Auteur Topic: nicolas witsen in beeld gebracht 1:78 scheepswerf ---> Voltooid  (gelezen 71385 keer)

pauwels

• Gast
Re: nicolas witsen in beeld gebracht 1;78 scheepswerf
« Reactie #75 Gepost op: december 04, 2011, 15:03:46 pm »
Dirk, de Rantsoenhouten en het broekstuk zijn toch veel te grof en te dik uitgevoerd. Heeft Nicolaes Witsen daar niet meer gegevens van?  :)

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
  • Geslacht: Man
« Reactie #76 Gepost op: december 04, 2011, 16:48:26 pm »
ransoenhouten   breet 1v 9d    dik 8 duim

en heb het juist na gemeten en ze zijn te breed . moet ergens een reken fout gemaakt hebben  :oops:
tog reken ik alles met het rekenmachiene uit

ze moeten 6,6 mm zijn en ik heb ze 8 mm gemaakt dat schieeld heel wat .

dat  ga ik zien of ik dat kan aanpassen  de dikte is wel juist .

thx henk
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #77 Gepost op: december 04, 2011, 21:02:50 pm »
hoi henk ik ben is bij jou broekstuk gaan kijken  .

nu denk ik  tog ook dat het mijne te groot is  maar hoe hoog  moet het dan komen  denk jij ?
tot aan de bovenkant waar de rantsoenhoten  uitelkaar gaan ?

wel spijtig dat er geen maten bij staan enkel de dikte.  dus kan ik alleen maar voort gaan op witsens tekening  en daar zit het broekstuk namelijk hoger .
maar hoeveel  is een schatting . zoals het er nu bij staat en ik op de foto kan zien  zit het wel te hoog.
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

pauwels

• Gast
« Reactie #78 Gepost op: december 04, 2011, 21:16:26 pm »
Ik denk wat je nu afgetekend hebt op de foto, dat dat wel goed is, ik heb ook geen maat kunnen vinden.  :)

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #79 Gepost op: december 05, 2011, 07:34:57 am »
een kleine ingreep aan de ransoenhouten  van 8 mm naar 6,6 mm wegens een rekenfout van mijn kant

en ook het broekstuk  kleinder gemaakt want dit was echt wel te groot , dit heb ik dus verkleint  naar de hoogte waar de ransoenhouten open gaan

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #80 Gepost op: december 05, 2011, 08:02:23 am »
Dirk het ziet er beter uit.
mogelijk dat de foto vertekend, maar in Witsen en ook in het boek van hoving moeten de rantsopenhouten bijna een kwart cirkel maken; iets dikker van boven en iets smaller van onder.
maar in wat ik hier zie, heb ik de indruk dat het geen cirkel is maar een ovaal.
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #81 Gepost op: december 05, 2011, 08:36:08 am »
het ransoenhout word uit 2 cirkelbogen gehaalt maar volgt niet de boog  hier moet je op het gevoel en op het zicht  het enestuk binnen de cirkelboog en het andere deel buiten de cirkelboog tekenen.

nu licht het er aan hoeveel je binnen en buiten de boog tekent , je moet daar een goed uitzient stuk uit tekenen.

en bij de ene zal het wat meer zijn dan bij de andere dit zal voor elke bouwer anders zijn  . het is puur op gevoel en als je dan 1 mm naar links of rechts tekent  geeft dit  bij iedereen een andere vorm.

nu was dit naar mijn gevoel een goede ronding .  het oog van de meester telt hier en waarschijnlijk  het hout dat voorhanden was . 

er zullen zeker wel mallen bestaan hebben voor verschilende bretes  die men  ergens weg tasten en als ze de maat weer nodig hadden  konden ze de  betreffende mal uit het schap nemen en terug gebruiken.

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #82 Gepost op: december 05, 2011, 08:46:50 am »
Dirk het gaat niet over de buitencirkels maar over de basis cirkel .!!
Uit witsen zijn eigen boek; de cirkel (rode lijn) lijkt toch dicht bij het rantsoenhout aan te liggen.

bemerk dat het eindpunt "c" van de cirkel ligt op het punt waar het rantsoenhout de  roersteven raakt.
en volgens Witsen, Hoving herhaalt het ook, is het maar één cirkel,
Zet eens een passer op het middenpunt en meet daarmee de breedte tot in  "b"  dan moet je dezelfde maat terugvinden tussen middenpunt en punt "C" aan je broekstuk.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...

Grtz Erik

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #83 Gepost op: december 05, 2011, 11:00:18 am »

zo ziet mijn vorm er uit  ik heb de passerlijn ff in het rood gezet

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #84 Gepost op: december 05, 2011, 11:08:28 am »
goed Dirk , dat is op papier, maar zo komt het niet over op deze foto.
het is hierop dat je eens je passer moet zetten !!!

Grtz Erik

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #85 Gepost op: december 05, 2011, 11:13:39 am »

de lengte van de rode lijn, is veel groter dan de lengte van de blauwe lijn. die zouden beiden even lang moeten zijn?. Het zijn twee stralen van een zelfde cirkel.
Gewoon met een papiertje op deze foto gemeten heb ik al een verschil van 5mm. !!!!

Grtz Erik

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #86 Gepost op: december 05, 2011, 13:16:44 pm »
ja erik nu laat je me tog ff schrikken hoor.
ik ales  nog eens 3 keer na gemeten maar het klopt tog hoor
en dan  ben ik zelf met mijn meetletje tegen het scherm gaan meten en daar heb je inderdaat dat verschil dat je op de foto ziet.

op de foto waar de lijntjes opstaan als je daar meet is het wel juist als je op het scherm meet  en daar heb ik het achtersteven opgelegt en  gewoon de ronding afgeschreven van het ransoenhout.

heb er ff het achtersteven opgelegt je ziet nog net het lijntje staan naast het ransoenhout.

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #87 Gepost op: december 05, 2011, 14:51:56 pm »
ja erik nu laat je me tog ff schrikken hoor.

Sorry als ik je heb laten schrikken, maar beter nu de opmerking krijgen, zodat je het nog in een vroe'g stadium zou kunnen verbeteren . Dan later moeten vaststellen,als alles klaar is, dat er een fout in zit .  :lol: :lol:

je weet het :  voor jou leggen we de lat hoog..  :mrgreen: :sail: :drink:

Grtz Erik

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #88 Gepost op: december 05, 2011, 16:16:20 pm »
ik heb liever dat je te vroeg roept dan veel te laat  ook al denk je maar dat het niet goed zit mag je gerust roepen.

het achtersteven vind ik zelf één van de moeilijkste dingen om te maken. ook al ziet het er zo niet   uit.

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #89 Gepost op: december 08, 2011, 13:37:38 pm »
ja het is al een paar dagen stilletjes   :mrgreen:

vandaag  de geplemde grond gelecht.  ik weet niet of dit werkt maar heb het ergens gelezen dus zal ik eens een poging wagen.  neem witzand en meng dit met  droge behanglijm , strijk het zand mooi plat zoals je wilt hebben en daarna goed bevochtigen met een plantenspuit.

dan krijg je dit   en nu maar ff afwachten wat  dit geeft  het zit er een 3a4 mm dik op