Auteur Topic: nicolas witsen in beeld gebracht 1:78 scheepswerf ---> Voltooid  (gelezen 71213 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline amazone

  • Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
  • ****
  • Berichten: 4.961
  • Geslacht: Man
nicolas witsen in beeld gebracht 1:78 scheepswerf ---> Voltooid
« Gepost op: november 23, 2011, 16:38:21 pm »
Hoe men hedendaaghs Scheepen bouwt.
Onderstel eénes Schips
lang 134 voet.
HIer toe laat een Pynas - schip, (by gedachten gebouwt) lang over steven 134
Amsterdamsche voeten, en in al zyn deelen ontleedt, tot voorbeeldt dienen: na
welkers maat en gestalte, zoo de zelve recht verstaan wort, men zeer lichtelyk
Scheepen van onbegreepen lengte en gebruik, (mutatis mutandis, verandert het
geene verandert dient te zyn) zoo wel groote als kleine, na vormen en toestellen
kan; want alle regels, even-maat en gelykdeeligheit, blyven van eenderleye aart op
alle kiels lengten, 't zy het Schip een kiel heeft van 180, of slechts van 60 voeten
lang.
Ik zal hier vaste grondt-slagen, en wetten, hoe men alle Scheeps deelen, ja zelfs
een geheel Schip, maken moet, genoegh-zaam trachten ten toon te stellen. Hoewel
Vaste proportie is qualyk
te volgen.
echter waar is, dat het niet wel doenlyk is, altydt de wis-konstige maat ten vollen
na te komen, wegens de menighvuldige, en onderscheidelyke kromme en
gebogen gestalten, die men de houten aan een Schip geven moet. Waar van
daan het zeggen komt, dat twee Scheepen, of twee menschen, elkander nimmer
ten vollen gelyken. Doch hoe naauwkeuriger d'evenmaat en gelykdeeligheit in het
Scheeps-bouwen gevolght wert, hoe volmaakter, cierlyker, sterker, en wel bezeilder
het Schip zal zyn.
Huis-bouw-konst staat op vaste gronden, en geschikte wetten: doch zelden vindt
men huizen waar in de wis-konstige maat in alles waargenoomen is; schoon ieder
daar na tracht. Stoffe, plaats, en gelegentheit, brengen dikmaal wanschik by. Dus
staat het ook met de Scheeps-bouw. Het gebruik, 't welk van oneindelyke verandering
is, dwingt de Bouw-meesters maat en wetten te kreuken. Men volght die dan zoo
veel dienstig, en doenlyk is.

