap gaat bij dezemanier van bouwen niet op, dus dat maakt de kans dat ik het ga proberen wel groter)

Ben overigens wel benieuwd naar dat Berlin-verhaal. Tijdje terug was er op een duits forumiemand die het model wat meer in overeenstemming met bv Witsen wilde krijgen, maar dat paste van geen kanten: buitenka. En ligging van de dekken was vrijwel niet in overeenstemming te krijgen.

Jan
2
Boten - Zelfbouw - papier * / Re: We maken een hoeker naar Chapman
« Laatste bericht door stanley Gepost op Vandaag om 03:31:22 »
Dank voor jullie waardevolle aanvullingen, heren. Erik, je hebt de CA lijm nog vergeten :D. Die is wel belangrijk, want wat ik zelf ben vergeten te vermelden is dat als je deze lijm op een onderdeel van houtboard druppelt, dan is dat deel na droging keihard geworden. Kan handig zijn voor onderdelen waar wat trek of druk op komt te staan, zoals nagelbanken en mastklampen. Schuurpapier in diverse gradaties en lakplamuur voor de afwerking heb je ook nodig. Gebrande sienna gebruik ik niet, wel Vandijks Bruin. Dat lijkt alles bij elkaar toch nog een gigantische lijst, maar als je eenmaal de aanschaf hebt gedaan, zul je merken dat je voldoende materiaal hebt voor meerdere modellen.

Hier volgen tenslotte nog wat modelletjes die ik in de afgelopen twee jaar (minus een half jaar voor een zware rugoperatie) in elkaar heb geknipt en geplakt. Geen kitwerk, hoewel ik helemaal niet vies ben van een mooie bouwplaat. Het is natuurlijk een belachelijk grote productie, maar dat is niets om je over op de borst te kloppen. Zo zit je nu eenmaal in elkaar of niet, daar valt niets over te prijzen of te verwijten (hoewel mijn vrouw wel vaak een geslaagde poging doet :lol:). Alles is in schaal 1 : 77. Toevallig, omdat de pinastekeningen op die schaal achter in mijn boek waren afgedrukt en ik het leuk vind alle modellen in dezelfde schaal te maken, zodat de onderlinge grootte de verhoudingen tussen die schepen goed laat zien.

Mijn eerste model was de pinas van Witsen. De tekeningen stammen nog uit de jaren 80, toen ik  mijn onderzoek naar de bruikbaarheid van Witsens boek Aeloude en Hedendaegse Scheepsbouw en Bestier (1671) deed. Ze zijn geconstrueerd aan de hand van de teksten in het boek, en ze zijn ook te vinden in het boek dat ik over dat project heb gepubliceerd: Nicolaes Witsens Scheepsbouwkonst Opengestelt. (1995).
Net als het onderzoek was de bouw achteraf gezien een beetje ambitieus als je rekent dat ik daarvoor nog nooit een papieren scheepje had gebouwd. Het kostte me drie maanden, waarvan eentje voor de bouw van de romp. Ik denk dat ik elke fout die je kunt maken hier heb gemaakt, maar het was een nuttige zoektocht naar de mogelijkheden van het materiaal. De tekeningen staan online en kunnen gratis worden gedownload: http://nautarch.tamu.edu/shiplab/AbHoving.htm




Het tweede project was de fluit die Witsen op een van de illustraties in zijn boek afbeeldt. Rene heeft daarbij een dikke vinger in de pap gehad. Over dit model is uitgebreid verslag gedaan in Nautical Research Journal, Das Logbuch, Scheepshistorie en natuurlijk op de site voor papierbouwers: papermodelers.com.




Vervolgens heb ik een aantal kleine scheepjes gemaakt zoals dit wijdschip. Dit type werd onder meer gebruikt als lichter en als ‘overzees veerschip’. Een vroege vorm van openbaar vervoer, waarmee mensen over de Zuiderzee werden gevaren. De tekening is opnieuw gebaseerd op Witsens boek en door de helaas overleden Cor Emke uitgewerkt.




Een ander type dat werd gebruikt voor het vervoer van personen was de kaag. Dit was gewoonlijk het type dat bemanningen en passagiers van en naar grote schepen brachten, die bij Texel voor anker lagen en daar bemand en bevracht werden omdat de weg naar Amsterdam te moeizaam en te duur was.




Een ander project, waarvan de forumleden hier het een ander hebben meegekregen is het ‘ghostship’, dat op 120 meter diepte in bijna gave staat op de bodem van de Oostzee is aangetroffen. Dank zij vier uur onderwateropnamen die mij ter beschikking stonden hebben Rene en Arjan met mij de vorm van de romp geconstrueerd. Dit is het resultaat:




Weer een kleintje: een galjoot. Met Cor Emke zijn de tekeningen gemaakt naar een tekening in Het Scheepvaartmuseum. De galjoot was een vrachtschip, dat langzamerhand de ouderwetse boeier verving. Een veelzijdig scheepstype, waarvan Willem van de Velde er eentje ter beschikking stond om zeeslagen bij te wonen en af te beelden.




Hier een waterschip. Dat was een karakteristiek, zwaar gebouwd visserschip dat vooral op de Zuiderzee voer en zowel voor de vangst van haring, paling en andere zout- en zoetwatervissen werd gebruikt. De tekening is een 19de-eeuws exemplaar, vermoedelijk getekend door Glavimans.




Een smalschip verschilde niet veel van een wijdschip, alleen kon hij door de sluis bij Gouda en kon dus de ‘binnenduinse’ route volgen. Als het van noord naar zuid of omgekeerd moest. Dit exemplaar ligt in Lelystad te kijk in een glazen huis en staat als ‘overzees veerschip’ beschreven. Ik ben het met die naamgeving niet eens. Ik zie het als een smalschip, vanwege zijn vierkante vorm in doorsnede, die duidelijk is gemaakt om door een sluis of brug te kunnen. De overzeese types waren mijns inziens ronder van vorm. De tekening is gemaakt door Fred Hocker, de tegenwoordige baas van het Wasamuseum in Stockholm, destijds stagiaire in Lelystad.




Nog een project van René en mij. Ten behoeve van de geplande berging van het VOC schip Amsterdam, dat voor de kust van Hastings in het zand ligt, was er een 3D reconstructie van de romp nodig. Dat hebben we gedaan naar een originele tekening van Charles Bentam, de van origine Engelse scheepsbouwmeester van de Amsterdamse admiraliteit die in 1742 op verzoek van de Heeren XVII een nieuw type retourschip ontwierp (dat minder goed beviel dan algemeen werd aangenomen en waarschijnlijk gewoon een oud ontwerp voor een oorlogsschip is geweest). Het schip werd op zijn eerste reis wegens problemen met het roer op het strand van Hastings gezet, war het vrijwel meteen in het drijfzand wegzonk. Het was alleen de bedoeling een romp te maken, dus van tuigen is het nooit gekomen.




Een grapje: een ijszeiler uit het boek van Chapman: Architectura Navalis Mercatoria.  In 1 : 77 haast niet te doen.



Een ander plezierjacht uit hetzelfde boek: een boeierachig jacht.



En nog eentje, een Heerenjacht:



En verder heb ik nog wat onafgemaakte projecten liggen: een buis, een statenjacht, een 70 centimeter lange romp van een VOC retourschip van 160 voet, waarvan ik de tekeningen heb gereconstrueerd uit de Resoluties van de Heeren XVII van 1697. Die tekeningen vormen de eerste historisch betrouwbare weergave van een VOC schip uit die periode (die van de Prins Willem zijn afgeleid van een model, waarvan de juistheid discutabel is). Verder staat op stapel een project (weer in samenwerking met Rene en zijn geweldige beheersing van het programma Delftship),waarmee ik wil aantonen dat alle ontwerpen die zijn gebaseerd op de tekening in Het Scheepvaartmuseum van een pinas van 90 voeten getekend door Storck (en dan heb ik het natuurlijk over ‘die Fregatte Berlin’ en andere op die tekening gebaseerde modellen) volkomen fake en onmogelijk zijn. Die tekening is namaak, niet gemaakt door Storck, maar door een slimme grappenmaker. Het schip dat hij afbeeldt kan onmogelijk hebben gevaren en doet op geen enkele manier recht aan een 17de-eeuws fregat. Ik hoop daar binnenkort de bewijzen voor te kunnen leveren, eventueel ook op dit forum, waar de Berlin nog al eens voorbij komt. (Met excuses aan de nijvere bouwers die er een hoop uren in hebben gestoken.)

