Auteur Topic: CNC- Micro-Vandiktebankje  (gelezen 2868 keer)

Offline SuperSylvester

• DEKSCHROBBER
  • Officier
  • Geslacht: Man
CNC- Micro-Vandiktebankje
« Gepost op: december 10, 2011, 07:18:45 am »
Je maakt er wel werk van! Mooi filmpje en prachtige techniek.

(als je dat ook zo doet met je zelfbouw CNC dan ga ik alvast een doos popcorn halen  :D)

Jack
Don't only practice your art, but force your way into its secrets, for it and knowledge can raise men to the divine - Ludwig van Beethoven

Offline Gep

• Scheepsjongen
  • *
    • Homepage van Gep
Re: CNC- Micro-Vandiktebankje
« Reactie #1 Gepost op: december 10, 2011, 22:39:15 pm »
Je maakt er wel werk van! Mooi filmpje en prachtige techniek.
(als je dat ook zo doet met je zelfbouw CNC dan ga ik alvast een doos popcorn halen  :D)
Jack
Hallo Jack,

Bedankt voor je lovende woorden.

Maar met "je zelfbouw CNC" doe je me voorlopig wel wat te veel eer aan!.
Je werd waarschijnlijk op dit dwaalspoor gebracht door de stappenmotortjes.

Dat zit zo (en als dit te veel off-topic is, mag de Administator het gerust verwijderen.):
:idea: Ik wilde al een tijd eens wat knoeien met stappenmotor-besturing vanuit de PC.
Om daarmee eens wat ervaring op te doen, had ik me in eerste instantie als doel gesteld: besturing van de verdeelkop voor m'n metaal-freesbankje. Dus eigenlijk een "elektonische verdeelschijf". En dat met minimale kosten, dus zo veel mogelijk zelf knutselen.
Ten koste van ca. EU 20,- heb ik de zaak aardig aan de praat gekregen. Oude PC met Windows 98; voeding uit andere sloop-PC, stappenmotor uit de dump, de meeste elektronische componenten uit de rommelbak, en programmeren in VBA (Visual Basic for Applications; dat zit standaard bij o.a. WORD en Excel).
Dat werkt intussen leuk :D, maar er spelen nog wat verbeteringen in m'n achterhoofd.

Toen ik die verdeelkop zo'n beetje aan de praat had, direct terug naar die dumphandel. En die had zowaar nog net 3 van dezelfde exemplaren liggen voor (als ik het me goed herinner) EU 7,50 per stuk. Nu dus uitverkocht.
Dus was het volgende experiment: De besturing van het Proxxon kruistafeltje. Volgens het zelfde gierige principe.
En voorlopig alleen maar: coordinaten ingeven - gaatje boren - nieuwe coordinaten ingeven - volgende gaatje, enz. Dit werkt intussen ook, en best leuk.
Maar een stap naar CNC (natuurlijk op een grotere machine!) is nog een hele grote! :roll:

Je trek in popcorn kan ik niet helemaal plaatsen. Maar ik neem aan dat je ermee bedoelt dat deze Proxxon-opstelling volstrekt ongeschikt is voor serieuze CNC. En dat ben ik dan helemaal met je eens!

Met vriendelijke groet, Gep
Elke week een plankje.... maakt een schip in een mensenleven. 
http://home.kpn.nl/gep2/
https://www.youtube.com/user/kragge2

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #2 Gepost op: december 11, 2011, 07:25:06 am »
Citaat
Je trek in popcorn kan ik niet helemaal plaatsen. Maar ik neem aan dat je ermee bedoelt dat deze Proxxon-opstelling volstrekt ongeschikt is voor serieuze CNC. En dat ben ik dan helemaal met je eens!

Grappig  De enen hollander die de andere hollander niet begrijpt... :lol: :lol: :lol: :lol:

Ik dacht dat Jack wou zeggen, ik haal een doos popcorn, zoals in de cinema, en ga er dan eens goed bijzitten om te kijken. --> zo verstaan wij dat toch in het verre zuiden...
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline SuperSylvester

• DEKSCHROBBER
  • Officier
« Reactie #3 Gepost op: december 11, 2011, 09:10:24 am »
Juist ja, bij een spannende/onderhoudende film hoort.....popcorn  :mrgreen: maw, als ik een doos popcorn ga halen dan....

Grappig  De enen hollander die de andere hollander niet begrijpt... :lol: :lol: :lol: :lol:

Wat bedoelt die Belg nou eigenlijk???  :lol:

Dat terzijde, ik dacht dat je een cnc combinatie gebouwd had, maar eigenlijk heb je dus enkel je spindels
aangedreven dmv motortjes en die stuur je via je pc. Ik pruts nog wel eens wat met VB, tegenwoordig
de .NET versie maar dat schiet nog niet zo hard op.

Ik heb zelf ook de MF70 van Proxxon en ik denk dat daar best een leuk cnc bankje van te maken is als je niet op 0,01 mm nauwkeurig
hoeft te werken.

Jack

Don't only practice your art, but force your way into its secrets, for it and knowledge can raise men to the divine - Ludwig van Beethoven

Offline Gep

• Scheepsjongen
  • *
    • Homepage van Gep
« Reactie #4 Gepost op: december 11, 2011, 09:47:41 am »
Ik dacht dat Jack wou zeggen, ik haal een doos popcorn, zoals in de cinema, en ga er dan eens goed bijzitten om te kijken. --> zo verstaan wij dat toch in het verre zuiden...
Blijkbaar moet ik vaker naar de bioscoop! :roll: Maar dat wordt wel héél erg off topic. :oops:
Gep
Elke week een plankje.... maakt een schip in een mensenleven. 
http://home.kpn.nl/gep2/
https://www.youtube.com/user/kragge2

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #5 Gepost op: december 11, 2011, 09:52:56 am »
Het CNC gebeuren in functie van modelbouw is natuurlijk zeer intersesant; , zelf zit ik nog steeds met de ombouw van mijn freesmachine.
en graag hier verder over discuteren, doch dan in een andere topic ..

Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik