Auteur Topic: Prins Willem Corel: 1/100 verb (van ABrouwer) ---> Voltooid  (gelezen 190548 keer)

Offline ABrouwer

• Bootsman
  • Geslacht: Man
  • al doende leert men
Re: Prins Willem Corel: 1/100 verb (van ABrouwer)
« Reactie #1260 Gepost op: februari 13, 2015, 14:38:41 pm »
Na een verblijf in de ziekenboeg is de bouw weer getart;

Eerst is de buitenzijden van de luiken voor de geschutpoorten op maat gemaakt en de oogbouten die ertussenin gelijmd worden tot de halve dikte afgevijld

links de luiken voor de poorten van de konstabelskamer en rechts de luiken voor het verdek

Vervolgens is de binnenkant op maat gemaakt en erop gelijmd, tussen de twee lagen zit de afgevijlde oogbout die straks de functie van het schanier overneemt:

Daarna zijn de randjes bijgewerkt en is de binnenkant geverfd

Volgende week verder met het schilderen en het plaatsen van de luiken en dan is het (of is het zij?) bijna klaar

Andy

Ps De Wasa van Corel is besteld maar nog niet binnen, het boek "Vasa. A Schedisch Warship" van F. Hocker is al wel binnen.
Afgemeerd: Neeltje Jacoba, HMS Endeavour, 17de eeuws Fluitschip/Walvisvaarder "Het Paradys"

Op de werf: Prins Willem Corel 1:100

Offline ABrouwer

• Bootsman
  • al doende leert men
« Reactie #1261 Gepost op: februari 17, 2015, 17:37:58 pm »
De eerste luikjes zijn geplaatst:

Ik heb op de bovenrand van het rode binnenkozijn een gaatje geboord voor het koperen stiftje dat uit het luik steekt en erboven een gaatje voor het dichttrek touw. Daarnaast heb in de onderkant van het luikje een gaatje geboord waar het dichtrek touw doorheen steekt. Het touw is met houtlijm in het bovenste gaatje gelijmd en de stift is met UHU power lijm op zijn plaats gelijmd.
Ik ben tevreden met het resultaat.

De oogbouten van de roertalie en van de talie die naar de onderhoek van het grootzeil loopt heb ik moeten verplaatsen omdat deze talies dwars voor enkele geschutpoorten liepen. De oude gaatjes heb ik gedicht met een houten propje.

Nu nog de touwtjes vastlijmen afknippen, tuigage afmaken etc, en dan door naar de andere kant  :D

Andy
Afgemeerd: Neeltje Jacoba, HMS Endeavour, 17de eeuws Fluitschip/Walvisvaarder "Het Paradys"

Offline ABrouwer

• Bootsman
  • al doende leert men
« Reactie #1262 Gepost op: februari 21, 2015, 09:13:48 am »
Alle luiken zitten erop. :D

Allereerst een detailfoto van het boren van de gaten van de terugtrek touwtjes met een handboortje:

Dan een foto van de luiken van de konstabelskamer waarop te zien is da de berghouten over de luiken heen doorlopen:

Een overzicht van de romp met de luiken:

Vervolgens heb ik de halzen en de schoten van het grootzeil en het fokkenzeil aangebracht. (De halzen zijn de touwen die vanaf de onderhoek van het zeil voorwaarts lopen, de schoten zijn de touwen die vanaf de onderhoek van het zeil achterwaarts lopen).
Oorspronkelijk was het plan om deze touwen loshangend in een "natuurlijke" bocht te laten lopen door het touw goed nat te maken met verdunde houtlijm. Helaas is dat niet goed gelukt het bleek niet mogelijk om het touw met weinig houtlijm te fixeren en zodra ik meer houtlijm ging gebruiken verkleurde het touw opvallend duidelijk donkerder.
Ik heb er daarom voor gekozen om de touwen toch maar licht gespannen aan te brengen. De halzen van het fokkenmast zeil lopen nu vanaf de onderhoek van het zeil (blok rechts bovenop de foto) via de kop van de kraanbalk naar de doorvoergaten onderin de scheg van het galjoen. Voor mij het best haalbare compromis.

Hier 2 foto's om het duidelijk te maken:

De tuigage is daarmee klaar!  :D

Nu zijn de lantaarns aan de beurt:

Links de lantaarns die Corel bij de kit levert die ik te grof vind en rechts de vervangende lantaarns (Corel F - 19) die ik ga gebruiken.
Daarna komen de vlaggen nog aan de beurt.

Andy

Offline pauwels

• Bootsman
« Reactie #1263 Gepost op: februari 21, 2015, 10:44:56 am »
Een indrukwekkend beeld van je schip Andy, knap gemaakt. Ik blijf toch een leek voor wat betreft de touwtjes. Geef mij maar een besturingskast met tweeduizend draden of een telefoonkabel met 450 aders, geen probleem. Wat ik weer niet snap zijn de schoten en de halzen die uitgebeeld worden zonder zeil. Ik krijg het niet in mijn bovenkamer.

Groet Henk.

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #1264 Gepost op: februari 21, 2015, 10:58:21 am »
Citaat
Wat ik weer niet snap zijn de schoten en de halzen die uitgebeeld worden zonder zeil. Ik krijg het niet in mijn bovenkamer.

normaal zijn die twee blokken ( halsblok en schoolboek), die vastzitten aan de onderste hoek van het zeil, als het zeil opgeborgen is, dan hangen die aan de top van de ra.
Maar zoals  Ad aanduiden ; hij kreeg de touwen niet vloeiend loshangende---> dus zoals een goed modelbouwer beraamd --- > Flexibiliteit, vindingrijkheid  en een oplossing zoeken..

"schoten" zijn touwen die de onderkant van het zeil aanspannen naar achter toe. en zo een beetje bolling creëren in het zeil. ( Theoretisch, maar dat wisten ze niet in de 17 eeuw moet je zeil een vleugelprofiel krijgen om efficiënt te werken)

De "hals" was dan de tegenhanger van de schoot, die kon de zeilpunt naar voren trekken.
als je dus zowel hals als schoot goed aantrekt is de onderkant van je zeil praktisch onbeweeglijk geworden = vast punt.
dan moet je niet veelvuldig het zeil stellen naar de wind , maar je stuurt het schip naargelang de  wind veranderingen.

nog niet duidelijk?  Ga eens mee varen met Isola  :wink: :lol:
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline SuperSylvester

• DEKSCHROBBER
  • Officier
« Reactie #1265 Gepost op: februari 21, 2015, 11:10:50 am »
Toch vind ik de schoten van het grootzeil niet zo mooi lopen, doet een beetje afbreuk aan het geheel.
Voor de rest ziet het er toppie uit! Ik heb alvast het e.e.a. van jou gepikt voor als ik straks zelf aan het tuig moet  :D
Don't only practice your art, but force your way into its secrets, for it and knowledge can raise men to the divine - Ludwig van Beethoven

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
« Reactie #1266 Gepost op: februari 24, 2015, 09:12:10 am »
Tja, datzelfde gedoe met die schoten en halzen ben ik dus ook een beetje bang voor.
Ik neig nog steeds naar weglaten....

Jan

Offline ABrouwer

• Bootsman
  • al doende leert men
« Reactie #1267 Gepost op: februari 25, 2015, 12:57:15 pm »
Ik heb een tweetal foto's vanuit een andere hoek gemaakt waarop de loop van het touw er opeens beter uitziet, oftewel de hoek waaronder je naar dit detail van het model kijkt bepaald of het er goed uitziet of niet.

Sterkte met de keus of je ze wel of niet aanbrengt Jan.

Andy

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #1268 Gepost op: februari 25, 2015, 14:43:07 pm »
ik dacht dat de schoten naar achter geleid werden met het blok in de staande wand  en de touwen die je nu hebt (hals) vastgemaakt worden aan de voorste reling.  :?:

het touw dat door de schech gaat naar het wand kan ik helemaal niet plaatsen want er gaat dacht ik maar 1 touw  langs de wand naar achter en dat is het touw van de schoten dus het touw dat onder aan de zeilen is bevestigt om het zeil  onderaan bij te trekken
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Offline ABrouwer

• Bootsman
  • al doende leert men
« Reactie #1269 Gepost op: februari 25, 2015, 16:26:25 pm »
 Je reactie is met niet helemaal duidelijk.

Het touw loopt niet naar het staande wand maar naar een blok dat onder de hangt fokkenra als het ware in de onderhoek van het zeil.

Op de Batavia loopt het touw ongeveer net zo maar eindigt daar na door de galjoenscheg gegaan te zijn op de zijkant van het galjoen en niet zoals bij de Prins Willem op het hek voorop het bakdek

Andy

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
« Reactie #1270 Gepost op: februari 26, 2015, 06:31:48 am »
Bij het model in het rijks lopen die halzen eigenlijk net zo als bij de batavia: buiten het galjoen om, en niet langs de boegspriet omhoog.

Jan

Offline ABrouwer

• Bootsman
  • al doende leert men
« Reactie #1271 Gepost op: maart 21, 2015, 10:28:56 am »
Als gevolg van een aanvalletje van reuma is de bouw wat vertraagd en maak ik een uitstapje naar kartonbouw omdat dit minder kracht kost

De vlaggen zitten inmiddels op de Prins Willem, ik zal later nog proberen ze een wat natuurlijker flapperend uiterlijk te geven. Het buigen van de standaard van de lantaarns is op dit moment te zwaar, nog even wachten dus tot de Prins Willem echt klaar is.

Ik ben met de bouw van de kade begonnen.
Het is een kartonnen model schaal 1:96, nr. 5 uit de serie Shipyard. Het stelt een scheepswerf in Stockholm uit  1620 voor. In Nederland wordt het geïmporteerd door www .zeistbouwplaten.nl
Opvallend is de erg goede passing van de lasercut kartonnen onderdelen en de duidelijke bouwtekeningen. In dezelfde serie is ook een pinas en een fluitschip uitgebracht, waarschijnlijk ga ik de pinas "Papegaai" (Papegojan) ook bouwen om een volledig diorama te hebben wat ik bij de Prins Willem in de vitrine kan zetten.

Andy

Ps De Wasa van Corel is 3 weken geleden besteld maar nog steeds niet binnen

Offline ABrouwer

• Bootsman
  • al doende leert men
« Reactie #1272 Gepost op: april 24, 2015, 06:50:44 am »
Het herstel vordert traag ik hoop met enkele weken de bouw weer te kunnen hervatten.
Er is een probleem op de site waar mijn afbeeldingen zijn gehost  :twisted: ik hoop dat dat snel opgelost.

Andy

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #1273 Gepost op: april 26, 2015, 13:44:46 pm »
je treft het toch niet  bij de laatste loodjes van je bouw project...
Beterschap gewenst.
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline stanley

• Special Guest
  • Vol matroos
« Reactie #1274 Gepost op: april 27, 2015, 10:42:34 am »
Ben ik de enige die de plaatjes bij dit item niet meer kan zien? Ik heb alleen een blauw vierkantje met een vraagteken erin.
Ab