Auteur Topic: nicolas witsen in beeld gebracht 1:78 scheepswerf ---> Voltooid  (gelezen 71379 keer)

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
  • Geslacht: Man
Re: nicolas witsen in beeld gebracht 1;78 scheepswerf
« Reactie #285 Gepost op: januari 13, 2012, 07:23:16 am »
er is zeker wel een hefboom effect zoals het nu getekent is .
maar het lijkt me maar miniem m.a.w het schuift niet echt veel op .

als je het vlak van boven bekijkt ziet dat er uit als een ei ,
als men met de huidplank begint zal men die langs 1 kant tegen de andere leggen maar staat ze aan de andere kant iets van een halve meter tot 1 meter open.

het is dus de bedoeling dat je dit dicht trekt.
met de ketting kun je iets van een 5 cm vertrekken denk ik want daarna is het hefboom effekt weg .

dat wil zeggen 10 tot 20 keer de stok versteken in een volgende schakel zodat je stilletjes de huidplank tegen de andere trekt.
dit zou kunnen werken maar dan heb je twee kettingen naast elkaar nodig  , en ze dan omtoer gebruikt om optespannen en de andere moet je dan een schakel versteken anders springt de huidlat terug .

als het zo werkt kan het volgens mij wel wat op de tekening staat ?

the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #286 Gepost op: januari 13, 2012, 08:03:01 am »
Je bent het veel te ver aan het zoeken ..... !!!!
Je houtenklaas werd enkel gebruikt om de santstrook om te zetten  !!!!! 
eenmaal de zandstrook gezet (geplooid), werden die klaasen niet meer gebruikt.

Zeker dus niet voor het aandrukken van de volgende huidgangen  tegen de sandstrook. !!!!
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #287 Gepost op: januari 13, 2012, 08:24:22 am »
ik had nog een e mail verstuurt naar het scheepvaartmuseum over de lengte van de boeitang

Geachte heer Wuyts,

Dank voor uw e-mail van 9 januari jl. aan Het Scheepvaartmuseum.

Uw vraag over de boeitang levert de volgende informatie op:

Afhankelijk van de maat van de gangen wordt de tang aangepast. Het is dus mogelijk dat er sprake is van meerdere afmetingen.

Kijkt u ook nog eens op het internet, misschien is daar ook nog informatie beschikbaar.

Met vriendelijke groet,

Anton Oortwijn

the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Offline luc

• Officier
« Reactie #288 Gepost op: januari 13, 2012, 08:34:49 am »
En ik vermoed dat ze meerdere tegelijk gebruiken.

Dirk als jij een balk van 6meter ergens aan een muur wil bevestigen ,ga je dan ook maar 1 sergeant gebruiken.

mvg Luc

Een gelukkige mens ,is een mens met goede gezondheid en een slecht geheugen

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #289 Gepost op: januari 13, 2012, 09:29:18 am »
nee dat doe je niet luc.

en daar zat ik een beetje fout, ik dacht met 1 ketting de boel in één keer op zijn plaats te trekken  :oops:

ik heb er dan ook enkele dagen aan het denken geweest hoe het dan juist in zijn werk ging maar denk nu wel dat ik het ongeveer door heb . met kleine stukjes en voorzichtig aan .

zo ben ik dan . overal en van elke tekening stel ik in vraag of het wel juist zou zijn wat ze daar tekenen en of het kan. en waarom op die manier en .....

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #290 Gepost op: januari 13, 2012, 10:21:42 am »
zo ben ik dan . overal en van elke tekening stel ik in vraag of het wel juist zou zijn wat ze daar tekenen en of het kan. en waarom op die manier en .....
de vraag of het juist zal zijn, vroeger tekende ze zoals een foto  en  restaurateurs, conservators  en archeologen zorgen er wel voor dat wat ze schrijven, tekenen  juist is. dus die vraag moet je al nooit meer stellen. :P

dus de vraag of het kan is daarmee ook opgelost ---> ja.
blijft voor jou uit te zoeken hoe...

