Auteur Topic: halve maan - billing boats 1:40 [Verb] voltooid  (gelezen 57222 keer)

Offline Rob

• Bootsman
  • Geslacht: Man
Re: halve maan - billing boats Sch: 1/40
« Reactie #30 Gepost op: oktober 19, 2011, 09:18:32 am »
Bij de kit zitten van die plastic verbindingsstukken voor het roer. Ik heb gisteren geprobeerd iets anders te maken (zit nog los). wat voor kleur zou ik het moeten verven, zo laten of zwart?

Offline jpdl

• Bootsman
« Reactie #31 Gepost op: oktober 19, 2011, 09:24:59 am »
Rob je zou ze zwart kunnen maken. Dat wordt veel gedaan.
Verder ziet het er erg mooi uit wat je allemaal maakt.
Ga zo door. :wink:

jean-pierre

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #32 Gepost op: oktober 19, 2011, 09:39:55 am »
zwart maken, dat was vroeger gewoon gesmeed ijzer.
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Drububu

• Gast
« Reactie #33 Gepost op: oktober 19, 2011, 10:20:49 am »
zwart of antraciet. (antraciet geeft een verweerd uiterlijk)

Offline Rob

• Bootsman
« Reactie #34 Gepost op: november 06, 2011, 09:39:49 am »
Hallo allemaal,

Bij de billing kit zit een plastic lijst voor de achterkant die niet echt mooi past, en ook niet zo mooi is. Nu wil ik zelf iets maken.
Ik ben aan het speuren geweest op het internet, en ben er achter gekomen dat de kit waarschijnlijk gebaseerd is op de replica die in 1909 gebouwd is in amsterdam. Zie foto's hieronder.

Nu is mijn vraag, wat voor versiering zou er vroeger op hebben gezeten? Zoiets als de batavia, of toch meer als de replica, of zoals de duyfken (zie foto).

De halve maen is in 1608 gebouwd, wat voor soort design zou er op dit type schip werden toegepast? Heel sober, of juist erg uitbundig?

Alvast bedankt, Rob

de duyfken

Drububu

• Gast
« Reactie #35 Gepost op: november 06, 2011, 09:48:12 am »
In 1608 kende Nederland de Gouden Eeuw en dat was ook de periode van de Barok. Alles wat protserig en potsierlijk. Ik kan me dus niet voorstellen dat de halve maen een sober karakter kent.

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #36 Gepost op: november 06, 2011, 09:51:40 am »
De halve maan is uit het begin van de 17e eeuw en dat was net voordat de rijke versieringen in zwang kwamen. Er werd toen nog meer gewerkt met geschilderde patronen  zo als op de Duyfken. De spiegel zal dus relatief kaal zijn geweest. Er is ook een 'moderne' replica in de USA en die heeft ook zo'n grote halve maan als versiering en het wapen van Amsterdam (google eens op "half moon replica" voor de foto's).

Het VOC logo is in ider geval fout, want het was een schip van de WIC dat naar amerika voer  :wink:
"Een schip is altijd een compromis" © Ab Hoving

Drububu

• Gast
« Reactie #37 Gepost op: november 06, 2011, 10:07:50 am »

Het VOC logo is in ider geval fout, want het was een schip van de WIC dat naar amerika voer  :wink:

Niet helemaal correct. Kapitein Hudson kreeg opdracht om met de Halve Maen via het noorden een route te vinden naar de oost voor de voc. Echter in de noordelijke wateren liep hij vast in het ijs. Hudson was dermate bang voor de toorn van de heren17 dat hij niet terug naar Amsterdam voer, maar 'vluchtte' naar de west en daar bij toeval in Amerika uitkwam en Nieuw Amsterdam stichtte. Later het New York. De rivier de Hudson is naar hem vernoemd.

Hier is ook no wel wat te vinden wellicht.

http://www.vocsite.nl/schepen/detail.html?id=11743

Offline Rob

• Bootsman
« Reactie #38 Gepost op: november 06, 2011, 10:41:43 am »
De halve maan is idd van de VOC, en is na de reis naar Amerika nog naar Jakarta geweest en is daar uiteindelijk verbrand.

Hudson had al 2 keer voor de Engelse geprobeerd de oostelijke doorgang te vinden, en had waarschijnelijk al het idee dat die niet bestond. Na bet bestuderen van verslagen en een paar brieven van een vriend, had hij juist het idee dat er wel een westelijke was en is die zelf gaan proberen te zoeken.

Ik had de Amerikaanse ook gezien, maar heb die een beetje genegeerd omdat het door amerikanen is gebouwd. Mijn ervaring is dat amerikanen het niet zo nauw nemen met de waarheid. Maar misschien heb ik het mis

Offline Rob

• Bootsman
« Reactie #39 Gepost op: november 13, 2011, 13:13:41 pm »
Ik zag een tip van benagel om je boormachine als draaibank te gebruiken.

Voor ik alles vast lijm:

Heb de zijreling ook meteen vervangen

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #40 Gepost op: november 13, 2011, 14:05:30 pm »
Ziet er netjes uit allemaal.
Ga je de hele boot in de zelfde kleur bruin maken of kommen er later nog accenten op ?
"Een schip is altijd een compromis" © Ab Hoving

Offline Rob

• Bootsman
« Reactie #41 Gepost op: november 13, 2011, 14:16:21 pm »
Ik ben altijd van de beschrijving van billing uit gegaan, en daar is alles bruin. Maar nadat ik de duyfken heb gezien, zit ik er aan te denken om wel accenten aan te brengen. Weet alleen niet wat

Drububu

• Gast
« Reactie #42 Gepost op: november 13, 2011, 14:30:35 pm »
Hey Rob. Draaiwerk ziet er netjes uit. Alleen, als ik naar de 2e foto hierboven kijk, en ik trek, denkbeeldig, een lijn midden vanuit het achtersteven naar voren, dan lijkt het net of het achtersteven wat getordeerd op de rest staat. Kan dat kloppen? Kan ook aan de foto liggen hoor.

Offline Rob

• Bootsman
« Reactie #43 Gepost op: november 13, 2011, 15:30:00 pm »
Ik heb het even na gemeten, en volgens mij is het de foto.

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #44 Gepost op: november 13, 2011, 16:15:22 pm »
Rob

even een vraagje.
Op je romp moet je nog barkhouten aanbrengen. Nu je alles al in de lak hebt gezet, hoe ga je dan de barkhouten tegen de romp lijmen ???

Dan nog even, voor je dekplanken. Vroeger waren die ook maar 9m. lang  ern heb je geen doorlopende planken op je schip. Een driedelige verdeling leek me meer aangewezen.
iets over dekbeplanking
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik