Poll

mast schuinte

gemeten op overloop
0 (0%)
gemeten op verdek
5 (83.3%)
gemeten over de lengte
1 (16.7%)

Totaal aantal stemmen: 5

Auteur Topic: schell-first 160v pinas --->Voltooid  (gelezen 103355 keer)

Offline luc

• Officier
  • Geslacht: Man
Re:schell-first 160v pinas
« Reactie #30 Gepost op: december 14, 2009, 10:25:20 am »
Dirk ,het zijn digitale foto's ,anders zou ik zeggen dat de romp links en rechts achter verschillend zijn.Daar waar ze omhoog klimt richting spiegel.
mvg Luc

Een gelukkige mens ,is een mens met goede gezondheid en een slecht geheugen

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #31 Gepost op: december 14, 2009, 10:45:36 am »
ja dat is ook wel zo.

maar zal ff zeggen waar dat aan ligt. je moet altijt een voledige brete van de plank er tegen lijmen. dat is hier ook het geval de laatste huidlat is dus voledige brete.

nu voor ik de  andere huidlat er tegen  doe moet ik eerst verjongen. dan worden de 2 zijden zo goed mogelijk  gelijk gemaakt, dus het kan zijn dat  langs links meer af moet dan langs rechts. ook moet er in de lengte verjongt worden dus van 1/3 van de lengte ( grootspant ) word er al verjongt naar achter ( dit heb ik vorige keer verkeert gedaan ) dan krijg je van achter het rijzend vlak dat ook nog eens verjongt word en dat ook nog pas moet  komen staan. en aan de voorboeg het zelvde verhaaltje. alles moet op het oog gedaan worden .

dus als er links of rechts een  verschil zit  dan kan dat makelijk zijn, tog probeer ik zo goed mogelijk vlak te werken . omdat er geen spanten in staan is dit tog echt niet makelijk .  vroeger werden er paaltjes onder gezet en kon men mooi in de lijn blijven door ze wat bij te kloppen of wat onderuit te halen, ik probeer het zelvde te doen met de klemmen die er op staan .
als het wat hoog zit naar mijn goesting span ik de klem met een koortje naar beneden , dit moet dus gebeuren als het net gelijmt is en als de lijm hard is blijft het redelijk goed in deze pozitie staan.

tog golft het vlak wel een beetje en is niet helemaal recht maar dit  zou goed moeten komen eenmaal de buikstukken en de knieén van de klimmen er in komen te staan, dan kan ik de huid gang tegen de spanten trekken.

dus er zal wel wat verschil op zitten dat  kan ik ook niet  vermijden maar op het oog toont het  tog goed.
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #32 Gepost op: december 14, 2009, 10:49:57 am »
ik heb ook de maat aangehouden die van yk aangeeft waar de zandstrook uit de sponniong loopt en dit is  dan de lengte van het achtersteven ( iets waar witsen niets van zegt )  nu zie je ook dat het oplopent vlak achteraan niet meer zo scherp is  zoals de vorige modellen.
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #33 Gepost op: december 15, 2009, 08:11:16 am »
het is bijna tijt voor spantjes te maken om te zien of het goed komt . dat ga ik  dan vandaag doen

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #34 Gepost op: december 15, 2009, 08:56:22 am »
voor de spanten ben ik niet zeker dus laat ik jullie ff mee kijken of het wel goed is.

het buitenste spant is het grootspant op 1/3 van de lengte
het tweede spant staat zoals je ziet al op het voorsteven en niet meer op de kielbalk, ik heb hier een ronding getrokken van uit het verdek.
het 3 en kleinste spant  is getrokken ter hoogte van het voorsteven. ik het middelpunt van het voorsteven aan gehouden om een halve cirkel te trekken en dit  op de grootste brete waar het zig bevind.

ik weet nu ook niet of het juist is dus  vraag ik raad   ;)

de boog van het kleine spant is dus ook de ronding aan de voorboeg denk ik  ;D

Offline ISOLA2

• Administrator
  • Officier
  • Share your knowledge, it's a way to immortality.
« Reactie #35 Gepost op: december 15, 2009, 09:33:18 am »
Zou de spanten vastzetten en met een strooklat de vorm controleren, zie je het beste of het overeenkomt met de vorm die je wild bereiken
Groetjes

René

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #36 Gepost op: december 15, 2009, 10:11:32 am »
hmm ik denk dat er een foutje in zit rené.
als ik een ander spanten plan bekijk  word het kleinste spant niet over de voledige brete genomen maar op 2/3 van de brete. dus de brete van de hekbalk  of de brete van het vlak.

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #37 Gepost op: december 15, 2009, 10:30:27 am »
ok ff veranderd

het kleinste spant ter brete van de hekbalk of tewel 2/3 van de brete. dan heb ik boven en onder de lengte in 6 gedeeld en hieruit  getekent

dit lijkt me beter kunnen

het is wel  met de losse hand gedaan dus  niet te nauw pieren aub  het is het gedacht hoe het gemaakt moet worden. als  ik dat weet kan ik wel iets presieser tekenen  ;D

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #38 Gepost op: december 15, 2009, 11:00:32 am »
 ;D dat was nog niet goed  :laugh: ik herinner me van mijn grote boot toen ik de spanten uittekende dat  dit niet kon, anders krijg je zwevende spanten die nergens  grond raken.  dit komt omdat de spanten nog op de kielbalk staan en niet op het steven.
dus heb ik  het nog maar eens verbetert maar nu langs de rechtse kant. je ziet dat de eerste 3 spanten  op de kielbalk moeten beginnen, en het vlak rijst iets meer als het naar het steven toe gaat, ook word het iets smaller. dit kan ik  helemaal juist meten als het vlak er helemaal in ligt.
de 3 voorste spanten staan wel op het steven , nu moet je wel rekening houden met de klim van het steven waar de spanten juist moeten komen en dan zou je dit krijgen .

ik ben er bijna  >:D

Offline luc

• Officier
« Reactie #39 Gepost op: december 15, 2009, 15:50:06 pm »
Dirk,ik heb al moeite om een boot te bouwen ,laat staan één te tekenen. ;D ;D ;D
mvg Luc

Een gelukkige mens ,is een mens met goede gezondheid en een slecht geheugen

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #40 Gepost op: december 15, 2009, 18:05:03 pm »
dirk,  als je spanten tekend , dus een vooraanzicht, moet je ook even een zijaanzicht tekenen van bv dat stukje van de kiel en de boeg.
Dan zie je beter waar de spanten op de kiel of op de boeg gaan zitten.

De laatste spantentekening lijkt mij, zo op het oog de beste .... ( De rechterkant ervan)
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #41 Gepost op: december 15, 2009, 18:38:30 pm »
ja ik was het vergeten de laatste tekening is weeral een jaar geleden  ;D

dus het duurt ff voor het alle maal terug boven komt.

ik ga wel eerst mijn vlak af maken dan kan ik juist meten.

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #42 Gepost op: december 17, 2009, 09:44:40 am »
nu het vlak er in ligt kan ik  juist meten.
dus de 3 grote spanten  moeten nu juist getekent zijn  naargelang het vlak staat. zie tekening. hier ben ik dan ook  heel zeker van dat dit juist is.

maar de  kleine spant die op het voorsteven staat ?  als de bocht even veel moet zijn dan het vlak breed is. het vlak is 14 cm breed, dan meet ik op de tekening  14 cm breed  terhoogte van het steven en dan 14 cm naar achter dan zou ik in prinsipe een mooie ronding moeten krijgen. en dan volgen we ook witsen  zijn denk piste  want het steven  is even hoog dan het valt , ook een  ronde.

dus zou de kleine spant nu juist getekent zijn ?

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #43 Gepost op: december 17, 2009, 09:52:41 am »
ff verduidelijker maken

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #44 Gepost op: december 17, 2009, 10:03:37 am »
of dit aan gezien er nog een bolling in de hull moet blijven zitten en niet steil naar boven klimt.