Auteur Topic: Prins Willem Corel: 1/100 verb (van ABrouwer) ---> Voltooid  (gelezen 193034 keer)

Offline ABrouwer

• Bootsman
  • Geslacht: Man
  • al doende leert men
Re: Prins Willem Corel: 1/100 (van ABrouwer)
« Reactie #45 Gepost op: november 16, 2011, 17:45:23 pm »
Moet je mijn bouwverslag eens lezen Andy...  :wink:

Oeps als me dat ook allemaal nog te wachten staat Hans..... dan ben ik nog wel even bezig
Afgemeerd: Neeltje Jacoba, HMS Endeavour, 17de eeuws Fluitschip/Walvisvaarder "Het Paradys"

Op de werf: Prins Willem Corel 1:100

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #46 Gepost op: november 16, 2011, 19:10:54 pm »
Niet zo zwart zien.. hans is nogal heel kritisch !!!

Een houtbouwdoos  is geen plastic doos. :!: :!: :P
Bij de ene moet alles passen en hoef je enkel te kleven, bij de andere moet je alles aanpassen en soms zelf stukjes maken.
ttz een houtbouwdoos is bijna zelfbouw, je krijgt enkel het materiaal min of meer  klaargezaagd of gebnbrand, maar de afwerk moet je altijd zelf doen..
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline ABrouwer

• Bootsman
  • al doende leert men
« Reactie #47 Gepost op: november 16, 2011, 19:19:59 pm »
Niet zo zwart zien.. hans is nogal heel kritisch !!!

Het is geen zwart zien  het gaat immers om de "puzzel" (of het proces)  en die is minstens net zo leuk als het eindresultaat, het is eerder: daar gaat mijn idee om met 2 jaar klaar te zijn :wink:
Afgemeerd: Neeltje Jacoba, HMS Endeavour, 17de eeuws Fluitschip/Walvisvaarder "Het Paradys"

Offline jean

• Bootsman
« Reactie #48 Gepost op: november 17, 2011, 08:38:28 am »
Bij het bouwen van de PW moet je geduld hebben. In 2 jaar klaar dat is wel heel snel hoor. Ik ben al meer dan 2 jaar bezig en nog lang niet halverwege.
Jan

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
« Reactie #49 Gepost op: november 17, 2011, 09:04:34 am »
maar je kunt vast sneller dan ik!
Jan

Offline ABrouwer

• Bootsman
  • al doende leert men
Kanonnen?
« Reactie #50 Gepost op: november 24, 2011, 08:48:29 am »
Ik heb een pols blessure opgelopen waarvan het volledig herstel nog wel enkele weken en (mogelijk zelfs maanden) in beslag zal nemen. De fysiotherapeut heeft mij op het hart gedrukt de pols vooral niet te overbelasten.
Dus dan maar even niet schuren en.....

Inderdaad, kanonnen..... maar:

.....er ontbreken 6 wielen en 4 assen in de doos, deze onderdelen zijn inmiddels via de modelbouwwinkel bij de importeur van Corel besteld.
En ook het touw is niet volledig aanwezig: 0,20 mm en 1,25 mm ontbreken maar er zit wel weer 2.00 mm in de doos maar die wordt in deze kit niet gebruikt.
Al met al toch wel erg slordig voor zo'n dure kit, ik ben benieuwd wat er verder nog blijkt niet te kloppen.

De kanonnen zijn nu bijna klaar (op 2 na bij gebrek aan geleverde onderdelen).
Alleen moet de as (trunnion) van het kanon en de bevestiging ervan aan de affuit nog zwart geschilderd worden.
Ik heb de bevestiging van de broeking aan de koperen ringpen moeten vereenvoudigen. Met alle 3 de knopen die de bouwbeschrijving voorschrijft ging het er veel te grof uitzien. Daarnaast is 3 knopen leggen binnen 2 mm met handen maat XL (en een onwillige pols) ook niet het leukste werk.
Een model in de schaal 1:100 te bouwen, dat is echt een stuk kleiner als de 1:60 van mijn vorige modellen!

Nu staat het voorzichtig beginnen met het schuren van de spanten op het programma (en oppassen voor overbelasting van mijn herstellende polsblessure).
Ik zit inmiddels al te puzzelen op de loop van de beplanking. Ik overweeg om het gebruikelijke advies (buig de romp planken niet in zijdelingse richting) hier niet te volgen. Als ik bouwbeschrijving volg en de romp beplanking met de zeeg van het dek mee laat lopen komen de geschutspoorten haast vanzelf op de juiste hoogte te zitten.

In verband met het binnenwerk achter de geschutspoorten moet ik aan de bovenkant van de romp beginnen met beplanken want dat binnenwerk is alleen vanaf de onderkant te plaatsen. Onder de onderste geschutspoorten zal ik aan de boegzijde en onder het onderste berghout zal ik ook aan de achterzijde dan kijken hoe ik verder ga met de beplanking, dat wil zeggen uitmeten, tekenen, versmallen etc. Meer daarover later. De onderlaag is een goede test voor de buitenste beplanking.

Bouw ze
Andy

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #51 Gepost op: november 24, 2011, 09:04:18 am »
Citaat
Ik zit inmiddels al te puzzelen op de loop van de beplanking. Ik overweeg om het gebruikelijke advies (buig de romp planken niet in zijdelingse richting) hier niet te volgen. Als ik bouwbeschrijving volg en de romp beplanking met de zeeg van het dek mee laat lopen komen de geschutspoorten haast vanzelf op de juiste hoogte te zitten.

Je weet toch wel dat je hiermee op dit forum  je 1 tenminste gekielhaalt wordt voor dergelijke uitspraak?
Je op zijn minst een  :angry: :vlag: krijgt van de admin en de mod's.

Je moet eerst je barkhouten leggen !!!!! boven je barkhouten lopen de huidplanken  evenwijdig.
Je barkhouten volgen niet de zeeg van je dek, dus ook je huidplanken volgen niet de zeeg van je dek en je geschutspoorten volgen dus ook niet de huidgangen.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...

Grtz Erik

Drububu

• Gast
« Reactie #52 Gepost op: november 24, 2011, 09:38:55 am »
Erik is naast de barkhouten, het eigenlijk ook niet verstandig om een aantal senten aan te brengen voordat je definitief gaat beplanken ? Als de die senten en barkhouten goed hebt liggen is het beplanken volgens mij een eitje. toch ?

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #53 Gepost op: november 24, 2011, 10:33:39 am »

Als barkhout en Senten goed liggen, is beplanken en verjongen  tamelijk eenvoudig met Senten. Senten leggen voor het onderwater schip is iets dat dus al 300 jaar werd gedaan eerst in de echte scheepbouw en later was het 'DE' methode die werd aangeleerd, om een romp te beplanken. In boeken van juist voor WOII zie je weinig andere technieken beschreven. Men deed dus juist in het klein zoals men in het groot deed.

Ik heb het ook in de handleiding beschreven(Meth-1) , maar  vind deze methode nou  juist de niet gemakkelijke manier. Noch om te doen, noch om te beschrijven.

Grtz Erik

Offline ABrouwer

• Bootsman
  • al doende leert men
« Reactie #54 Gepost op: november 24, 2011, 11:04:17 am »
Kielhalen is wel de minste straf die ik in gedachte had.....

Maar nu even serieus, het was mijn eerste gedachte over het beplanken van de romp. Ik moet een en ander nog nameten op de tekeningen en op de spanten aftekenen. Ik heb als voorbereiding ook al "How to beplanken gelezen".

Het is opvallend dat berghouten op de tekening van Ketting keurig evenwijdig aan de onderste geschutspoorten lopen. (De achterste /  onderste geschutspoorten (konstabelskamer?) vormen daar een uitzondering op).
Mijn gedachtegang daarbij was als de berghouten parallel aan de geschutspoorten lopen dan moeten ze toch ook parallel aan dat dek lopen?

