Auteur Topic: Prins Willem, 17de eeuw Zeeland, (1:50), (HIS)  (gelezen 104285 keer)

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
  • Geslacht: Man
Re: Prins Willem, (1:50)
« Reactie #30 Gepost op: december 18, 2011, 15:14:45 pm »
Dat weet ik  :D, maar het betekent wel dat Michiel in het boek van Ketting niets
gaat vinden over hoe het  misschien (?) wel in het echt geweest is.

Jan

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #31 Gepost op: december 18, 2011, 15:16:22 pm »
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #32 Gepost op: december 18, 2011, 15:29:31 pm »
Citaat
Ik gaf Michiel op dat andere forum een opmerking over de manier waarop zijn dekplanken liggen.
Heeft er iemand een plaatje van een vierplanks-afwisselend patroon voorhanden? (ik kan het zo snel niet vinden)
Nu en dan eens grasduinen in dit forum of in de website .
http://www.modelships-beagle.eu/faq/map5/a582.htm#_3dek

Citaat
Overigens keek ik het in Ketting na, en die heeft zijn schip dekplanken van vurenhout gegeven (veel te breed voor de schaal waarin hij werkt, en zonder onderbreking van voor naar achterschip (zie Ketting, blz 148). Soort van: niet moeilijk doen, en lekker snel klaar. 
Hier wil ik nogmaals wel hevig op reageren.
Ketting heeft als goede restaurator een bestaand model  terug gemaakt geldende de regel :
"De enige uitzondering op deze regel zijn de zeventiende en achttiende eeuwse “Admiraliteit modellen” . Men dient erover te waken dat er geen verdere schade kan aangericht worden. Deze modellen blijven, zelfs met hun onvolkomenheden, zoals ze zijn en worden met rust gelaten. Men zal als oplossing kiezen voor het bouwen van een replica, die het origineel model in herstelde versie voorstelt. Deze replica krijgt een plaats in de tentoonstellingsruimte en het oude model wordt in een beschermde omgeving ondergebracht."
en als je als restaurator een replica bouwt dan moet je de replica ook bouwen, maken zoals het op het origineel was. zonder er verbeteringen veranderingen aan toe te brengen.
Dat dus het model van Ketting , niet strookt met de regels van Witsen en Van Ijk is best mogelijk.
en hier gaat dus menihge moderne modelbouwer een beetje in de fout. men vergeet de bovenstaande regel en gaat vergelijken met wat hij weet dat zou moeten of met wat hij denkt dat zou moeten.

en bovenstaande heeft men mij ook elek week gedurende  5 jaar opleiding ingehamerd...
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
« Reactie #33 Gepost op: december 18, 2011, 15:35:54 pm »
Nu en dan eens grasduinen in dit forum of in de website .

Ja, dat doe ik zo vaak dat ik aan modelbouw nietmeer toe kom.  (en dus ook niet altijd direct weet wat ik ook al weer waar heb gezien) :mrgreen:
Jan

Offline michiel

• Bootsman
« Reactie #34 Gepost op: december 18, 2011, 17:01:01 pm »
als ik zelf de beplanking op de Batavia bekijk dan is dat geen twee drie of vier, niet eens alle banen even breed. Ik denk eerder dat, ook in de werkelijke bouw, de volgende baan planken eringaat zoveel mogelijk als ze er zijn met bepaalde regels over hoe ver de overgangen van elkaarmoeten zitten. Ik denk niet dat er in de 17de eeuw stukken hout weggegooid werden om een mooi patroon in het dek te leggen.

Ik ben er nog niet uit welk patroon er in het overloop dek en het verdek komt.

Groeten,
Michiel

De nootwendigheit toont klaerblijkelijk, dat, na het bouwen der huizen, de Scheeps-bouw een der eerste uitwerkselen zy, die het menschelijk vernunft, al t'zedert den aenvang der Werlt, uitgevonden heeft.
N. WITSENS

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #35 Gepost op: december 18, 2011, 17:54:05 pm »
Citaat
Ik denk niet dat er in de 17de eeuw stukken hout weggegooid werden om een mooi patroon in het dek te leggen.

Je hebt helemaal gelijk Michiel. Hout was kostbaar en dus moest er zo veel mogelijk van benut worden. Een mooi voorbeeld is de Vasa waarbij het aantal gangen op de romp verschillend is aan stuurboord en bakboord. Dat komt doordat de planken niet allemaal even breed waren. Het zelfde verhaal zal ook wel voor de dekken zijn geweest.

"Een schip is altijd een compromis" © Ab Hoving

Dick

• Gast
« Reactie #36 Gepost op: december 19, 2011, 17:02:11 pm »
Voor de stevigheid moet je wel 'n patroon volgen, maar als je het goed doet heb je weinig afval en vroeger zal dat wel gebruikt zijn voor het opvullen van gaten elders.
Maar ja, voor 'n model wil het oog toch ook wat als je het hebt over verschillende breedtes van planken.
Ikzelf vind het dan mooier om alle planken gelijk te houden en gewoon in patroon, dan maar iets minder authentiek.
Wie weet trouwens wat echt authentiek was, de één zegt zo en de ander zegt het weer net anders.

