Auteur Topic: Prins Willem, 17de eeuw Zeeland, (1:50), (HIS)  (gelezen 104674 keer)

Offline jean

• Bootsman
  • Geslacht: Man
Re: Prins Willem, (1:50)
« Reactie #45 Gepost op: januari 11, 2012, 13:55:02 pm »
Ik heb mijn poorten op de overloop ongeveer 9 mm breed en iets van 10 mm hoog gemaakt. Dat komt neer op een werkelijkheid van 67 x 75 cm. Ketting schrijft op de overloop 18 pond stukken en een opening van 25 x 30 duim dat is dus nagenoeg gelijk aan wat ik heb gemaakt. Een poort van 19 mm lijkt me te groot. Voor jouw overloop is 5x2,7 dus perfect. Voor de ronde geschutspoorten op het verdek schrijft hij over een diameter van 20 duim. Hoe ga je de nagels op het dek maken? Ik deed het met kastanje naalden, werkt erg goed.
Jan

Offline michiel

• Bootsman
« Reactie #46 Gepost op: januari 11, 2012, 14:04:09 pm »
bij die breedte, hoe kom je dan uit met de afstand tussen de poorten? Die is ook in een aantal loopmonden "voorgeschreven" niet?

de nagels weet ik nog niet, ik ga nog een paar dingen uitproberen. Ik ga jouw kastanje methode ook uitproberen. Ik vrees alleen dat ik voor het dek van de konstapel kamer iets eenvoudigers moet doen omdat ik vrees dat ik er niet goed genoeg bij kan door de ingebouwde balken.

De nootwendigheit toont klaerblijkelijk, dat, na het bouwen der huizen, de Scheeps-bouw een der eerste uitwerkselen zy, die het menschelijk vernunft, al t'zedert den aenvang der Werlt, uitgevonden heeft.
N. WITSENS

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
« Reactie #47 Gepost op: januari 11, 2012, 14:19:29 pm »
Dat komt niet uit....
Dat is dus ook weer zo'n gevalletje waar het oorspronkelijke model afwijkt van dat
wat Ketting als regel beschrijft.

Jan

Offline jean

• Bootsman
« Reactie #48 Gepost op: januari 11, 2012, 14:38:27 pm »
'een goede afstand was van poort-midden tot poort-midden 20 loopmonden en de loopmond van een18 ponder was 5 duim diameter maal 20 was dus 100 duim" zo schrijft Ketting. Ga je dat nameten op zijn tekening dan kom je daarmee lang niet uit. Op de overloop 8 poorten maal 100 duim is zo'n 20 meter. In werkelijkheid zal het zo'n 26 meter zijn geweest dus wat meer tussenruimte dan de 20 loopmonden. Ja het blijft schipperen..
Jan

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #49 Gepost op: januari 11, 2012, 15:27:48 pm »
bij die breedte, hoe kom je dan uit met de afstand tussen de poorten? Die is ook in een aantal loopmonden "voorgeschreven" niet?

de nagels weet ik nog niet, ik ga nog een paar dingen uitproberen. Ik ga jouw kastanje methode ook uitproberen. Ik vrees alleen dat ik voor het dek van de konstapel kamer iets eenvoudigers moet doen omdat ik vrees dat ik er niet goed genoeg bij kan door de ingebouwde balken.

1) Op die schaal van 1:50 is die kastanje pin methode heel goed bruikbaar, maar je moet wel veel kastanje schelpen geraapt hebben en ze goed laten drogen.

2) Voor die poorten !  dat komt niet uit en zal ook nooit uitkomen.  Het is zoals we hier op het forum een kreet hebben " Is het een hollander dan kan alles" :wink:
Die regeltjes gaan beter op bij Engelse Franse schepen die alles volgens vooraf bepaalde methodes en maatvoering bouwden. Dus de afstand tussen de spanten en de dikte van de spanten lag ook vast en de ruimtoe voor de bemanning, geschuts handeling was ook uitgemeten. En als je Witsen en Vaniijk leest dan mieken ze hier een schip met het hout dat voorhanden was en hakten later een aantal gaten in de romp zoals het hun uitkwam. De afstand tussen de spnten was dan ook weer een ongeveer' maat en ook geen vast gegeven.

