Auteur Topic: Prins Willem Corel: 1/100 (van ABrouwer)  (gelezen 5291 keer)

Offline amateur

• Betweter
  • Kapitein
  • Geslacht: Man
Re: Prins Willem Corel: 1/100 (van ABrouwer)
« Reactie #120 Gepost op: februari 01, 2012, 12:01:52 pm »
Dat is een correcte interpretatie.

Vergeet niet om een nette sponning te maken voor de tweede beplanking,
anders blijft die zo lelijk op de kiel en steven liggen, in plaats van er netjes in te vallen.

Jan

Offline beagle

• De baas
  • Administrator
  • Kapitein
  • Antwerpen
    • Beagle modelshipwright
« Reactie #121 Gepost op: februari 01, 2012, 12:18:16 pm »
Voor een proefstukje is het al goed.Je hebt gekozen voor de 3 planks methode ( 3 planken tussen elke naad Maar als je een klein beetje meer aandacht geeft aan je stuiknaden, zou het nog veel mooier uitkomen.
Je moet zorgen dat de stuiknaden om een lijn liggen.

Ik heb het willen tonen met de rode lijn ( staat haks op de midschiplijn en dan met de cirkeltjes de aandachtspunten.
de breeuwnaden ,persoonlijk, maar dat is ieders mening, vind ik je breeuwnaden veel te grof . Hoe heb je ze aangebracht. met viltstift, verf, beits, potlood ??
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...

Grtz Erik

Offline jean

• Bootsman
« Reactie #122 Gepost op: februari 01, 2012, 12:35:13 pm »
Ben het met Erik eens! Ik wil je nog even laten zien hoe ik de beplanking heb laten lopen bij de achtersteven. Ik heb na de 1e beplanking de hele valse kiel recht afgezaagd en daarop de echte kiel met sponning (rabat) aangebracht waar de buitenste beplanking in past. Ik zelf vind dit de meest makkelijke werkwijze waarmee je een echt houten kiel maakt en niet meer hoeft te fineren. Een paar plaatjes ter verduidelijking.

Jan

Online ABrouwer

• Bootsman
« Reactie #123 Gepost op: februari 02, 2012, 07:33:26 am »
Voor een proefstukje is het al goed.Je hebt gekozen voor de 3 planks methode ( 3 planken tussen elke naad Maar als je een klein beetje meer aandacht geeft aan je stuiknaden, zou het nog veel mooier uitkomen.

Je hebt helemaal gelijk, bij de definitieve versie  zullen ze keurig op lijn liggen.
De breeuwnaden zijn met viltstift aan de zijkant van de beplanking aangebracht, in werkelijkheid vallen de breeuwnaden minder op de foto is erg "hard" (= het contrast is veel groter als in werkelijkheid)

Andy
Afgemeerd: Neeltje Jacoba, HMS Endeavour, 17de eeuws Fluitschip/Walvisvaarder "Het Paradys"

Op de werf: Prins Willem

Online ABrouwer

• Bootsman
« Reactie #124 Gepost op: februari 02, 2012, 07:39:56 am »
Ik heb na de 1e beplanking de hele valse kiel recht afgezaagd en daarop de echte kiel met sponning (rabat) aangebracht waar de buitenste beplanking in past. Ik zelf vind dit de meest makkelijke werkwijze waarmee je een echt houten kiel maakt en niet meer hoeft te fineren. Een paar plaatjes ter verduidelijking.

Bedankt voor de uitleg :D zal deze werkwijze zeker serieus overwegen, het lastigste onderdeel zal zal het recht afzagen worden vrees ik.

Andy
Afgemeerd: Neeltje Jacoba, HMS Endeavour, 17de eeuws Fluitschip/Walvisvaarder "Het Paradys"

Offline jean

• Bootsman
« Reactie #125 Gepost op: februari 03, 2012, 09:28:42 am »
Dat recht afzagen is peanuts, gewoon met een handzaag en daarna even de schaaf erover en klaar is kees..
Jan

Offline amateur

• Betweter
  • Kapitein
« Reactie #126 Gepost op: februari 03, 2012, 10:16:17 am »
Klaar is Andy, in dit geval.

Je moet er wel een beetje lef voor hebben, want eenmaal de
zaag er ingezet is er geen weg meer terug

Jan

Online ABrouwer

• Bootsman
« Reactie #127 Gepost op: februari 03, 2012, 19:29:10 pm »
Hum of ik zoveel lef heb?   :?
Misschien probeer ik eerst wel een sleufje in de huidige kiel te maken lukt dat niet dan kan zagen nog altijd.

Maar eerst nog even de geschutspoorten en de sponningen daarvoor maken.

Andy

Offline beagle

• De baas
  • Administrator
  • Kapitein
  • Antwerpen
    • Beagle modelshipwright
« Reactie #128 Gepost op: februari 03, 2012, 19:39:43 pm »
 het is toch maar een proefstuikje zei je !

Er viel mijn nog een klein detail op. Normaal lopen dekplanken nooit tot aan de rand van een dek, maar altijd tegen een andere dwarsgelegen plank.
Heb ik even willen aanduiden met die gele lijnen.

Kopshout is zeer gevoelig aan water insijpeling en dat kan er zeer snel rot optreden. daarom zorgden scheepsbouwers vroeger en nu ook om zo weinig mogelijk geen open kopshout te hebben, Ging het niet anders dan werd het kopshout toch steeds afgedekt.
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...

Grtz Erik

Online ABrouwer

• Bootsman
« Reactie #129 Gepost op: februari 03, 2012, 19:45:16 pm »
De kopse kanten rotten inderdaad heel snel in, precies op die plaats rotten de dekplanken van de Batavia al.
Bedankt voor de tip zover vooruit had ik nog niet gekeken

Andy

Offline amateur

• Betweter
  • Kapitein
« Reactie #130 Gepost op: februari 04, 2012, 10:38:50 am »
Er komt (als je tenminste de bb volgt) nog eenlatje dwars overheen op de plek waar Erik een geell lijntje tekent, en lags de voorkant van het dek komt ook nog een latje voorlangs. Die kopse kantjes zijn straks helemaal weg.
Even een kiekje van mijn exemplaar:

(Niets aantrekken van de zwarte cirkeltjes, die heb ik ooit gezet om iemand anders een probleempje aan te wijzen. Of misschien juist wel: de kit is ooit eenkeer opnieuw vormgegeven, en toen is dit stukje een maatje smaller gemaakt. Het metalwerk is daar niet op aangepast, dus dat is allemaal ietsje te breed. In de zwarte cirkeltjes mijn oplossing om eea passend te krijgen.)

Jan

Online ABrouwer

• Bootsman
« Reactie #131 Gepost op: februari 04, 2012, 11:12:17 am »
Bedankt Jan
Zo ben ik weer wat wijzer :wink:

Andy

debart

• Gast
« Reactie #132 Gepost op: februari 04, 2012, 16:54:24 pm »
Hoi Andy,

Het ziet er goed uit, succes verder,

Online ABrouwer

• Bootsman
« Reactie #133 Gepost op: februari 07, 2012, 15:09:51 pm »
De kanonspoorten zijn afgetekend. Eerst zijn de spanten afgetekend en vervolgens alle kanonspoorten vanuit het spant ervoor en erachter uitgemeten.
De bouwbeschrijving klopte op hier niet  :( De kleine kanonspoorten moesten volgens de bouwbeschrijving 8 mm hoog en 5 mm breed worden maar op de tekening waren ze 8x8 mm. Omdat ze op de tekening van H.Ketting in het boek "Prins Willem" ook vierkant zijn heb ik ze toch maar 8x8 mm. gemaakt. De grote kanonspoorten hebben de maat 10x10 mm.
Vervolgens heb ik met een hobbymesje de kanonspoorten rondom uitgesneden en met een klein beiteltje voorzichtig uitgestoken.

Hierna heb ik de U vormige houten inzetstukken zwart geverfd, op lengte gezaagd en achter de kanonspoorten gelijmd.
Na droging heb ik er gaatjes in geboord waar later de halve kanonnen in komen.

De zijkanten van de kanonspoorten zijn recht maar de foto vertekend nogal. :(
Daarna heb ik de kanonnen proefgeplaatst:

Nog wel wat bijwerken (hoogte en hoek) maar mooi wordt het wel.
De kanonnen terug in de doos en weer even verder met het beplanken.

Andy

Offline amazone

• SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #134 Gepost op: februari 07, 2012, 15:46:12 pm »
ziet er goed uit andy  poorten van 10x10 mm zijn wel een beetje aan de grote kant  denk ik maar het zal waarschijnlijk nog  juist gaan.

zal er een beetje aan liggen wat er bij de kid zit van poorten natuurlijk want daar moet je wel naar kijken. of ga je de poorten zelf maken ?
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Test-Sponsor-A Test-Sponsor-B Test-Sponsor-C