Offline michiel

• Bootsman
« Reactie #37 Gepost op: december 19, 2011, 18:08:46 pm »
dat is ook allemaal waar... het enige dat je echt authentiek kan doen is de Wasa... maar dan is de sport er ook weer af
De nootwendigheit toont klaerblijkelijk, dat, na het bouwen der huizen, de Scheeps-bouw een der eerste uitwerkselen zy, die het menschelijk vernunft, al t'zedert den aenvang der Werlt, uitgevonden heeft.
N. WITSENS

Offline michiel

• Bootsman
beplanking konstapelkamer
« Reactie #38 Gepost op: januari 10, 2012, 18:55:45 pm »
Ik heb het dek ondertussen af en ook de beplanking aan de binnenzijde:

in de beplanking zijn de wegers voor de balken van het schans dek en de uiteinden van de wegers van het overloop dek opgenomen.

aan stuurboord heb ik ook een eerste poort gemaakt:

de drie planken aan de buitenkant heb ik er even aan geklemd om een indruk te geven hoe het moet gaan worden

van de binnenkant:

er komen nog 'nagels' in de dekplanken. en dan de rest van de inrichting.

het kannon is overigens definitief te klein. Het huidinge plan:

4x24 pond (konstapel kamer) 16x18pond(overloopdek) 10x12pond 6x8pond(verdek) met lopen van 61, 55 48 42 mm
het ding dat er nu staat heeft een loop van 45mm. de kleine maten kan ik bestellen, die 4 van 61 ga ik zelf proberen....

Groeten,
Michiel
N. WITSENS

Offline JanV

• Officier
  • Roosendaal
« Reactie #39 Gepost op: januari 10, 2012, 20:02:12 pm »
het ziet er perfect uit, dit hoop ik eens te evenaren
Jan
Gereed: Statenjacht, Aida (Plastic) Dwarsdoorsnede HMS Victory
In aanbouw: Vasa (Wasa) Corel, Gorch Fock (plastic) Golden Yacht (in fles)

Alle schepen zijn onzinkbaar, tot ze zinken (uitspraak uit film Michiel de Ruijter)

Offline jean

• Bootsman
« Reactie #40 Gepost op: januari 11, 2012, 08:51:08 am »
Je gaat lekker Michiel. Mooi kanonspoortje, maar het oogt wat groot. Kijk ik naar de tekening in het boek van Ketting dan zie ik dat hij de kanonspoorten ook wel erg groot tekent en naar mijn gevoel groter dan ze in werkelijkheid mogen zijn.
Jan

Offline michiel

• Bootsman
« Reactie #41 Gepost op: januari 11, 2012, 09:42:41 am »
deze maat poort, 19mm, is iid wat ketting tekent, en zou neerkomen op een geschutsmond van 3.8 mm volgens vijf loopmoden regel. De tabel van Beagle geeft een boring van 3.0 voor 24 ponds en 2.7 voor 18 ponds stuk. Volgens Ketting zouden er 24p stukken in de konstapel kamer hebben gestaan. Daarmee is Ketting dus niet inten consistent, maar dat komt bijna op iedere pagina voor :roll:, dat houd de spanning erin. Ik denk dat ik ze hier, in de konstapel kamer, op deze maat houd en dan voor het oveloopdek iets meer richting de 5X2.7 ga... dan kan je ook een beetje naar binnen kijken. Wat een beetje jammer is is dat Ketting niets zegt over de kannonen van het model (waarschijnlijk omdat het oorspronkelijke model geen kannonen heeft...).  Wat heb jij voor maten genomen, Jan?

Groeten,
Michiel
N. WITSENS

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #42 Gepost op: januari 11, 2012, 10:28:50 am »
michiel?
Twee opmerkingen die je niet mag verwarren....
1) Ketting maakt een reproductie van een model , zals dat model 300 jaar geleden gemaakt is, dus met de afmetingen van dat model.

2) Ketting refereert naar o.a. Witsen, Van Ijk en andere eigentijdse  bronnen, in zijn boek,  om te vertellen hoe het feitelijk ,volgens die bronnen, zou moeten zijn.
Maar niemand heeft de bouwer van 300 jaar geleden verplicht van te werken volgens die regels.

Dus omdat de maten van de tekening( opgemeten van origineel model)  niet overeenkomen met de regels . Ja dat kan en is zelfs normaal. Jij moet het onderscheid maken
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...

Grtz Erik

Offline michiel

• Bootsman
« Reactie #43 Gepost op: januari 11, 2012, 11:18:03 am »
Ik had waarschijnlijk een andere smily moeten gebruiken. Ik ben me terdegen bewust van dit punt. Ergens in de inleiding maakt hij hier ook een opmering over dat deze tweedracht in het boek voor komt. Aan de enekant een algemene beschrijving van 17 eeuwse nederlandse schepen aan de andere kant de reconstructie van dit model. Vanuit mijn beroep ben ik waarschijnlijk te zeer gewend aan exacte wetenschappelijke texten, en lees het boek teveel als een wetenschappelijke text. Wat naar mijn mening deels mist in het boek is deze annalyse, in welke punten wijkt het 17de eeuwse model af van wat we uit andere bronnen kunnen leren. Hij beschrijft beide zijden, maar de connectie mist een beetje.

Aan de andere kant vind ik dit spanneningsveld het mooie aan dit project en maak vervolgens mijn eigen keuzes, waarbij ik waarschijnlijk meer in de buurt van het model blijf dan aan de historisch correcte kant.

Michiel
N. WITSENS

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #44 Gepost op: januari 11, 2012, 11:26:13 am »
Dit spanningsveld is bijna in ieder eigentijds model te vinden ...
Ja dat maakt het dus het boienst aan deze hobby, in mijn ogen toch, dat steeds afwegen tussen theorie en wat zou mogelijk in praktijk geweest zijn.

Grtz Erik