Auteur Topic: H.M.S.Bounty 1:48 van Artesania  (gelezen 4528 keer)

Offline Dick

• Kapitein
  • Geslacht: Man
  • Harderwijk
Re: H.M.S.Bounty 1:48 van Artesania
« Reactie #15 Gepost op: augustus 14, 2011, 20:28:16 pm »
Mark, juist omdat ik iets anders wilde heb ik hiervoor gekozen.
Door de open romp wordt het iets heel anders dan romp, dek, masten en tuigage.
Ook wil ik eens kijken hoe de schaal van 1:48 bevalt, dit heb ik nl. nog nooit gedaan en voor mijn gevoel kun je dan veel meer in detail treden.
De kit is relatief goedkoop en ziet er beter uit dan de SJN, dus als het niet bevalt kan ik mij er ook niet echt 'n bult aan vallen. :lol:
Er zit zo wie zo veel meer werk aan als aan de SJN en voor zover ik het kan bekijken is er echt wat moois van te maken.
Als deze klaar is en de schaal bevalt me ga ik voor het Wapen van Hamburg.
Groeten, Dick

Als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan.

Afgebouwd: Norske Lowe van Billing boats
               San Juan Nepocumeno van   Artesania.
In aanbouw: H.M.S. Bounty van Artesania 1:48

Offline Dick

• Kapitein
  • Harderwijk
« Reactie #16 Gepost op: augustus 18, 2011, 22:15:04 pm »

Arjan, zo zou het moeten komen volgens mij maar dan komt het dek 6 á 7 mm te laag.
Plus dat ik in de problemen kom met alle tussen dekken.
Alle gleuven in de valse kiel zijn zo diep en op deze manier sluit de beplanking mooi aan op de kiel.

Om echter op de goede hoogte van het dek te komen zou ik de spanten zo moeten plaatsen, alle gleuven opvullen en ik kom dan niet met de beplanking aan de kiel toe, dus dit kan ook niet.

Of ben ik nou gek? :mrgreen:
Groeten, Dick

Offline beagle

• De baas
  • Administrator
  • Kapitein
  • Antwerpen
    • Beagle modelshipwright
« Reactie #17 Gepost op: augustus 18, 2011, 23:02:12 pm »
dick , om op je vraag te antwoorden zou jij iets verder moeten bladeren in je BB.

1) als je de spanten gelijk zet met de onderkant kiel  -- komt er dan later, na het beplanken nog een  kiel onder. :?: :?:

2) Alsd er later geen kiel wordt onder geplaatst is volgens mij de 2° foto de correcte opstelling.
Dan heb je nog een stuk kiel  onder je huidbeplanking.
Zo is de doorsnede van een schip uit de periode van de bounty :

Garboard stake  noemen wij de zandstrook en die zit met een soort sponning in de kiel.
Ofwel moet jij nog een sponning maken, ofwel komt de zandstrook tegen je valkse kiel en moet je later aan de buitenkant van de kiel nog een laagje fineer leggen.

Je vaststelling dat de dekken te hoog zijn, begrijp ik nog niet zo, hoe weet je dat ??
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...

Grtz Erik

Online Arjan68

• Gevorderd Kitprutser
  • Kapitein
« Reactie #18 Gepost op: augustus 18, 2011, 23:09:27 pm »
De kiel en spanten zijn lasergesneden, dus ik ga er van uit dat de gleuven allemaal goed zitten.
Net als Erik snap ik nog steeds niet waarom je denkt dat alle dekken nu verkeerd uitkomen ? Ga niet te veel af op de tekeningen. Die wijken helaas vaak af van de werkelijke onderdelen in je kit.
Als het niet buigt dan breekt het

pilatus

• Gast
« Reactie #19 Gepost op: augustus 18, 2011, 23:25:51 pm »
Ik kon even niet bij het forum  :evil:. Nu lukt het wel  :D.
Ik denk dat het antwoord heel simpel is: het bovendek kent een behoorlijke zeeg! De tussendekken liggen wel vlak. Als je de valse bovendekdelen "recht" legt krijg je bij de grootspant inderdaad een tussenruimte in orde van grootte van 7 mm.
Misschien verklaart dat ook wel mijn klacht over de pasvorm .... afstanden voor uitsparingen gemeten langs rechte lijnen ipv gebogen lijnen.

Offline amazone

• SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #20 Gepost op: augustus 19, 2011, 10:09:18 am »
mischien al je spanten eens zetten dick en ook je  dekken  leggen.

want je moet wel zien dat de 2 dekken kloppen .

ik dacht dat die schepen  een bijna rechte overloop hadden en een zeeg op het verdek.

ik zou het straf vinden dat je spanten die in het voor steven zitten juist zijn en je middenste spanten te laag zitten want dat is de enige mogelijkhijd om te kunnen zien of ze te hoog of te laag zitten.

dus eerst kijken of je spant tegen de boeg goed zit  dus de hoogte van het  luizenplecht moet wel juist zijn tegen over de hoogte van het voorsteven.
dan kan je  al je spantjes gaan plaatsen en kijken of deze kloppen met  de hoogte van je eerste spanten op de boeg.

moest het zijn dat ze hoger moeten zoals je 2 foto  kan je de valse kiel  met fineer bekleden of later afschaven en er een echte kiel onder plaatsen, maar hou dan ook rekening met je voorsteven want het kan zijn dat je dit dan moet veranderen ( inkorten )

een dryfit  en dan eens kijken waar het schoentje wringt.
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

pilatus

• Gast
« Reactie #21 Gepost op: augustus 19, 2011, 13:23:30 pm »
Voor alle duidelijkheid ....  :oops:
De 1e foto is zoals ik het gedaan heb. Onder de valse kiel komt nog een kielbalk.

Offline Dick

• Kapitein
  • Harderwijk
« Reactie #22 Gepost op: augustus 19, 2011, 17:30:55 pm »
Morgen zal ik eens 'n dry-fit doen met alle vals dekken erop net zoals Dirk zegt, dan pas kan ik idd. zien waar het mis gaat.
Misschien dat het dan wel klopt want idd. heeft zij wel vrij veel zeeg.
Zelf zou ik ook net als Jan voor de eerste optie kiezen, maar dan moet ik wel veel spanten iets op hogen of laten zakken om de zeeg goed te krijgen maar zo ga ik het wel proberen.
Groeten, Dick

Offline cleon

• Vol matroos
  • **
« Reactie #23 Gepost op: augustus 20, 2011, 02:02:39 am »
Wellicht nog een optie om je dek te verhogen, maar wellicht niet mogelijk omdat de spanten dit niet toelaten is het volgende.
De rusten voor de dekken afzagen en 7mm verhogen (ik heb de rusten voor tussendek aangegeven als voorbeeld, maar je begrijpt wat ik bedoel toch?)

Cleon

MvG, Cleon.

In de werf: Wasa van Billing Boats
Reeds gebouwd: H.M.A.V. Bounty van Constructo
Op de wenslijst: Voorlopig niets meer!

Offline beagle

• De baas
  • Administrator
  • Kapitein
  • Antwerpen
    • Beagle modelshipwright
« Reactie #24 Gepost op: augustus 20, 2011, 08:29:15 am »
ik blijf iets niet verstaan

kijk naar de beginzin van Dirk,

"Arjan, zo zou het moeten komen volgens mij maar dan komt het dek 6 á 7 mm te laag.
Plus dat ik in de problemen kom met alle tussen dekken.
Alle gleuven in de valse kiel zijn zo diep en op deze manier sluit de beplanking mooi aan op de kiel."

Dan krijg ik de indruk dat Dick antwoord op een vraag van Arjan, maar die vraag van Arjan kan ik nergens vinden ??
Ik veronderstel een suggestie die dan aanleiding zou zijn dat de dekken 6 a 7 mm te laag zouden uitkomen.
over welk dek heeft dick het hier; want hij spreekt ob-ver onderliggende dekken. koedek ?  gundeck ? upperdeck ??

Nu bedenk ik toch dat de spanten lasercut zijn en dat dus hun hoogte t.o.v. elkaar juist en correct zijn.
Dus de hoogte van de dekken ligt dus voor alle spanten vast en als de fabrikant het correct heeft gedaan is de langse zeeg van de dekken  ook meegerekend.
Ik zie duis niet in waarom ineens een dek dan §à7 mm lager zou komen. Je gaat de spanten toch niet doorzagen, alvorens je dekken liggen  of je beplanking voltooid is ..

Dus zolang Dick ons niet juist kanlaten zien met een foto of een tekening waardoor hij denkt dat de dekken 6 à 7 mm lager gaan uitkomen , ga ik het hier nooit begrijpen.

Het enige dat ik begrijp en waar ik op mijn vraag nog geen antwoord heb gekregen.
Je kan de spanten gladboordig op de valse kiel zetten, zodat de onderkant van de spa,ten gelijk komt met de onderkant van de valse kiel. - maar dan moet er later ,na het beplanken, nog een nieuwe kiel onder het schip geplaatst worden? vraag was hier : is dat zo ?
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...

Grtz Erik

Offline beagle

• De baas
  • Administrator
  • Kapitein
  • Antwerpen
    • Beagle modelshipwright
« Reactie #25 Gepost op: augustus 20, 2011, 08:33:15 am »
is het antwoord op bovenstaande vraag  = neen dan moeten de spanten inderdaad hoger hogerplaatst worden want na het beplanken moet er nog een stuk kiel blijven uitsteken.
dan moet Dick inderdaad al zijn spanten in  de valse kiel wat gaan opvullen en dan komen alle dekken, zowel kedek, gundeck als upperdek een stukje hoger t.o;V; de onderkant van de valse kiel; maar zelfs dan nog is de verhouding tussen de dekken ttz. hun hoogte nog steeds niet gewijzijgd.

het enige dat ik uit al de tekstren begrijp is dat de fabrikant voor de onderste dekken geen dwarse zeeg heeft voorzien, maar wel een sterke dwarse zeeg voor het upperdek  en dat men daardoor de indruk krijgt dat de afstand tussen de dekken, vooral tussen het upperdek en onderligggend dek te klein wordt.

Kortom ik versta er de B*llen van waarom ineens een dek 6à 7 mm lager zou komen.. tenzij Dick nu in dit stadium spanten gaat doorzagen. maar een zaagsnede is nog altijd geen 6 à 7 mm. ,, :shock: :?:

Grtz Erik

Online Arjan68

• Gevorderd Kitprutser
  • Kapitein
« Reactie #26 Gepost op: augustus 20, 2011, 10:48:19 am »
Dit wordt nu een heel lange discussie over een probleem dat er waarschijnlijk helemaal niet is. De kans dat die kiel en spanten verkeerd zijn gezaagd is zeer klein, want het is laser-cut. Zoek eerst eens naar andere bouwverslagen van deze kit en kijk hoe ze hem daar gebouwd hebben.

Vergeet niet dat de doorsnee tekening door het midden van je schip is genomen. Door de bolling van het dek kan het daar makkelijk enkele mm hoger liggen dan aan de zijkanten bij de spanten. Als je dus op die manier gaat meten dan zul je altijd een verschil krijgen.

Alle dekken hebben deze bolling in de breedte. Dit i.v.m. de water afvoer. In de lengte kunnen ze eventueel recht liggen.

Citaat
Dan krijg ik de indruk dat Dick antwoord op een vraag van Arjan, maar die vraag van Arjan kan ik nergens vinden ??

Vreemd... een paar postings, inclusief mijn vraag lijken verdwenen te zijn. Wie heeft er zitten modden ? Als ik mij goed herinner vertelde Dick dat er iets niet leek te kloppen aan de spanten en toen vroeg ik of hij foto's kon plaatsen.
Als het niet buigt dan breekt het

Offline Shipbuilder

• Master of Plasticdisaster
  • Global Moderator
  • Kapitein
  • Rotjeknorbewoner
« Reactie #27 Gepost op: augustus 20, 2011, 11:41:00 am »
Zal ik de heren admin. dan maar even uit de brand helpen :lol:

Dick reageerde hier (in zijn verslag) op een reply van Arjan in een ander Bounty verslag, ik dacht die van Jan(Pilatus) :wink:
Bij twijfel iets meer.....

grtz. Kees

Offline beagle

• De baas
  • Administrator
  • Kapitein
  • Antwerpen
    • Beagle modelshipwright
« Reactie #28 Gepost op: augustus 20, 2011, 11:45:20 am »
als we "Kees" niet hadden  . thanks voor het ontwarren van het kluwen. :aplaus:

maar zelfs als ik de topic van Pilatus lees kom ik nog niet uit met de vraag van Dick over die  6 à 7 mm.

Grtz Erik

Offline cleon

• Vol matroos
  • **
« Reactie #29 Gepost op: augustus 20, 2011, 11:45:38 am »
Je bent me net voor!!

Wilde ik ook al aangeven...

Maar goed met drie Bounty's als nr. 1, 2 en 3 topic wordt het natuurlijk wel eens verwarrend
MvG, Cleon.

In de werf: Wasa van Billing Boats
Reeds gebouwd: H.M.A.V. Bounty van Constructo
Op de wenslijst: Voorlopig niets meer!

Test-Sponsor-A Test-Sponsor-B Test-Sponsor-C