Auteur Topic: nicolas witsen in beeld gebracht 1:78 scheepswerf ---> Voltooid  (gelezen 71474 keer)

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
  • Geslacht: Man
Re: nicolas witsen in beeld gebracht 1;78 scheepswerf
« Reactie #195 Gepost op: december 24, 2011, 18:39:19 pm »
dat is zo erik  en eest dacht ik dat men boven op dat platformpje liep maar daar ben ik nog niet achter gekomen.

de tweede spil staat hier

en dat is ook uit zijn boek dus blijven we bij de zelvde schrijver
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

pauwels

• Gast
« Reactie #196 Gepost op: december 25, 2011, 12:11:37 pm »

Hier een afbeelding van het van stapel lopen van een schip.

Citaat van Van Yk: Door de letters a. , werden de Smeerhouten, door  b het Dompblok, aangewezen. c Geeft de Sloyschooren;  d de Klink aande Kiel; en e, die aan Scips zyden staat, te kennen. Met  f werd het Slagbed; met g het Jijn; met h den Ram; en met i de Wiggen uitgedrukt.

pauwels

• Gast
« Reactie #197 Gepost op: december 25, 2011, 12:38:59 pm »
Bij deze afbeelding is niet echt een dompblok te onderscheiden

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #198 Gepost op: december 25, 2011, 13:15:05 pm »

Hier een afbeelding van het van stapel lopen van een schip.

Citaat van Van Yk: Door de letters a. , werden de Smeerhouten, door  b het Dompblok, aangewezen. c Geeft de Sloyschooren;  d de Klink aande Kiel; en e, die aan Scips zyden staat, te kennen. Met  f werd het Slagbed; met g het Jijn; met h den Ram; en met i de Wiggen uitgedrukt.

Mooi henk maar veel lettertjes vind ik toch niet op de tekening, of ben natuurlijk stekeblind.
a zie ik,
g zie ik
f zie ik
h zie ik
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

pauwels

• Gast
« Reactie #199 Gepost op: december 25, 2011, 14:05:31 pm »
De b en de i zie ik nog staan maar meer ook niet. De b staat boven de 5e scheepsmonteur van rechts en de i staat boven de 7e scheepsmonteur van rechts. de rest blijft een puzzel.  :D

edit  :oops:  recht moet links zijn.

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #200 Gepost op: december 25, 2011, 15:12:25 pm »
dus het dompblok is gewoon één van de onderliggende blokken met een aantal wiggen erop en onder de kiel . ??

Ik begrijp dus nog altijd het doel niet van
a) dat dompblok.
b) die sloyschooren
c) het slagbed.

of kan je zeggen in welke blz dat staat bij Vanijk ??

Ze zouden 300 jaar geleden kleuren druk moeten gehad hebben met hun lettertjes in hun tekeningen...
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

pauwels

• Gast
« Reactie #201 Gepost op: december 25, 2011, 15:21:05 pm »
Het slagbed f. wordt volgens mij later aangebracht als het schip van stapel loopt. Het is een soort geleide rails om het schip recht doen aflopen. de sloyschoren houden het slagbed op hun plaats.

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #202 Gepost op: december 25, 2011, 16:15:21 pm »
hoi henk  word bij van yk ook het schip op zijn zij gelegt  zoals bij de vlakbouw ?

anders denk ik wel wat van yk hier wil uitbeelden.

bij witsen worden alle stapel blokken met vet ingesmeert net voor ze het terug  recht zetten zodat het  goed kan aflopen.

is dit bij van yk ook het geval ?
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #203 Gepost op: december 25, 2011, 16:23:55 pm »
lang namoeten denken hoe ik de kaapstander moest maken .

hij moet mobiel zijn dus heb ik hem gemaakt  als een soort  slee die weg getrokken kan worden met een paart of mankracht. aan de  blokken wil ik  nog een oog maken zodat het weg getrokken kan worden.
het moet ook stevig zijn  en niet  te zwaar zijn.

het bovenste stuk ligt er nog  los op maar wou tog eens laten zien wat ik inelkaar gepuzzelt heb  en natuurlijk mag je je mening weer geven over een tuig  dat niet zo bekent is maar tog kennen we het alemaal van op het schip.

alle planken die je ziet zijn 4 duimse planken die leken me wel  stevig genoeg .

Offline luc

• Officier
« Reactie #204 Gepost op: december 25, 2011, 16:47:19 pm »

Uploaded with ImageShack.us

de f en de b zie ik en vermoedelijk de i.

maar ben niet zeker
mvg Luc

Een gelukkige mens ,is een mens met goede gezondheid en een slecht geheugen

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #205 Gepost op: december 25, 2011, 18:04:55 pm »
het aflaten lopen  gebeurt bij witsen op de zelvde manier alleen worden er andere benamingen gegeven.
ook zegt hij waar de ram voor dient.
de planken aan de zijkant noemt hij ook in zijn tekst maar ze worden nergens getekent.