PS en Oh ja die tweede plank op de tekening van Ketting, dat is te bekijken als het blokje hout dat je tussen je lijmklemmen zet om het  hout niet te beschadigen. Hier dus om de smalle kant van de zandstrook niet in te drukken door ketting stok etc.
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #291 Gepost op: januari 13, 2012, 10:24:11 am »
en als we dan tog aan het prullen zijn  :mrgreen:

het ondergrondje is iets te klein om er de blokken en touwen aan te hangen maar voor dit prulletje lijkt me het wel voldoende.  de boeitang heb ik van buxus gemaakt

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
« Reactie #292 Gepost op: januari 13, 2012, 10:39:42 am »
Ja, en straks netjes geknoopte weeflijnen op schaal 1:1200!

Jan

Offline jean

• Bootsman
« Reactie #293 Gepost op: januari 13, 2012, 14:52:57 pm »
Kijk dat zie je meteen terug hé, als je iets van buxus maakt oogt het gelijk veel strakker...
Jan

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #294 Gepost op: januari 14, 2012, 14:32:32 pm »
ik heb 6 boeitangen gemaakt en ze op één kant van achter gezet.
ben nu bezig met de blokken en touwen . zodat ik de huidplanken in de juiste vorm komen te staan.
hier moet later ook nog ( de hel ) dat is de ketting om de huidplanken tegen elkaar te trekken bij komen.
éénmaal als de planken goed liggen word er langs binnen een klampje op geslagen zodat ze niet meer kunnen verschuiven of verwringen en langs onder word er een paaltje onder gezet zodat alles op de juiste hoogte blijft .  daarna kunnen de boeitangen er weer af  en gaat men verder met de volgende huidplank tot het hele vlak er staat. het geen ik nu uitbeeld is de laatste huidplank die gezet word van het vlak

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #295 Gepost op: januari 16, 2012, 12:38:24 pm »
het vlak lijkt me klaar  en rond de werf heb ik hout gelegt voor de buikstukken  knieén en oplangen die moeten dienen voor de spanten van oprichting om hier de scheerstrook aan te maken in het volgende stadia.

er komen nog een hoop figuren bij maar wou eerst de opstelling eens laten zien.

Offline luc

• Officier
« Reactie #296 Gepost op: januari 16, 2012, 15:38:52 pm »
mmm, de stelling eist mijn volledige aandacht op. misschien iets te geweldig , te breed

mvg Luc

Een gelukkige mens ,is een mens met goede gezondheid en een slecht geheugen

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #297 Gepost op: januari 16, 2012, 15:58:30 pm »
inderdaad best breed luc moet ik toegeven  maar  dat zie zowel  bij het dio van de wasa  als ook  op prenten waar men het vlak  aan het maken is.  aleen de hoogtes  lijken me niet  helemaal juist te zijn . soms lijken ze belachelijk laag getekent   . een huidplank is best een enorme plank  die wil je niet op een stelling van maar een  halve meter breed naar boven  dragen zeker als je weet dat ze al wat  krom gebrand is aan het steven. + moet je de boeitangen  er ook nog kunnen op slaan  en die steken  best ver buiten het schip uit.

de voorste stelling heb ik nog nergens tegen gekomen  :cry: maar  zonder stelling is het niet te maken  dit is gewoon te hoog.
wel zie je op  een prent de dwarsligger die tegen het steven is geslagen om  ( denk ik ,stelling op te leggen ) ook in een later stadium moet daar stelling op komen .

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
« Reactie #298 Gepost op: januari 17, 2012, 09:57:33 am »
Ziet er mooi uit Dirk.
Ik vraag me wel af of al die boeiklampen er net zo superegelmatig opgespijkerd werden als dat jij dat nu gedaan hebt.

Jan

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #299 Gepost op: januari 17, 2012, 10:21:23 am »
ja waarschijnlijk wel niet jan   en ook de hoeveelheid weet ik niet juist.

beter een klampje te veel dan te wijnig.  later worden deze tog verwijderd maar nu moeten ze wel heel het vlak  in de juiste posietie houden.