Wil ik gebruik kunnen maken van de U vormige geschutpoort binnenkanten dan kan ik niet anders als van boven naar beneden beplanken anders krijg ik ze er niet meer in, het dek zit namelijk al op zijn plaats om de romp recht te houden tijdens het beplanken.

Andy

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
« Reactie #55 Gepost op: november 24, 2011, 11:07:36 am »
Heren,

Beide partijen hebben gelijk.....
De eerste beplaking moet (conform de Corel beschrijving) de kromming van het dek volgen, dan kun je de loop van de planken gebruiken om de geschutspoorten netjes uit te lijnen. De tweede beplanking moet de kromming van de barkhouten volgen. Beiden zijn niet gelijk: de barkhouten lopen sterker op naar achteren dan het dek.

Opmerking aan Andy:pas op dat je de geschutspoorten op het bovenste dek op de goede hoogte hebt staan tov het dek.
Die van mij doet het zonder geschut op de dekken, omdat de geschutspoorten te laag zitten tov het dek.

Andere opmerking aan Andy: overweeg de geschutspoorten anders te plaatsen: de zijkanten horen vertikaal te staan. en niet op de manier waarop Corel ze laat maken.

Jan

Offline ABrouwer

• Bootsman
  • al doende leert men
« Reactie #56 Gepost op: november 24, 2011, 11:25:58 am »
Jan,

Ik was inderdaad van plan om de zijkanten van de geschutspoorten volgens Ketting (verticaal) te maken en de geschutspoorten op het dek moet ik inderdaad zorgvuldig afmeten want het dek heeft nu nog geen beplanking en als je dat vergeet dan kan dat heel snel een probleem opleveren op deze kleine schaal. :?

De berghouten lopen achteraan inderdaad sterker op als het dek, dat is op de Batavia in Lelystad ook goed zichtbaar

Ik wil proberen om onder het onderste berghout bij de eerste beplanking met senten te gaan werken een andere werkwijze leren is nooit weg.

Andy

bevank

• Gast
« Reactie #57 Gepost op: november 24, 2011, 11:36:42 am »
Citaat
Andere opmerking aan Andy: overweeg de geschutspoorten anders te plaatsen: de zijkanten horen vertikaal te staan. en niet op de manier waarop Corel ze laat maken.

Dit is natuurlijk logisch, maar...
Als ik op de tekening van Ketting kijk op blz. 104/105 dan zie ik de zijkanten inderdaad vertikaal, maar onder en bovenzijde van de geschutspoorten lopen evenwijdig met de beplanking. De luiken zijn dan niet meer rechthoekig, maar ruitvormig.

Hoe zou je dan daar mee moeten omgaan?

Bert

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #58 Gepost op: november 24, 2011, 11:59:35 am »
je moet natuurlik de pooorten alemaal op de zelvde hoogte zetten van je dek. dat kun je eerst doen
daarna  moet je het berghout plaatsen volgens de  NL metode  dus voor je het berghout plaatst  willen we  dryfit foto s zien van hoe ze lopen.
kijk ff  in hans zijn draadje  er zijn daar een paar blz  aan vol geschreven  :wink:

ruitvormige poorten  is denk ik een fabeltje van de kid makers die het je makelijk willen maken zodat je  nergens in je berghout moet gaan zagen

the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #59 Gepost op: november 24, 2011, 12:46:01 pm »
Citaat
Het is opvallend dat berghouten op de tekening van Ketting keurig evenwijdig aan de onderste geschutspoorten lopen. (De achterste /  onderste geschutspoorten (konstabelskamer?) vormen daar een uitzondering op).
Dat is o.a. een typisch kenmerk van Hollandse schepen. De konstabel kamer vloer loopt waterpas met de waterlijn en volgt niet de dekzeeg. Dat vertaald zich dus ook in de geschutspoorten. die moeten ook waterpas staan.

Grtz Erik