Auteur Topic: H.M.S.Bounty 1:48 van Artesania  (gelezen 4528 keer)

Offline beagle

• De baas
  • Administrator
  • Kapitein
  • Geslacht: Man
  • Antwerpen
    • Beagle modelshipwright
Re: H.M.S.Bounty 1:48 van Artesania
« Reactie #30 Gepost op: augustus 20, 2011, 11:49:44 am »
[mod-mode] copy uit ander topic
vraag van Dick.

Jan, hoe kwam jij uit met je spanten.
Als ik bv. het grootspant gelijk zet met de onderkant van de valse kiel komt het bovendek 7 mm te laag en zet ik het spant op de goede hoogte volgens tekening komt er 7 mm valse kiel onder het spant uit en dat kan volgens mij nooit de bedoeling zijn.
Had jij hier ook last van?

IUk denk dat dirk hier aan het meten is met zijn bouwplan maar vergeet dat er later onder de valse kiel, na het beplanken, nog een zogenaamde "echte kiel" onder het model moet geplaatst worden en dat die " echte kiel" nu juist 6 à 7 mm. moet wezen .

Dirk  help ons eens uit het door jou veroorzaakte kluwen ,,,

Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...

Grtz Erik

Online Arjan68

• Gevorderd Kitprutser
  • Kapitein
« Reactie #31 Gepost op: augustus 20, 2011, 12:08:49 pm »
Nogmaals:

Dat verschil komt door de bolling van het dek ! De doorsnee tekening geeft het hoogste punt van het dek weer. De knieen op de spanten zijn het laagste punt. Bij deze schaal is dat verschil makkelijk 5mm. Als je dan ook nog de dikte van je dek meerekent zit je zo op 7mm

Dit verschil is het grootst op het grootspant omdat daar het dek het breedste is. Hoe meer je richting de stevens gaat, hoe kleiner het wordt.
Als het niet buigt dan breekt het

Offline beagle

• De baas
  • Administrator
  • Kapitein
  • Antwerpen
    • Beagle modelshipwright
« Reactie #32 Gepost op: augustus 20, 2011, 13:10:21 pm »
Arjan  ik heb het wel gelezen dat je zegt dat het komt door de bolling van het dek.
Maar meet je op een plan op het zijaanzicht, dan is de deklijn steeds getekend op de middelllijn , ttz. het hoogste punt van de zeeg. Zelden word het dek getekend aan de waterklos of het laagste punt van het dek.
Maar dan blijft toch de vraag van Dick , moet ik mijn spanten met hun onderkant gelijk komen aan de onderkant van de Valse kiel of moet ik de spanten ophogen..
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...

Grtz Erik

Online Arjan68

• Gevorderd Kitprutser
  • Kapitein
« Reactie #33 Gepost op: augustus 20, 2011, 13:45:19 pm »
Ik word niet begrepen  :( :wink:

Als Dick afmeet aan de tekening en dan vergelijkt met de spanten dan is er dus een verschil. Dat interpreteert hij als een fout in de kit, maar het is het hoogteverschil tussen middenlijn en  waterklos. Ik maak later wel een tekening om het te verduidelijken.

pilatus

• Gast
« Reactie #34 Gepost op: augustus 20, 2011, 14:17:50 pm »
Zou het niet handig zijn om de dry-fit van Dick af te wachten? :D
Toch kon ik het ook niet laten om de bouwtekening van AL en mijn eigen model nog eens goed te bekijken  :mrgreen:
- ter hoogte van de/het grootspant ligt het bovenste dek 20 mm lager dan de rechte lijn tussen boeg en achtersteven.
- de bouwtekening is een 1:1 zijaanzicht en laat alleen het berghout, dat de zeeg van het dek volgt, zien.
- op de knieen komen nog balkjes waar de dekken op rusten (weer een paar mm).
- de balken waar het bovendek op rust liggen precies gelijk met bovenzijde spanten.
- het valse bovendek is uit een stuk en komt daar in zijn geheel weer bovenop.
- dit hele dek van 60 cm moet dus 2 cm doorbuigen.
- de echte kiel, die onder de valse kiel komt, meet 6 mm.
Al met al denk ik - om toepasselijk te blijven  :wink:, een storm in een glas water.

Maar we wachten natuurlijk met smart  :( op foto's van Dick .....

Offline Dick

• Kapitein
  • Harderwijk
« Reactie #35 Gepost op: augustus 20, 2011, 18:07:01 pm »
Mensen, het is idd .'n storm in 'n glas water.
Ik heb even 'n dry-fit gedaan door alle spanten te plaatsen en het valse dek erop te leggen.
Hieruit blijkt dat de voorste 5 spanten flink verhoogd moeten worden, vanaf het tweede spant naar achter steeds minder.
Vanaf de achterkant moeten er ook 'n paar spanten verhoogd worden maar dit is minder.
Volgens mij komt er dan wel 'n mooie zeeg in en ik zal dan later die spanten die ik omhoog moet brengen met het beplanken wel verdikken tot ik weer de vloeiende lijn van de romp krijg, dit is geen probleem.
Ik ben in verwarring gebracht door 2 dingen.
1 Het voorste en achterste spant kloppen, maar daar heb je nauwelijks bolling zoals Arjan dat al aangeeft.
   Dan komen er zowel aan de voor als achterzijde 'n paar spanten die te laag staan t.o.v. het grootspant.
2 Idd. klopt het wat Arjan zegt over de doorsnede op de tekening, die is natuurlijk in het midden hoger als bij de waterklos en daar heb ik geen rekening  mee    gehouden. :oops:
Bij 'n schaal van 1:90 of zo valt dit niet op maar nu moet je er gewoon rekening mee houden.
Alleen de zeeg van 20 mm zoals Jan zegt ga ik denk ik niet halen maar dat lijkt mij ook wel erg veel,ook hier kijk ik morgrn nog even naar.
Dus kortom gezegd ben ik er dankzij jullie helemaal uit en zal zien dat er morgen 'n foto'tje van komt.
Groeten, Dick

Als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan.

Afgebouwd: Norske Lowe van Billing boats
               San Juan Nepocumeno van   Artesania.
In aanbouw: H.M.S. Bounty van Artesania 1:48

Online Arjan68

• Gevorderd Kitprutser
  • Kapitein
« Reactie #36 Gepost op: augustus 20, 2011, 19:00:05 pm »
Dick,

Het is me nu al een stuk duidelijker. Maar ik twijfel toch over wat je wilt gaan doen met het ophogen van de spanten. Iets zegt mij dat dit niet juist is.

We hebben foto's nodig ! Eentje van een dry-fit met de spanten en dekken in originele positie, en eentje van wat jij denkt te gaan doen. Bij voorkeur foto's recht van opzij met de hele romp er op.

Alleen dan kunnen we vergelijken en een goed advies geven. Nu loop je het risico dat je straks met een misvormde romp komt te zitten.

pilatus

• Gast
« Reactie #37 Gepost op: augustus 20, 2011, 19:52:09 pm »
Eerlijk gezegd begrijp ik dat ophogen ook niet. De spanten zijn lasergesneden en het zou wel erg sterk zijn als ze veel verschillen van die van mij. Maar met kitleveranciers weet je nooit  :mrgreen:.
Kijk maar eens naar de eerste foto's uit mijn bouwverslag. Daar kun je stap voor stap de opbouw van de dekken zien.
Ik blijf benieuwd naar de foto's  :D

Offline beagle

• De baas
  • Administrator
  • Kapitein
  • Antwerpen
    • Beagle modelshipwright
« Reactie #38 Gepost op: augustus 20, 2011, 20:08:28 pm »
neen Dick, ik volg je ook niet in je redenering, dat je de spanten gaat moeten  verhogen..

is de kwaliteit dan zo slecht gemaakt ?? Daar twijfel ik een beetje over.

zou het niet zijn dat je ergens een interpretatiefout maakt. Zoals de anderen ik ga wachten op foto's en of een foto van de bouwtekening waar jij aanduid wat je wil verhogen..

