Auteur Topic: halve maan - billing boats 1:40 [Verb] voltooid  (gelezen 57296 keer)

Offline ISOLA2

• Administrator
  • Officier
  • Geslacht: Man
  • Share your knowledge, it's a way to immortality.
Re: halve maan - billing boats Sch: 1/40
« Reactie #15 Gepost op: oktober 15, 2011, 16:24:38 pm »
Eerste schip  :shock: ,mischien dat er hier en daar in de constructie iets niet klopt maar je afwerking is in ieder geval top  :marine:
Groetjes

René

Drububu

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: oktober 15, 2011, 16:52:50 pm »
Mooi Rob. Sloep is ook goed gelukt.

Offline Rob

• Bootsman
« Reactie #17 Gepost op: oktober 15, 2011, 17:11:05 pm »
Dat heb je prachtig gemaakt Rob !
Kun je vertellen welke bouwmethode je hebt gebruikt ?

Hoi Arjan,

Geen idee, eigen aanpak. De kit had de bovenrand wel van hout, dus dat heb ik gebruikt. Toen heb ik de kiel van de tekening overgenomen en uitgezaagd (van triplex). Daarna heb ik de achterkant gemaakt. Ik had latjes van 1,2 x 5 mm over en die heb ik gebruikt voor de romp. Het buigen heb ik gedaan door de latjes nat te maken. Ik had alleen last dat ik aan de voorkant buigvouwen kreeg. Die heb ik verborgen door het voorste bankje te plaatsen.

Offline jpdl

• Bootsman
« Reactie #18 Gepost op: oktober 15, 2011, 18:20:32 pm »
Dat is een mooi sloepje geworden Rob.
Mooi strak gebouwd.

jean-pierre

Offline wim500

• Officier
« Reactie #19 Gepost op: oktober 15, 2011, 18:26:54 pm »
Rob, de methode maakt eigenlijk niet uit, het is gewoon een mooi sloepje geworden.
En daar het tenslotte om  :D.

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #20 Gepost op: oktober 15, 2011, 18:40:25 pm »
ziet er heel  goed uit rob doe zo voort  8)
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Dick

• Gast
« Reactie #21 Gepost op: oktober 15, 2011, 20:15:48 pm »
Rob, ik sluit mij bij de anderen aan, 'n heel mooi en strak gebouwd sloepje.

Offline Rob

• Bootsman
« Reactie #22 Gepost op: oktober 18, 2011, 09:10:40 am »
Ik wou graag wat advies vragen.

Toen ik op het forum kwam, zag ik dat het dek een lichtere kleur moest hebben (werd niet door billing boats aangegeven). Laatst heb ik de batavia weer bezocht, en die dekken waren ook veel lichter. Ik heb voordat ik ging beitsen al alle relingen erop gezet. Achteraf is het vrij logisch dat ik beter tijdens het bouwen ook bepaalde plekken had kunnen verven, omdat ik er nu moeilijk bij kom. Een goede les voor het volgende schip.

maar toen ik net alles beitste, had ik het probleem dat ik het dek moeilijk kon vermijden. Nadat ik een paar grote vlekken had gecreëerd toen ik de hoekjes probeerde te doen, heb ik maar alles in deze kleur gedaan(het was namelijk al de naden in gelopen en dat kon ik nooit meer verwijderen). Ik heb hier eigenlijk geen ervaring mee, en nu vraag ik me af wat ik het beste kan doen:

1 het dek proberen te schuren, wat zeer moeilijk is in bepaalde hoeken, en daarna beitsen (tip qua kleur?)
2 een lichte kleur hier overheen verven (welke en blijven de naden dan donker?)
3 zo laten omdat ik anders meer schade aanricht dan dat het oplevert. les geleerd, volgend schip beter (hier neig ik naar)
4 ?

thanx

Drububu

• Gast
« Reactie #23 Gepost op: oktober 18, 2011, 09:16:12 am »
ik zou zeggen optie 3. Alles wat je er aan gaat doen zal afbreuk doen aan de kwaliteit die je nu hebt. En als je wat zou willen gaan doen zou ik niet schuren maar schrapen. De hoekjes zullen lastig blijven.

Succes. Enne... het model zit er al prachtig in. Op afstand te zien dat we met de Halve Maen te maken hebben.

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
« Reactie #24 Gepost op: oktober 18, 2011, 09:59:09 am »
Je kunt overwegen: proefstukje dek maken (je hebt vast nog wel een paar centimeter over), beitsen, en daarna kijken wat er gebeurd als je het schraapt. (Het een mes/beitletje haaks op het hout, mnet de lengterichting van het hout mee, de beits er af 'trekken').
Als dat werkt, zou ik het denk toch schrapen (en daarna niet beitsen, maar met een matte blanke vernis afwerken.
Dan zijn de naden tussen je planken donker (da's niet erg, we doen allemaal ons best om die naden zichtbaar te krijgen), en je dekken een tint lichter dan de rest, en dat maakt dat alles wat je straks op het dek zet beter uitkomt.
En dat je niet precies alle hoekjes kunt bereiken... dat is dan voor de volgende keer.

Jan

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #25 Gepost op: oktober 18, 2011, 13:43:47 pm »
Gewoon zo laten. Het dek schoon schuren of schrapen is een enorme klus waarbij je niet weet wat het eindresultaat zal zijn.
Zo'n donker dek is misschien niet helemaal authentiek, maar het is toch ook wel weer mooi.
"Een schip is altijd een compromis" © Ab Hoving

pauwels

• Gast
« Reactie #26 Gepost op: oktober 18, 2011, 15:09:38 pm »
Misschien een nieuw dek eroverheen  leggen van linde- fineer als je deze dekken niet mooi vind. Voor de rest vind ik het er mooi uitzien.  :)

Dick

• Gast
« Reactie #27 Gepost op: oktober 18, 2011, 17:06:28 pm »
Mischien proberen met 'n proefstukje om te kijken.
Het hele dek licht opschuren zodat het 'n wat versleten idee krijgt en dan zijn de hoekjes waar je niet goed bij kan komen ook niet zo belangrijk meer.
Als dit niet lukt ben ik het met Henk eens en zou voor linde fineer gaan.

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #28 Gepost op: oktober 18, 2011, 17:14:49 pm »
Ik zou het nu zo laten 
en onthou voor de volgende keer je lesje.

1) dekken nooit schuren maar schrapen. :police:
Dekken werden vroeger elke dag goed gepoetst met een stuk puimsteen en zeewater.  ze zagen er dus licht grijs uit. ( Bij de batavia is het ook blank hout, maar daar vinden ze geen vrijwilligers meer om ieder dag het dek te poetsen. ( PS de puimstenen noemde men vroeger "Bijbels"
2) na het leggen van dekken ze in de  olie of licht matte vernis zetten. :!: :shock:
3) opletten bij het schilderen/vernissen/beitsen van de wanden... Leer schilderen met een penseel en niet met een keerborstel  :wink: :P :lol:
desnoods eerst  wat afplakken met Tamyia Tape !!
4) meer op het forum komen en eerst wat vragen,  na de antwoorden, je oordeel vormen en dan pas uitvoeren. :!: :!:
 Lezen op forum is goed, maar zoals je nu ondervind niet altijd helemaal volledig.
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline Rob

• Bootsman
« Reactie #29 Gepost op: oktober 18, 2011, 19:10:01 pm »
Les geleerd,

Ik heb een proefstukje gemaakt en ben tot de conclusie gekomen dat het schrapen te veel risico heeft. Ik laat het dus, zoals de meeste voorstellen, maar zo.