Auteur Topic: 3D tekenpakketten.  (gelezen 11813 keer)

Online ISOLA2

• Administrator
  • Officier
  • Geslacht: Man
  • Share your knowledge, it's a way to immortality.
3D tekenpakketten.
« Gepost op: augustus 10, 2011, 06:38:16 am »

[admin-mode] Ik krijg het niet goed.  :twisted: :twisted:
topic's samenvoegen is per post datum!!!

Isola .--->Daar is het 3D tekenen echt voor gemaakt  :wink:
Groetjes

René

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
Re: 3D tekenpakketten.
« Reactie #1 Gepost op: augustus 10, 2011, 07:35:56 am »
Daar is het 3D tekenen echt voor gemaakt  :wink:
maar je moet dat verdomt 3D tekenen wel onder de knie krijgen.. (met een normaal CAD programma zoals autocad of vectorworks.)
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Online ISOLA2

• Administrator
  • Officier
« Reactie #2 Gepost op: augustus 10, 2011, 08:09:17 am »
maar je moet dat verdomt 3D tekenen wel onder de knie krijgen.. (met een normaal CAD programma zoals autocad of vectorworks.)

Met Delftship lukt dat ook, als je het lijnenplan hebt ingebracht kan je met de slablonen balk, cilinder, roer en kiel vormen en lagen toevoegen je kan ook al die onderdelen uit elkaar schuiven en verbergen om een overzicht te behouden  :wink:   
Groetjes

René

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #3 Gepost op: augustus 10, 2011, 08:18:42 am »
Citaat
Daar is het 3D tekenen echt voor gemaakt

Als ik al een lijnenplan heb dan is het mijns inziens alleen maar extra werk om het eerst in delfship in te voeren en dan in dat programma te gaan zitten prutsen. Uiteindelijk moet ik toch alles op papier hebben staan, dus rechtstreeks overtrekken en uitwerken vind ik minder werk.

Overtrekpapier, fijn potlood, geodriehoek en een vaste hand is het enige dat je nodig hebt  :wink:

Citaat
Met Delftship lukt dat ook, als je het lijnenplan hebt ingebracht kan je met de slablonen balk, cilinder, roer en kiel vormen en lagen toevoegen je kan ook al die onderdelen uit elkaar schuiven en verbergen om een overzicht te behouden

Voor grote, complexe schepen zal dat echt wel handig zijn, maar zo'n bottertje lukt zo nog wel. Met doorschijnend papier heb ik ook lagen die ik kan verschuiven en verbergen  :lol:

Maar jullie kennen ondertussen mijn benadering van deze hobby: ik hou het puur ambachtelijk (zo veel mogelijk)
"Een schip is altijd een compromis" © Ab Hoving

Online ISOLA2

• Administrator
  • Officier
« Reactie #4 Gepost op: augustus 10, 2011, 08:31:17 am »
Zo hebben we het altijd gedaan Arjan, als ik een nieuw project start haal ik mijn tekenplank, passerdoos en T lat uit de motteballen om alles op papier te zetten, want een printer om in A1 te drukken kun je als amateur niet betalen.
Gebruik dan wel een tabel van de offset die delftship kan afdrukken op A4   
Groetjes

René

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #5 Gepost op: augustus 10, 2011, 08:37:39 am »
Met Delftship lukt dat ook, als je het lijnenplan hebt ingebracht kan je met de slablonen balk, cilinder, roer en kiel vormen en lagen toevoegen je kan ook al die onderdelen uit elkaar schuiven en verbergen om een overzicht te behouden  :wink:   

Vergeet nu even eens dat delfschip. Maar doe het nu eens met "Autocad" of "Vectorworks" of "Solidworks" of "TurboCad" of "Archicad" ... en toon het dan eens hoe je 3D tekent...bv. een lagerhuis  ??

Niet iedereen doet een knieval voor "Bill" en kan "delfschip" gebruiken. :twisted:
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...

Grtz Erik

Online ISOLA2

• Administrator
  • Officier
« Reactie #6 Gepost op: augustus 10, 2011, 08:51:13 am »
Vergeet nu even eens dat delfschip. Maar doe het nu eens met "Autocad" of "Vectorworks" of "Solidworks" of "TurboCad" of "Archicad" ... en toon het dan eens hoe je 3D tekent...bv. een lagerhuis  ??

Niet iedereen doet een knieval voor "Bill" en kan "delfschip" gebruiken. :twisted:

Welke van deze prog. kan ik ergens een gratis versie van downloaden  :?
Groetjes

René

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #7 Gepost op: augustus 10, 2011, 08:58:58 am »
Die zijn niet gratis te downloaden...  Wil je echt 3D zal je de geldbuil moeten opentrekken en/of , maar dat mag ik niet zeggen, van iemand ... iets krijgen.

Daarmee dat ik het ook vraag.  ik ben me nu door 500 blz handleiding aan het doorworstelen van TurboCad-pro. en nog versta ik geen Bal van dat 3D. zelf tekenen. in hun voorbeeld tekene ze wel een stuk carrosereie van een motorkam van een auto. Dus een schip zou ook moeten kunnen.
Zo wil ik een 3D tekening maken van een Gig-Launch- whaler  en andere sloepen om die later via CNC te kunnen uitfrezen op de gewenste schaal..
Maar daarvoor mot ik 3D tekenen onder de knie krijgen. dan nog een export naar *.dxf formaat waarvan dan een G-Code bestand moet gemaakt worden..

Sorry arjan voor de vervuiling.
 :lol: Anders gebruik je jouw gummetje maar. :lol:

Grtz Erik

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #8 Gepost op: augustus 10, 2011, 09:21:22 am »
De vervuiling heeft nog steeds met de hobby te maken, dus het gummetje zal ik niet gebruiken  :police:  :mrgreen:

Een vriend van mij doet 3D-design als beroep. Hij maakt van die sfeerimpressies van gebouwen die je vaak op grote borden bij de bouwplaatsen ziet. Als je hem met die programma's aan het werk ziet lijkt het zo makkelijk, maar ik kan zelf met veel moeite een kubusje er uit krijgen  :oops:

Aan de andere kant snapt hij niet hoe ik doe bootjes toch in elkaar krijg  :lol:
"Een schip is altijd een compromis" © Ab Hoving

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #9 Gepost op: augustus 10, 2011, 09:22:52 am »
naar aanleiding van wat getyp in de topic van arjan.

Open ik hier even een topic over o.a. 3D tekenpaketten en hun gebruik doel voor modelbouw.
Zelf heb ik al enkel jaren het plan om een gewone metaal freesmachine om te bouwen tot een CNC machine.
Mijn eerste poging was mislukt en wie lang op brouwers heeft vertoeft heeft gezien van Arie van mijn dump materiaal een ander project " beagle" heeft gemaakt.  Dat heeft mij toch terug aangezet om er ook aan te beginnen;
Doch ik moet nu ook eerst het 3D tekenen onder de knie krijgen.
Doel is om bv; van een 10 tal soort sloepen ,waarvan ik jet spanten-lijnenplan bezit een 3 D tekening ervan te willen maken.  Tekening welke ik dan kan omzetten naar een G-code om ze in te voeren in de Freesmachine. Natuurlijk zou het program zo moeten aangepst zijn dat je enkel de soort slope en de schaal moet intypen- gladboordig of overnaads  en dat de CNC dan de buitenkant van de romp freest. in een blok , zodat je ineens de negatieve mal bekomt.

Eerst was ik met Vectorworks- for mac  -test versie-  bezig. Maar de Tst-copy kan geen export doen naar *.dxf  en nu 2000,00€ te gaan neertellen vind ik te veel voor een hobby'ist  en ze bezitten geen Light Versie. ( Wel een- studenten versie; maar die is maar max. 5 jaar geldig) Wij hebben die ook gebruikt tijdens de opleiding van restaurateur.

Nu ben ik dan begonnen aan Turbo-Cad 2D-3D tekenen.

Grtz Erik

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #10 Gepost op: augustus 10, 2011, 10:33:36 am »
mocht erc dus iemand iets vinden  tutoiral over 3D foor dummy's foor turbocad, ik hou mij warm aanbevolen.

Grtz Erik

Online ISOLA2

• Administrator
  • Officier
« Reactie #11 Gepost op: augustus 10, 2011, 10:58:11 am »
Ben even gaan googlen met turbo-cat , 1295 $ is mij ook te veel dat zijn geen prijzen om je hobby mee te tekenen  :?. Voor andere tekeningen dan bootjes gebruik ik sketch-up van google  met deze heb je ook een meetlat die je kan gebruiken.
Hier een voorbeeld, ruwe vorm van een 4 blads scheepsschroef, opgebouwd uit 4 lagen multiplex van onder naar boven en een foto van 2 blad op de zelfde manier opgebouwd .
Volgens mij hebben ze in de standard boekhandel 3d tekenen voor dummy's

Groetjes

René

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #12 Gepost op: augustus 10, 2011, 18:45:10 pm »
Citaat
Ben even gaan googlen met turbo-cat , 1295 $ is mij ook te veel dat zijn geen prijzen om je hobby mee te tekenen
je moet niet kijken bij de pro's.
als je het wil stellen met minder rendering en geen fotobewerking maar wel pure 2D/3D

heb je dit toch
TurboCAD Deluxe 18  voor 129$ ...  en nu de dollar laag staat  :lol: :lol:

Grtz Erik

Online ISOLA2

• Administrator
  • Officier
« Reactie #13 Gepost op: augustus 10, 2011, 19:15:23 pm »
Als ik dat echt nodig heb zou daar over te denken vallen  :wink:
Als je de digitale manuel hebt van je prog. kun je deze mischien mailen, dan kan ik eens vergelijken met delftship en sketsup  :?:
Groetjes

René

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #14 Gepost op: augustus 10, 2011, 20:16:01 pm »
de user docu alleen al , zonder de video's is al 13 MB groot.`
Maar je kan ook een 30 dagen trial downloaden !! en dan heb je de docu. alleen na 30 dagen kan je niet meer tekenen.
`

Grtz Erik