Grtz Erik

Offline Dick

• Kapitein
  • Harderwijk
« Reactie #39 Gepost op: augustus 20, 2011, 21:13:53 pm »
Morgen zal ik even 'n paar foto's schieten, de kwaliteit van de kit is niet slecht en misschien komt het wel door de schaal die ik niet gewend ben en valt het wel mee.
Maar voor de zekerheid, als het hier fout gaat kan ik er later niks meer aan veranderen.
Zelf zou ik ook zeggen, laser gesneden moet gewoon kloppen en waarschijnlijk zie ik het zelf even niet dus wacht ik jullie reaktie morgen wel even af.
Ga ondertussen gewoon verder met de dingen die ik al wel doen.
Groeten, Dick

Offline Dick

• Kapitein
  • Harderwijk
« Reactie #40 Gepost op: augustus 21, 2011, 14:36:48 pm »
Stom,stom en nog stommer. :oops:
Ik heb idd. wat Arjan al aangaf, de bovenkant van de bolling van het dek vanaf tekening gemeten, snap niet hoe ik zo stom heb kunnen zijn, dit is gewoon 'n beginnersfout en daar baal ik stevig van. :oops: :oops:
In ieder geval iedereen bedankt voor het mee denken.
Zoals beloofd even 'n paar foto's.
Hier heb ik de spanten juist zitten en op het dek wat gewicht gelegd zodat dit vlak is en zo ja,nu heb ik net als wat Jan ook heeft. 'n zeeg van ong. 20 mm dus dit is goed volgens mij.

Even wat potten verf op het dek en kijk, 'n heel redelijk zeeg.
Aan de voorkant moet hij zelfs nog iets dieper.

Dus nu maar met de lego spelen.

Zo komt het er dan uit te zien, maar dat wil ik niet want dan zie je straks al die laagjes triplex op de kopse kanten van de spanten.

Dus ga ik alle kopse kanten en ook de mastvoeten fineren en dan komt het zo uit te zien en hier ben ik tevreden over.
En ja, de kiel staat wel recht en is 'n vertekening op de foto. :mrgreen:

Het fineren vooral de knieën gaat wel veel tijd in zitten maar we hebben het niet aangenomen dus dat maakt niet uit. :mrgreen:
Ben ondertussen heel blij dat alles weer is opgelost en ik ga er nu weer vrolijk tegenaan. :lol: :lol:
Groeten, Dick

Online Arjan68

• Gevorderd Kitprutser
  • Kapitein
« Reactie #41 Gepost op: augustus 21, 2011, 14:48:58 pm »
Zo zie je maar dat je bij deze hobby altijd drie keer moet lezen, meten en nadenken bij iedere stap die je doet  :wink:

Goed dat je de spanten gaat fineren. Ik kan er zelf ook niet tegen als je ergens de laagjes van multiplex ziet.

pilatus

• Gast
« Reactie #42 Gepost op: augustus 21, 2011, 15:18:32 pm »
Ik ben blij dat het zo afgelopen is Dick. En die potten verf op het dek zorgen ervoor dat mijn geheugen ineens weer terugkomt  :mrgreen: :mrgreen:, Alleen had ik een ander merk  :D.
Dat dek vastlijmen gaat nog een hele toer worden. Het dek moet namelijk zowel in lengte- als dwarsrichting buigen en wel tegengesteld.. De voorgesneden dekbalken zijn ook licht gebogen. Dat detail zit hier toch wel in de kit.
Als je de spanten gaat fineren (ik heb alleen aan de buitenkant van de open kant een dikke laag bijna zwarte beits aangebracht) hou er dan rekening mee dat je de spanten nog moet afronden. Ook aan de opengewerkte kant komen nog huidplanken.
Ik heb overigens ook de opengewerkte kant afgerond alsof er een volledige beplanking zou komen. Vond ik wel zo realistich en ik speelde toen nog met het idee om een afneembare scheepswand te scratchen.
Succes en ik blijf je uiteraard volgen!

Offline Dick

• Kapitein
  • Harderwijk
« Reactie #43 Gepost op: augustus 21, 2011, 15:49:04 pm »
Jan, de buitenkant ga ik voorlopig niet fineren maar later wel afschuinen.
Wat ik er daarna mee doe moet ik dan nog even bekijken, het maakt niet uit wat het wordt als je die laagjes maar niet meer ziet.
Groeten, Dick

Offline beagle

• De baas
  • Administrator
  • Kapitein
  • Antwerpen
    • Beagle modelshipwright
« Reactie #44 Gepost op: augustus 21, 2011, 16:03:17 pm »
oef

Ben blij dat het uiteindelijk toch weer goed gekomen is zonder afzagen ,doorzagen, vergroten.

En Iedereen , zelf de meest ervaren laat al eens een steek vallen hoor.
hoe ga je nu die twee zegen in je dek verwerken.  Is geen gemakkelijke opgave. ?

Grtz Erik

Test-Sponsor-A Test-Sponsor-B Test-Sponsor-C