Auteur Topic: nicolas witsen in beeld gebracht 1:78 scheepswerf ---> Voltooid  (gelezen 72491 keer)

pauwels

• Gast
Re: nicolas witsen in beeld gebracht 1;78 scheepswerf
« Reactie #525 Gepost op: juni 11, 2012, 15:41:25 pm »
@ Dirk. Er werden toch een aantal stekers weggelaten om de zware inhouten in het schip te brengen. Als je de stekers weglaat ontstaat er een gat aan de achterkant. Een steker is een ander woord voor oplanger maar dan aan de achterkant, waar de leggers een 'verkeerde 'bocht aannemen.

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
  • Geslacht: Man
« Reactie #526 Gepost op: juni 11, 2012, 17:01:36 pm »
Op de werven werd meestal aan meerdere schepen tegelijk gewerkt en verschillende stadiums van de bouw. Dan was het volgens mij gewoon handiger om een paar verplaatsbare takels te hebben die je steeds opstelt bij het schip waar het nodig is.
Ik gok dat een ervaren team zo'n constructie in nog geen half uur kon opbouwen. 't Is tenslotte niet meer dan wat palen en stukken touw.

En ik sluit me aan bij Erik: De schilders en tekenaars uit die tijd hadden niet altijd verstand van scheepsbouw. MAar ze waren wel gek op details. Dus als er zo'n woud van palen rond een schip stond hadden we dat toch vaker terug moeten zien !

"Een schip is altijd een compromis" © Ab Hoving

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
« Reactie #527 Gepost op: juni 11, 2012, 18:10:24 pm »
@ Dirk. Er werden toch een aantal stekers weggelaten om de zware inhouten in het schip te brengen. Als je de stekers weglaat ontstaat er een gat aan de achterkant. Een steker is een ander woord voor oplanger maar dan aan de achterkant, waar de leggers een 'verkeerde 'bocht aannemen.

Is dat wat je op Dirks tekening ziet, daar waar hij er een '2' opgezet heeft?
daar zie je een soort verkant gat met een mannetje er in..

Jan

pauwels

• Gast
« Reactie #528 Gepost op: juni 11, 2012, 18:18:08 pm »
@ Jan, Ik dacht het wel, staat ook in de boeken. Daar worden de zware delen doorheen gezeult.  :)

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #529 Gepost op: juni 11, 2012, 18:43:35 pm »
henk  ik heb dit ook al vaker op tekeningen gezien dat er een tweetal oplangen uitgelaten werden om langs daar het  hout in het ruim te sleuren.
dit kan ik  mischien  wel doen  door er 2 oplangen tussen uit te halen  thx  :wink:  ik had er al niet meer bij stilgestaan.

het bos van 8 palen  gaat weg  en  ik ga er  één langs elke kant plaatsen met een 3 mm stok.

ik vond 8 palen wel erg mooi staan maar het beantwoord niet aan het beeld dat wij van prenten kennen en ik  kan ook niets vinden  in een tekst .
natuurlijk als je naar iets gaat zoeken  kom je ook weer andere dingen tegen die je anders niet ziet

op deze prent  van  amsterdam het jaartal staat er niet bij dus daar  wringt het een beetje zie je links naast het schip een  kraan staan

dan kwam ik ook deze gravure nog tegen  het is een beetje  simplistis uitgebeeld maar hier staan volgens mij wel  een hoop geinen naast het schip maar het is ook de enige die ik kon vinden waar er zoveel naast staan

de kraan op de amsterdamse scheepswerf  kan ook verder naar achter staan en gebruikt worden om de masten in te zetten. dat zie je dus niet goed
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

pauwels

• Gast
« Reactie #530 Gepost op: juni 11, 2012, 18:59:32 pm »
De eerste foto kan best een kraan zijn in de haven

Bij de tweede foto bedoel je de stellingpalen rondom het schip waar men ook de scheerstrook aan bevestigde.

@ Dirk, Wat zie ik niet goed?

De tweede afbeelding dateerd volgens mij ruim in de 18e eeuw.

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #531 Gepost op: juni 11, 2012, 19:54:57 pm »
de tweede foto  kan zijn dat het stelling palen zijn  henk ik dacht dat het  geinen waren.

de gravure is ook niet echt de beste dus  het zou wel eens stelling hout kunnen zijn hoor.

the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Offline JanV

• Officier
  • Roosendaal
« Reactie #532 Gepost op: juni 11, 2012, 20:00:39 pm »
kijk eens bij het diorama dat ik aan het bouwen ben. is dat wat je zoekt?

Jan
Gereed: Statenjacht, Aida (Plastic) Dwarsdoorsnede HMS Victory
In aanbouw: Vasa (Wasa) Corel, Gorch Fock (plastic) Golden Yacht (in fles)

Alle schepen zijn onzinkbaar, tot ze zinken (uitspraak uit film Michiel de Ruijter)

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #533 Gepost op: juni 11, 2012, 20:04:54 pm »
ik denk het wel jan dat het die kraan is die je op de achtergrond ziet.

hier is de link van de hele gravure  http://www.friesscheepvaartmuseum.nl/nl/zoeken-in-de-collectie/indeling/detail/start/32/trefwoord/Trefwoorden/scheepsbouw

deze  zal ik zeker nog eens  aan halen voor wat er juist op het water ligt  want daar ben ik ook nog niet helemaal uit hoor.
maar daar is nog tijt genoeg voor  ik wil nog 1 dio maken op het land en 1 dat het te water gaat  daarna komt de afbouw in het water pas

pauwels

• Gast
« Reactie #534 Gepost op: juni 11, 2012, 20:36:48 pm »
   Nog even een stukje tekst. Het gaat wel op de Rotterdamse manier

De stevens zijn nu zover gereed om met behulp van een bok op de kiel geplaatst te worden. Kleine schepen konden met een werfbok volstaan maar bij grotere schepen werd een bok ge-maakt naar gelang van het gewicht om de zware onderdelen op te richten en op hun plaats te brengen. De bok dat uit twee palen van 7, 10 of 14 palmen bestond werd ook gebruikt voor het oprichten van de masten. De voorsteven werd als eerste op de kiel geplaatst om als referentie te dienen voor de lengte van het schip. Als de voorsteven recht vastgezet en met stevenschoren ondersteund was werd de zware bok in zijn geheel en staande naar achteren getransporteerd over planken die ingesmeerd waren met roet. Dit geheel werd door talies en tuitouwen over-eind gehouden. Voordat men de samengestelde achtersteven omhoog takelde werden de windveren, Witsen noemt het de hekstutten, de wrangen en de tuimelaars gedemonteerd. Als eerste kwam de scheg met de pen en gat verbinding op de kiel te staan om daaraan de steven te bevestigen met lange klinkbouten en spijkers. In deze fase van de bouw werd de lengte van het schip bepaald door de achtersteven op de juiste plaats te zetten. De knie werd als laatste bevestigd aan de kiel en aan de steven. Van Yk plaatst de hele achtersteven in een keer. De achtersteven werd met spiegelschoren ondersteund.
De verwijderde onderdelen werden weer aan de achtersteven gemonteerd. Nu de bok geen dienst meer deed werd het tegen de hekbalk geplaatst en werden de topeinden van de hekbalk in de takels ( talies ) gehangen.

Nog even dit, ik bedenk mij eigenlijk of het weghalen van de oplangen ( gat nr 2) wel in het Noorden werd toegepast. De afbeelding die je laat zien is een Franse werf waar alleen spantenbouw uitgevoerd werd.

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #535 Gepost op: juni 12, 2012, 04:50:21 am »

Dirk dat is geen kraan maar een mast en een gaffelboom van een daarachter liggend schip.
Kijk maar eens goed er zit een verdikking in de mast zoals bij de top van platbodems en van een kofschip
. en er hangt ook een ra aan de mast. --<w het is waarschijnlijk een aan de kade liggend kofschip dat juist hout heeft komen afleveren.
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #536 Gepost op: juni 12, 2012, 05:24:19 am »
dat zou zo maar kunnen erik.

nu ga ik wel ff  oftopic in mijn eigen topic maar ik zie nog iets heeeeeeeeeel vreemd op deze gravure als mijn geheugen me niet in de steek laat tenminste.

er lopen  3 schepen tegelijk af op deze tekening het linkse en rechtse staan nog op de stapelblokken klaar om af te lopen  en het midelste schip  ligt al te water en de bouwhelling is leeg.

nu zie je midden rechts nog een schip liggen op een bouwhelling waar de masten al op staan.   ik dacht dat er maar 3 hellingen in gebruik waren te amsterdam en het vierde nooit  gemaakt is ook waren er wel plannen om het te maken ?

pauwels

• Gast
« Reactie #537 Gepost op: juni 12, 2012, 06:17:46 am »

Dirk ik heb even gezocht en dit gevonden.
De afbeelding moet voor 1800 gemaakt zijn.

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #538 Gepost op: juni 12, 2012, 06:21:51 am »
dat zou zo maar kunnen erik.

nu ga ik wel ff  oftopic in mijn eigen topic maar ik zie nog iets heeeeeeeeeel vreemd op deze gravure als mijn geheugen me niet in de steek laat tenminste.

er lopen  3 schepen tegelijk af op deze tekening het linkse en rechtse staan nog op de stapelblokken klaar om af te lopen  en het midelste schip  ligt al te water en de bouwhelling is leeg.

nu zie je midden rechts nog een schip liggen op een bouwhelling waar de masten al op staan.   ik dacht dat er maar 3 hellingen in gebruik waren te amsterdam en het vierde nooit  gemaakt is ook waren er wel plannen om het te maken ?

Dirk vergeet niet dat je met kunstenaars te maken hebt. i
Het is niet de eerste keer dat ze meer uitbeelden dan dat er in werkelijkheid kon zijn. Ze willen het verhaaltje op het prentje krijgen.
Hetzelfde heb je op het schilderij , de rede van Veerle. daar staan alle schepen op die in de loop van één jaar  voor veerle ten anker lagen. Allen konden ze NOOIT op de rede liggen tegelijkertijd. Maar ze staan wel met zijn allen op het schilderij.

Dit moet je ook in gedachten houden als je  met die gravuren/schilderijen gaat werken en vergelijken.
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #539 Gepost op: juni 12, 2012, 07:57:43 am »
ik hou daar rekening mee  :wink:  wou het alleen maar ff aanhalen  omdat ik het verslag van de bodem opgravingen gelezen had en daar hadden ze dus naar de vierde bouwhelling gezocht en ze hadden daar niets gevonden  ik wou dus ff wijzen op het punt dat er hier wel  vier hellingen  getekent zijn met schepen op.

denk ook dat het aan de hand van de kaart die henk laat zien  dat ze naar de  vierde helling gaan zoeken zijn.

ik heb ondertussen alle geinen afgebroken en er  twee nieuwe opgezet met 3 mm palen en  kleinere blokken  het oogt wel niet meer zo spectaktulear als met 8 geinen maar het ziet er zeker niet slechter uit . ook de 3 mm palen  komen er goed uit waar ik eerst tog een beetje voor vreesde dat ze wat aan de dunne kant gingen zijn maar  dat blijkt tog niet zo te zijn .

ik ga nu eerst het touw bewerken voor ik een foto maak  :mrgreen: