Recente berichten

Pagina's: [1] 2 3 ... 10
1
Boten - Zelfbouw - Varend - R/C * / Re: Bouw van een Opduwer
« Laatste bericht door Beagle Gepost op Vandaag om 09:29:14 »
Citaat
Gelijk even de test varen uitvoeren. Motor direct aangesloten op de accu en de Opduwer leek wel een speedboot. Dat moeten we niet hebben. Nu heb ik een motor van Graupner er in liggen, 7,2 volt en een Lippo van 7,4 volt. De motor heeft een vertraging van 3:1 en maakt stationair 6500 toeren p/m. Nu denk ik aan en motor die max 3000 turen p/m kan draaien, is dat voldoende of ook nog te veel voor mijn 3 blads schoef van 35mm doorsnee. Voorlopig gebruik ik om te testen een kunststof schroef maar wil er later een 3 blads messing van Raboesch onder hangen type 156-3. Indien mogelijk graag wat advies.

heb je een idee van wat je als schaalsnelheid wil bereiken?  want dat heb je wel nodig om te weten welke spoed je schroef moet hebben.
of omgekeerd als je een Raboesh schroef gaat gebruiken, probeer er eens achter te komen wat de spoed ervan is... Dan kan je het theoretisch toerental berekenen als je aanneemt dat je schrok maar 75% rendement geeft.
2
Boten - Zelfbouw - Statisch * / Re: Ghanjah, scratchbouw, Schaal 1 : 87 (HO)
« Laatste bericht door Beagle Gepost op Vandaag om 09:24:13 »
eerst en vooral een prettig verlof.  en vergeet niet "de zon" mee terug te brengen... :wink: :lol:

mooi vordering . Ik vergeet altijd bij het bekijken van je foto's hoe klein alles in werkelijkheid is.  Heb je bv.geen spoorwegwagentje van Märklin om bij de foto's te zetten als visuele referentie.



en wij kijken natuurlijk uit naar je " vakantie werk"  :banana:
3
Boten - Zelfbouw - Statisch * / Re: Ghanjah, scratchbouw, Schaal 1 : 87 (HO)
« Laatste bericht door tartane Gepost op juni 24, 2017, 09:58:25 am »
Na twee keer het hele binnenwerk gewijzigd te hebben was ik tevreden met het resultaat. Het probleem is dat bij dit model de mast niet "uit het dek" komt, maar die moet je kunnen volgen tot aan de voet. De trapeziumvormige opening in het dek is bedoeld als ruimte om de mast achterover te kunnen laten zakken. Hoe ze dat precies deden is mij (nog) een raadsel.

De spiegel is opgevuld en in vorm gesneden voor de huidgangen. De spiegel lijkt nu op de achterkant van en stacaravan, maar dit wordt later aan het zicht onttrokken door de bebording daar op met heel veel versieringen.



Het bovenaanzicht laat zien dat ik de binnenkant heel erg heb uitgediept. De mastvoet staat in feite op de kielbalk (hier noodgedwongen iets hoger door de spantconstructie. In het achterste grote gat valt dan de mast, in het voorste kleinere gat komt een korte mast die iets boven het dek uit gaat steken en waaraan de grote mast met woelingen is verbonden. Die kleine mast is vastgezet op de kielbalk. Zie hiervoor de tekening in een vorige posting. Een deel van de spanten heb ik matzwart geschilderd. Daar zal iets van te zien zijn, niet veel, als het dek er eenmaal op zit. Overigens heb ik foto's van de kiel van de Gahnjah in het museum in Sur, waar je ziet dat al het inwendige aan spanthout en huidgangen is geteerd



Een sfeerplaatje van een Ghanjah ergens op het strand gezet. Let op de beide dikke palen waar het schip in eerste instantie op steunt. Die palen zijn vastgesjord aan de beide vaste staanders die boven het dek uitsteken, en die je op al dat soort schepen vindt. De gebogen spiegel doet heel erg denken aan korvetten van de late 18e eeuw. Die hadden ook zijpaviljoens, maar bij Ghanjah's en dit soort scheepstypen worden die niet benut voor ramen, het is puur bedoeld om de naar beide boorden uitstekende spiegel te ondersteunen.
De versiering op de spiegel wordt voor mij nog een aparte uitdaging!

Eerst maar eens op vakantie en het aanbrengen van de huidgangen. Al het hout daarvoor heb ik al gezaagd.

