Auteur Topic: Prins Willem Corel: 1/100 verb (van ABrouwer) ---> Voltooid  (gelezen 190540 keer)

Offline ABrouwer

• Bootsman
  • Geslacht: Man
  • al doende leert men
Gereedschap: keel klamp?
« Reactie #15 Gepost op: november 04, 2011, 08:47:42 am »
Tot nu toe heb ik altijd gebruik gemaakt van houten bouwplanken waar het schip op zijn kiel op staat maar waar je het voor het beplanken van de romp uit moet halen.
Heeft iemand ervaring in het gebruik van de Keel klamp?  Gaat het beplanken van de romp dan makkelijker?
Tot welke scheepslengte is het bruikbaar en beschadigd het de kiel niet?
Is het zinvol om dit (relatief dure stuk) gereedschap te kopen?

Alvast bedankt voor jullie reactie.
Andy
Afgemeerd: Neeltje Jacoba, HMS Endeavour, 17de eeuws Fluitschip/Walvisvaarder "Het Paradys"

Op de werf: Prins Willem Corel 1:100

Drububu

• Gast
Re: Prins Willem Corel: 1/100 (van ABrouwer)
« Reactie #16 Gepost op: november 04, 2011, 09:29:56 am »
t/m de 2e laag planken op de romp heeft mijn schip op de plank gestaan. Daarna is ie op deze kielklem gezet. ideaal !

debart

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: november 04, 2011, 16:31:54 pm »
Hoi Andy,

Citaat
Tot welke scheepslengte is het bruikbaar en beschadigd het de kiel niet?
Is het zinvol om dit (relatief dure stuk) gereedschap te kopen?

Andy, ik zie dat je dek er op zit, ik weet niet hoe je dan je schip ondersteboven kunt klemmen, je kan het niet aan de spanten doen denk ik, ik heb er geen maar als het wel kan, ga ik ook eens rond snuffelen.

Succes met de bouw van je schip.

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #18 Gepost op: november 04, 2011, 16:50:09 pm »
Ik heb die kielklem ook, en de kwaliteit is goed. Er is niet echt een maximale lengte en de meeste kits zullen er in passen.

Voor het beplanken vind ik hem eigenlijk niet bruikbaar. Dat gaat veel makkelijker als je de romp ondersteboven legt.
"Een schip is altijd een compromis" © Ab Hoving

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #19 Gepost op: november 04, 2011, 18:22:36 pm »
ondanks dat de meesten zulke kielklem aanraden, ben ik er een tegenstander van.

Met alle respect voor de andere meningen . Volgens mij, is de enige goed methode, al jaren gebruikt door de prof modelbouwers, bouwplank maken met de spanten daarop bevestigd en het schip blijft op de bouwplaat totdat alle werken aan de romp, afschuinen spanten, leggen van  barkhouten, leggen van beplanking, afwerken van spiegel, zover gevorderd zijn tot aan de laatste huidplank en dan pas je model losmaken van de bouwplaat.
maar dat vergt voor een kit wel even een kleine aanpassing van de spanten, ze moeten n.m.l. verlengd worden en je mag de BB niet volgen met het leggen van het dek. de Werken aan de binnenkant van de romp geschieden pas later als de schelp van de bouwplaat is.
Is dus een soort variatie op de gekende Hann-Methode.
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Dick

• Gast
« Reactie #20 Gepost op: november 04, 2011, 19:18:22 pm »
Meningen verschillen, ik vind de kielklem perfect, ook voor de bovenste helft van de romp want je kan hem alle kanten opgooien zodat je overal makkelijk bij kan.
Ook voor de opbouw van het dek werkt het perfect.
Misschien geluk, dat weet ik niet maar ik heb nog nooit last van krom trekken gehad alleen bij de Bounty wacht ik er nog even mee omdat dit open spanten zijn en dan kan het naar mijn idee weleens fout gaan.
Één ding is zeker, zo snel als kan gaat ze er wel weer in.

Offline ABrouwer

• Bootsman
  • al doende leert men
Keel Klamp?
« Reactie #21 Gepost op: november 05, 2011, 11:24:58 am »
Dank voor alle adviezen.

Ik heb besloten de keel klamp toch niet te kopen, de prijs van €67.50 en de door mij verwachte instabiliteit heeft eigenlijk de doorslag gegeven. Verder met de bouwplank dus.

Inmiddels is de ruwbouw van de spiegel klaar:

De openingen in de spiegel zijn aan de binnenzijde voorzien van een U vormig stukje hout waar later een gaatje in geboord kan worden om de kanonnen in te bevestigen.
Ik heb de binnenkant alvast mat zwart geschilderd omdat dat nu nog makkelijk ging.
In de spiegel plaatst Corel 6 kanonnen . Corel stop namelijk achter ongeveer alle openingen in het schip een kanon en dat is wel wat erg veel van het goede omdat ik de civiele versie wil bouwen Ik denk zelf alleen de onderste 2 kanonnen te plaatsen, maar definitief beslissen doe ik pas als ik het model in het Tropenmuseum gezien heb. Op de foto's van dit model lijken er ook maar 2 kanonnen in de spiegel te staan.

Ik heb de zijkanten van de spanten een kleurtje gegeven omdat ik verwacht dat het dan makkelijker is om het resultaat van het schuren te beoordelen. Je kent me een experimentje is immers nooit weg, of het echt werkt horen jullie nog wel.
En het schuren kan beginnen  :D

Andy

Afgemeerd: Neeltje Jacoba, HMS Endeavour, 17de eeuws Fluitschip/Walvisvaarder "Het Paradys"

Offline jpdl

• Bootsman
« Reactie #22 Gepost op: november 05, 2011, 12:23:14 pm »
Nou Andy je gaat goed vooruit.
Veel succes met schuren.

jean-pierre

Offline ABrouwer

• Bootsman
  • al doende leert men
En het goed nieuws is.....
« Reactie #23 Gepost op: november 05, 2011, 12:59:15 pm »
Dank Jean-Pierre
Weer terug van vakantie?

En het goede nieuws hier is;
De gisteren in Nijkerk bestelde verf (Admirality paints) viel vanochtend al op de mat :D

Andy

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #24 Gepost op: november 05, 2011, 18:42:34 pm »
ziet er al goed uit  8)
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Offline ABrouwer

• Bootsman
  • al doende leert men
Schuren? ...... de kanonnen dan maar eerst
« Reactie #25 Gepost op: november 13, 2011, 15:04:20 pm »
Door een zware polsblessure heb ik het schuren van de spanten voorlopig moeten staken.  :cry:
Maar ...  :idea: ... er is nog genoeg andere (licht)werk te doen!
Dus ben ik alvast maar aan de 16 bovendekse kanonnen begonnen:

Dat zijn 14 zware (920) en 2 lichte (917) kanonnen. Helaas bleek al direct dat er 6 wielen (921) voor de zware kanonnen ontbreken, die heb ik inmiddels via de modelbouwwinkel bij Corel besteld (Ik heb niet kunnen achterhalen wie de importeur van Corel is).
Volgens de bouwbeschrijving worden de kanonnen niet beschilderd en blijven de affuiten bruin, ook op de replica van de Prins Willem waren de affuiten bruin.

Ik ga de kanonnen schilderen in de meer gebruikelijke kleuren: oker rood voor de affuit en zwart voor het metalen beslag.
Dit is wat ik daarbij voor ogen heb (voorbeeld van de Batavia):

Ook het touwwerk aan de kanonnen krijgt deze crème kleur (dit touw is met het model geleverd).
Voor het staande want (=geteerd touw) wil ik straks wel zwart touw gebruiken.

Bouw ze
Andy

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #26 Gepost op: november 13, 2011, 16:19:08 pm »
Denk eraan dat de voorste wielen steeds iets groter zijn in diameter dan de achterste.

Iets over geschut maten en vormen

Opstelling van geschut
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...

Grtz Erik

Offline ABrouwer

• Bootsman
  • al doende leert men
« Reactie #27 Gepost op: november 14, 2011, 11:57:49 am »
Bedankt Beagle,

Hert verschil in grootte tussen de kanonswielen was me even ontgaan (terwijl het duidelijk op de foto te zien is) en je bijlage lost mijn vraag op hoelang ik de broeking moet maken :D

Andy

bevank

• Gast
« Reactie #28 Gepost op: november 15, 2011, 16:36:29 pm »
Andy,

De foto van het hek die je geplaatst hebt op 5 november laat vulstuk 26 zien.
Op de tekening no 4 die bij de kit zit zie ik dit vulstuk met scherpe punten getekend. Ook op andere tekeningen worden deze vulstukken getoond met scherpe punten. Ofwel ze lopen praktisch glooiend over naar de no's 15 en 16. Voor zo ver ik kan zien heb je aan het profiel niets gedaan en het vulstuk gebruikt zoals in de doos zat.
Om welke reden heb je dat gedaan? Of is de foto vertekend?

Bert

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #29 Gepost op: november 15, 2011, 16:42:42 pm »
Bert als het even kan ook graag een foto van wat je wil beweren.

Alle forum leden hebben niet jouw bouwtekening in bezit en of voor hun neus liggen.
Originele namen van ieder stuk hout zeggen hier sommigen wel wat, doch n° 26 is voor iedereen onbekent.
Wil je dus ook advies van anderen ....

Grtz Erik