Auteur Topic: Prins Willem Corel: 1/100 verb (van ABrouwer) ---> Voltooid  (gelezen 190875 keer)

Offline ABrouwer

• Bootsman
  • Geslacht: Man
  • al doende leert men
Prins Willem Corel: 1/100 verb (van ABrouwer) ---> Voltooid
« Gepost op: november 02, 2011, 07:50:56 am »
Nieuwe Prins Willem bouwer meld zich aan boord :sail:

Ik ben net met de Prins Willem van Corel begonnen en kreeg op mijn bouwverslag de tip om eens bij je te gaan kijken want je zou met veel verstand van zaken bouwen en op dit forum zou veel kennis aanwezig zijn :P en zo'n tip kan je niet in de wind slaan.

Mijn vorige model was de "Baleinera Olandese" van Segal / Mantua, een 17de eeuws fluitschip walvisvaarder. De tekeningen van dit model zaten vol fouten en onnauwkeurigheden. Na een bouwtijd van bijna 10 jaar (met onderbrekingen en veel aanpassingen aan het model) is ze nu net van stapel gelopen.

Ze heeft de naam "Het Paradijs" meegekregen (naar de spiegelafbeelding).
Je kunt dat bouwverslag vinden op :
http://www.modelbouwforum.nl/forums/bouwverslagen-schepen/124625-bouw-baleinera-olandese-17e-eeuwse-walvisvaarder.html

Ik heb als volgende model voor de Prins Willem van Corel 1:100 gekozen omdat ik weer een 17 de eeuws Nederlands schip wilde bouwen. De kit van Corel is wel van veel betere kwaliteit als mijn vorige model :D

Ik heb net bijna alle spanten en dekken op de kielplank gelijmd en ben al  een raadselachtig blok in spant 5 tegengekomen. Dit bleek een onderdekse knecht te zijn van de ra val van de fokkenmast.
Je kunt mijn bouwverslag vinden op:
http://www.modelbouwforum.nl/forums/bouwverslagen-schepen/148350-prins-willem-17de-eeuws-voc-schip.html

Andy

Afgemeerd: Neeltje Jacoba, HMS Endeavour, 17de eeuws Fluitschip/Walvisvaarder "Het Paradys"

Op de werf: Prins Willem Corel 1:100

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
Re: Nieuwe Prins Willem bouwer meld zich aan boord
« Reactie #1 Gepost op: november 02, 2011, 08:27:59 am »
Andy  welkom aan boord. en nog een hollanderke erbij kan altijd.

Hier hebben we wel de gewoonte van niet steeds naar bouwverslagen op andere sites te wijzen.
 Dan heeft het ook geen nut van hier te posten als je steeds naar het andere forum moet gaan kijken.
Jij mag natuurlijk posten waar je wil  :lol: :wink:

Voor Vragen , zeker over Hollandse schepen ben je hier wel aan het goede adres. er zijn hier wel een aaltal leden die gaan slapen met het boek van "Witsen" en/of "Vanijk" en/of  "Winter" en zeowat alle maten in voeten en duimen uit hun hoofd kennen.

Nog een raad; stel eerst je vraag ,als je ergens aan twijfelt, en plak daarna pas vast? je zal niet de eerste , maar ook niet de laatste zijn, die het na posten van iets en het tonen van een foto  terug afbreekt.

en over je knecht, let goed op of het voor de fokke enof de grote mast is.. want het aantal schijven  is ook anders in de knecht.
Plaats die knecht nog niet. plaats twee b lokjes naast je valse kiel, maak nu je knecht klaar, en leg hem dan weg tot je aan de tuigage dient te beginnen.  Dat wil zeggen ook dat bovenliggende gratings ook niet mogen geplaats worden.

reden : als je nu al de definitieve touwen in die knecht en zijn bijhorend blok moet schieten, zit je heel de bouw daar mee in de weg? en weeg zeker, eenmaal je grating geplaatst, dat je op een dag een een touwtje blijft hangen en het touwtje uit de knecht trekt. en dan kan je er niet meer aan ..
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
Re: Nieuwe Prins Willem sch: 1/100
« Reactie #2 Gepost op: november 02, 2011, 08:51:19 am »
Hallo Andy,
Dat blokje is een ingenieuze oplossing van Corel voor een knecht die er niet is.
Je moet dat blokje (als je tenminste de BB volgt) pas plaatsen als je aan het tuigen toekomt, als je het eerder doet, dan kun je er niet meer bij, en datkan problemen opleveren als je per ongeluk het touwtje dat er door gaat lostrekt, beschadigd, of .....
In het rooster dat er overheen komt, moet er dus ook een gat uitgespaard worden boven dat blokje. (terzijde: kijk goed op de tekening, want er zitten nog een paar gaten in dat bakdek waar touwen door heen moeten.
Als je die gaatjes niet direct maakt, kun je er later (bijna) niet meer bij om ze netjes af te werken (hoe zou ik dat nou toch weten  :roll:)

Jan

Offline jean

• Bootsman
« Reactie #3 Gepost op: november 02, 2011, 09:05:21 am »
Welkom aan boord zou ik zeggen. Leuk weer een PW bouwer er bij. Laat maar komen die verslagen en inderdaad goed naar Erik en Jan (amateur) luisteren.
Jan

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #4 Gepost op: november 02, 2011, 09:55:58 am »
Volgens ketting in zijn boek over de PW zou dit jouw blokje moten wezen.
let op het staat naast de mast ipv er achter

Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...

Grtz Erik

Offline luc

• Officier
Re: Prins Willem Corel: 1/100 (van ABrouwer)
« Reactie #5 Gepost op: november 02, 2011, 10:36:32 am »
Andy , ik zie dat al 2 experten begonnen zijn met goede raad.

Pas op want binnenkort krijg je hier de bekende ziekte.

Boeken verzamelen om kennis op te doen en te verspreiden onder de rest van de leden.

veel plezier.
mvg Luc

Een gelukkige mens ,is een mens met goede gezondheid en een slecht geheugen

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
« Reactie #6 Gepost op: november 02, 2011, 11:31:37 am »
Hallo Erik,

Je moet voor de aardigheid maar eens in die doos van je kijken, maar de Corel uitvoering heeft geen dek onder het bakdek. Alle knechten (ketting tekent er een stuk of 5 onder het bakdek op zijn bovenaanzicht), worden gesuggereerd via gaten in het bakdek.
De plek waa het grote gat zit (waar dat blokje in moet) correspondeert vrij aardig met de tekening van ketting, met maar 1 afwijking: het zit rechts achter de mast, ipv links. Omdraaien kan, maar dat moet je dan doen voordat je spantje nummer 5 vastmaakt. Daarna wordt het lsatig.
Verplaatsen van rechts naar links heeft ook weinig meerwaarde, anders dan de wetenschap dat het 'volgens Ketting' staat.
Knecht hoort achter de mast te staan, dus de tekening die jij laat zien is een beetje van het soort "Ketting heeft moeite met perspectivisch juist tekenen".
Knecht hoort ook uit het midden te staan, omdat anders het kardeel door de stag heen loopt....
Ik zou het lekker laten zoals Corel het aangeeft.

Edit: eventjes een fotootje van mijn exemplaar

In de roze cirkeltjes de gaten die in je bakdek horen omdat daar 'in het echt' de knechten onder staan.
De grote knecht staat eigenlijk aan de verkeerde kant van de middellijn. (die achter de grote mast staat wel op de juiste plek (voor zover er een juiste plek is, want volgens mij maakte het niet zo veel uit waar dat ding stond, zolang het maar uit de middellijn van het schip was.
Als je goed kijkt, kun je zien dat ik een beetje laat was met het uitboren van de gaatjes in mijn dek....

Jan

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #7 Gepost op: november 02, 2011, 13:27:15 pm »
jan

eerst even wachten op tekening foto's van Andy ...  voor we verder gaan met tips en of onze klassieke gedachtenwisseling.

hoe geen dek onder het bakdek ..  hoe maak je dan alles vast van de tuigage ..????

zo zonder nakijken in boeken, vind het wel veel dekdoorvoeren !!!!!  dat is toch niet zo gebruikelijk...

Nog die doos zelfs niet open gehad...kan er ook zo niet aan, al mijn fineerhout ligt erboven.
Als ik ooit aan de PW begin, dan maak ik eerst een tekening zelf. Volgens ketting. en dan zie ik wel wat dat mij opbrengt.
en natuurlijk ga ik dan vergelijken met Witsen, Van Ijk en winters.

Maar eenmaal de tekening gemaakt bouw ik het schip volgens die tekening  en niets anders..Niet meer de fout maken van de 7P!!
Het materiaal van de kit, tja als ik het kan gebruiken doe ik dat, anders maak ik het even snel zelf.

even een foto lenen:

dat wordt dus weer veel kit bashing later voor mij.( al de ontbrekende dekken bijmaken.

Grtz Erik

Offline ABrouwer

• Bootsman
  • al doende leert men
de dekken zitten erop
« Reactie #8 Gepost op: november 02, 2011, 18:10:31 pm »
Oeps, de man die mij dit forum aanraadde omdat hier op het forum veel deskundigheid aanwezig zou zijn heeft geen woord teveel gezegd! :D

Maar nu eerst even de stand van zaken met mijn Prins Willem:

De dekken zitten erop. Gelijmd met houtlijm en gespijkerd met koperen spijkers en met elastieken op zijn plaats gehouden tot de lijm droog was. Bij eerdere modellen gebruikte ik UHU hart en secondelijm maar tot nu toe bevalt het gebruik van houtlijm mij prima.

In het voordek heb ik een gaatje gemaakt voor het blok dat in spant 5 komt te zitten. Voor zover het mij duidelijk is is dit de knecht waar de ra val van de fokkenmast aan vast zit.

En als ik de tekening van Ketting goed interpreteer zou het knecht 23 zijn op deze dwarsdoorsnede en dus achter de fokkenmast horen:

Opvallend is wel dat deze dwarsdoorsnede een ander beeld van de situatie rondom de fokkenmast geeft als de tekening die Beagle heeft geplaatst!
Ik handhaaf de positie die Corel gebruikt ( rechts achter de fokkenmast) en bevestig het blok in spant 5 pas als ik zover ben met de tuigage en het dekluik kan ik dus ook niet voor die tijd vastlijmen.

@ Jan,

Begrijp ik goed dat alle dek doorvoeren in de roze cirkels moeten worden uitgeboord? Komen hier dan later ook touwen doorheen
te lopen? Zo ja hoe maak je die touwen dan vast? (zover heb ik nog niet vooruitgekeken namelijk)

Is de Batavia in Lelystad ook als referentiemateriaal bruikbaar?

Nu staat het maken van de achtersteven op het programma, dat wil zeggen geschutspoorten en ventilatieopening aftekenen en uitzagen daarvoor ga ik wel de tekening van H.Ketting en Corel met elkaar vergelijken.
Daarna staat het aftekenen van de dekluiken op het programma gevolg door het schuren van de spanten en langzaam maar zeker gaan bedenken of ik Ketting of Corel ga volgen :?:

Andy

Afgemeerd: Neeltje Jacoba, HMS Endeavour, 17de eeuws Fluitschip/Walvisvaarder "Het Paradys"

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #9 Gepost op: november 02, 2011, 18:18:09 pm »
Citaat
Opvallend is wel dat deze dwarsdoorsnede een ander beeld van de situatie rondom de fokkenmast geeft als de tekening die Beagle heeft geplaatst!
Ik handhaaf de positie die Corel gebruikt ( rechts achter de fokkenmast) en bevestig het blok in spant 5 pas als ik zover ben met de tuigage en het dekluik kan ik dus ook niet voor die tijd vastlijmen.

De tekening komt ook uit het boek van de PW hoor, maar dat ge je nog wel leren, hoe meer boeken je raadpleegt, hoe meer je in de verwarring kan komen.  Als goede modelbouwer moet je dus uit al die tips er eentje uitkiezen dat jou het beste past , Jij bent tenslotte de bouwer.

en nog een raad!  volg nooit slaafs je BB. lees je BB eerst van vòòr naar achter, dan van achter naar vòòr. gebruik dan even je grijze cellen, en voor je gaat slapen , denk je even na hoe jij het zou doen en stel je steeds de vraag waarom ???
`m.a.w. plan sommige zaken al lang op voorhand en bepaal dan wat jij eerst gat doen.

Citaat
En als ik de tekening van Ketting goed interpreteer zou het knecht 23 zijn op deze dwarsdoorsnede en dus achter de fokkenmast horen:

Juist maar zoals Jan al zei, ketting is soms niet zo goed in zijn perspectief schetsen. ( moet je dus rekening mee houden).

en ik wacht ook op het antwoord van Jan over die andere gaten. Bij de HZ  zijn er ook geen gaten in het bakdek en ik zou graag horen van jan, welke touwen er door die gaten dienen te lopen.
http://modelships-beagle.eu/faq/docu/Howto-Beleg-latijn-2.pdf

Grtz Erik

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #10 Gepost op: november 02, 2011, 18:22:38 pm »
Andy,

Een belangrijke les die we hier op het forum hebben geleerd is dat je nooit moet gaan combineren van twee sets tekeningen bij het maken van de romp ! Hou je dus helemaal aan Corel of helemaal aan Ketting.

Verder nog niets aan te merken in deze beginfase (maar dat komt vast nog wel  :mrgreen:)

Arjan
"Een schip is altijd een compromis" © Ab Hoving

Offline jean

• Bootsman
« Reactie #11 Gepost op: november 03, 2011, 08:43:43 am »
Ik ben het helemaal met Arjan eens. Je komt hopeloos in de knoei als je van wee walletjes gaat eten. Ook moet je niet proberen om iets op te meten van de tekeningen in het boek. Daar raak je het spoor snel bijster. Wat je kunt gebruiken is de omschrijving van de zaken zodat je weet waarom en hoe.
Jan

Offline ABrouwer

• Bootsman
  • al doende leert men
« Reactie #12 Gepost op: november 03, 2011, 15:27:20 pm »
Heren,

Er moet mij eerst even iets van het hart:
In mijn vorige model, de Baleinera Olandese van Sergal/Mantua zaten zoveel fouten en hiaten in de tekeningen van de tuigage dat ik veel  onderzoek (literatuur, tekeningen, foto's etc.) heb moeten doen om de juiste loop van de tuigage te achterhalen. Ik gebruik daar altijd meerdere bronnen voor en kies dan de oplossing die mij past. Dit puzzelen is een deel van de uitdaging van het bouwen van een model
Wat ik dan ook met de opmerking  "dat ga je nog wel leren...." moet dat weet ik niet en dat ik de bouwbeschrijving helemaal moet lezen voor ik begin dat snap ik ook wel.

Momenteel ben ik met de ruwbouw van de achtersteven bezig, Corel plaatst daar in het totaal 6 kanonnen in (lijkt me erg veel) en Ketting maar 2. Maar pasten achter al die luiken wel kanonnen? Even op studeren dus.
Ook even studeren op de vorm  van de geschutspoorten in de romp (Ketting volgen?)

Andy

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #13 Gepost op: november 03, 2011, 16:05:06 pm »
Citaat
Corel plaatst daar in het totaal 6 kanonnen in (lijkt me erg veel) en Ketting maar 2. Maar pasten achter al die luiken wel kanonnen? Even op studeren dus.

Bij de PW is het van belang in welke uitvoering je hem wilt bouwen: de originele koopvaarder met maar weinig kanonnen, of na de verbouwing waarbij ze tijdelijk als oorlogsschip heeft dienstgedaan. Toen was geloof ik ook het bakdek verwijderd zodat daar nog kanonnen konden staan.

Citaat
Ook even studeren op de vorm  van de geschutspoorten in de romp (Ketting volgen?)

Ja, daar zou ik ketting volgen. Corel laat de gehele poort kantelen met de zeeg van het schip. Dat was in werkelijkheid nooit het geval.

Citaat
In mijn vorige model, de Baleinera Olandese van Sergal/Mantua zaten zoveel fouten en hiaten in de tekeningen van de tuigage dat ik veel  onderzoek (literatuur, tekeningen, foto's etc.) heb moeten doen om de juiste loop van de tuigage te achterhalen.

Van die kit klopt inderdaad weinig. De beplanking is bijvoorbeeld ook helemaal fout. Maar je hebt er toch nog iets moois van kunnen maken  :wink: Ik heb de kit zelf ook liggen en wil die als basis gebruiken om een authentiek fluitschip te bouwen. Ik heb het originele model en de tekeningen gevonden waar Mantua van uit is gegaan. Maar daarover later meer als ik er aan ga beginnen.
"Een schip is altijd een compromis" © Ab Hoving

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #14 Gepost op: november 03, 2011, 17:45:16 pm »
Citaat

De zuivere theorie zegt dat verticale  lijnen, wanden, etc  steeds loodrecht staan t.o.v. de waterlijn.
De horizontale lijnen volgen de loop = zeeg van het dek. ( ingeval van je poorten kan het dan wel zijn dat die hor. uitsnijding practisch dus een haakse is op de vertikale)

Grtz Erik