Auteur Topic: Prins Willem, 17de eeuw Zeeland, (1:50), (HIS)  (gelezen 104526 keer)

Offline michiel

• Bootsman
  • Geslacht: Man
Prins Willem, 17de eeuw Zeeland, (1:50), (HIS)
« Gepost op: november 29, 2011, 17:00:47 pm »
Geinspireerd door het boek van Ketting ben ik begonnen aan de bouw van een Prins Willem. Ik ben begonnen om van het lijnenplan een spanten plan te maken. Afbeeldingen scannen, de krommen omzetten in vector tekeningen en dan tot spanten uitwerken. Uiteindelijk heb ik zo uit 30 sectie lijnen 30 spanten gemaakt, ongeveer 2,5 cm uit elkaar. Mijn "spanten" (een keer tussen "" :wink:) staan dus loodrecht op de kiel. De kiel is uit 1cm dik multiplex de spanten 6mm dik.

Ik bouw vanaf het overloopdek en vanaf de konstapelkamer. De overloopbalken in de konstapelkamer heb ik in de valse spanten laten zitten, anders vertrouw ik het niet... deze zijn ondertussen met notenhout bekleed.

De huid word dubbel, linde met kersen inde tweede laag. De dekken uit ahorn, dekbalken, knieen enz uit noten hout. De kiel fineer ik uiteindelijk met mahonie.

Dit is dan het huidige stand van zaken, bijna alle spanten zitten er op, de valse dekken en de wegers voor de overloopbalken voor het verdek ook.

binnenkort (hopelijk) meer,
Groeten,
Michiel
De nootwendigheit toont klaerblijkelijk, dat, na het bouwen der huizen, de Scheeps-bouw een der eerste uitwerkselen zy, die het menschelijk vernunft, al t'zedert den aenvang der Werlt, uitgevonden heeft.
N. WITSENS

mickey

• Gast
Re: Prins Willem, (1:50)
« Reactie #1 Gepost op: november 29, 2011, 17:41:14 pm »
hoi michiel
suc6 met dit mooie schip
ik ga je zeker volgen, laat de foto's maar komen.
gr mickey

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #2 Gepost op: november 29, 2011, 17:43:39 pm »
Succes met je projekt Michiel ! Scratchbouwen van de PW is geen eenvoudige opgave.
"Een schip is altijd een compromis" © Ab Hoving

Dick

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: november 29, 2011, 19:58:29 pm »
Suc6 met je projekt Michiel en ok ga je zeker volgen.

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #4 Gepost op: november 29, 2011, 20:53:51 pm »
suc6  met deze zelfbouw.
als ik je tekeningen bekijk heb ik de indruk dat je de spanten het uitgezaagd tot aan het overloop dek . ben je niet bang dat die dunne uitstekende delen kunnen afbreken.
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #5 Gepost op: november 29, 2011, 21:01:43 pm »
als ik de spanten bekijk  dan heb ik daar een heel raar gevoel bij , als dit de spanten zijn uit het boek dan heb ik daar tog ernstige twijfels over of die wel goed getekent zijn want heb nog nooit een hollands schip gezien met  zoon rechte stutten . de romp moet  naar binnen moeten gaan  aan het verdek maar hier loopt alles gewoon recht  naar boven  iets dat nooit voor kwam bij een holander.

en het had zelfs een hele goede reden dat deze naar binnen gaan en zeker op een schip van oorlog.
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #6 Gepost op: november 29, 2011, 22:00:24 pm »
Citaat
als dit de spanten zijn uit het boek dan heb ik daar tog ernstige twijfels over of die wel goed getekent zijn

Dirk, de tekeningen van Ketting zijn gemaakt van nauwkeurige metingen aan het model in het Rijksmuseum. We moeten er toch van uit gaan dat dit model gemaakt is op basis van het origineel.....

Citaat
de romp moet  naar binnen moeten gaan  aan het verdek maar hier loopt alles gewoon recht  naar boven  iets dat nooit voor kwam bij een holander.

Nu ga je voor de zoveelste keer het woord van Witsen en van Yk prediken als de absolute waarheid ! Witsen was niet eens een scheepsbouwer, maar een rijke hollander met interesse in schepen. We weten uit ervaring hoeveel fouten of onwaarheden er in zijn boek staan.

De beste les die we in twee jaar hebben geleerd: "Bij een hollander kan alles"  :wink:

Citaat
het had zelfs een hele goede reden dat deze naar binnen gaan en zeker op een schip van oorlog.

De PW was van ontwerp een koopvaarder. Naar binnen lopende spanten betekenen minder ruimte in het ruim. Een koopvaarder zal dus wel andere vormen hebben gehad.
"Een schip is altijd een compromis" © Ab Hoving

Offline michiel

• Bootsman
« Reactie #7 Gepost op: november 30, 2011, 05:35:29 am »
vergeef me maar ik snap de discussie niet helemaal, de spanten lopen naar binnen vanaf het overloopdek, of bedoel je dat ze nog verder moeten buigen?
De nootwendigheit toont klaerblijkelijk, dat, na het bouwen der huizen, de Scheeps-bouw een der eerste uitwerkselen zy, die het menschelijk vernunft, al t'zedert den aenvang der Werlt, uitgevonden heeft.
N. WITSENS

Drububu

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: november 30, 2011, 07:15:53 am »
Ik kan je het antwoord niet geven Michiel, maar dat laat ik aan de deskundigen hier over. Ik wens je wel succes en ga je volgen! De Prins Willem staat ook op mijn verlanglijstje.

Drububu

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: november 30, 2011, 07:17:02 am »
Toch nog even een vraagje. Met welk programma heb jij die spanten uitgewerkt ?

Offline michiel

• Bootsman
« Reactie #10 Gepost op: november 30, 2011, 07:35:23 am »
Hallo Hans,

mooi werk die Friesland van jou, Ik ga mischien uiteindelijk ook maar een hele serie maken, 7p enz.

ik heb de tekeningen met illustrator gemaakt. Wat je feitelijk doet is de gescande afbeelding overtrekken het een vector tool. Wat je dan krijgt is een kromme dedefinieerd door punten met afgeleide. Hierdoor krijg je dan een gladde kromme.

Groeten,
Michiel
N. WITSENS

Offline jean

• Bootsman
« Reactie #11 Gepost op: november 30, 2011, 07:47:39 am »
Hallo Michiel,

Je gaat snel mag ik zeggen. De opmerkingen van Dirk over die spanten begrijp ik ook niet want de spanten lopen toch naar binnen. Er zit dezelfde lijn in als in mijn PW en daar klaagt geen hond over. Dat je de kiel gaat fineren vind ik minder. Daar is (vind ik hoor) wel een betere oplossing voor. Maar het blijft een mooi project.
Jan

Offline michiel

• Bootsman
« Reactie #12 Gepost op: november 30, 2011, 07:54:58 am »
@ Beagle, dat is natuurlijk ook al een keer gebeurt  :wink: maar dat heb ik weer gerepareerd, of gepaparierd zoals mijn dochter zegt. Ondertussen loopt er aan de binnenkant een 3 mm dikke weger en aan de buitenkant de bovenste plank die over de hele lengte doorloopt. Omdat de spanten behoorlijk dicht op elkaar zitten wordt het een redelijk stevig geheel. Ik maak nu eerst het dek van de konstapelkamer en het overloop dek af. Dan beplank ik aan de binnenkant van de spanten onder de weger. Daarna plaats ik tegen die beplaning de poorten en de oplangen die boven het verdek uitsteken. De hele huid met spanten erin moet dan redelijk stabiel worden. Bovendien verwerk ik hier en daar, waar het gaat en later niet zichtbaar is een strip eiken, ongelofelijk sterk en stabiel...

@ Jan, mischien is er vewarring over de positie van de dekken, de spanten lopen massief tot het overloop dek, daar is het schip zowat op z'n breedst en loopt dan naar binnen. Bij het verdek loopt het dan wel schuin. De zelfde lijn zie ik ook in de Friesland van Hans en de Zweidekker van Jack...

Mischien zaag ik de valse kiel er uiteindelijk nog wel af en vervang die door masief hout...  Ik neem aan dat dat is wat je bedoeld  :wink: maar zover zijn we nog lang niet...

dit verduidelijkt de zaak mischien:

de strook aan de binnenkant is de weger waar de overloopbalken voor het verdek opkomen.

Groeten
N. WITSENS

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #13 Gepost op: november 30, 2011, 08:46:48 am »
Citaat
Dirk, de tekeningen van Ketting zijn gemaakt van nauwkeurige metingen aan het model in het Rijksmuseum. We moeten er toch van uit gaan dat dit model gemaakt is op basis van het origineel.....

a ok arjan dat vroeg ik me dus af wie het getekent had.
ik wil ook geen verweiten naar michiel zijn hoofd smijten want ik ben er zeker van dat hij  nauwkeurig het plan volgt.
tog wou ik het ff kwijt .

maar het is niet zo dat het dek daar smaller door word hoor.

tog wil ik het  grootspant in twijfel trekken  want dat  lijkt me niet juist getekent zeker niet als je witsen volgt maar als ik zie wat henk maakt  en dat komt uit een ander boek  zie ik ook dat bij henk de spanten inwaards gaan ter hoogte van het verdek.

je moet ook eens voor de funn  de eerste 5 blz van witsen lezen  AAN DEN LEZER  dan zal je begrijpen waarom witsen het boek geschreven heeft .
dan kijk je mischien ook helemaal anders tegen witsen aan .

maar genoeg  gekletst terug naar de bouw werf  en  lekker genieten van deze  mooie bouw   8)
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #14 Gepost op: november 30, 2011, 09:01:18 am »

dit plan komt zeker niet van witsen  ik heb er een rode lijn bij gezet wat ik bij  de prins zie en dan snap je wat ik bedoel dat ze niet inwaards lopen.
ze lopen recht naar boven