Recente berichten

Pagina's: [1] 2 3 ... 10
1
Boten - Kits - Statisch * / Re: Santa Maria (Amati) 1:65
« Laatste bericht door Cicero83 Gepost op augustus 20, 2017, 13:38:27 pm »
Na een verhuizing en genoeg klusjes die daar mee gemoeid gingen heb ik eindelijk weer eens kunnen werken aan het model de Santa Maria.



De plaatsing van de kajuit en het voordek heb ik geplaatst door 4 plankjes hout aan elkaar te lijmen. Het voorste stukje hout heb ik vervolgens bepla(n)kt met houtlint. Daar heb ik alvast twee deurtjes met scharnieren op gelijmd.

Zoals je ziet heb ik het trapgat van het eerste naar het tweede dek ook beplakt met zijbalken. De achterkant van de kajuit heb ik beplakt met een stukje hout met daarin twee ramen.



Ik ben niet zo blij met de dikke kier tussen de zijkant en de achterkant van het tweede dek. Ik denk dat ik hier een rekenfoutje heb gemaakt. Gelukkig komt hier in een later stadium nog een balk tegen aan. Als er dan nog iets te zien is dan werk ik dit wel weg met wat vloeibaar hout.



Ook heb ik het voordek voorzien van een reling. Aan de achterzijde van het voordek is een stukje open gelaten. Hier komt een trap naar het eerste dek.



De volgende stap is het plaatsen van de reling op het tweede dek en het voordek.

2
Boten - Zelfbouw - papier * / Re: We maken een hoeker naar Chapman
« Laatste bericht door SuperSylvester Gepost op augustus 20, 2017, 06:13:37 am »
Ai, vergeef mijn lompheid  :oops: Ik ga die Poolse site maar eens doorspitten  :P
3
Boten - Zelfbouw - papier * / Re: We maken een hoeker naar Chapman
« Laatste bericht door stanley Gepost op augustus 19, 2017, 13:09:32 pm »
Dank je wel voor het compliment.
Wat bedoel je met twee maanden? Zo goed ik me kan herinneren heeft deze hoeker me ruim drie weken gekost. De tijd die ik gemiddeld per dag zit te knoeien is zo'n vijf uur, dus reken maar op ongeveer 100 uur.
Een grove schatting natuurlijk,want vrouwlief wil af en toe ook wel een flinke fietstocht maken, dus er gaat nog wel wat af. Het eerste model, de pinas, kostte me wel drie maanden,maar toen moest ik ook nog uitvinden wat de beste materialen waren en waar ze te krijgen waren. Veel van dat soort informatie heb ik gejat van onze Oost-Europese vrienden. Met name in Polen staat de papierbouw op een ongelofelijk hoog peil. Daar durf ik me niet eens mee te vergelijken. Kijk maar eens op papermodelers.com en zoek naar een dame die Doris heet. Daar word je pas echt sprakeloos van.
Ab

[mod-mode] wie wil kijken.
http://www.papermodelers.com/forum/ships-watercraft/8615-my-shipyard-home.html
4
Boten - Zelfbouw - papier * / Re: We maken een hoeker naar Chapman
« Laatste bericht door SuperSylvester Gepost op augustus 19, 2017, 10:49:14 am »
Ik ben iig sprakeloos Ab :aplaus: Prachtig werk, en dat in nog geen 2 maanden tijd. Enig idee hoeveel uur dat het je gekost heeft? (het bouwen, zonder onderzoek)



5
Boten - Zelfbouw - papier * / Re: We maken een hoeker naar Chapman
« Laatste bericht door stanley Gepost op augustus 19, 2017, 06:30:33 am »
Dank Jan.
Wat die Berlin betreft hou ik mijn kruit nog even droog. 'That's another story', en ik kom daar binnenkort nog wel op terug in een nieuw topic.
Ab
6
Boten - Zelfbouw - papier * / Re: We maken een hoeker naar Chapman
« Laatste bericht door amateur Gepost op augustus 18, 2017, 06:27:53 am »
Hallo Ab,

Dank voor je uitvoerigebeschrijving (en dat overzicht van fraaie hollandse scheepjes)
Het begint bij mij ook flink te kriebelen, maar ik ben bang dat ik voorlopig geen tijd heb...
(Het argument geen ruimte voor al het gereedschap gaat bij dezemanier van bouwen niet op, dus dat maakt de kans dat ik het ga proberen wel groter)

Ben overigens wel benieuwd naar dat Berlin-verhaal. Tijdje terug was er op een duits forumiemand die het model wat meer in overeenstemming met bv Witsen wilde krijgen, maar dat paste van geen kanten: buitenka. En ligging van de dekken was vrijwel niet in overeenstemming te krijgen.

Jan
7
Boten - Zelfbouw - papier * / Re: We maken een hoeker naar Chapman
« Laatste bericht door stanley Gepost op augustus 18, 2017, 03:31:22 am »
Dank voor jullie waardevolle aanvullingen, heren. Erik, je hebt de CA lijm nog vergeten :D. Die is wel belangrijk, want wat ik zelf ben vergeten te vermelden is dat als je deze lijm op een onderdeel van houtboard druppelt, dan is dat deel na droging keihard geworden. Kan handig zijn voor onderdelen waar wat trek of druk op komt te staan, zoals nagelbanken en mastklampen. Schuurpapier in diverse gradaties en lakplamuur voor de afwerking heb je ook nodig. Gebrande sienna gebruik ik niet, wel Vandijks Bruin. Dat lijkt alles bij elkaar toch nog een gigantische lijst, maar als je eenmaal de aanschaf hebt gedaan, zul je merken dat je voldoende materiaal hebt voor meerdere modellen.

Hier volgen tenslotte nog wat modelletjes die ik in de afgelopen twee jaar (minus een half jaar voor een zware rugoperatie) in elkaar heb geknipt en geplakt. Geen kitwerk, hoewel ik helemaal niet vies ben van een mooie bouwplaat. Het is natuurlijk een belachelijk grote productie, maar dat is niets om je over op de borst te kloppen. Zo zit je nu eenmaal in elkaar of niet, daar valt niets over te prijzen of te verwijten (hoewel mijn vrouw wel vaak een geslaagde poging doet :lol:). Alles is in schaal 1 : 77. Toevallig, omdat de pinastekeningen op die schaal achter in mijn boek waren afgedrukt en ik het leuk vind alle modellen in dezelfde schaal te maken, zodat de onderlinge grootte de verhoudingen tussen die schepen goed laat zien.

Mijn eerste model was de pinas van Witsen. De tekeningen stammen nog uit de jaren 80, toen ik  mijn onderzoek naar de bruikbaarheid van Witsens boek Aeloude en Hedendaegse Scheepsbouw en Bestier (1671) deed. Ze zijn geconstrueerd aan de hand van de teksten in het boek, en ze zijn ook te vinden in het boek dat ik over dat project heb gepubliceerd: Nicolaes Witsens Scheepsbouwkonst Opengestelt. (1995).
Net als het onderzoek was de bouw achteraf gezien een beetje ambitieus als je rekent dat ik daarvoor nog nooit een papieren scheepje had gebouwd. Het kostte me drie maanden, waarvan eentje voor de bouw van de romp. Ik denk dat ik elke fout die je kunt maken hier heb gemaakt, maar het was een nuttige zoektocht naar de mogelijkheden van het materiaal. De tekeningen staan online en kunnen gratis worden gedownload: http://nautarch.tamu.edu/shiplab/AbHoving.htm




Het tweede project was de fluit die Witsen op een van de illustraties in zijn boek afbeeldt. Rene heeft daarbij een dikke vinger in de pap gehad. Over dit model is uitgebreid verslag gedaan in Nautical Research Journal, Das Logbuch, Scheepshistorie en natuurlijk op de site voor papierbouwers: papermodelers.com.