Tja en zo gaan we dus nog 100 jaar kunnen discuteren!   Dat is dus de kunst van scheepsmodelbouw. Je hebt de regels , je hebt een model, je hebt tekeningen en "het oog" moet ook wat hebbe.  De kunst is dus als goede modelbouwer, voor jezelf het compromis te vinden tussen deze punten. :lol: :wink: :P
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline michiel

• Bootsman
« Reactie #50 Gepost op: januari 11, 2012, 15:42:02 pm »
Dat klop maar de Prins Willem is natuurlijk geen hollander ... :wink:
De nootwendigheit toont klaerblijkelijk, dat, na het bouwen der huizen, de Scheeps-bouw een der eerste uitwerkselen zy, die het menschelijk vernunft, al t'zedert den aenvang der Werlt, uitgevonden heeft.
N. WITSENS

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #51 Gepost op: januari 11, 2012, 15:46:44 pm »
nen fransman is het ook niet. :P
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
« Reactie #52 Gepost op: januari 11, 2012, 16:46:16 pm »
Nee, da's waar: Prins Willim was een Zeeuw (da's bijna een Xxxx )

Jan

Offline Wannes

• Vol matroos
  • **
« Reactie #53 Gepost op: januari 11, 2012, 16:52:37 pm »
Nee, da's waar: Prins Willim was een Zeeuw (da's bijna een Xxxx )

Jan

Mmmmm, da's een moeilijke...... effe kijken.....Zeeland grenst aan de Belgische provincies West-Vlaanderen, Oost-Vlaanderen en (voor een klein stuk) Antwerpen ---nee--- Belg dus?????  :lol: :lol: :lol:

“Experience is the name every one gives to their mistakes.”  - Oscar Wilde

Groetjes,
Wannes

PeterG

• Gast
« Reactie #54 Gepost op: januari 14, 2012, 14:18:44 pm »
jaaaaa, een Hollandse Belg. Dan kan bijna alles :lol:

Offline michiel

• Bootsman
« Reactie #55 Gepost op: januari 24, 2012, 08:41:51 am »
Ik ben op het moment met een aantal verschillende dingen bezig maar deze wilde ik jullie toch niet onthouden:

in 1:50 zou deze op 50 cm hoog 30 cm breed uitkomen. Kleiner gaat echt niet, niet bij mij in ieder geval. Zo past een een 3mm led in.

3mm gat door de binnen wand ledje erdoor, lantaren om het ledje tegen de wand lijmen. Vervolgens kan ik de bedrading in de holle wanden wegwerken, tussen de binnen en buiten beplanking. In totaal moeten het er 16 worden: 14 tussen de 16 stukken op het overloop dek en 2 in de konstapel kamer. Onder het grote luik in het overloop dek komt dan een "kamertje" met een 9V batterij. Daar kan ik dan ook uiteindelijk nog twee lantarens in de kajuit en de twee lantarens op de spiegel op aansluiten.

N. WITSENS

Offline ISOLA2

• Administrator
  • Officier
  • Share your knowledge, it's a way to immortality.
« Reactie #56 Gepost op: januari 24, 2012, 08:49:49 am »
cm  of mm :?:
Groetjes

René

Offline michiel

• Bootsman
« Reactie #57 Gepost op: januari 24, 2012, 08:54:21 am »
ware grootte 50 bij 30 cm, in het model 10 bij 6 mm
N. WITSENS

Offline jean

• Bootsman
« Reactie #58 Gepost op: januari 24, 2012, 09:32:44 am »
Wat een luxe zoveel licht..
Jan

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #59 Gepost op: januari 24, 2012, 10:55:56 am »
mooie lantaarn hoor   8)

waar komt die ergens te hangen ?
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself