Auteur Topic: nicolas witsen in beeld gebracht 1:78 scheepswerf ---> Voltooid  (gelezen 71344 keer)

Offline Wannes

• Vol matroos
  • **
  • Geslacht: Man
Re: nicolas witsen in beeld gebracht 1;78 scheepswerf
« Reactie #105 Gepost op: december 13, 2011, 14:53:29 pm »
Wat de sporten betreft:

Met tandenstokers kom je een eind weg  :lol: enne die zijn normaal toch uit hout (in België toch?)

Wannes
“Experience is the name every one gives to their mistakes.”  - Oscar Wilde

Groetjes,
Wannes

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #106 Gepost op: december 13, 2011, 15:06:19 pm »
ja dat is zo wannes alleen zijn tandestokers 2 mm dik en de draad 0.8 mm   en op schaal zijn dat  dikke sporten hoor . dus dikker dan 0.8  kan je zeker niet gaan

the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Offline Wannes

• Vol matroos
  • **
« Reactie #107 Gepost op: december 13, 2011, 15:22:28 pm »
Nee begrijp dat je weinig andere keuze hebt dan metaaldraad te gebruiken, maakt het laddertje ook wat steviger....

Tandenstokers afschuren tot +/- 0,8mm lijkt me ook nogal omslachtig  :?

“Experience is the name every one gives to their mistakes.”  - Oscar Wilde

Groetjes,
Wannes

Drububu

• Gast
« Reactie #108 Gepost op: december 14, 2011, 06:42:38 am »
als je dat netjes bruin schildert weet  niemand meer dat er metaal onder zit.

Offline ISOLA2

• Administrator
  • Officier
  • Share your knowledge, it's a way to immortality.
« Reactie #109 Gepost op: december 14, 2011, 07:52:47 am »
Wat ik bedoelde met mijn opmerking over de ladder, waren deze vroeger met ronde sporten of half ingelaten rechthoekige latten ?
Groetjes

René

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #110 Gepost op: december 14, 2011, 08:07:48 am »
weet ik niet rene  maar toen ik nog klein was had mijn grootvader ook  een zelfgemaakte ladder in hout

en daar waren de sporten van rondwilgenhout gemaakt.  het zal een beetje van de streek afgehangen hebben hoe men  een ladder maakte denk ik.
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #111 Gepost op: december 14, 2011, 12:33:11 pm »
hoewel witsen niets over deze stelling zegt  word ze wel op alle tekeningen getekent  bij een vlakbouw en is daarom ook onmisbaar eenmaal als men aan het vlak begint. daarna  word ze wel afgebroken want is dan niet meer van doen.

Offline SuperSylvester

• DEKSCHROBBER
  • Officier
« Reactie #112 Gepost op: december 14, 2011, 15:30:30 pm »
Hoi Dirk,

Kijk maar uit dat de arbeidsinspectie niet langs komt en de boel afkeurt  :lol:
Leuke details, al zijn de touwen om de stellingen iets over-done naar mijn mening maar op deze
schaal hoor je mij niet zeuren.

Benieuwd naar de rest.

Jack
Don't only practice your art, but force your way into its secrets, for it and knowledge can raise men to the divine - Ludwig van Beethoven

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #113 Gepost op: december 14, 2011, 15:54:13 pm »
ik ga ze nog wel een donkere kleur geven jack want  ze steken nu wel erg af zo in het wit.
dan zullen ze wat minder opvallen.
ik heb er heel de namiddag met naald en draad aan het knopen geweest  en het was best een heel werkje om alle balken aan elkaar te zetten want dit is maar 1 kant van de stelling , aan de andere kant komt juist de zelvde te staan die ik dus ook  gemaakt heb.

het grootste deel  voor mijn eerste 3 dio s is gemaakt en morgen verwacht ik al een deel van de  bestelde figuren, deze ga ik dan eerst schilderen.
als de figuren voor het eerste dio klaar zijn  kan ik er aan beginnen en zal zo doorwerken naar het 3 dio.
daarna kan ik weer zien wat ik nodig heb en  dat klaar maken.

de ondergrondjes  zijn nog niet helemaal droog dus moet ik ook nog ff wachten om deze te schilderen . waarschijnlijk volgende week kan ik goed en wel van start gaan

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #114 Gepost op: december 14, 2011, 16:06:28 pm »
chapeau voor al dat sjorwerk; ooit bij de scouts geweest ???

Zou je die verbindingen niet gewoon met een stukje viltstift aantekenen  en de latjes gewoon tegen elkaar  lijmen .
Het zou dan beter overkomen, zeker op die kleine schaal als sjorring.
overdone : ttz te groot is lelijker dan dat je het niet uitbeeld.

Hier treed dus weer de klassieke modelbouwregel op.
--> "Alles dat op schaal kleiner is dan 0,5 mm. wordt niet uitgebeeld."
© H.Chapelle- Smithsosian Institute  & U.S.Naval standards)
M.a.w  0,5 x 78 = 39 mm.  Al hetgeen  dus in werkelijkheid kleiner is dan 39 mm. hoeft niet. Een sjorring zijn 4 à 5 touwtjes naast elkaar; neem nu zelf dat je touw 3 mm. is dan is een sjorring op één stuk hout nog maar 3 x 4 12 mm. breed.

maar  laat het nou maar je hebt een hele dag zitten naaien en dat mag ook gezien worden.
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline JanV

• Officier
  • Roosendaal
« Reactie #115 Gepost op: december 14, 2011, 16:49:45 pm »
heb nog even wat foto's bekeken van de scouting van mn dochter en inderdaad het doet echt niet onder voor de gemiddelde scouting bouwwerk. de knoop zou eens los kunnen gaan :mrgreen: en de moderne scouts kunnen ook niet zo denderend knopen.

maar nu serieus, het zijn leuke details die je zo in elkaar aan het knutselen bent.
wacht met spanning af om het resultaat straks te zien op de ondergrond en de diverse stadia van de bouw van de mooie 17e eeuwse scheepswerven

heb je al een beetje een idee hoe het eindresultaat er straks uit gaat zien (zeker qua afmetingen) of blijf je gewoon onderdelen doorbouwen totdat de baas in huis op de rem trapt als alle tafels vol staan met onderdelen.
Jan
Gereed: Statenjacht, Aida (Plastic) Dwarsdoorsnede HMS Victory
In aanbouw: Vasa (Wasa) Corel, Gorch Fock (plastic) Golden Yacht (in fles)

Alle schepen zijn onzinkbaar, tot ze zinken (uitspraak uit film Michiel de Ruijter)

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #116 Gepost op: december 14, 2011, 17:02:26 pm »
euu de baas in huis dat ben ik tog nog altijt hoor jan  :mrgreen:.
maar ik kan ze natuurlijk niet alemaal in de living op tafel zetten dus telkens als er 1 af is gaat het vorige in een doos in de rommel kamer waar nog plaats is. en ik ze netjes kan wegbergen.

ik zoek ook niet meer dan 3 dio s  onderdelen te maken anders word het een romeltje waar ik later niet meer aan uit kan ook niet. ik zal dus eerst de eerste 3 dio s helemaal afwerken voor ik verder ga met de rest.

en ik ben echt niet bij de schouts geweest en schorren heb ik ook geen kaas van gegeten .
maar op foto toont het wel groter dan je het  ziet, het is alsof je door een vergrootglas kijkt als je de foto bekijkt

ik zal aan de regel denken erik maar geen touw vond ik ook niet kunnen maar het had mischien wat minder mogen zijn

Dick

• Gast
« Reactie #117 Gepost op: december 14, 2011, 17:45:23 pm »
als er 1 af is gaat het vorige in een doos in de rommel kamer waar nog plaats is. en ik ze netjes kan wegbergen.
Volgens mij is je rommelkamer zo groot als 'n fabriekshal Dirk. :mrgreen: :mrgreen:
Maar het ziet er wel allemaal heel strak uit en ik ben nieuwschierig naar het eindresultaat.

mickey

• Gast
« Reactie #118 Gepost op: december 14, 2011, 20:06:37 pm »
dirk
met veel plezier en bewondering volg ik je in stilte
(ik heb de laatste foto's vergroot kan ik nog leren schorren :lol:)
mick

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #119 Gepost op: december 15, 2011, 14:04:33 pm »
een foto reeks van ik zal het maar het storm huisje noemen