Vervolgens heb ik een aantal kleine scheepjes gemaakt zoals dit wijdschip. Dit type werd onder meer gebruikt als lichter en als ‘overzees veerschip’. Een vroege vorm van openbaar vervoer, waarmee mensen over de Zuiderzee werden gevaren. De tekening is opnieuw gebaseerd op Witsens boek en door de helaas overleden Cor Emke uitgewerkt.




Een ander type dat werd gebruikt voor het vervoer van personen was de kaag. Dit was gewoonlijk het type dat bemanningen en passagiers van en naar grote schepen brachten, die bij Texel voor anker lagen en daar bemand en bevracht werden omdat de weg naar Amsterdam te moeizaam en te duur was.




Een ander project, waarvan de forumleden hier het een ander hebben meegekregen is het ‘ghostship’, dat op 120 meter diepte in bijna gave staat op de bodem van de Oostzee is aangetroffen. Dank zij vier uur onderwateropnamen die mij ter beschikking stonden hebben Rene en Arjan met mij de vorm van de romp geconstrueerd. Dit is het resultaat:




Weer een kleintje: een galjoot. Met Cor Emke zijn de tekeningen gemaakt naar een tekening in Het Scheepvaartmuseum. De galjoot was een vrachtschip, dat langzamerhand de ouderwetse boeier verving. Een veelzijdig scheepstype, waarvan Willem van de Velde er eentje ter beschikking stond om zeeslagen bij te wonen en af te beelden.




Hier een waterschip. Dat was een karakteristiek, zwaar gebouwd visserschip dat vooral op de Zuiderzee voer en zowel voor de vangst van haring, paling en andere zout- en zoetwatervissen werd gebruikt. De tekening is een 19de-eeuws exemplaar, vermoedelijk getekend door Glavimans.




Een smalschip verschilde niet veel van een wijdschip, alleen kon hij door de sluis bij Gouda en kon dus de ‘binnenduinse’ route volgen. Als het van noord naar zuid of omgekeerd moest. Dit exemplaar ligt in Lelystad te kijk in een glazen huis en staat als ‘overzees veerschip’ beschreven. Ik ben het met die naamgeving niet eens. Ik zie het als een smalschip, vanwege zijn vierkante vorm in doorsnede, die duidelijk is gemaakt om door een sluis of brug te kunnen. De overzeese types waren mijns inziens ronder van vorm. De tekening is gemaakt door Fred Hocker, de tegenwoordige baas van het Wasamuseum in Stockholm, destijds stagiaire in Lelystad.




Nog een project van René en mij. Ten behoeve van de geplande berging van het VOC schip Amsterdam, dat voor de kust van Hastings in het zand ligt, was er een 3D reconstructie van de romp nodig. Dat hebben we gedaan naar een originele tekening van Charles Bentam, de van origine Engelse scheepsbouwmeester van de Amsterdamse admiraliteit die in 1742 op verzoek van de Heeren XVII een nieuw type retourschip ontwierp (dat minder goed beviel dan algemeen werd aangenomen en waarschijnlijk gewoon een oud ontwerp voor een oorlogsschip is geweest). Het schip werd op zijn eerste reis wegens problemen met het roer op het strand van Hastings gezet, war het vrijwel meteen in het drijfzand wegzonk. Het was alleen de bedoeling een romp te maken, dus van tuigen is het nooit gekomen.




Een grapje: een ijszeiler uit het boek van Chapman: Architectura Navalis Mercatoria.  In 1 : 77 haast niet te doen.



Een ander plezierjacht uit hetzelfde boek: een boeierachig jacht.



En nog eentje, een Heerenjacht:



En verder heb ik nog wat onafgemaakte projecten liggen: een buis, een statenjacht, een 70 centimeter lange romp van een VOC retourschip van 160 voet, waarvan ik de tekeningen heb gereconstrueerd uit de Resoluties van de Heeren XVII van 1697. Die tekeningen vormen de eerste historisch betrouwbare weergave van een VOC schip uit die periode (die van de Prins Willem zijn afgeleid van een model, waarvan de juistheid discutabel is). Verder staat op stapel een project (weer in samenwerking met Rene en zijn geweldige beheersing van het programma Delftship),waarmee ik wil aantonen dat alle ontwerpen die zijn gebaseerd op de tekening in Het Scheepvaartmuseum van een pinas van 90 voeten getekend door Storck (en dan heb ik het natuurlijk over ‘die Fregatte Berlin’ en andere op die tekening gebaseerde modellen) volkomen fake en onmogelijk zijn. Die tekening is namaak, niet gemaakt door Storck, maar door een slimme grappenmaker. Het schip dat hij afbeeldt kan onmogelijk hebben gevaren en doet op geen enkele manier recht aan een 17de-eeuws fregat. Ik hoop daar binnenkort de bewijzen voor te kunnen leveren, eventueel ook op dit forum, waar de Berlin nog al eens voorbij komt. (Met excuses aan de nijvere bouwers die er een hoop uren in hebben gestoken.)

Daarmee beëindig ik deze topic, ik hoop dat een paar mensen er wat aan hebben gehad en geïnspireerd zijn geraakt ook eens zo’n simpel klusje te klaren. Ik zal nooit beweren dat mijn modellen volmaakt zijn, verre van dat, maar dat je best een leuk modelletje in elkaar kunt zetten van papier hoop ik hier wel te hebben aangetoond. Modelbouw in light-version. De enige eis die je aan dit werk kunt stellen is dat je het leuk moet vinden om te doen.

Nogmaals, investeren hoef je nauwelijks en de benodigde bouwtijd is zeer bescheiden, al is dat natuurlijk sterk afhankelijk van wat je ter beschikking hebt. Als pensionado heb ik gemakkelijk praten. ☺

Succes ermee!
8
Boten - Zelfbouw - papier * / Re: We maken een hoeker naar Chapman
« Laatste bericht door profiel Gepost op augustus 17, 2017, 19:08:34 pm »
Voor het maken van ponsgaatjes kan ik de Japanse papierboor aanbevelen. In Nederland leverbaar met 6 verschillende maten. Uit Engeland met 9 maten. Tamelijk duur.
9
Boten - Zelfbouw - Statisch * / Re: H.M.B. 'Endeavour'; schaal 1:60
« Laatste bericht door Sparks Gepost op augustus 17, 2017, 17:40:21 pm »
Erik, bedankt voor je reactie.

De bouwvolgorde die ik grofweg in gedachten heb is:
- schotten vastlijmen en onderling verbinden met blokjes (zoals ik reeds aangaf);
- vulstukken bij boeg maken;
- hekstutten bij achtersteven aanbrengen plus eventuele vulstukken;
- valse dekken plaatsen (dit geeft ook meer stijfheid);
- echte dekken plaatsen;
- bekijken welke dek-attributen een bevestiging door het dek heen behoeven; deze realiseren (denk aan veel ogen);
- 1e huidlaag aanbrengen, vanaf de kiel naar boven werkend; model ondersteboven met gezekerde kiel;
- berghouten maken (één hele brede);
- 2e huidlaag aanbrengen.

Groetjes, Flip.
10
Boten - Zelfbouw - papier * / Re: We maken een hoeker naar Chapman
« Laatste bericht door Beagle Gepost op augustus 17, 2017, 17:11:16 pm »
voor wie het kriebelt om ook zoiets te maken.
Een overzicht wat je nodig hebt.

Witte lijm
Spuitlijm
C.A. lijm
Spuitbus stijfsel
Stanly breekmes
Scalpel mes
Snijmat
Cellulose lak
Alablastine snelplamuur
Schuurpapier in diverse gradaties
Primer  in spuitbus  ( p.e. Tamiya
Verf Humbrol #63.  & #28
Verf Burnt-sienna of Vandijks Bruin
Terpentine
Fijn ongebleekt katoen
Linnen garen

Grijsboard 1,3 mmm.
Houtboard 1mm.
Plakplastic (D-C-FIX) wit houtpatroon.
Plystyreen. 1 mm.
Passe-partout papier
Silhouet papier
Dun karton 0,5mm (p.e. pizzadozen)
Vloeipapier
Pagina's: [1] 2 3 ... 10