Auteur Topic: nicolas witsen in beeld gebracht 1:78 scheepswerf ---> Voltooid  (gelezen 71460 keer)

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Geslacht: Man
  • Antwerpen
Re: nicolas witsen in beeld gebracht 1;78 scheepswerf
« Reactie #360 Gepost op: maart 01, 2012, 20:41:50 pm »
kijk

Boven heb je de waterpas ,hoekmeter van de egyptenaren en ook van de middeleeuwen( kathedraal bouwers) dus ik veronderstel dat de 17e eeuwse hollandse scheepsbouwers dat ook wel kenden.
staat je A-stuk op een horizontaal vlak dan merk je met een krijtstreep waar je loodlijn de horizontale balk kruist.
dat is dus je waterpas. en je kan overal gaan meten of het pas staat, en of  je werkstuk de loodlijn volgt.
moet je enkel je A)stuk op de verticale balk leggen, zorgen dat de zijkant van de balk je koordje volgt en zorgt dat het koortje op je krijtlijn valt.

Om het eenvoudiger te maken; leg je A-stuk op de hellingvloer en merk met krijt de nieuwe loodlijn… en je hebt voor je bouwwerk ineens het hellingsvlak steeds bij de hand...
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline ISOLA2

• Administrator
  • Officier
  • Share your knowledge, it's a way to immortality.
« Reactie #361 Gepost op: maart 01, 2012, 20:50:31 pm »
Dat heb ik een aantal topic geleden ook proberen uit te leggen, dacht dat Dirk het toen begrepen had   :wink:, had er beter ook een tekening bij gemaakt.
Groetjes

René

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #362 Gepost op: maart 01, 2012, 21:58:12 pm »
thx voor je tekening en je uitleg erik  maar ik snap hem nog steets niet hoor.
ik heb ff je foto geleent en er in rood opgetekent hoe het spant moet staan om  loodrecht op de kiel te staan .
ik kan deze lijn spijtig genoeg niet in je hoekmeter vinden.

the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #363 Gepost op: maart 01, 2012, 22:04:16 pm »
dit is een graden boog uit de periode 1620 .   ik dacht eerst dat het daar mee gebeurde maar kreeg ook de lijn die ik zocht er niet op gezet.

ik denk zelf dat dit net het zelvde doed als juow tekening

deze graden boog heeft me wel op een idee gebracht hoe het wel kan en  nog erg makelijk ook, maar of het zo gebeurde weet ik dus niet.

als iemand me kan overtuigen van de hoekmeter die erik getekent heeft en me kan zeggen waar de rode lijn staat die ik er bij getekent heb ?
want ik zie ze niet staan
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Offline ISOLA2

• Administrator
  • Officier
  • Share your knowledge, it's a way to immortality.
« Reactie #364 Gepost op: maart 02, 2012, 06:45:37 am »
Die rode lijn ga je nergens terug vinden Dirk, bij gebruik als waterpas staat er 1 lijn juist in het midden, wanneer je touw daar mee samenvalt staan de 2 onderste hoeken van je 3 hoek even hoog.
Wil je een bepaalde hoek afmeten dan zet je de 2 onderste hoeken van je 3 hoek op het schuine vlak en zet een streepje waar je touw de onderste dwarslat kruist, zoals op de tekening van Erik.
Wil je zelf een bepaalde hoek berekenen dan heb je meetkunde nodig om uit te rekenen hoever je streepje uit het midden moet staan, dat deden dus ook de Egyptenaren om een vaste hoek te berekenen.
Groetjes

René

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #365 Gepost op: maart 02, 2012, 07:13:25 am »
hoi rené  ik heb er nog eens een nachtje over geslapen en ik denk dat ik hem nu door heb  :wink:

maar hoe moet ik dat in praktijk zien op de werf ?

werd er gewoon een schietlood aan de zijkant van de scheer geslagen  en meet men dan altijt bv  2 meter lager dan de nagel de afstand tussen de scheer en de koord ?  of is dit een beetje te simpel .

ik wou daar eerst een tool voor maken maar weet dus niet zoals ik  al gezegt heb dat dit wel wel juist is. zal eens een prototiepe maken van wat ik in gedachten had en dan kunnen we vandaar nog verder zien wat het beste of realistis is op een werf.

ben binnen een uurtje terug met wat foto matereiaal van mijn versie  :mrgreen:  nu eerst een beetje knutselen  :wink:

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #366 Gepost op: maart 02, 2012, 08:22:08 am »
dit is het ding dat ik eerst wou maken maar heb het nu wat aangepast.

het is gewoon een paal die recht op het onderstuk staat 90*  ik dacht als ik dit op de helling zet dan heb ik de juiste schuinte als het schip en is het altijt juist.
dit klopt ook voor 90% maar echt helemaal 100% is het niet juist.

nu heb ik erik zijn schietlood er aan bevestigt  en  nu kan ik het koortje op het lijntje houden en meet ik met 100% zekerhijd juist.  moest het koortje niet op het lijntje staan  bv omdat de ondergrond van de werf niet helemaal plat is kan er links of recht een spie onder geslagen worden zodat het helemaal juist komt te staan.

deze paal kan gewoon verschoven worden van het ene spant naar het andere of naar het volgende spant dat moet gezet worden en is altijt 100% juist.

hier mijn proto tiepe

ik heb dit maar ff rap inelkaar geprutst om te laten zien wat ik wil gaan maken  dan heb je ook een visueel beeld  . dit ga ik wel wegsmijten maar het is het gedacht dat telt  :wink:

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
« Reactie #367 Gepost op: maart 02, 2012, 09:55:54 am »
Misschien denken we met z'n allen wel weer te moeilijk.
Ik heb wel eens een gerelateerd vraagje gesteld aan een echte deskundige uit Amsterdam over de poorten (loodrecht op kiel of op waterlijn).
Ik kreeg toen een uitgebreid antwoord, waaruit het volgende fragment:
Het schip ging te water zo gauw het op eigen kracht kon drijven, om plaats op de werf te maken voor een ander schip. Als de scheepsbouwer gewend was  zijn poorten te hakken voor de tewaterlating, dan had hij de stand van de poort al moeten compenseren, omdat schepen gewoonlijk in een positie met de kop naar voren, en daar vaak zelfs wat lager dan het achterschip werden gebouwd. We zien dat heel duidelijk bij de Wasa, waarvan de onderste spantdelen onder een lichte hoek achterover op de kiel staan. Ze werden dus wel met een schietlood rechtop gesteld op een aflopende kiel. Pas na de tewaterlating werden de bovenste spantdelen, de stutten, aangebracht en die staan op de Wasa juist weer onder een lichte hoek voorover. Geschutspoorten werden over het algemeen tussen de oplangen aangebracht en veel regelmaat zat er niet in de 'framing', dus trek uw conclusies.

Jan

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #368 Gepost op: maart 02, 2012, 10:26:00 am »
jan dat de voorste spanten wat naar voor hangen en de achterste wat naar achter hellen is denk ik normaal.

als op de werf de spanten allemaal loodrecht gezet zijn wat we nu proberen te doen.
moet je ingedachten houden dat de kiel vooraan en achteraan hoger liggen dan in het midden. als het schip afloopt en te water ligt komt de kiel recht te liggen.
daarom word de kiel bij het bouwen voor en achteraan wat hoger gestapelt om dit te kompenseren.

een maal als het schip zig in het water zet, komt de kiel een beetje omhoog in het midden door de druk van het water en ontstaat er een soort waaier vorm waardoor de voorste spanten wat naar voor hellen en de achterste wat naar achter.

als het dan te water ligt staan de spanten niet meer helemaal loodrecht op de waterlijn.

maar dat is alemaal pure teorie   :wink:

op dit moment niet echt een zorg want ik wil aleen maar weten hoe de spanten recht gezet worden tijdens de bouw  :)

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #369 Gepost op: maart 02, 2012, 12:05:09 pm »
terwijl we met zen alle nadenken hoe de oplangen in het lood werden gezet gaan ik voort met de bouw  :mrgreen:

witsen/
Na dat het vlak en de kimmen zyn geboeit, zet men de Spant-oplangen op de
tekens van het water-pas, leggende een plank op het boeisel der kimmen, en buiten
dwars-deelen, om op te staan; als by r, op de plaat by letter X, is vertoont.
Hier na spykert men een klamp aan de buiten-kant van de Oplangen, daar mede
hy op het boeisel staat, als by e op de genoemde plaat is te zien. Dan haalt men
een lyn van de voor-steven af tot de achter-steven toe, op de middel-krab, en haalt
de zelve neer met een ander lyntje, makende het vast op de middel-krab van de
kiel, als by b en g; dan meet men van daar de evenwydigheit van de oplangen, als
by f; daar na hangt men een lyn met een loot, vast gemaakt aan een spyker, op de
geheele holte van 't ruim, als van f tot h, latende die over 't boeisel hangen, om daar
uit het overhangen van beide de over een staande oplangen even gelyk te laten uit
hangen, als van d tot e werdt getoont. Daar na maakt men aan elke spant-hout een
juk vast, als by p, nevens twee standers daar onder, op dat het de stelling, en 't
geen men daar op moet zetten, wanneer men het Schip buiten om zal optimmeren,
dies te beter drage, als by n en q is te zien, nevens een Zwieping by o.
Op de plaat by letter X is m een Kimstut, l een Vlak-stut, k het kiels Stapelblok, t
en u zyn Klampen daar de kiel in leit, a de Kiel, i de Kiel-gang, f het Lok-gat, b het
Buik-stuk, c de Oplang.
Als men wederzydts de wydte der Oplangen heeft gemeeten, dan maakt men
een lyn vast aan de Scheer-lyn by g, en haalt het neder op de middel-krab van de
kiel, daar men het vast maakt, en dan de wydte meet aan de oplangen en scheerlyn
by g.

dit is plaat x van witsen tog staat er een fout in de tekening  ( rode pijl )  hij zegt dat het blokje dat tegen de spant is geslagen moet rusten op het boeisel om dit te kunnen zetten . tog tekent hij het op de plank van de stelling wat verkeert is.
ik ga eerst dit stuk van zijn tekst maken want het is een heel werkje om de stelling op zijn manier rond het schip te zetten

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #370 Gepost op: maart 02, 2012, 18:19:50 pm »
de eerste stelling staat er.  normaal word deze gezet voor de oplangen ( spanten) gezet worden.
men kan dan op deze stelling lopen om de spanten te zetten en uit te lijnen.
dit is de stelling rechts van de tekening van witsen.

als alles er staat zoals nu word ook de scheerstrook er aan gemaakt staande op deze stelling.
als dit gedaan is komt er nog een stelling boven , te zien aan de linkerkant van de tekening,  staande op die stelling kan de rest van de spant gezet worden als ook de 2 onderste berghouten.
deze stelling ga ik morgen doen

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #371 Gepost op: maart 03, 2012, 09:41:47 am »
hoe je met zulke waterpas uit 17° eeuw en vroeger echt moet werken, daarvoor moet je ambachtsman -hout zijn uit die tijd.
Feit is dat zowel de Egyptenaren, de Romeinen en de Italianen het gebruikten. De italianen o.a. bij de bouw van hun kathedralen in 1400-1500 en is ook gebruik bij de bouw van de kathedraal van Antwerpen.

Dirk maak je gereedschap nu niet te groot!!!! normaal is de zijde van die A-haak ongeveer 20-30 cm. lang. het moest passen in hun gereedschapskist. ( je kent ze wel twee houten zijkanten, een stuk tapijt tussen die twee en een rolluiklint als draagriem). let dus op je schaal !! :!: :P
Je loop 'NU' ook niet rond met een waterpas van 2-3 meter lang.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...

Grtz Erik

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #372 Gepost op: maart 03, 2012, 10:13:09 am »
ik zal er op letten erik  :wink:  ik zal een klein driehoekje maken dat je tegen de zijkant van het spant kunt houden met een klein schietloodje aan een draadje.

dit moet even goed werken dan zo een lange paal die ik eerst voor ogen had.  en die kan tog niet dienen want ik zie nu dat de stelling in de weg staat.

ik vind wel raar dat witsen dit instrument niet opneemt in zijn boek want het is tog wel belangrijk vind ik dat je weet hoe je een spant moet recht zetten.

maar het zal toen wel zo gewoon geweest zijn dat hij het mischien niet de mooiete vond om het te beschrijven.

zo schrijft hij wel meer dingen in zijn boek  en dan zegt hij zoals gekent is.

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #373 Gepost op: maart 03, 2012, 10:29:42 am »
 :D ja ik ben weer te rap geweest om witsen te beschuldigen  :mrgreen:

bij gereedschappen  nr 19  een kleine waterpas

dit lijkt mij het perfekte gereedschap om de spant recht te zetten .
op het vertikale latje zie je een koordje met een schietlood aan hangen.

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #374 Gepost op: maart 03, 2012, 11:51:32 am »
:D ja ik ben weer te rap geweest om witsen te beschuldigen  :mrgreen:

bij gereedschappen  nr 19  een kleine waterpas

dit lijkt mij het perfekte gereedschap om de spant recht te zetten .
op het vertikale latje zie je een koordje met een schietlood aan hangen.
Ja dirk je geeft me toch gelijk; die hollandsers zijn altijd de dwarsliggers, Heel de wereld gebruik die A- tekenhaak ( 90° 45° + waterpas) je vind dat terug in websites over achitectuur, - bouwkunde , vrij metselarij, boeken in het frans, het Duits,het Italians, maar toch tekent Witsen een ander soort gereedschap.

Begin me dus af te vragen of dat een Hollandse eigenscahp is.
"Als iedereen het zo doet, gaan wij lekker dwars liggen en het anders doen" ... :lol: :lol: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Ok Ik weet het ik steek mijn nek uit en wordt zo even onder de guilotine gelegd. ( bestond die wel in holland? )
 :shock: :police: :police:

Grtz Erik