Benamingen van Scheeps-deelen, die men in het timmeren achter
elkander opmaakt, en aan 't Schip voegt.
1. Ten eersten maakt men de Kiel. Daar na
2. De Voor-steven.
3. De Achter-steven.
4. De Hek-balk.
5. De Rantzoen-houten.
6. De Klos daar onder a
7. Het Broek-stuk.
8. De Worpen.
9. De Hek-stutten. Als dan
10. Stapelt men de Kiel.
11. Neemt de Hek-stutten af, en de Worpen daar uit.
12. Ryst de Voor-steven.
13. Ryst de Achter-steven om hoog, legt daar de Worpen in, en zet daar dan de
Hek-stutten aan.
14. Maakt een Knie op de Kiel, en tegen de Achter-steven aan. Hier na
15. Maakt men de Streek klaar, met de Sponning.
16. Boort de Schei-nagels in de Stevens, en in de Kiel.
17. Maakt de Kiel-gang.
18. Maakt het Vlak, en zet het water-pas.
19. Ook een Buik-stuk op de Hals, met een Zitter aan wederzyden.
20. Dan boeit men de Kimmen, en
21. Maakt het recht water-pas, als het geschrooit is. Hier na
22. Maakt de Spant-oplangen, en maakt daar Jukken aan.
23. Daar de Stelling op komt.
24. Maakt dan de Scheer-gang om, en Sent daar boven, water-pas.
25. Ook de Swiepingen aan de boven-einden, en Schooren.
26. De Buik-stukken, Zitters, Stekers, Zogh-stukken, en Worpen.
27. De Kalven, of Hekken, en Toonen.
28. Maakt de Balken klaar.
29. Men maakt en slecht de Kimmen.
30. Wagert de Kimmen.
31. Maakt de Stelling, om de Balken te leggen. Hier op
32. Slecht men de Oplangen, daar de Balk-wager aan komt.
33. Maakt de Balk-wager vast.
34. Legt de Balken, met een Wager daar onder.
35. Brengt de Stelling boven.
36. Zet de Stut-mallen.
37. Maakt de Wagers tusschen de Kimmen en Balken.
38. Met de Spant-stutten.
39. Maakt Senten om, Schooren en Zwie-pingen aan.
40. Maakt de Knies, wagert het Vlak, maakt de Banden, en 't Kolsem, met de
Spoors.
41. Slecht het bovenste Lyf-hout.
42. Leght het Lyf-hout.
43. En zet dan een Wager of twee op.
44. Legt de Balken van 't Verdek, en de Konstapels kamer.
45. Vervolgens maakt men de Balk-wager.
46. Met de andere Wagers daar onder.
47. Slecht de Nagels in de Kimmen.
48. Maakt de Schaer-stokken en de Spiegel dicht.
49. Maakt de Knies, en laat de Ribben zagen.
50. Gaat buiten om, en maakt de Buik-houten onder de poorten.
51. Braeuwt de Kimmen, en de Streek.
52. Maakt het Huit-dicht.
53. Maakt het voort klaar.
54. Laat het Schip op zyde vallen.
55. Zet het recht.
56. Maakt de Stellen aan de Steven, en een Plaat aan de Kiel.
57. Maakt de Mal tot het Roer.
58. Maakt het alom klaar, om 't Schip te doen gaan, en als het klaar is zoo laat het
afloopen.
165
59. Als het Schip te water is gegaan, zoo maakt dan de Stellingen buiten en achter
aan.
60. Maakt de Klossen boven de Poorten buiten om.
61. En de Vullingen in 't Ruim. Hier na
62. Maakt men het buiten om op met Bark-houten, Vullingen, Raa-houten, Zet-gang,
Vertuining, en Regelingen.
63. Dan maakt men de bovenste Lyf-houten.
64. Met de Wager daar op.
65. De Ribben op den Overloop.
66. De Karviel-houten daar onder.
67. Het Spoor van de Spil, en van de Bezaans mast.
68. De Uitlegger.
69. De Hootden van de Tralie-luiken op 't Verdek.
70. De Visscher van de Bezaans mast, en van de Spil.
71. Leght de Balken van de Kajuit op Klampen, als ook die in de Bak.
72. De Balk-wager daar onder, met de andere Wagers.
73. De Ribben op 't Verdek.
74. Maakt de Knechten klaar in de Bak.
75. Kajuit-houten in de Bak, en onder de Ribben.
76. Zet de Speenen.
77. De Groote en Fokke Knecht.
78. Strykt den Overloop, dicht.
79. Daar na maakt men het Kruis van de Kajuit, en het Schot.
80. Het Galjoen.
81. De Galdery.
82. De Poorten.
83. Kluizen.
84. De Beting-knies.
85. Het Schan-dek.
86. De Beting-balk.
87. Strykt de Bak.
88. Maakt het Water-bordt op de Bak.
89. Als ook het Water-bordt in de Hut. Leght de Balken daar aan, met de Ribben.
90. Maakt de Balk-wagers, met d' andere Wagers daar onder.
91. Strykt het daar op, en maakt de Rusten.
92. Beschiet de Kajuit, en maakt daar Kooijen in.
93. Maakt de Visschers klaar.
94. Zet de Masten in.
95. En de Boeg-spriet.
96. Met de Spil.
97. Maakt de Puttingen vast.
98. Ook het Schot voor de Stuur-plecht.
99. Met het Schot voor de Bak.
100. En de Tralie-luiken.
101. Maakt hier na de Stulp-luiken.
102. De Bossen, Pompen, en't Gemak.
103. Het Schot voor de Hut.
104. Bos-banken.
105. Kruis-houten.
106. Het Schot voor de Konstapels kamer.
107. De Bottelarye.
108. De Kombuis.
109 De Kranen.
110. Het Roer.
111. De Schoote-bloks.
112. Zet de Hals-mast op, zoo 't noodig is.
113. Als ook de Regelingen boven de Bos-banken, zoo zy vereischt worden.
114. Maakt de Hals-klamp.
115. De Pompen.
116. De Broodt-kamer, en de Hel.
117. De Beting-balk op de Bak.
118. Kruis- en Karviel-hout.
119. De Boogh boven de Kolder-stok is 't noodigh. Dan vangt aan
120. Buiten om te verzoeken.
121. En te verdubbelen, is 't noodigh.
122. Beslaat de Steven en 't Roer met koper.
Dan volgen noch Bouts, Nagels, Spykers, Vensters, Deuren, Banken, Hoepen,
Kamers; het pekken, teeren, schilderen, en zoo voorts.