Constant

4
Boten - Zelfbouw - Varend - R/C * / Re: Bouw van een Opduwer
« Laatste bericht door SuperSylvester Gepost op juni 23, 2017, 11:22:55 am »
Goed dat je weer in de wiggel bent Tom, helaas kan ik je geen adviezen geven over de schroefaandrijving, ik ben van de touwtjes en zeilen (naja, nu even niet  :D)
5
Boten - Historisch ( Kit & zelfbouw) * / Re: TS-Oosterschelde (Hist) 1:50
« Laatste bericht door ISOLA2 Gepost op juni 20, 2017, 18:04:42 pm »
Ingescande werktekeningen wijken af van de originele, zelf de lijndikte van een pdf geeft al een fout als je op schaal werkt een jpg daar gaan de verhoudingen helemaal de mist in als je daar een afdruk van wil maken.
Als je een jpg hebt gebruikt om je cad prog. van data te voorzien dan ga je altijd afwijkingen hebben van wat delftship tekent, hoe groot, dat hangt af van de manier hoe je dat jpg bestand hebt bewerkt, maar voor een schaal model heeft dat in het algemeen geen invloed.
Hoe groot is de fout in % ?
6
Boten - Historisch ( Kit & zelfbouw) * / Re: TS-Oosterschelde (Hist) 1:50
« Laatste bericht door Beagle Gepost op juni 20, 2017, 16:05:51 pm »
Het origineel spantenplan gaat altijd een klein tot groot verschil geven t.o.v de tekeningen die gewoonlijk worden vrij gegeven zonder betalen :-).
Hier ben je toch verkeerd in hoor. Alhoewel gratis zijn het stuk voor stuk ingescande werftekeningen.spijtig genot niet in een *.dxf maar als *.jpg of als *.pdf.
Feitelijk had ik de tekeningen moeten overtekenen in het CAD program over de *.jpg.

 De tekeningen van NVM buiten beschouwing gelaten.
7
Boten - Historisch ( Kit & zelfbouw) * / Re: TS-Oosterschelde (Hist) 1:50
« Laatste bericht door Beagle Gepost op juni 20, 2017, 15:58:41 pm »
Het ineen pdf, maar alle maten staan erop, zoals lengte breedte dikte metaalplaten  etc. Je ziet dat de kiel over de volle lengte meer 30 cm breed is en bestaat uit vlakke platen, terwijl defship er een variabele breedte en gebogen vorm heeft aan gegeven
8
Boten - Historisch ( Kit & zelfbouw) * / Re: TS-Oosterschelde (Hist) 1:50
« Laatste bericht door ISOLA2 Gepost op juni 20, 2017, 14:44:56 pm »
Het origineel spantenplan gaat altijd een klein tot groot verschil geven t.o.v de tekeningen die gewoonlijk worden vrij gegeven zonder betalen :-).
Als ik start met de originele tekeningen gaat delftschip geen verschil geven, je kan er zelf de strook fouten van originele tekeningen mee verbeteren.
De electronische  tekening die je hebt gekregen zijn die in PDF formaat of zijn dat de maten in cijfers ? 
9
Boten - Historisch ( Kit & zelfbouw) * / Re: TS-Oosterschelde (Hist) 1:50
« Laatste bericht door Beagle Gepost op juni 20, 2017, 11:09:01 am »
pfff

kan weer helemaal opnieuw beginnen met de tekeningen te maken. Gelukkig dat ik dus nog niet alle spanten in 3D heb uitgeprint. :(
Kreeg vandaag de electronische tekeningen binnen op schaal 1:50. van de valse kiel... met daarbij de verschillende maatvoeringen. :D  De vorm ervan verschilt wel heel hard met hetgeen "Delfship" heeft gemaakt.
Nu even kijken of die valse kiel naadloos aansluit aan het spantenplan dat ik van "Isola" heb gekregen...
10
Boten - Zelfbouw - Varend - R/C * / Re: Bouw van een Opduwer
« Laatste bericht door ISOLA2 Gepost op juni 19, 2017, 20:16:07 pm »
Mooi, om te weten hoeveel toeren je motor moet draaien moet je de spoed van de schroef kennen, gewoonlijk staat dat wel op de schroef.
Voor zo een opduwer heb je een schroef met grote diameter en kleine spoed nodig, dan heb je veel trekkracht .
Om de schaalsnelheid te kennen deel je de snelheid van het 1/1 door de wortel uit de schaal, dan heeft je schip hetzelfde golfpatroon.
Wat is de schaal van je model ? Gewoonlijk zetten we dat boven in de tittel.
Pagina's: [1] 2 3 ... 10