hier de tekst//
De plaat II vertoont het model, of afbeeldtzel, van een afloopendt Schip, en hoe
verre de Scheepen opgetimmert moeten wezen, eer men de zelve by ons van landt
in 't water glyden doet. Op veele plaatzen in Europa werden de Scheepen aan landt
geheel opgemaakt eer men die te water zet, 't geen hun, myns bedunkens, krenkt.
Vet gesmeerde planken worden wederzydts aan het Schip gezet, daar het in 't
afloopen over glydt
, die het ook wederhouden voor het omslaan. De mannen, die
men aan een zeel ziet halen, trekken by een touw, 't geen achter vast is, aan
wederzyden, en helpen zoo de vaert, als 't Schip niet voort wil; want anders is dit
niet noodig. Met de stok, en het touw, by k, dat aan wederzyden komt, wieght men
't Schip, dat is, men schudt het heen en weer, op dat het los werde, en te water
glye; doch zulks geschiedt mede niet, 't en zy het Schip traagh in't afloopen is: ll zyn
wiggen, en beddingen, die onder het Schip geslagen zyn, om het zelve te lichten,
en de slagh van het wiegen te ontfangen.

wat ik uit deze tekst kan opmaken is dat  een dompblok gewoon een naam is , dus een stapelblok ongeveer 1/5 van achteren waar de wiggen  op komen . dus elke stapelblok kan ook een dompblok zijn maar deze word pesifiek zo genoemt om dat daar de wiggen onder zitten om het schip te lichten ongeveer 1/5 van de achterkant.  het is gewoon een naam en niet  een of ander spesiaal blok.

de ram word denk gebruikt om de kiel die vast op de  stapelblokken zit door zijn gewicht los gestoten om daarna de wiggen onder te kunnen slaan zodat het helemaal  loskomt van de stapelblokken en zo afgaat.  als het dan nog niet afgaat word er mee gewiegd en zal er ook nog tegen geramt worden zodat het wel af moet gaan.

tekening II

deze tekening staat op mijn pdf file maar raar genoeg staat er in het boek dat ik heb een andere tekening

pauwels

• Gast
« Reactie #206 Gepost op: december 25, 2011, 18:38:32 pm »
hoi henk  word bij van yk ook het schip op zijn zij gelegt  zoals bij de vlakbouw ?
anders denk ik wel wat van yk hier wil uitbeelden.
bij witsen worden alle stapel blokken met vet ingesmeert net voor ze het terug  recht zetten zodat het  goed kan aflopen.
is dit bij van yk ook het geval ?

Van Yk laat ook de schepen op hun kant vallen, behalve grote schepen die liet men op de stapelblokken staan omdat ze veel te zwaar waren om te kantelen. Nu weet ik niet waar de grens ligt tussen een groot en een klein schip.
     de kiel en de slagbedden werden met gesmolten kaarsroet ingesmeerd. in Van Yk blz 95. staat een verhaal van twee bladzijden hoe het aflopen verging.

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #207 Gepost op: december 25, 2011, 19:02:13 pm »
hmm henk als ik dat lees word het schip gewoon van de stapelblokken gelicht  en met palen ondersteunt onder de berghouten ?

dan worden er een soort bouten in de stapelblokken gekapt om het schip beter te laten gleiden.

witsen spreekt soms in raadsels maar dit wat van yk zegt  is tog  een sterk verhaaltje hoor .

of ik moet zijn tekst helemaal  niet begrepen hebben wat ook kan natuurlijk.

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #208 Gepost op: december 26, 2011, 13:32:46 pm »
omdat het schip belange nog niet gaat aflopen kunnen we dit later wel verder uit de doeken proberen te doen. ik kan geen spesiaal stapelblok vinden bij witsen dat er nu  bij moet gezet worden.

terug naar waar ik gebleven was  :wink:

de gein  een soort geinproviseerde kraan waar het voor en achtersteven mee recht gezet werden .
en ik denk ook de spanten maar daar word niets overgezegt maar deze moeten ook op één of andere manier  gehezen worden  daarom denk ik dat het ook met de gein gedaan werd.

de gein moet volgens witsen bijna  twee keer zolang als het voorsteven hoog is zijn

als deze op het dio staat moet ik hem nog wel verder afwerken . boven komen nog een 6 tal touwen aan die naar alle richtingen gespannen werden en vast gemaakt aan een paaltje op de werf zodat de gein  mooi recht en stevig stond. + nog een  blok om het hele ding recht te trekken.

het touw dat van onder licht gaat dus naar de spil en zo kan men  de stevens rijzen

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
« Reactie #209 Gepost op: december 26, 2011, 14:44:31 pm »
Nog een idee.
Heb wat zitten lezen in Van Yk (en intenet).
Van Yk beschrijft een andere manier van neerleggen van de keil die anders is van Witsen Witsen legt keggen op de helling om de kiel door te laten zakken. Van Yk bescrijft eenandere manier: die legt de stapelblokken (6 voet uitelkaar) zo neer dat de achterste op een lijn liggen, maar met een andere helling dan de voorste (het voorstel deel van de helling is steiler dan de rest). Het voorste deel van de kiel moet met stootkeggen vlak gelegd worden, het achterste deel hoeft geen keggen te hebben. Het blok dat de grens tussen die twee delen markeert wordt dompblok genoemd. Is niet groter, zwaarder of anders dan de rest, maar heeft zijn naam vanwege de plek die hij heeft.
Bij het aflopen worden de stootkeggen onder het voorschip uitgeslagen (waardoor de steunen ter weerszijde dus flink overbelast worden, want het schip 'kantelt' voorover. Daardoor komt het achterste deel van de kiel omhoog, los van zijn blokken, en daardoor zou het zaakje moeten gaan glijden.

Jan