Auteur Topic: nicolas witsen in beeld gebracht 1:78 scheepswerf ---> Voltooid  (gelezen 71638 keer)

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
  • Geslacht: Man
Re: nicolas witsen in beeld gebracht 1;78 scheepswerf
« Reactie #435 Gepost op: mei 09, 2012, 17:55:34 pm »
ik ben er weer en tussen het behangen en schilderen heb ik dan tog wat  tijt gevonden om  vandaag het eerste buikstuk te leggen  :mrgreen:

deze week heb ik nog wel wat tijd dus er zullen  nog wel wat updates komen
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

pauwels

• Gast
« Reactie #436 Gepost op: mei 09, 2012, 18:10:51 pm »
Is dit het laatste gedeelte voordat zij in het water afgebouwd wordt? Ik ben benieuwd naar de te waterlating, want van dat principe snap ik nog geen hout van. Goed bezig Dirk.  :D De onderspiegel vind ik op de foto van boven een beetje uit verhouding maar misschien lijkt het zo.  :D

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #437 Gepost op: mei 09, 2012, 18:38:17 pm »
hoi henk  er komt nog een deel voor ze te water gaat  en mischien nog wel 2  daar ben ik nog niet uit.
achteraan is alles het zelvde als bij de andere  mischien geeft het een raar beeld omdat de windveren ( hekstukken )er nog niet op staan
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #438 Gepost op: mei 11, 2012, 16:27:02 pm »
hier een kleine vordering  van de buikstukken en de knieén.
normaal staat hier nog wel de scheerstrook op zoals ik vorige keer ge eindigd ben maar dat werkt erg mooilijk dus dat moet je er maar bij denken.
als dit er allemaal inzit  word het nog mooi opgeschuurd zodat alles  even hoog zit en de knieén worden afgezaagd  ter hoogte van het boeisel

als ik aan het achtersteven en de boeg ben  doe ik wel weer een update want daar zit het iets mooilijker in elkaar dan  alles gewoon vol leggen

Offline SuperSylvester

• DEKSCHROBBER
  • Officier
« Reactie #439 Gepost op: mei 12, 2012, 06:30:53 am »
We wachten geduldig af Dirk.  :)
Don't only practice your art, but force your way into its secrets, for it and knowledge can raise men to the divine - Ludwig van Beethoven

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #440 Gepost op: mei 12, 2012, 08:32:45 am »
ik kreeg nog een vraag over wat er nu met de klampjes gebeurde als men de buikstukken legt  dus .

de klampjes  gaan er uit als men de buikstukken en knieén legt , dit waar de buikstukken liggen.
bij opgravingen  werden er tussen de buikstukken soms nog wel klampjes aangetroffen dus men deed enkel diegene weg die in de pad zaten om het buikstuk te leggen  de rest bleef gewoon zitten.  dit was alemaal  werk voor niets en daar deed men vroeger niet aan mee.
een gemiddeld schip in NL ging op 6 maanden te water dus geen tijt voor onnodig werk.

de klampjes dienden enkel om de huidplanken van het vlak  bij elkaar te houden anders viel het gewoon uit elkaar.
de knie werd wel aan het buikstuk genageld en daarna kon men  het  (boeisel / de 3 huidplanken die de bocht naar boven maken ) tegen de knie nagelen en dan zat alles muur vast.
het vlak ( onderkant ) werd nog niet genageld  dit gebeurt  nog in een later stadium  , het staat nog altijt op die paaltjes die er  onder gezet zijn.

en volgens wat ik kan lezen en ook ab hoving schrijft het zo dat de spanten afzonderlijk niet aan elkaar gemaakt worden  dus enkel de knie word aan het buikstuk gemaakt.

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #441 Gepost op: mei 12, 2012, 21:29:16 pm »
ik heb nog een zeer bevredigend prentje gevonden waar men de kiel aan het leggen is en daar staat op de scheepshelling ook een aantal krikemikken om de kiel te leggen  :D

komt uit de kroniek van delfs haven

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
« Reactie #442 Gepost op: mei 14, 2012, 07:37:19 am »
komt uit de kroniek van delfs haven

Maar dat is Rotterdam. Die bouwden niet volgens Witsen. Durf je dat plaatje dan zomaar te volgen?  :mrgreen:

Jan

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #443 Gepost op: mei 14, 2012, 09:19:44 am »
Dirk

je begint te vloeken !!!  :lol: :lol:  :gun: :marine:
en dat van jou als Witsen fanaat .  :!: :!: :P

zoals jan zegt, dat  laatste prentje is volgens Vanijk ( De maese)   en niet volgens Witsen !
maar als het enkel over de krikemikken  gaat willen wij het je wel vergeven... :lol: :lol:
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #444 Gepost op: mei 14, 2012, 17:23:29 pm »
ok dit is niet in amsterdam maar een kiel is een kiel en die moet waar hij dan ook gebouwt is gelecht worden.
natuurlijk verwijs ik hier naar het eerste dio  en toen had ik dit prentje nog niet gezien.

en ik had ook nog een kleine update

aan de boeg zit ik nu vast omdat ik eerst de scheerstrook moet hebben staan . dus ga ik nu verder naar achter . aan de linkerkant heb ik al een beetje de knieén geschuurt zodat ze even hoog als de buikstukken zitten  dit is nodig om later de vloerplanken en de balkwagers  mooi vast te kunnen maken  zodat ze overal dragen

Shipbuilder

• Gast
« Reactie #445 Gepost op: mei 14, 2012, 17:58:20 pm »
Ik heb het idee dat het wat te abrubt van recht naar rond (vooral bij de boeg) gaat.

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #446 Gepost op: mei 14, 2012, 18:09:52 pm »
hier gaan de buikstukken ook buiten het vlak vallen kees  daar heb ik de scheerstrook voor nodig  want anders kan ik niet meten hoeveel het juist moet zijn .

het vlak is nog niet helemaal 100% maar ik kom al dicht in de buurt bij de maten die witsen opgeeft , vooral in de boeg is het erg mooilijk om daar te geraken  maar dat gaat volgende keer of de keer daar op zeker lukken.  het is dan ook een hele puzzel om een vlak te leggen maar ik ga er zeker komen.

als het me dan ook  2 keer na elkaar lukt  kan ik wel eens  juist laten zien  plank per plank hoe het moet maar nu ben ik daar nog niet ik moet het nog een beetje bijstellen  :wink:

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #447 Gepost op: mei 17, 2012, 18:29:41 pm »
weer wat verder en tot hier was het redelijk makelijk en gewoon vol leggen achteraan  gaan de buikstukken over in een zogstuk  . waarom ze een andere naam hebben weet ik niet maar waarschijnlijk omdat ze er helemaal anders uitzien dan gewone buikstukken. ze gaan eerst in de vorm van een V en daarna in een Y vorm over. nu zit ik zover als de knie die tegen het achtersteven staat  en daar word het weer ff anders. spijtig genoeg staat het nergens beschreven hoe het daar dan wel juist moet  maar hier zullen ze zoals  bij de engelse schepen  op de knie gaan staan . de knie zit daar ook maar heeft een andere vorm en noemt dacht ik deadwood. dit  moet ik nog juist uitzoeken hoe dit moet gedaan worden

aan de boeg  zie je de buikstukken oversteken  ik heb er ongeveer een lijntje bij getrokken  waar de knieén  moeten zitten maar daar  moet ik dus eerst de scheerstrook voor hebben staan om dit juist uit te meten.

wat ik nu heb staan ga ik eerst opkuisen en dan doe ik nog  het achterste deel en daarna moet de scheerstrook er weer op

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #448 Gepost op: mei 18, 2012, 11:30:28 am »
ff achteraan  bij de knie

dit is één van de mogelijkheden denk ik hoe dit gedaan werd . men zal de ( buikstukken ) boven op de knie  bouten en waarschijnlijk een bout door de 2 knieén doorheen juist boven de knie.
de reden waarom ze niet aan de zijkant van de knie gebout worden is omdat de huidlatten daar al zitten en men daar niet meer aankan. men moet dan wel eerst passen of het goed is de bouten er door doen en dan alles  op zijn plaats zetten dan kunnen de 2 bouten naar onder in de knie geslagen worden en alles zit muur vast

het rode lijntje zijn de huidgangen die er al tegen zitten
het blauwe de bouten in de knie en door de buikstukken

de tweede manier is om een V zogstuk op de knie te zetten en deze langs boven bouten  maar hoe het juist  is  kan ik  dus niet vinden

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #449 Gepost op: mei 18, 2012, 11:58:16 am »
Ik denk dat er zeker een V-vormig vulstuk werd gebruikt om te krachten te kunnen opvangen. Hoe dat werd bevestigd weet ik ook niet....
En even praktisch denken: Een huidplank kan ook weer even worden losgemaakt als ze ergens bij moeten  :wink: Ze liggen niet strak tegen elkaar omdat er later nog gebreeuwd moet worden.
"Een schip is altijd een compromis" © Ab Hoving