zo begint witsen in zijn boek over de scheepsbouw + somt hij alle werkzaam heden op die moeten gebeuren in deze volg orde.
om dit allemaal in 1 dio uit te beelden  weet je ook dat dit niet kan.
ik ga ongeveer elke keer een 10 tal punten aanpakken van witsen zijn lijst en ga dat in 1 dio proberen te gieten.
hoeveel dio s het uit ijndelijk gaan worden  weet ik zelf nog niet maar denk iets van een 12 tal.
het zal dus  een heel werkje zijn om deze alemaal te maken.
12 dio s betekent ook  een hoop schepen die mekaar opvolgen naar gelang er gebouwt gaat worden.
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Offline Arjan68

  • VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
  • ****
  • Berichten: 2.732
  • Geslacht: Man
Re: dio scheepswerf 1;78
« Reactie #1 Gepost op: november 23, 2011, 16:40:10 pm »
Een prachtig projekt Dirk, en jou kennende gaat het iets bijzonders worden !

Citaat
54. Laat het Schip op zyde vallen.
55. Zet het recht.

Lijkt me toch een vrij nutteloze actie  :lol:
"Een schip is altijd een compromis" © Ab Hoving

Drububu

  • Gast
Re: dio scheepswerf 1;78
« Reactie #2 Gepost op: november 23, 2011, 18:21:12 pm »
Wat een ontzettend leuk idee.

Offline Beagle

  • Administrator
  • admiraal
  • ******
  • Berichten: 5.546
  • Geslacht: Man
  • Antwerpen
Re: dio scheepswerf 1;78
« Reactie #3 Gepost op: november 23, 2011, 19:07:57 pm »
ja Dirk dat lijkt me toch wel een Mega project van een dio...we gaan je volgen...
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline jpdl

  • Bootsman
  • ***
  • Berichten: 589
  • Geslacht: Man
Re: dio scheepswerf 1;78
« Reactie #4 Gepost op: november 23, 2011, 19:23:29 pm »
Dirk vol verwachting klopt ons hart,.............. maar dan naar jou diorama. :wink:
Heel veel succes en ik ga je zeer zeker volgen.

jean-pierre

Offline amazone

  • Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
  • ****
  • Berichten: 4.961
  • Geslacht: Man
Re: dio scheepswerf 1;78
« Reactie #5 Gepost op: november 23, 2011, 21:57:37 pm »
het is best wel een mega project hoor waarschijnlijk dat ik het wel ga spreiden over een paar jaar , maar dat zien we dan wel.

de eerste 2  zullen niet zolang duren omdat er niet te veel werk aan het schip is. maar daarna moet ik telkens weer de romp op gaan bouwen tot een volgend stadium en dat gaat heel wat werk zijn.

als ik het ff moe ben kan ik weer verder aan de heemskerck  zo heb ik ook wat afwisseling volgend jaar.
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Offline Arjan68

  • VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
  • ****
  • Berichten: 2.732
  • Geslacht: Man
Re: dio scheepswerf 1;78
« Reactie #6 Gepost op: november 23, 2011, 22:28:21 pm »
Dirk, jij gaat nog eens genoemd worden onder de groten der scheepsmodelbouw ! Zo'n combinatie aan snelheid, aanleg,  inspiratie en doorzettingsvermogen is zeldzaam

Alleen nog wat meer aandacht aan de afwerking en de russen kunnen naar huis  :mrgreen:
"Een schip is altijd een compromis" © Ab Hoving

Offline amazone

  • Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
  • ****
  • Berichten: 4.961
  • Geslacht: Man
Re: dio scheepswerf 1;78
« Reactie #7 Gepost op: november 24, 2011, 06:30:35 am »
in het begin zal het zeker aanpassen zijn aan de schaal , want daar heb ik nog het meeste schrik van.  allemaal latjes van 1 & 2 mm  en er zullen er waarschijnlijk nog dunner tussen moeten zitten zoals de fortuning zal in fineer moeten komen of mischien wel in dik papier.

gelukkig  heb ik al veel bij henk kunnen gaan kijken  hoe hij het allemaal heeft aangepakt want het is tog wel klein om  in deze schaal gaan te schratchen.

