Auteur Topic: nicolas witsen in beeld gebracht 1:78 scheepswerf ---> Voltooid  (gelezen 71531 keer)

Offline JanV

• Officier
  • Geslacht: Man
  • Roosendaal
Re: dio scheepswerf 1;78
« Reactie #60 Gepost op: december 02, 2011, 13:44:14 pm »
ziet er goed uit Dirk, ik doe je dit nog niet na.

je zou het onderwerp eigenlijk Witsen in woord en beeld moeten noemen
Jan
Gereed: Statenjacht, Aida (Plastic) Dwarsdoorsnede HMS Victory
In aanbouw: Vasa (Wasa) Corel, Gorch Fock (plastic) Golden Yacht (in fles)

Alle schepen zijn onzinkbaar, tot ze zinken (uitspraak uit film Michiel de Ruijter)

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #61 Gepost op: december 02, 2011, 13:47:31 pm »
dat is zo  rené maar je krijgt ook nog iets anders

henk heeft daar al vele uren over na gedacht  en dat ding heet stuurlast  :lol:
iets waar witsen niets over zegt maar als je er over nadenkt is dit juist het zelfde.  zet men ze hoger zal ook het achterschip ranker zijn. en dieper in het water zakken  hierdoor krijg je automatis stuurlast  zonder het achtersteven te moeten verlengen zoals van ijk doed.

dit is puur mijn gedacht  :wink:

thx jan  ja over  het topic onderwerp  heb ik ook nagedacht maar wist zo direkt niets te verzinnen  het kan  nog aangepast worden maar zoveel zal het niet uit maken de meeste weten dat het over witsen gaat denk ik
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

pauwels

• Gast
« Reactie #62 Gepost op: december 02, 2011, 14:22:27 pm »

henk heeft daar al vele uren over na gedacht  en dat ding heet stuurlast  :lol:

:) Lach je mij nu uit? Ik ben gewoon geinteresserd in die dingen.

Dirk, de stuurlast onstaat alleen maar uit de afmeting van het voorste spant van oprichting overzetten op de achterste spant van oprichting op een bepaalde hoogte van het spant. De Amsterdammers berekenden geen stuurlast maar hun schepn lagen nagenoeg altijd goed in het water.  :)

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #63 Gepost op: december 02, 2011, 14:30:07 pm »
ik lag je helemaal niet uit henk ik snap het zelf  niet.  gelukkig moet je er bij witsen ook niet over na denken om dat hij het er niet over heeft
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #64 Gepost op: december 02, 2011, 14:58:37 pm »
Dirk

Wel rekening houden dat "Witsen" nogal een grote duim had  :oops:  en dus ook sommige zaken uit "zijn duim zoog" om zijn geschriften aantrekkelijker en geleerder te laten lijken.

ik blijf het zeggen alles wat "Witsen" zegt of schrijft moet je kritisch bekijken !!!
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline jean

• Bootsman
« Reactie #65 Gepost op: december 02, 2011, 15:09:47 pm »
Hallo Dirk,

Heb jij enig idee hoe veel zo'n kielbalk weegt? Ik zag namelijk dat je er eentje vervoerde met een kruiwagen en dat lijkt me nogal zwaar. Ik denk dat een kielbalk van een meter of zes al snel zo'n 1,5 ton weegt. En dat op een kruiwagentje...
Jan

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #66 Gepost op: december 02, 2011, 17:30:29 pm »
hoi jan 1.5 ton is wel erg veel hoor maar er zitten hier mannen die met  cijfers kunnen gogelen  lxbxd is qubice m  en dan kijken wat eik weegt dat moet je zeker wel ergens  kunnen vinden.  als ik een ruwe schatting mag doen voor de kielbalk  tussen 6 a 800 kg, maar kan er ook 400 kg naast zitten  :mrgreen:

erik  ik neem het wel met een koreltje zout maar  ik heb best wel vertrouwen in de man .

iets dat ik eens van witsen gelezen heb  ( niets met scheepsbouw te maken ) maar uit één van zijn andere boeken.  somige heren hadden zoals ze zelf zegde een hoorn van een éénhoorn op de  schouwmantel liggen en daar waren ze maar wat trots op , witsen spreekt dit tegen en zegt dat de hoorn van een  walvis is zo eentje met een hoorn op zijn neus  een narwal maar hij  probeert dus wel de waarheid te achterhalen en gelooft  dus ook niet wat ze alemaal zeggen. hij moet dus zeker zijn van zijn stuk

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #67 Gepost op: december 02, 2011, 17:45:34 pm »
dat ken ik van buiten, s.g. europeese eik  = 0,66 tot 0,72
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...

Grtz Erik

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #68 Gepost op: december 02, 2011, 17:58:18 pm »
das 430 kg denk ik maar ik en rekenen  :lol:

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #69 Gepost op: december 02, 2011, 18:09:40 pm »
Ik zat net te zoeken op internet of ik iets kon vinden over het gewicht van de kielbalken van de Batavia of 7P maar helaas niets gevonden.

Wel wat andere leuke cijfertjes over de Batavia:

- in totaal is er 1800 kuub eikenhout gebruikt. Hiervan zit nu iets meer dan de helft aan het schip. De rest is zaag afval (veel meer dan ik had verwacgt !)
- Het hele schip weegt zo'n 650 ton
- Het gewicht van de stalen nagels en bouten is bij elkaar bijna 10 ton  :shock:

Ook vond ook nog een interessante opmerking over het uitzoeken van het hout: Als men een goed stuk hout had gevonden dat net niet van de juiste maat of vorm was, dan werd gewoon het bestek aangepast in plaats dat men verder zocht. Da's weer de praktische instelling van de hollanders in die tijd  :wink:
"Een schip is altijd een compromis" © Ab Hoving

pauwels

• Gast
« Reactie #70 Gepost op: december 02, 2011, 21:13:45 pm »
De klos , Dirk in reactie 55 dient om de ruimte op te vullen van de rantsoenhouten. blz. 76/77 Hoving. Ik zou niet weten hoe dat nou moet passen.  :?

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #71 Gepost op: december 03, 2011, 07:54:58 am »
de klos  heb ik ff getekent waar ik denk dat ze moet komen
ook omdat je ze bij witsen niet ziet zitten denk ik dat ze achter het broekstuk zit  ook aan de vorm te zien is dit ijgelijk de enige plaats waar ze zou kunnen zitten.
ze houdt de ransoenhouten bij elkaar als ook kan men het broekstuk er tegen nagelen

als je dan bij hoving kijkt zou ze hier zitten

met de klos onderd het broekstuk zal hij waarschijnlijk bedoeld hebben de klos ACHTER het broekstuk

het zal dan de brete van de ransoenhouten hebben en de hoogte komt even hoog als het broekstuk  de inkeping  die op witsen zijn tekening ziet  moet wel rond het achtersteven zitten

zeg maar u gedacht als je er één hebt

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #72 Gepost op: december 04, 2011, 12:03:45 pm »
6/ de klos daar onder ,   omdat ik niet zeker ben waar deze moet komen  kan ik deze ook niet plaatsen .
7/ het broekstuk  7 duim dik = 2.3 mm  en volgt de lijnen van de ransoen houten dit is best een dik stuk hout

de geschutspoort staat 2 voet van de hekbalk en is ook 2 voet breed de balkjes 4 duim = 1.3 mm

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #73 Gepost op: december 04, 2011, 12:18:35 pm »
zou je de titel niet beter vanderen in : "Witsen in beeld en kleur". :lol: :lol: :lol: :lol:

Grtz Erik

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #74 Gepost op: december 04, 2011, 12:50:36 pm »
je bent al de tweede die het zegt erik jan sugereerde ook al zoiets.
ik zal de titel wel  veranderen  :wink: