Auteur Topic: Prins Willem Corel: 1/100 verb (van ABrouwer) ---> Voltooid  (gelezen 190942 keer)

Offline ABrouwer

• Bootsman
  • Geslacht: Man
  • al doende leert men
Re: Prins Willem Corel: 1/100 (van ABrouwer)
« Reactie #30 Gepost op: november 15, 2011, 18:10:41 pm »
Allereerst de foto om de vraag van Bert te verduidelijken:

Vulstuk 26 (waar Bert naar vraagt) is het gebogen blokje hout dat over de volle breedte onder de spiegel is gelijmd (als ik het goed heb heet het de holle wulf)

De vraag is waarom ik het vulstuk niet verder heb afgeschuurd zodat het zonder randjes op de achtersteven aansluit (of dat ik het vergeten ben :wink:)

Aan onderkant van het vulstuk 26 komt een dwarsbalk (het onderste berghout) te zitten dus daarmee komt het weer goed met het hoogteverschil.
Aan de achterzijde van vulstuk 26 is er inderdaad een probleem, het loopt niet ver genoeg door naar achteren en omdat ik het er niet kan bijschuren ik ga dit nog met een vulstukje dat ik in de juiste vorm schuur ga oplossen.

Bij de kanonnen ben ik een nieuw probleem tegengekomen:  :(
niet alleen ontbraken er 6 wielen maar nu blijkt dat er ook maar de helft van de assen (koper diameter 1,5mm) geleverd is. Gelukkig was er bij de modelbouwwinkel nog wel wat te koop.
Valt toch tegen van zo'n duur model :(

Bouw ze
Andy

Afgemeerd: Neeltje Jacoba, HMS Endeavour, 17de eeuws Fluitschip/Walvisvaarder "Het Paradys"

Op de werf: Prins Willem Corel 1:100

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #31 Gepost op: november 15, 2011, 18:22:39 pm »
Citaat
De vraag is waarom ik het vulstuk niet verder heb afgeschuurd zodat het zonder randjes op de achtersteven aansluit

Met die vraag komen we meteen op een heel belangrijk punt van de houtbouw: Denk, kijk en lees steeds ver vooruit zodat je van ieder onderdeel begrijpt wat er later mee gebeurt. Het is ook erg belangrijk om daarbij te visualiseren wat het resultaat zal zijn.
Dit voorkomt dat je dingen in de verkeerde volgorde monteert of dat je ergens te veel of te weinig weghaalt. Het is iets waar je door oefening steeds meer feeling bij krijgt.
"Een schip is altijd een compromis" © Ab Hoving

bevank

• Gast
« Reactie #32 Gepost op: november 15, 2011, 18:35:37 pm »
Hier dan wat foto's:

De eerste toont de bouwtekening van PW blad 4.

Je ziet getekend vulstuk 26 met scherpe einden. Het geleverde onderdeel heeft stompe einden.

De tweede foto laat op de zelfde tekening het gemonteerde vulstuk zien als overgang tussen spiegel (15) en spant 16.
Je ziet dat het een vloeiende aansluiting is.

De derde foto toont mijn model met de 3 onderdelen.

Uiteindelijk is de vraag:

Moet dat vulstuk zodanig bewerkt worden dat er een vloeiende overgang gemaakt wordt, of is dat niet nodig?

Ik vraag dat omdat jij op jouw model, getuige de foto dd 5-11-2011, de stompe punten van het vulstuk niet aangepast hebt.
Kan uiteraard zijn dat dat nog moet gebeuren, maar dat lijkt mij zo lastig als het al vastgelijmd is.

Met excuses als ik post en reageer op ongebruikelijke manieren. Nieuw in dit forum moet ik nog wennen aan de mores.

Bert

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #33 Gepost op: november 15, 2011, 19:12:41 pm »
De tekening volgen is hier het beste. Met name de aansluiting aan de onderkant moet vloeiend overgaan in het spant. Anders krijg je later bij de beplanking ook die rand.

Die stompe uiteinden zijn ook te verklaren: Als Mamoli dat in een fijne punt zou zagen is de kans erg groot dat het afbreekt. Maar als je het eerst vastlijmt kun je het daarna natuurlijk wel heel dun maken.
"Een schip is altijd een compromis" © Ab Hoving

Offline ABrouwer

• Bootsman
  • al doende leert men
« Reactie #34 Gepost op: november 15, 2011, 19:18:19 pm »
Bert,

Je hebt helemaal gelijk als je zegt dat het op de tekening lijkt dat je het vulstuk eigenlijk verder moet  afschuren.
Vanwege mijn slechte pols en functiebeperking van mijn rechter hand is schuren erg lastig voor mij vandaar dat ik soms een creatieve oplossing moet zoeken om te voorkomen dat ik een heel blok moet afschuren. De oplossing die ik dan kies is er een zonder het eindresultaat echt geweld aan te doen.
Ik heb in mijn eerdere antwoord aangegeven hoe ik het probleem van het vulstuk afschuren oplos. Het staat je natuurlijk vrij om het vulstuk wel verder af te schuren.

Andy

Ps ik zag geen foto's in je bericht

Afgemeerd: Neeltje Jacoba, HMS Endeavour, 17de eeuws Fluitschip/Walvisvaarder "Het Paradys"

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #35 Gepost op: november 15, 2011, 19:20:04 pm »
Citaat
Moet dat vulstuk zodanig bewerkt worden dat er een vloeiende overgang gemaakt wordt, of is dat niet nodig?

Sfff even wat foto's gaan nemen en dan krijg je een beter kijk op dat ding.
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #36 Gepost op: november 15, 2011, 19:34:55 pm »
je zal moeten wachten tot overmorgen zodat ik foto's kan nemen uit het boek in daglicht.
Of iemand anders neemt de foto's   uit het boek van Ketting.
blz. 58 laat de achtersteven zien tot aan de sierlijst die onder de holle wulf moet komen. Dus zou dat vulstuk niet scherp mogen zijn. er moet later een sierlijst tegenkomen.

Blz 88  laat een tekening zien van de spiegel met de uitleg ook van de verschillende gaten/ramen/openingen in de spiegel.
Twee van deze openin-gen, die naast het roer en onder de holle wulf zijn geschutsluiken !!!  al de rest zijn openingen voor verluchting en/of vensters.
Daar is de kit dus ook verkeerd in.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...

Grtz Erik

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #37 Gepost op: november 15, 2011, 19:37:43 pm »
hmm ik persoonlijk denk niet dat het afgescherpt moet worden.
waarom  dan wel niet ?  normaal gezien komt de hekbalk daar onder en die steekt ook een deel vooruit. als je het nu gaat aanpunten gaat de hollewulf te ver naar achter  komen.

the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Drububu

• Gast
« Reactie #38 Gepost op: november 16, 2011, 06:55:35 am »
Valt toch tegen van zo'n duur model :(

Bouw ze
Andy

Moet je mijn bouwverslag eens lezen Andy...  :wink:

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
« Reactie #39 Gepost op: november 16, 2011, 08:32:16 am »
hmm ik persoonlijk denk niet dat het afgescherpt moet worden.
waarom  dan wel niet ?  normaal gezien komt de hekbalk daar onder en die steekt ook een deel vooruit. als je het nu gaat aanpunten gaat de hollewulf te ver naar achter  komen.

Wel coen: de hekbalk komt onder datvulstuk, en de beplanking van de holle wulf op dat vulstuk. Als je hem niet aanscherpt, dan ligt je hekbalk dieper dan de beplanking van de holle wulf (sprak hij uit eigen ervaring:) )
De beste manier is overiges om met een schaafje de vlakke kant van datding te lijf te gaan. (de kromming van de holle wuilf van dat stukje klopt namelijk met de tekening. Als je daar aangaat rotzooen, passen over een poosje die niet-buigzame, vergulde gietijzeren figuurtjes die onder de holle wulf moeten niet meer.

Jan

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
« Reactie #40 Gepost op: november 16, 2011, 08:35:01 am »
Moet je mijn bouwverslag eens lezen Andy...  :wink:

Tja, maar een houten bouwdoos is net even iets anders dan een plastic bouwdoos: alle voorgestanste, voorbewerkte onderdelen zijn met een zekere marge gemaakt. Kun je altijd nog pasmaken op het model, ook als je er een beetje naast zit. Nooit voorbewerkte onderdelen direct gebruiken, altijd eerste even meten en passen.

Jan

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #41 Gepost op: november 16, 2011, 09:38:31 am »
de beloofde foto's
de Spiegel onder de holle wulf.

en dan de spiegel ook :

Wil je een geloofwaardige PW dan zou ik voor de spiegel de BB laten voor wat ze is.  en gaat kit-bashen om het origineel te benaderen.
wel kijken of het met de meegeleverde versiering in "pewter" wel kan lukken.

1 = achtersteven, 2 = geschutspoorten, 3 = spiegelplanken, 4= hekbalk ( let op de kromming), 5= Tarmen, 6 = hennegat , 7= hole wulf planken,
8 = lijsten, 9= De Slingerlijst , 10 = kajuitramen, 11= schilden, 12= hoekmannen, 13 = Najaden, 14 = dolfijnen, 15= hekkeborden, 16 = vensterluikjes
17 = Lovende engel, 18 = leeuw met boompje, 19 = Prins Willem himself

let op !!! er zijn maar twee geschutspoorten. alle andere zaken zijn vensters met luiken ...

Grtz Erik

Drububu

• Gast
« Reactie #42 Gepost op: november 16, 2011, 10:40:15 am »
Tja, maar een houten bouwdoos is net even iets anders dan een plastic bouwdoos: alle voorgestanste, voorbewerkte onderdelen zijn met een zekere marge gemaakt. Kun je altijd nog pasmaken op het model, ook als je er een beetje naast zit. Nooit voorbewerkte onderdelen direct gebruiken, altijd eerste even meten en passen.

Jan

Mee eens Jan. Maar een kit leveren waaruit onderdelen ontbreken of de verkeerde onderdelen leveren.... dat gaat er bij mij niet in !

Offline jean

• Bootsman
« Reactie #43 Gepost op: november 16, 2011, 15:10:50 pm »
Je zal die vulstukken gewoon moeten pasmaken op de romp. Lekker vastlijmen die dingen en dan met een schuurblok (een rond stuk bezemsteel met daarom een stuk schuurpapier gelijmd) pasmaken zodat een vloeiende overgang ontstaat. Toch leuk een beetje schuren. De leverancier houdt rekening met het feit dat dingen in het werk aangepast moeten kunnen worden en geeft daarom die stukken wat ruimte.
Jan

Offline ABrouwer

• Bootsman
  • al doende leert men
« Reactie #44 Gepost op: november 16, 2011, 17:36:24 pm »
Mee eens Jan. Maar een kit leveren waaruit onderdelen ontbreken of de verkeerde onderdelen leveren.... dat gaat er bij mij niet in !

Tja bij een goedkope kast van Ikea kunnen ze het wel, maar bij een duur model.... :cry:
Ik zal nog eens naar het vulstuk van de holle wulf kijken en zo nodig daar nog wat af schuren.
Ik had besloten uit te gaan van de tekeningen van Corel en slechts ter informatie naar Ketting te kijken voor de achtersteven wijk ik daar echter van af en monteer 2 kanonnen (=Ketting) en geen 6 (=Corel).

Andy