Daarmee beëindig ik deze topic, ik hoop dat een paar mensen er wat aan hebben gehad en geïnspireerd zijn geraakt ook eens zo’n simpel klusje te klaren. Ik zal nooit beweren dat mijn modellen volmaakt zijn, verre van dat, maar dat je best een leuk modelletje in elkaar kunt zetten van papier hoop ik hier wel te hebben aangetoond. Modelbouw in light-version. De enige eis die je aan dit werk kunt stellen is dat je het leuk moet vinden om te doen.

Nogmaals, investeren hoef je nauwelijks en de benodigde bouwtijd is zeer bescheiden, al is dat natuurlijk sterk afhankelijk van wat je ter beschikking hebt. Als pensionado heb ik gemakkelijk praten. ☺

Succes ermee!
3
Boten - Zelfbouw - papier * / Re: We maken een hoeker naar Chapman
« Laatste bericht door profiel Gepost op augustus 17, 2017, 19:08:34 pm »
Voor het maken van ponsgaatjes kan ik de Japanse papierboor aanbevelen. In Nederland leverbaar met 6 verschillende maten. Uit Engeland met 9 maten. Tamelijk duur.
4
Boten - Zelfbouw - Statisch * / Re: H.M.B. 'Endeavour'; schaal 1:60
« Laatste bericht door Sparks Gepost op augustus 17, 2017, 17:40:21 pm »
Erik, bedankt voor je reactie.

De bouwvolgorde die ik grofweg in gedachten heb is:
- schotten vastlijmen en onderling verbinden met blokjes (zoals ik reeds aangaf);
- vulstukken bij boeg maken;
- hekstutten bij achtersteven aanbrengen plus eventuele vulstukken;
- valse dekken plaatsen (dit geeft ook meer stijfheid);
- echte dekken plaatsen;
- bekijken welke dek-attributen een bevestiging door het dek heen behoeven; deze realiseren (denk aan veel ogen);
- 1e huidlaag aanbrengen, vanaf de kiel naar boven werkend; model ondersteboven met gezekerde kiel;
- berghouten maken (één hele brede);
- 2e huidlaag aanbrengen.

Groetjes, Flip.
5
Boten - Zelfbouw - papier * / Re: We maken een hoeker naar Chapman
« Laatste bericht door Beagle Gepost op augustus 17, 2017, 17:11:16 pm »
voor wie het kriebelt om ook zoiets te maken.
Een overzicht wat je nodig hebt.

Witte lijm
Spuitlijm
Spuitbus stijfsel
Stanly breekmes
Scalpel mes
Snijmat
Cellulose lak
Alablastine snelplamuur
Schuurpapier nr ???
Primer  in spuitbus  ( p.e. Tamiya
Verf Humbrol #63.  & #28
Verf Burnt-sienna
Terpentine
Fijn ongebleekt katoen
Linnen garen

Grijsboard 1,3 mmm.
Houtboard 1mm.
Plakplastic (D-C-FIX) wit houtpatroon.
Plystyreen. 1 mm.
Passe-partout papier
Silhouet papier
Dun karton 0,5mm (p.e. pizzadozen)
Vloeipapier
6
Boten - Zelfbouw - Statisch * / Re: H.M.B. 'Endeavour'; schaal 1:60
« Laatste bericht door Beagle Gepost op augustus 17, 2017, 15:28:45 pm »
Citaat
waardoor de masten nu niet in rechte lijn staan; de hoofdmast helt 1 á 2 graden naar stuurboord.

Dit denk ik als volgt te gaan verhelpen:
Als de schotten zijn ingelijmd ga ik die op ongeveer halve hoogte onderling verbinden met houten blokjes. Hier kan ik qua dikte wat mee spelen zodat de kielplaat recht gedrukt wordt, het geheel een stuk steviger/stijver wordt, en de masten in lijn komen te staan.

Dat beetje kromming van de mast kan je prima ondervangen later als je de wanten plaats en de bufferblokken gaat aanspannen.
Je moet enkel letten dat je de kielbalk recht kan houden tijdens de beplanking. Dit kan je best doen door  je romp omgekeerd te plaatsen op de bouwplaat en de kiel tijdelijk vastzetten tussen twee balkjes.
7
Boten - Zelfbouw - Statisch * / Re: H.M.B. 'Endeavour'; schaal 1:60
« Laatste bericht door Sparks Gepost op augustus 17, 2017, 14:56:51 pm »
Zo, ik heb na een bouwdip de draad weer opgepakt.
Het is zaak om de masten recht op de kielplaat (zo noem ik de langsscheepse plank maar) te krijgen. Daartoe heb ik t.h.v. de voet van elke mast aan beide zijden van de kielplaat kleine latjes gelijmd, zodat daar een soort rechthoekige slotjes ontstonden. De onderzijden van de masten maak ik rechthoekig met eenzelfde dikte als de kielplaat. E.e.a. valt precies in elkaar en de masten kunnen niet torderen.
Bij de mastposities in de kielplaat heb ik aan beide zijden, net onder dekniveau, een soort houten bruggetjes gelijmd met een doorvoer tussen die bruggetjes die telkens gelijk is aan de mast zelf. Hierdoor staan de masten recht t.o.v. de kielplaat.

Ik weet wel dat je dit ook zou kunnen regelen als het (valse) dek er op ligt, maar dit biedt biedt m.i. meer soelaas.
De mastgleuven in de kielplaat hebben reeds de juiste hoek (achterover).

De kielplaat is van keihard multiplex, maar in de lengterichting is hij toch vrij slap; kl*te materiaal. Hij is niet helemaal recht, waardoor de masten nu niet in rechte lijn staan; de hoofdmast helt 1 á 2 graden naar stuurboord.

Dit denk ik als volgt te gaan verhelpen:
Als de schotten zijn ingelijmd ga ik die op ongeveer halve hoogte onderling verbinden met houten blokjes. Hier kan ik qua dikte wat mee spelen zodat de kielplaat recht gedrukt wordt, het geheel een stuk steviger/stijver wordt, en de masten in lijn komen te staan.

Groetjes, Flip.
8
Boten - Zelfbouw - papier * / Re: We maken een hoeker naar Chapman
« Laatste bericht door Beagle Gepost op augustus 17, 2017, 14:51:31 pm »
Dank.
En op het gevaar af dat je de link wel eens eerder gegeven hebt, maar wat voor ponsjes zijn dat die jij gebruikt voor de juffers?

Jan

Jan Die sponsjes werden of worden gemaakt door een vriend van mij. hvbuynder@skynet.be
9
Boten - Zelfbouw - papier * / Re: We maken een hoeker naar Chapman
« Laatste bericht door stanley Gepost op augustus 17, 2017, 14:48:01 pm »
Die setjes zijn hier te bestellen: hvbuynder@skynet.be. Ze bestaan ook in zeshoekige vorm om boutkoppen te imiteren, etc.
Kosten iets van 60 euro of zo, maar zijn elke cent waard.
Overigens kun je ook zo'n gaatjestang gebruiken, waarmee ze gaatjes in leren riemen knippen. Koop je voor een paar rotcenten op de markt. Alleen is de kwaliteit van je rondjes dan wel ietsjes minder.
10
Boten - Zelfbouw - papier * / Re: We maken een hoeker naar Chapman
« Laatste bericht door amateur Gepost op augustus 17, 2017, 14:16:47 pm »
Dank.
En op het gevaar af dat je de link wel eens eerder gegeven hebt, maar wat voor ponsjes zijn dat die jij gebruikt voor de juffers?

Jan
Pagina's: [1] 2 3 ... 10