Auteur Topic: Prins Willem, 17de eeuw Zeeland, (1:50), (HIS)  (gelezen 104388 keer)

Offline michiel

• Bootsman
  • Geslacht: Man
Re: Prins Willem, (1:50)
« Reactie #60 Gepost op: januari 24, 2012, 11:04:10 am »
tussen de poorten aan de wand
De nootwendigheit toont klaerblijkelijk, dat, na het bouwen der huizen, de Scheeps-bouw een der eerste uitwerkselen zy, die het menschelijk vernunft, al t'zedert den aenvang der Werlt, uitgevonden heeft.
N. WITSENS

Offline SuperSylvester

• DEKSCHROBBER
  • Officier
« Reactie #61 Gepost op: januari 24, 2012, 15:42:15 pm »
Kijk, nog iemand die het aandurft om verlichting aan te brengen  :lol:
Leuk gedaan, om te onthouden.

Jack
Don't only practice your art, but force your way into its secrets, for it and knowledge can raise men to the divine - Ludwig van Beethoven

Offline michiel

• Bootsman
« Reactie #62 Gepost op: januari 24, 2012, 17:52:16 pm »
het is toch jammer om alles binnenin te maken en het dan in het donker te verstoppen  :)

het is me overigens net opgevallen dat ze vrij sterk ook naar achter lichten, bij mij komt er een dubbele laag kersen overheen, dus dat schijnt waarschijnlijk niet door maar met dekplanken moet er misschien iets achter (boven),

Groeten,
Michiel
De nootwendigheit toont klaerblijkelijk, dat, na het bouwen der huizen, de Scheeps-bouw een der eerste uitwerkselen zy, die het menschelijk vernunft, al t'zedert den aenvang der Werlt, uitgevonden heeft.
N. WITSENS

Offline SuperSylvester

• DEKSCHROBBER
  • Officier
« Reactie #63 Gepost op: januari 24, 2012, 18:02:21 pm »
Ja dat klopt. Dun lindenhout is lichtdoorlatend, gelukkig zijn mijn dekplanken 2mm dik en dat is juist voldoende.
Ik heb wel hier en daar wat kieren moeten dichtmaken.

Je zou evt de achterkant van je latjes bruin of zwart kunnen schilderen
Don't only practice your art, but force your way into its secrets, for it and knowledge can raise men to the divine - Ludwig van Beethoven

Offline michiel

• Bootsman
« Reactie #64 Gepost op: februari 17, 2012, 19:18:37 pm »
Ik ben paralel aan een aantal verschillende dingen bezig. Niets helemaal klaar maar het een en ander schiet op:

De nagels zitten in het dek, het zouden er meer moeten zijn en het patroon kan ook beter. Ik weet het; volgend dek beter... Ik heb uiteindelijk doorns van een struik gebruikt, een beetje tussen wilde en tamme kastanjes in war maar betreft. Met een halve millimeter boor voorgeboord.  Alle ringen om de kanonnen terug te trekken zitten er ook in. De volgende stap is het maken en plaatsen van de knieën met haken en ringen eraan, dan nog wat kanonskogels en de lantarens en misschien nog wat werktuig. Ik heb ook 80 3mm dubbel blokken besteld voor het tuigen... Oh ja, en de poorten aan de andere kant natuurlijk.

Het eerste kanon:

de loop is nog een prototype, op een kolom boor uit hout gemaakt met vijlen. De definitieve ga ik uit POM proberen, op een draaibank in de werkplaats op ons lab... De ander drie rolpaarden zijn ook zo goed als klaar.

en wat vooruitgang met de huid, binnen beplanking aan een kant klaar. Vanaf boven tot de bovenkant van de poorten de buitenkant ook. Het bovenste deel, wat boven het verdek uitkomt is uit kersten. Daaronder ga ik met linde verder, behalve rond om de poorten. Uiteindelijk komt er nog een tweede laag overheen. Nu moet ik eerst de poorten erin knutselen. Eerst maar eens de ander kant ook tot op dit niveau brengen.

have fun
Michiel
N. WITSENS

Offline luc

• Officier
« Reactie #65 Gepost op: februari 17, 2012, 20:01:07 pm »
ziet er allemaal zeer goed uit  :D (behalve natuurlijk de dekbeplanking zoals je al zelfs aangaf)

ps : wat is pom (soort plastiek)
mvg Luc

Een gelukkige mens ,is een mens met goede gezondheid en een slecht geheugen

Offline michiel

• Bootsman
« Reactie #66 Gepost op: februari 17, 2012, 20:14:39 pm »
het is Polyoxymethylene, een kunststof  -[-CH2-O-]- polymeer schijnt heel mooi te draaien te zijn...
N. WITSENS

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #67 Gepost op: februari 17, 2012, 20:18:47 pm »
Mooi gedaan hoor. Met veel oog voor detail !
"Een schip is altijd een compromis" © Ab Hoving

Offline jean

• Bootsman
« Reactie #68 Gepost op: februari 18, 2012, 08:19:11 am »
Je gaat lekker snel Michiel, veel vrije tijd of ben je op je lab gewoon lekker met je schip bezig :D
Jan

Offline michiel

• Bootsman
« Reactie #69 Gepost op: februari 18, 2012, 11:59:01 am »
niet te veel slapen en op forums rondhangen :mrgreen:
verder hebben we op het moment geen orkest repetities.. over twee maanden begint dat weer dan heb ik weer minder tijd
N. WITSENS

Offline michiel

• Bootsman
« Reactie #70 Gepost op: februari 20, 2012, 20:32:08 pm »
dit weekend was overigens ook redelijk productief

Knieen maken

een helemaal op maat en voorzien van haken en ogen

de eerste vier knieen geplaatst, lantaren er tussen, een nog een poort aan de ander kant om een foto te maken:

have fun,
Michiel
N. WITSENS

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #71 Gepost op: februari 20, 2012, 20:41:40 pm »
Wauw.... wat een detail ! Gewoon zonde dat je daar straks weinig meer van ziet.

Kun je eens een foto maken met referentie-munt ? Dan kunnen we een beeld vormen van de afmetingen.
"Een schip is altijd een compromis" © Ab Hoving

Drububu

• Gast
« Reactie #72 Gepost op: februari 21, 2012, 08:42:17 am »
mooie sfeerfoto Michiel (kanon met lantaarn) !

Offline ABrouwer

• Bootsman
  • al doende leert men
« Reactie #73 Gepost op: februari 21, 2012, 15:17:35 pm »
Schitterend werk, daar kan geen kit tegenop!

Andy
Afgemeerd: Neeltje Jacoba, HMS Endeavour, 17de eeuws Fluitschip/Walvisvaarder "Het Paradys"

Op de werf: Prins Willem Corel 1:100

Offline big

• Vol matroos
  • **
« Reactie #74 Gepost op: februari 21, 2012, 15:39:31 pm »
het word een kunst werk prachtig. :aplaus:

Klaas