Auteur Topic: nicolas witsen in beeld gebracht 1:78 scheepswerf ---> Voltooid  (gelezen 72548 keer)

Offline luc

• Officier
  • Geslacht: Man
Re: nicolas witsen in beeld gebracht 1;78 scheepswerf
« Reactie #495 Gepost op: juni 08, 2012, 21:17:20 pm »
zeer mooie foto's maar zijn uw planken op het dek niet wat te groot ??
mvg Luc

Een gelukkige mens ,is een mens met goede gezondheid en een slecht geheugen

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #496 Gepost op: juni 08, 2012, 22:14:42 pm »
het is maar gewoon stelling hout luc . ik heb daar langs links en rechts een laddertje bij gezet  en langs daar kunnen ze naar boven kruipen.  het is dus een klein platformpje waar ze  op kunnen staan .  van hier uit kunnen ze stellings planken beginnen leggen  om op te staan voor de rest van de spant delen te zetten.

de dekplanken komen pas als ze  te water gelaten is
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #497 Gepost op: juni 09, 2012, 11:05:54 am »
om de huidplanken en berghouten krom te branden ga ik op dit dio al riet laten aanvoeren zodat ze  op het volgende dio lekker  vuurke stook kunnen doen.

het is van een oude schilderborstel gemaakt .  ook ga ik nog een bergje  houtspaanders bij het riet leggen  dit is de overschot  van al het hout dat gekapt word met het bijl en dessel  en dit werd alemaal opgeraapt en ook bij op het vuur gedaan.
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Offline ISOLA2

• Administrator
  • Officier
  • Share your knowledge, it's a way to immortality.
« Reactie #498 Gepost op: juni 09, 2012, 11:11:19 am »
Dirk ben aan het raden wat je nog niet hebt gebruikt voor je bouwkunsten , honden haar?  :wink:
Groetjes

René

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #499 Gepost op: juni 09, 2012, 12:39:36 pm »
 :lol:  nee dat heb ik nog niet gebruikt  rené  , denk ook niet dat ik dat ga gebruiken want  krijg ik waarschijnlijk iemand tegen dat ik hem ga scheren .

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #500 Gepost op: juni 10, 2012, 18:42:22 pm »
dit wekend  nog wat door gedaan en denk  nog 2 dagen nodig te hebben voor het af te werken

maar  hier zie je al goed hoe het er uit gaat zien

Offline luc

• Officier
« Reactie #501 Gepost op: juni 10, 2012, 18:58:12 pm »
binnenkort moet het MAS ruimte ter beschikking stellen.    :P   :P   :P
mvg Luc

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #502 Gepost op: juni 10, 2012, 19:01:22 pm »
 :lol:  ja dat zal wel   maar het was best na denken zonder tuigplan  :mrgreen:
heb  een paar draden moeten doorknippen en terug opnieuw moeten  spannen omdat het niet juist zat

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #503 Gepost op: juni 10, 2012, 19:06:36 pm »
  :shock: Ik weet niet wat ik daar nou van moet denken Dirk. Het lijkt wel een spinneweb zo.
Op de tekeningen en schilderijen van scheepswerven heb ik nog nooit zo veel takels rond een schip gezien.

In ieder geval kloppen de verhoudingen niet: De blokken en palen zijn veel te groot / te dik in verhouding met het touw.
Volgens mij gebruikten ze ook een ander soort constructie voor de takels.......
"Een schip is altijd een compromis" © Ab Hoving

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #504 Gepost op: juni 10, 2012, 20:22:34 pm »

wie zal het zeggen arjan  al wat ik van een gein heb  is de foto van witsen aan het voorsteven  en deze  is 2x zolang ongeveer als het voorsteven lang is.

ward heeft me fotos laten zien dat er wel degelijk  een hoop geinen rond het schip stonden voor al het zware materiaal omhoog te heisen.
je steekt nu eenmaal  geen zware spant zomaar de lucht in of legt het ff op je schouder  om  daarna er mee op een ladder omhoog te dragen.
en ze moesten  hoe dan ook vast gezet worden met touwen  bovenaan.

ik zal proberen nog eens aan ward te vragen of hij de foto kan door mailen.

Citaat
Volgens mij gebruikten ze ook een ander soort constructie voor de takels.......
ik hoor het graag als je iets meer weet arjan  :wink:

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #505 Gepost op: juni 10, 2012, 22:12:12 pm »
De tekening van Witsen is duidelijk. Er zaten dus heel veel touwtjes aan de takels of geinen. Oke, ik had dus geen gelijk  :oops:

Maar dan zijn de palen die je gebruikt nog steeds een stukje te dik. Vergelijk die tekening eens met je dio. Het is niet veel, maar als je ze een kwart dunner maakt oogt het meteen een stuk beter.

En wat betreft het gebruik van de takels: Jij hebt ze nu rechtop gezet. In werkelijkheid hellen ze altijd in de richting waarin gehesen moet worden. Net als bij een kraan. De top van de takel hangt altijd recht boven het voorwerp dat getakeld moet worden. Dat is wat witsen ook in zijn tekening heeft proberen weer te geven. Je ziet dat de paal niet rechtop staat.
"Een schip is altijd een compromis" © Ab Hoving

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #506 Gepost op: juni 11, 2012, 05:31:16 am »
Dirk i.v.m. je blokken ..
Onthou eens het vuistregeltje dat een blok steeds zo hoog is als 8 x zijn touwdiameter. ( Voor de puristen , Ja dit is fout. naargelang de periode was het 7x of 10x)  maar met het vuistregeltje kan je overal mee terecht en lijkt je blok  geen mastodont met een garendraadje erdoor.

Dan nog het touw dat om het blok zit is  ook steeds dikker dan het touw dat in het blok loopt.  Daar is ook een vuistregeltje voor je diameter touw x 1,3 als diameter voor je stroptouw.

Een belangrijk deel van modelbouw is ook eens rekenen :wink: :P 
Echt als je iets maakt meet je stuk op model, vermenigvuldig voor de eenvoud met 80  en stel je dan de vraag of de gevonden maat wel echt kan.
Het is zoals Arjan aanhaalt. je het "sequaias" van bomen gebruikt. de diameter van je bomeen is breder dan je figuurtje.
Neem aan dat een boomvan je takel  ongeveer 10-15 cm. dik zal geweest zijn, dan is op jouw schaal je takelboom max 1,9 mm. in diameter !!!!
( nu lijkt het of je bomen gewoon 2 tot 3 meter diameter hebben)
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline luc

• Officier
« Reactie #507 Gepost op: juni 11, 2012, 08:12:47 am »
Citaat
Neem aan dat een boomvan je takel  ongeveer 10-15 cm. dik zal geweest zijn, dan is op jouw schaal je takelboom max 1,9 mm. in diameter !!!!
( nu lijkt het of je bomen gewoon 2 tot 3 meter diameter hebben) 

wat eric en Arjan zeggen klopt dirk, behalve deze laatste quote.

Als ik in een boompje kruip van 15cm dik en zit in zijn top dan hang ik met mijn kont terug tegen de grond door het plooien van het hout.

Neem maar een stevige rechte den van 30 a 40 cm dik. Dan kom je op 4mm en dat gaat op deze schaal veel beter uitkomen.
mvg Luc

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #508 Gepost op: juni 11, 2012, 08:56:27 am »
Luc 30-40 cm boom. heb je dat al eens proberen op te heffen.
Kijk eens naar de oude telefoon palen en naar de oude houten sparren voor stellingen in de bouw. die waren allemaal  +/-15 cm dik.
Ps en in de mijnbouw waren de sparren voor de gangen  allemaal 10-12 cm.
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #509 Gepost op: juni 11, 2012, 09:51:30 am »
ik was ook van het gedacht  dat luc had   de  palen zijn 5 mm dik dat zou een doorsne van 40 cm zijn

als dit naar +/- 15 cm moet gebracht worden gaan dit palen van 2 mm doorsnede worden. wat mij dan wel erg dun lijkt voor een paal .

het stelling hout  komt van vlaanderen volgens witsen en het zijn dan ook dennebomen en geen eiken.

2 mm lijkt mij tog te dun hoor en ook te slap , ik zal eens een 3 mm paal proberen en zien of dit beter is.
en dan breek ik de boel weer af .
maar ga eerst een 3 mm paal maken  :wink: