Auteur Topic: Prins Willem Corel: 1/100 verb (van ABrouwer) ---> Voltooid  (gelezen 190892 keer)

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Geslacht: Man
  • Antwerpen
Re: Prins Willem Corel: 1/100 (van ABrouwer)
« Reactie #60 Gepost op: november 24, 2011, 12:49:09 pm »
Jan,

Ik was inderdaad van plan om de zijkanten van de geschutspoorten volgens Ketting (verticaal) te maken en de geschutspoorten op het dek moet ik inderdaad zorgvuldig afmeten want het dek heeft nu nog geen beplanking en als je dat vergeet dan kan dat heel snel een probleem opleveren op deze kleine schaal. :?

voor je wat ook doet, maak eerst eens even een rolpaard met geschut erop klaar. dan heb je tenminste iets om naar te meten.
Het zou niet de eerste keer zijn dat men wel alles volgens plan uitmeet en dan ontdekt dat de rolpaarden en wielen van de kit buiten schaal en te groot zijn. en je dan nog in de problemen komt met het plaatsen van het geschut later in de romp.
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline jean

• Bootsman
« Reactie #61 Gepost op: november 24, 2011, 14:51:47 pm »
Die rolpaarden met geschut komen bij jou toch op het verdek te staan? Daar heb ronde gaten voor de lopen en geen luiken. Het geschut op het overloopdek zijn insteeklopen en daar heb je geen dek, alleen die u vormige houtjes waar je de lopen insteekt. JUe kunt dus weing verkeerd doen, je moet alleen die houtjes op de goede hoogte zetten. Je gaat toch ook een dubbele beplanking doen?
Jan

Offline ABrouwer

• Bootsman
  • al doende leert men
« Reactie #62 Gepost op: november 24, 2011, 15:34:35 pm »
Inderdaad Jan de rolpaarden komen op het verdek en die staan voor ronde gaten, voor de andere dekken en de spiegel zijn geschutspoorten en insteek lopen voorzien. Alleen zal ik niet achter alle luiken kanonnen zetten. Ik wil daar Ketting volgen, dus in de achtersteven 2 in plaats van 6 kanonnen, de 6 luiken maak ik dan weer wel want die staan ook op de tekeningen van Ketting. Voor ik aan de beplanking begin zoek ik dat voor de zijkanten ook nog uit.
Ik ga inderdaad voor een dubbele beplanking, dat geeft een mooie stevige romp en wat niet goed gaat bij de eerste beplanking kan je beter doen bij de tweede beplanking

Andy
Afgemeerd: Neeltje Jacoba, HMS Endeavour, 17de eeuws Fluitschip/Walvisvaarder "Het Paradys"

Op de werf: Prins Willem Corel 1:100

Offline ABrouwer

• Bootsman
  • al doende leert men
Schuren schuren en nog eens spanten schuren
« Reactie #63 Gepost op: november 26, 2011, 17:09:53 pm »
Ik heb voor het schuren de hulp van Dhr. Dremel ingeroepen maar daar moet je wel erg mee uitkijken want dat gaat verschrikkelijk snel en voor je het weet schuur je er te veel af.  :oops:
Op een spant heb ik zowel aan bakboord als aan stuurboord een laagje fineer moeten plakken om en deuk in de romp te voorkomen maar verder lijkt alles aardig te kloppen.
Ik denk na het schuren van de spanten eerst de dekken te beplanken (op de buitenste randen na) want daar kan ik nu nog goed bij. Ik heb daarom maar alvast alle luiken etc. op de dekken zorgvuldig uitgemeten en afgetekend. Als de dekken beplankt zijn volgt het beplanken van de romp.

Maar eerst nog even verder schuren en blijven controleren met een testlatje

Andy
Afgemeerd: Neeltje Jacoba, HMS Endeavour, 17de eeuws Fluitschip/Walvisvaarder "Het Paradys"

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #64 Gepost op: november 26, 2011, 17:12:21 pm »
Citaat
Ik heb voor het schuren de hulp van Dhr. Dremel ingeroepen

Nooit meer doen !  :wink:
"Een schip is altijd een compromis" © Ab Hoving

Dick

• Gast
« Reactie #65 Gepost op: november 26, 2011, 19:23:03 pm »
Andy, het schuren van de spanten is echt ouderwets handwerk  :mrgreen:
Dus pak hier nooit meer wat voor machine dan ook want het is iets schuren, contoleren, schuren, controleren en ga zo maar door.
Met welke machine dan ook, het gaat altijd te snel.
In dit geval is machinaal schuren luiheid. :lol:

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #66 Gepost op: november 26, 2011, 20:47:35 pm »
het is inderdaad hand werk  maar ik durf eerst wel te vijlen tot het bijna goed is  en dan de rest nog met de hand bijschuren.

ik pak daar wel een ijzervijl voor die zijn niet zo grof en  wel eentje zonder steel anders kom je er ook mooilijk bij
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #67 Gepost op: november 26, 2011, 22:22:05 pm »
Ik gebruik soms ook een scherp mes voor het afschuinen van de spanten. Bij de stevens moet er soms zo veel af dat het sneller werkt dan vijlen of schuren (en veel minder stof !). Met een goed hobbymes ga je als boter door het multiplex heen en haal je er snel flinke repen af.
"Een schip is altijd een compromis" © Ab Hoving

Offline ABrouwer

• Bootsman
  • al doende leert men
« Reactie #68 Gepost op: november 27, 2011, 09:27:02 am »

Dank voor alle tips.

