Auteur Topic: nicolas witsen in beeld gebracht 1:78 scheepswerf ---> Voltooid  (gelezen 71212 keer)

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
  • Geslacht: Man
Re: dio scheepswerf 1;78
« Reactie #15 Gepost op: november 24, 2011, 14:22:05 pm »
Dirk,
Je spreekt in raadselen  :)
Ben benieuwd wat je nu weer uit de boeken opgepakt hebt.

Jan

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #16 Gepost op: november 24, 2011, 16:07:34 pm »
ja jan er zijn zelfs 2 manieren die besproken worden en alle bij even ongeloofelijk.

heb vandaag  liggen tellen en rekenen dus morgen kan ik aan het eerste deel van mijn dio beginnen
1. Ten eersten maakt men de Kiel. Daar na
2. De Voor-steven.
3. De Achter-steven.
4. De Hek-balk.
5. De Rantzoen-houten.
6. De Klos daar onder a
7. Het Broek-stuk.
8. De Worpen.
9. De Hek-stutten. Als dan
10. Stapelt men de Kiel.
11. Neemt de Hek-stutten af, en de Worpen daar uit.

deze 11 punten zullen er in zitten
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Offline SuperSylvester

• DEKSCHROBBER
  • Officier
« Reactie #17 Gepost op: november 25, 2011, 05:52:08 am »
Erg leuk project Dirk, dat wordt weer smullen. Witsen visueel gemaakt.

Hier zou je een mooie documentaire van kunnen maken, met de teksten van
onze voorouder als leidraad.

Jack
Don't only practice your art, but force your way into its secrets, for it and knowledge can raise men to the divine - Ludwig van Beethoven

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
« Reactie #18 Gepost op: november 25, 2011, 06:58:46 am »
klopt alemaal maar er werd ook nog iets anders met het schip gedaan waar je nooit iets over hoort en tog  ongeloofelijk klink en is .  hoe ze het  klaar gespeelt  kregen  ben ik nog niet uit maar  daar hebben we het nog wel over  op het gepaste moment .

Ik heb wat zittenlezen.
bedoel je wat Witsen op blz 154 linker kolom, onder aan de bladzijde schrijft?
Klinkt inderdaad een beetje apart  :wink:

Ik vind het verhaal dat er na komt: trek een schip over de dijk heen, omdat de wef aan de binnenzijde en hetwater aan de buitenzijde ligt ook tamelijk onvoorstelbaar....

Jan

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #19 Gepost op: november 25, 2011, 08:36:03 am »
ja dat over de dijk trekken is een apart verhaaltje  , ongeloofelijk  wat die hollanders klaarspeelde  8)

het staat niet op 154 jan  ik zal het eens opzoeken waar het juist  staat
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #20 Gepost op: november 25, 2011, 08:38:09 am »
Ik denk dat dat alleen met kleine schepen en met name platbodems werd gedaan. Volgens mij hen ik daar wel eens wat over gelezen.
Een driemaster van 50 voet krijg je echt niet over een dijk heen zonder zowel de dijk als het schip te slopen  :wink:
"Een schip is altijd een compromis" © Ab Hoving

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #21 Gepost op: november 25, 2011, 09:11:16 am »
het staat wel op  blz 154  :oops: het is ook maar 1 zin en had er al over gelezen  het staat  onderaan

eer de schepen aflopen, ........  dit vind ik een ongeloofelijk verhaal  :D

arjan ik heb al gelezen dat het ook met grote schepen werd gedaan en heb er zelfs prentjes van gezien, witsen heeft nog boeken geschreven  en daar heb ik het ooit in gezien het is zo een wiskundige en natuur berekening die witsen  daar maakt  zoals hij wel meer doed en  lecht het het dan ook helemaal uit hoe het in zijn werkgaat en waar de krachten liggen  enz.   ik zal nog wel eens een poging doen om het op te zoeken maar weet niet of ik het nog ga vinden  .

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #22 Gepost op: november 25, 2011, 09:19:20 am »
Het kan zijn dat Witzen het beschrijft, maar ik wil niet geloven dat dit vaak gebeurde. De meeste werven lagen gewoon direkt aan rivieren of kanalen.
Bovendien, als het regelmatig gebeurde dan zou het toch wel op etsen of schilderijen hebben gestaan ?
"Een schip is altijd een compromis" © Ab Hoving

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #23 Gepost op: november 25, 2011, 09:24:16 am »
ik heb het redelijk rap gevonden  had het bij mijn favorieten staan    http://www.zaans-industrieel-erfgoed.nl/pages_3/met%20stoom%2024%20art%20%2005%20overhaal.html

en http://www.zaans-industrieel-erfgoed.nl/pages_3/met%20stoom%2024%20art%20%2005.html   hier staan 2 ets tekeningen van die tijt op

arjan je onderschat je voorouders  :lol:

pilatus

• Gast
« Reactie #24 Gepost op: november 25, 2011, 11:10:43 am »
Onnavolgbaar!  : :whow:
Vraagje Dirk: ga je nu tegelijkertijd ook met 12 scheepsmodellen beginnen en ga je dan steeds na ieder diorama door met een model minder? Lijkt me van de ene kant eentonig maar seriewerk geeft wel tijdwinst denk ik (en gelijkvormigheid).

54. Laat het Schip op zyde vallen.
Lijkt me wel spectaculair maar als je het schema van 10 punten per dio handhaaft gaan we daar niets van zien  :x. Een 13e dio waard?

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #25 Gepost op: november 25, 2011, 11:51:37 am »
jan het is gemiddeld 10 punten per dio  het kan zijn dat er meer of minder inzitten.
mischien doe ik zelfs maar 1 of 2 puntjes als het de moeite waard is  en dat kan soms wel eens het geval zijn, dus pin je niet vast aan  10 dio s het kunnen er altijt meer worden.

ik ga niet aan 5 schepen tegelijk bouwen want dat gaat tog niet en om elke keer weer het zelvde schip zien gebouwt te worden is eentonig  daarom  zal ik pas posten als de volgende punten aan de beurt komen  dus zal het hier wel eens windstil kunnen worden voor een tijtje maar dan ben ik natuurlijk aan een schip bezig.

als jullie het schip zo graag op zijn zij zien vallen wil ik daar wel iets voor  doen  :mrgreen:

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
« Reactie #26 Gepost op: november 25, 2011, 12:10:29 pm »
En als het schip op zijn zijde ligt, natuurlijk ook al die mannetjes er onder die met hun breeuwhamertje bezig zijn?

Jan

Offline SuperSylvester

• DEKSCHROBBER
  • Officier
« Reactie #27 Gepost op: november 25, 2011, 12:16:25 pm »
Nog een vraagje over de schaal, hoe kom je aan 1:78?

Ik zou dan liever iets kleiner gaan (1:87) dan zit je op H0-spoorschaal en kun je
de figuurtjes ervan gebruiken of andere details.

Jack

Don't only practice your art, but force your way into its secrets, for it and knowledge can raise men to the divine - Ludwig van Beethoven

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #28 Gepost op: november 25, 2011, 13:50:17 pm »
de schaal komt van de figuren die ik heb jack
de preiser figuren van 1:87   vind ik niet in de gene die ik wil hebben , ze hebben ofwel verkeerde  kleren aan  hebben geen goede houding  en kosten dan ook nog eens een stuk meer dan de tinnen figuren die ik gevonden heb.  ik heb dus de schaal aangepast aan de figuren.  als ik op elk dio 10 figuren zet kom ik aan 100 figuren x de prijs .....  en het zullen er waarschijnlijk een hoop meer worden.   dan kom je al  snel op 200& 300 euro voor enkel de figuren. natuurlijk gespreid over +/- 2 jaar valt het wel mee maar het blijft  een hoop geld.

Citaat
En als het schip op zijn zijde ligt, natuurlijk ook al die mannetjes er onder die met hun breeuwhamertje bezig zijn

zoiets zou het  dus kunnen worden jan .

maar jullie lopen wel erg hard van stapel  :mrgreen:

de eerste ondergrond  heb ik al een beetje bewerkt  en hier ligt de  bouwhelling

voor de bouwhelling heb ik nog een 4 cm gelaten om te laten zien dat daar het water is. dit ga ik  als volgende maken

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #29 Gepost op: november 28, 2011, 18:05:15 pm »
ben ook al eens aan het rekenen geweest en omdat dit niet echt mijn sterkste punt is  :mrgreen: hier ff wat  cijfers

eerst de maten in duim daarna in 1:78

kiel 104 voet                     37,7cm
hoog 17  d                       0.54mm
breed 20.2 d                     0.64 mm

voorsteven

binnenkant 13.5 d              0.4 mm
buitenkant 8.1 d               0.25 mm
brete                                  1.2 mm
hoog 25 voet                       9 cm
valt 26 voet                        9.4 cm

hier valt me op dat het voorsteven  erg smal is  en gaat van 0.4  binnen naar 0.25 buiten kant
ook de kiel zal erg moeten versmalt worden naar het voorsteven en achter steven  van 0.64 naar 0.4

het achtersteven   moet ik nog eens goed lezen  :D