nu is elke voet 0.35 mm 


the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Offline amazone

  • Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
  • ****
  • Berichten: 4.961
  • Geslacht: Man
Re: dio scheepswerf 1;78
« Reactie #8 Gepost op: november 24, 2011, 07:46:46 am »
de ondergrond van de bouwhelling





de bouw helling heb ik wel wat ingekort want de 60 m van de echte VOC werf ga ik niet na maken omdat  ik dan  een veel te grote ondergrond moet gebruiken dus heb ik hem 40m lang gemaakt iets langer dan het schip moet zijn.

de zij kanten heb ik voorlopig maar breed genoeg genomen  dus het kan zijn dat ik daar nog iets af doe maar dat  ga ik zien als ik begin te bouwen en figuurtjes op ga zetten wat een  mooie maat is.

het  eerste werkje is de  bouwhelling vol brede planken leggen en de zijkanten afsluiten met palen en balken
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Offline jpdl

  • Bootsman
  • ***
  • Berichten: 589
  • Geslacht: Man
Re: dio scheepswerf 1;78
« Reactie #9 Gepost op: november 24, 2011, 08:14:35 am »
Dirk waar haal je in vredesnaam de inspiratie en je werktempo vandaan. Het is ongekent
wat je hier op dit forum allemaal laat zien. Alles wat je maakt vind ik persoonlijk erg
mooi en volg de verslagen dan ook met veel plezier. Ga zo door dan kunnen wij er lekker van smullen. :wink:
In ieder geval heel veel succes ermee,

jean-pierre

Offline amateur

  • Betweter
  • Officier
  • ****
  • Berichten: 2.163
  • Geslacht: Man
Re: dio scheepswerf 1;78
« Reactie #10 Gepost op: november 24, 2011, 08:26:03 am »
Een prachtig projekt Dirk, en jou kennende gaat het iets bijzonders worden !

Lijkt me toch een vrij nutteloze actie  :lol:

Nee, na het dichten van de huis, moet het zaakje gebreeuwd worden. Omdat die hoollanders zo'n plat vlak hadden. lukte dat alleen maar door het schip op zijn zijde te laten vallen.
(Volgens mij had er dus ook nog een 55b moeten zijn: laat het schip daarna op de andere zijde vallen :) )

Jan

Offline amazone

  • Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
  • ****
  • Berichten: 4.961
  • Geslacht: Man
Re: dio scheepswerf 1;78
« Reactie #11 Gepost op: november 24, 2011, 09:39:11 am »
inderdaad  het was niet enkel om te brewen maar ook zaten er nog geen nagels in het vlak deze moesten er dan ook nog eerst ingeboort en geslagen worden.

bij de vlakbouw werd er belange niet zo hoog gestapelt als bij de spanten bouw want daar moest men wel onder het vlak kunnen om te nagelen.

55 b zou dus wel op zijn plaats zijn  :wink:
nr 58 is ook een spesialleke  maar daar weet ik nog niet het feine van dus dat gaat ook nog iets apart worden  :mrgreen:
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Offline Beagle

  • Administrator
  • admiraal
  • ******
  • Berichten: 5.546
  • Geslacht: Man
  • Antwerpen
Re: dio scheepswerf 1;78
« Reactie #12 Gepost op: november 24, 2011, 10:36:57 am »
Citaat
58. Maakt het alom klaar, om 't Schip te doen gaan, en als het klaar is zoo laat het
afloopen.
m.a.w.   Maakt het alom klaar =  werk nu de detail af aan de buitenkant  (doe nu nog zaken terwijl je eraan kan !! eenmaal in het water wordt dat lastig.)

om 't Schip te doen gaan = met de bedoeling het te water te laten.

en als het klaar is zoo laat het afloopen=     laat dan de romp te water...
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline amateur

  • Betweter
  • Officier
  • ****
  • Berichten: 2.163
  • Geslacht: Man
Re: dio scheepswerf 1;78
« Reactie #13 Gepost op: november 24, 2011, 11:09:36 am »
Schip liep van stapel af voordat het klaar was (zie ook dat boek van Hoving over Witsen)
De helling werd leeggemaakt zodra het schip kon drijven, en verder voor de wal afgebouwd.

Jan

Offline amazone

  • Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
  • ****
  • Berichten: 4.961
  • Geslacht: Man
Re: dio scheepswerf 1;78
« Reactie #14 Gepost op: november 24, 2011, 11:51:42 am »
klopt alemaal maar er werd ook nog iets anders met het schip gedaan waar je nooit iets over hoort en tog  ongeloofelijk klink en is .  hoe ze het  klaar gespeelt  kregen  ben ik nog niet uit maar  daar hebben we het nog wel over  op het gepaste moment .
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself