Auteur Topic: krikkemik --->Voltooid  (gelezen 7323 keer)

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
  • Geslacht: Man
krikkemik --->Voltooid
« Gepost op: november 17, 2011, 18:26:34 pm »
niet echt een bouw verslag maar eer een vraag wat jullie  er van denken.

wat moet er veranderd worden  of hoe zien jullie het

volgens vanyk stonden  er een 5 tal krikemikken op de werf , ik  denk niet dat deze allemaal even hoog waren  dus  heb ik er nu een grote gemaakt  ik wil ook nog een kleinere versie maken  maar wil eerst jullie mening horen.

deze krikkemik heb ik gemaakt voor het afladen van een  wagen ( houten kar )
het is de bedoeling dat de kar met hout of met een boomstam onder de krikkemik rijd en daar kan men het er af halen.

dit is dus een test versie de katrol heb ik er op het laatste foto bijgetekent

en een sigaret als referentie  spesiaal voor de rokers onder ons en dat zijn er best veel zag ik op brouwers dag  :mrgreen:

the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Drububu

• Gast
Re: krikkemik
« Reactie #1 Gepost op: november 17, 2011, 19:08:33 pm »
Ik heb nog nooit van een krikkemik gehoord. Werden die op de werf gebruikt ?

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #2 Gepost op: november 17, 2011, 19:39:20 pm »
ja hans dat waren de (kranen van vroeger )
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

pilatus

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: november 17, 2011, 19:55:16 pm »
Hadden ze toen al schoorstenen met filters?  :lol:  :lol:  :lol:

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #4 Gepost op: november 17, 2011, 20:02:17 pm »
Daar hebben we nu nog de uitdrukking 'krakkemikkig' aan te danken.

Mooi gemaakt Dirk. Maar verder kan ik er geen oordeel over geven. Ik ken die dingen niet. Het lijkt me geen echt stevige constructie. Hoe wordt voorkomen dat hij door zijn poten zakt als er een beetje gewicht wordt gehezen ?
"Een schip is altijd een compromis" © Ab Hoving

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #5 Gepost op: november 17, 2011, 20:13:39 pm »
weet ik ook niet arjan  we hebben een kleiner model  bij de bataviawerf gezien  +/- 4 m hoog dacht ik en dit leek me toen al een klein ding.
van degene die ik  van een  tekening  of  foto gezien heb zien er bijna alemaal het zelvde uit, een 3 hoek raamwerk achteraan dan zit er boven een bocht in en  vooraan staat 1 paal die het hele ding recht houd en zal dus ook sterk genoeg zijn om het gewicht te dragen.

het moet wel geen pretje geweest zijn om deze dingen steets weer te verplaatsen als dat al gedaan werd natuurlijk

pauwels

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: november 17, 2011, 20:45:02 pm »
wordt het toch een diorama  :D Dirk in de krikkemik moet  nog een spil geplaatst worden.  http://www.rijksmuseum.nl/zoeken/search.jsp?lang=nl&query=krikkemik

pilatus

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: november 17, 2011, 20:46:09 pm »
Een beetje googelen levert dit op als bevestiging van wat Arjan zegt (niet dat ik daaraan twijfelde  :D)

"Krikkemikkig" ook als: "Krakkemikkig".
Een krikkemik is een werktuig van drie palen, welke van onder uit elkaar staan en van boven samen lopen, waar een blok in hangt om zware spullen te heffen en dat oorspronkelijk op scheepswerven werd gebruikt. Niet altijd betrouwbaar, want bij zware lasten konden de poten uitelkaar glijden.
- Stumperig.
- Niet degelijk.
- Gammel.

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #8 Gepost op: november 17, 2011, 21:50:25 pm »
hoi henk ik heb deze foto als referentie gepakt  en zoals je ziet  zit de spil tussen de  2 vertikale balken

dat is het rond stuk hout waar mijn figuren aan staan

bij de link die je plaatst zie ik niets en zegt dat er 0 rezultaten zijn. kan je mischien de foto  hier zetten 

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #9 Gepost op: november 17, 2011, 22:07:31 pm »
Citaat
Een beetje googelen levert dit op als bevestiging van wat Arjan zegt (niet dat ik daaraan twijfelde  )

Als je niet had getwijfeld had je het niet nog eens zelf opgezocht  :evil: Je mag altijd twijfelen aan wat ik zeg hoor. Het levert je hooguit een ban op als je het publiekelijk doet  :police: :lol:

Ik ben altijd al geinteresseerd geweest in de geschiedenis van onze taal en dus ook de herkomst van woorden (etymologie met een duur woord). Dit was dus iets dat ik toevallig wist.

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #10 Gepost op: november 18, 2011, 08:23:28 am »
ben nog eens op het dio van de wasa gaan neuzen

hier zie je ook  2 grote krikkemikken staan  deze hebben wel 2 voorpoten  maar hier zie je dat er de zware stammen mee opgetilt woden  dan worden er schraafjes onder gezet en kan men beginnen zagen.
als het zaagwerk klaar is word het waarschijnlijk terug getilt en een kar onder gereden  en weg gebracht.

daarom vermoed ik dat deze takels niet werden  verreden op de bouw maar een vaste plaats hadden waar er  stammen  gezaagt werden.
de kleinere versies niet op het dio zullen  waarschijnlijk ook een vaste plaats hebben  maar dan voor het afwerken zoals desselen en schaven. seze moesten niet zo hoog van de grond staan als  bij een zaag schraafje.

of het  allemaal zo gegaan is weet ik ook niet maar ik heb een vermoeden van wel.
en als je het zo bekijkt lijkt het erg op band werk zoals we het nu kennen. er werd dus erg efficent gewerkt wat ook wel nodig was want  om een schip op 6 maanden te water te laten  moet je niet staan klungelen en  hout liggen versleuren als het niet nodig is.  ieder heeft zijn bepaalt werk  op de bouw

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #11 Gepost op: november 18, 2011, 10:55:56 am »
dit is de gene die witsen in zijn boek heeft staan blz 185  . hij heeft wel de ronding boven aan de verkeerde kant getekent zo te zien maar voor de rest ziet  het er tog alemaal het zelvde uit

er zit ook geen ratel sisteem op zo te zien als je de houten waarmee je draait  er laat in staan kan het nooit geen kant meer op en blijft het stevig hangen op de juiste hoogte .  wel zie ik dat ik de as moet veranderen want het zier er vierkent uit aan de einden waar de  stokken in moeten

pauwels

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: november 18, 2011, 15:03:36 pm »
Een paar foto’s Dirk van het Rijksmuseum.

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #13 Gepost op: november 18, 2011, 18:56:14 pm »
 8)  thx  voor de foto henk  want was niet zeker hoe  het touw boven vast zat  maar hier is het heel mooi te zien .

maar kan er niet echt goed aan uit  :oops: dit moet ik tog eerst eens  goed bekijken want het ziet er redelijk ingewikkeld uit  :shock:

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #14 Gepost op: november 18, 2011, 19:14:09 pm »
Citaat
dit moet ik tog eerst eens  goed bekijken want het ziet er redelijk ingewikkeld uit

Het is een gewone dubbele katrol constructie zo als ze ook op schepen voorkomen. De top van de krikkemik vormt het bovenste blok.
Door de hoek waaruit de foto is genomen is het alleen wat lastig te volgen.