......In dit geval is machinaal schuren luiheid. :lol:

Nou luiheid, dat valt wel mee, ik mag van de fysiotherapeut  :police: maximaal 2 X daags 15 minuten schuren vanwege mijn polsblessure. Dan ga je vanzelf op zoek naar een methode om door te kunnen gaan want, om met de ergotherapeut te spreken "als het niet kan zoals het moet dan moet het maar zoals het kan".
Het streven is natuurlijk nog steeds om (ondanks de aangepaste werkwijze) het mooiste resultaat na te bereiken.

Andy

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #69 Gepost op: november 27, 2011, 09:47:11 am »
andy.   we weten dat je een polsblesure hebt en dat je ondertussen toch vooruit wil en dus naar mechanische middelen grijpt om de klus te klaren..

Maar je mag de raad van de anderen over het manueel nu niet  wegcijferen

Een romp en de spanten afschuinen is een inderdaad een werkje van even schuren, , terug meten, weer kijken , weer wat schuren.
Ga je dat mechanisch doen, dan heel je veel te veel materiaal af.
en heb je een blessure, waarop dan de job niet spreiden over een paar weken ipv over een paar dagen...
Je pols is veel belangrijker dan je romp. die laatste gaat niet lopen  !!!
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...

Grtz Erik

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #70 Gepost op: december 18, 2011, 10:57:43 am »
[mod-mode] Terug uit de mottenballenvloot en de laatste postingen i.v.m. de reden waarom, verwijderd.

Grtz Erik

Offline ABrouwer

• Bootsman
  • al doende leert men
« Reactie #71 Gepost op: december 18, 2011, 18:18:16 pm »
Na meer dan 10 dagen thuis door vrouw en kinderen verzorgd te zijn is mijn schoonvader in onze aanwezigheid in alle rust overleden.
Wij zijn dankbaar dat we dit voor hem hebben kunnen doen.

Binnenkort ga ik weer verder met de bouw van de Prins Willem

Andy

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #72 Gepost op: december 18, 2011, 18:21:59 pm »
jongens zet de Topic niet vol met condoleance, stuur liever een PM.

Zo moet ik later niet alles wegvagen  en doen we niet aan topic vervuiling. :sail:

Grtz Erik

Offline ABrouwer

• Bootsman
  • al doende leert men
« Reactie #73 Gepost op: december 21, 2011, 19:48:03 pm »
Dank voor alle steunbetuigingen!

Het werk aan de Prins Willem heb ik langzaamaan weer opgepakt:

Het schuren van de spanten begint al lekker op te schieten.
Bij spant 7 (het grootspant?) en bij spant 13 (het op één na laatste spant) heb ik een latje van 0,5 mm op het bovenste deel van het spant moeten plakken omdat er anders op die plaats een deuk in de romp zou ontstaan.
Vooral aan de boegspanten moet nog wat geschuurd worden, het is schuren, controleren, schuren, controleren etc. Geen haastklus dus want fouten hier blijven met een beetje pech na het beplanken altijd zichtbaar of zijn alleen met veel moeite na de eerste beplanking te corrigeren.

Ik heb me in de dekbeplanking verdiept omdat ik die deels al wil aanbrengen voordat ik de rompbeplanking (verschansing) aanbreng omdat ik er dan nog makkelijk bij kan. Daarnaast kan vooruitkijken nooit kwaad.
De keus is daarbij op het volgende beplankingsschema gevallen:

Het schema komt uit "Historische Schiffsmodelle" van Wolfram zu Mondfeld en zou tot de 18de eeuw gebruikt zijn.
Het breeuwen van de dekplanken ga ik nabootsen door de zijkanten van de planken zwart te maken met een zwarte watervaste en natuurlijke lichtechte viltstift, ik heb dit al eens eerder gedaan en het werkte toen prima.

Ik kom hier wel een probleem in de bouwbeschrijving tegen:
het dikkere middelste deel van de dekbeplanking is van walnoot 1x3 mm en de beide zijkanten zijn van tanganika 0,6x1 mm.
Het geleverde walnoot is diep donkerbruin en tanganika is lichtgeel tot bijna wit, een eigenaardige kleurencombinatie  :shock: .
Ik ken dit van geen enkel ander model.
In het dek van de Batavia vind je bijvoorbeeld wel het dikteverschil in de dekplanken maar geen kleurverschil

Voorbeeld van de beplanking volgens de bouwbeschrijving, donker in het midden en licht aan de zijkanten.

Als iemand op het forum hier meer van weet hoor ik het graag

En ondertussen schuur ik verder.

Andy

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #74 Gepost op: december 21, 2011, 20:26:24 pm »
Citaat
Als iemand op het forum hier meer van weet hoor ik het graag

zowat iedereen op dit forum kent dit. Jje gaat het bijna in iedere scratch bouwverslag hier terugvinden.
Die donkere laatjes,als ik goed zie n° 51 zijn je schaarstokken, dat zijn iets dikker planken dan je dekplanken en die lopen van voorkant naar achterkant van je schip. Meestal worden de schaarstokken geteerd in donker hout dus.
Tussen de schaarstokken komen je roosters en ook dekbeplanking. Die laatste beplanking ligt iets hoger en komt evenhoog als je schaarstokken.

en

Grtz Erik