Auteur Topic: Prins Willem, 17de eeuw Zeeland, (1:50), (HIS)  (gelezen 104685 keer)

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Geslacht: Man
  • Antwerpen
Re: Prins Willem, (1:50)
« Reactie #15 Gepost op: november 30, 2011, 09:13:26 am »
tog wil ik het  grootspant in twijfel trekken  want dat  lijkt me niet juist getekent zeker niet als je witsen volgt maar als ik zie wat henk maakt  en dat komt uit een ander boek  zie ik ook dat bij henk de spanten inwaards gaan ter hoogte van het verdek.

je moet ook eens voor de funn  de eerste 5 blz van witsen lezen  AAN DEN LEZER  dan zal je begrijpen waarom witsen het boek geschreven heeft .
dan kijk je mischien ook helemaal anders tegen witsen aan .

maar genoeg  gekletst terug naar de bouw werf  en  lekker genieten van deze  mooie bouw   8)

Niet helemaal met jou akkoord hoor Dirk, jij gaat slapen en staat op met het boek van Witsen en voor jou is dat de Bijbel, waaraan je alles  bekijkt. of je nu de eerste 5 blz leest of niet.

Vergeet niet dat er vroeger, buiten een paar schrijvers, waaronder Witsen en van Ijk, niet veel  materiaal naar ons is gekomen  en er is ook niemand uit die tijd die de heren schrijvers tegenspreekt. Witsen was een administrator, die scheepsbouw heeft van horen zeggen.. hoe goed zijn bron ook is , maar hij sprak nooit uit eigen ervaring.
Vergeet ook niet dat Hollanders koppigaarts waren n, en soms nog zijn,  :lol: en dat zowat ieder werf een schip bouwde zoals het hem uitkwam. Dat lees je ook als je ook eens wat boeken over de VOC  bekijkt. ondanks regeltjes , verorderingen,  dreigbrieven dat alles met Amsterdamse voeten en duimen moest zijn, bouwde toch ieder werf een schip anders dan de verorderingen. :!:
Ga dus a.u.b. niet alles wat continentale scheepsbouw is  en bestaande eigentijdse modellen gaan vergelijken met Witsen, maar nu ook niet alles gaan vergelijken wat Van ijk schreef.

De Prins Willem, het eigentijds model is door  iemand een 400 jaar geleden gebouwd, en of die bouwer nu Witsen of Vanijk heeft gevolg of gewoon zijn eigen  denken; hij heeft een schip gebouwd, en Ketting heeft dat schip heel nauwkeurig opgemeten, opgetekend en het ook nagebouwd.

Als je het dus zuiver wetenschappelijk bekijkt en uit de hoek van een Archeoloog,  dit model is er , zus en zo gemaakt  door iemand uit een lang vervlogen verleden, en het zal de wetenschapper een worst wezen of dat model nu beantwoord aan de regels van Witsen en of Van ijk of anderen... je kan wel discuteren over het waarom het verschilt van de regels van Witsen en of het bestaande model wel een echte nabootsing is of was van een schip dat ooit bestaan heeft, of dat het een soort zuivere  interpretatie is van wat algemeen gebruikelijk was en toch ontstaan uit de fantasie- van de eigentijdse bouwer.

en Ja Michiel, nu en dan laait heir wel even een discutie op. Ik persoonlijk weiger dus steeds  "Witsen"  of "Van ijk" als enige zaligmakende bron te bekijken en dan ga ik wel even soms te ver Off-topic.
maar het geeft wel een strekking aan van dit forum dat we alles nogal historisch trachten te benaderen.

Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
« Reactie #16 Gepost op: november 30, 2011, 09:17:16 am »
Dirk,

Je kunt plaatjes laten zien wat je wilt, maar het spantenplan van Ketting is opgemeten vanaf het model.
(dat is tenminste wat hij suggereert in zijn tekst). Hij tekent in de midscheeps overal rechte oplangen.
(en dat is inderdaad in tegenstelling tot wat de rest van de geleerde heren tekenen. Hoving vraags zich in zijn boek ook af in hoeverre PW een betrouwbaar beeld geeft van het model van een hollands schip, omdat het op enig moment in zijn bestaan een vijverscheepje geweest is)

Jan

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #17 Gepost op: november 30, 2011, 09:32:17 am »
ik wou het allen maar eens aankaarten want dat viel mij  op bij het bekijken van de spanten.

en dat wou ik tog ff kwijt  :lol:  zonder afbreuk te doen aan iemand zijn werk natuurlijk.
daarom vroeg ik me af waarom het recht liep , maar nu hebben jullie het antwoord gegeven en kan ik me daar ook bij neerleggen.
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #18 Gepost op: november 30, 2011, 09:47:10 am »
Op die grote tekeningen, van Ketting staan de spanten ook als rechte lijnen . Dus Michiel is wel goed bezig.

(Spijtig dat Ketting er geen schaal opzet of een schaal op zijn tekeningen heeft getekend.- Nu is het steeds gokken hoe groot iets is...)
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...

Grtz Erik

Offline michiel

• Bootsman
« Reactie #19 Gepost op: november 30, 2011, 09:50:59 am »
in de flap van het boek staat dat je bij het museum de 1:1 tekeningen kan opvragen..  gezien de 30 jaar die het al geleden is heb ik dat niet eens geprobeerd.

ik heb de tekeningen in lengte richting x3 en de sectie lijnen maal 1.5 genomen dat lijk te kloppen dan kom je op 1:50. ongeveer.

Michiel
De nootwendigheit toont klaerblijkelijk, dat, na het bouwen der huizen, de Scheeps-bouw een der eerste uitwerkselen zy, die het menschelijk vernunft, al t'zedert den aenvang der Werlt, uitgevonden heeft.
N. WITSENS

Offline jean

• Bootsman
« Reactie #20 Gepost op: december 11, 2011, 15:42:16 pm »
Hoi Michiel, Ziet er mooi uit (berichtje van Carla, Jan zit ernaast)
Jan

Offline SuperSylvester

• DEKSCHROBBER
  • Officier
« Reactie #21 Gepost op: december 11, 2011, 16:03:59 pm »
Da's een luxe, een secretaresse die de mails en berichten beantwoordt terwijl Jan aan het bouwen is  :mrgreen: :D

Ga ik hier ook eens voorstellen....

Jack
Don't only practice your art, but force your way into its secrets, for it and knowledge can raise men to the divine - Ludwig van Beethoven

Offline michiel

• Bootsman
« Reactie #22 Gepost op: december 17, 2011, 20:15:25 pm »
Dan maar weer eens een bijdrage van mijn kant  :wink:

De plaat waar ik de valse dekken uit heb gemaakt was wat dik, en in stroken erin gegaan omdat het anders niet paste. Bovendien is uit een stuk en dan krommingen in twee richtingen niet mogelijk... Ik heb nu het overloop dek met balsa ovetrokken. Nu heb ik mooi de kromming in beide richtingen erin, klaar voor de uiteindelijke beplanking, ahorn fineer, zoals ook in de laatste foto tezien is in de Konstapel kamer.

Twee discussie punten:

het kanon dat er nu staat is voor mijn gevoel mischien toch te klein of ?

verder denk ik nog over verlichting, heeft iemand ervaring? bijvoorkeur authentiek, maar voor zover ik het nu begrijp was dat er niet echt.

Groeten,
Michiel
De nootwendigheit toont klaerblijkelijk, dat, na het bouwen der huizen, de Scheeps-bouw een der eerste uitwerkselen zy, die het menschelijk vernunft, al t'zedert den aenvang der Werlt, uitgevonden heeft.
N. WITSENS

pauwels

• Gast
« Reactie #23 Gepost op: december 17, 2011, 21:05:27 pm »
Mooi opgelost met het balsahout. Ik kan het niet goed zien op de foto, maar je 'moet' er aan denken dat de roerstok boven de hekbalk naar binnen gaat en onder het plafond van de konstabelkamer loopt. De dekbalken die je laat zien op de derde foto liggen wat te laag of de hekbalk zit te hoog. Heb je geen zijaanzicht-foto van dat stuk?  :D

Offline michiel

• Bootsman
« Reactie #24 Gepost op: december 18, 2011, 07:14:41 am »

onder deze hoek ziet het er redelijk passend uit. De achterste balk is een balk voor het dek van de kajuit die ligt ook boven de kolderstok.  Het gat om de kolderstok door te voeren is er alleen nog niet, dat kan constructie technisch gezien nog niet....  ik boor het er later in.

Groeten,
Michiel
N. WITSENS

Offline SuperSylvester

• DEKSCHROBBER
  • Officier
« Reactie #25 Gepost op: december 18, 2011, 08:01:05 am »
Citaat
verder denk ik nog over verlichting, heeft iemand ervaring? bijvoorkeur authentiek, maar voor zover ik het nu begrijp was dat er niet echt

Ik denk daar ook over na, met name om de binnenkant enigszins wat licht te geven om de details beter zichtbaar te maken.
Vooralsnog probeer ik het met elektronische waxinelichtjes, uit hun houder halen en in het schip monteren.

Maar zover ben ik nog niet.

Jack
Don't only practice your art, but force your way into its secrets, for it and knowledge can raise men to the divine - Ludwig van Beethoven

Dick

• Gast
« Reactie #26 Gepost op: december 18, 2011, 14:30:27 pm »
Het zier er heel goed uit Michiel maar idd. lijkt op de foto althans je kanon aan de kleine kant.

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #27 Gepost op: december 18, 2011, 14:45:14 pm »
waxine lichtjes is goed. geven toch een minimum aan warmte af.
 Je kan ook denken aan koude verlichting.  :?:

ttz je lichtbron is buiten het schip  en je brengt licht aan via glasvezels.

Grtz Erik

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
« Reactie #28 Gepost op: december 18, 2011, 15:00:30 pm »
Ik gaf Michiel op dat andere forum een opmerking over de manier waarop zijn dekplanken liggen.
Heeft er iemand een plaatje van een vierplanks-afwisselend patroon voorhanden? (ik kan het zo snel niet vinden)

Overigens keek ik het in Ketting na, en die heeft zijn schip dekplanken van vurenhout gegeven (veel te breed voor de schaal waarin hij werkt, en zonder onderbreking van voor naar achterschip (zie Ketting, blz 148). Soort van: niet moeilijk doen, en lekker snel klaar.  :?

Ik zie op MSW wel eens een variantje verlichting met LED-lichtjes gemonteerd met koperband: op de dekbalken, en onder de dekplanken twee strookjes koper, waar tussen een serie LED-jes gesoldeerd word (niet in serie, maar parallel). Toevoer van de stroom dan door het ruim, vanaf de kiel naar boven toe geleid.

http://modelshipworld.com/phpBB2/viewtopic.php?t=9597&postdays=0&postorder=asc&start=610
(helemaal onder aan de bladzijde)

Jan

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #29 Gepost op: december 18, 2011, 15:11:31 pm »
Citaat
Overigens keek ik het in Ketting na, en die heeft zijn schip dekplanken van vurenhout gegeven (veel te breed voor de schaal waarin hij werkt, en zonder onderbreking van voor naar achterschip (zie Ketting, blz 148). Soort van: niet moeilijk doen, en lekker snel klaar.

Dat is niet helemaal hoe het zit Jan. Ketting heeft geprobeerd zich 100% aan het origineel gehouden toen hij zijn eigen model bouwde. Dus met precies dezelfde breedtes voor de beplanking etc. Dat heeft niets met gemakzucht te doen  :wink:
"Een schip is altijd een compromis" © Ab Hoving