Auteur Topic: H.M.S.Bounty 1:48 van Artesania  (gelezen 4528 keer)

Offline Dick

• Kapitein
  • Geslacht: Man
  • Harderwijk
H.M.S.Bounty 1:48 van Artesania
« Gepost op: augustus 08, 2011, 16:40:12 pm »
Heb toch besloten om de Bounty te gaan maken i.p.v. het Wapen van Hamburg.
Allereerst lijkt het mij wel leuk om ook de binnenkant te maken i.p.v.altijd maar romp,dek,masten en tuigage.
Vervolgens wil ik eerst eens proberen hoe het op grotere schaal werkt en of dit bevalt voordat ik zo'n duur model aanschaf.
Volgens JanD is dit model aardig accuraat maar AL kennende zal ik wel de verhoudingen goed in de gaten gaan houden en zal er best wel weer 'n beetje gescracht moeten gaan worden wat ook wel weer leuk is.
Wel heb ik al gezien bij Jan dat hij de lat aardig hoog heeft liggen en 'n hoge lat vind ik ook wel weer leuk. :mrgreen:
Dit model zal niet zo snel gaan als de SJN want volgens mij kun je op deze schaal veel meer aandacht besteden aan de details en dus ga ik er mijn tijd voor nemen.
De kit is inmiddels besteld maar het duurt nog wel 'n paar weken voordat deze binnen is.
Artesania kennende hoop ik op 'n beetje geluk met 2 á 3 weken maar het kunnen er ook 8 worden. :twisted:
Zo gauw ik de kit binnen heb zal ik hem aan jullie voorstellen. :D
Groeten, Dick

Als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan.

Afgebouwd: Norske Lowe van Billing boats
               San Juan Nepocumeno van   Artesania.
In aanbouw: H.M.S. Bounty van Artesania 1:48

Offline amazone

• SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
Re: H.M.S.Bounty 1:48 van Artesania
« Reactie #1 Gepost op: augustus 08, 2011, 20:08:23 pm »
dat gaat weer smullen worden dick.
veel suc6 met de Bounty
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

pilatus

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: augustus 08, 2011, 20:19:04 pm »
Hoi Dick, welkom bij de club   :D  :D  :D. Alleen is tenslotte ook maar alleen  :mrgreen:
Ik ben erg benieuwd wat je ervan gaat maken, iedereen heeft zo toch zijn eigen stijl. En wat die lat betreft: die ligt net zo hoog als die van AL. Ik heb vrijwel niets gescratched. Alleen het meeste messing gezwart, wat goudverf op de ornamenten en de zichtbare delen van de spanten "geteerd". En bij het beplanken van de romp volg je natuurlijk niet de BB. Vond ik met 1 jaar bouwervaring meer dan voldoende. Ik ga nog wel het schip scherp aan de wind zeilend optuigen.
Ik denk dat er vooral benedendeks veel valt toe te voegen. In het boek "The Armed Transport BOUNTY" van John McKay uit de serie Anatomy of the ship vindt je veel aanvullende details daarover. Een jaar of 6 geleden heeft iemand op Brouwers ook benedendeks veel toegevoegd http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=4&t=467. Jammer dat dat project abrupt gestopt is. Deze is down under wel tot een goed einde gebracht http://forums.overclockers.com.au/showthread.php?t=615337. Best de moeite waard om inspiratie op te doen  :idea:.
Ja Artesania en wachten zijn bijna synoniem. Ik heb pas nog 3 maanden moeten wachten op nalevering van ontbrekend beslag.
Trouwens als je niet kunt wachten: ik heb afgelopen week bij Wapstad in Rijswijk de doos nog in de winkel op voorraad zien staan voor de normale prijs.

Offline jpdl

• Officier
« Reactie #3 Gepost op: augustus 08, 2011, 21:21:44 pm »
Dat wordt weer een verslag om te gaan volgen. Ik wens je alvast veel
succes en vooral plezier toe.

jean-pierre

Offline Dick

• Kapitein
  • Harderwijk
« Reactie #4 Gepost op: augustus 09, 2011, 08:58:05 am »
Jan, wat ik bedoel met de hoge lat is niet het scratchwerk maar de precieze en strakke manier van bouwen van jou en nog bedankt voor de links daar ga ik zeer zeker wat aan hebben.
Het boek van John McKay heb ik inmiddels besteld.
Als er nog iemand is die weet waar ik referentie mat. kan vinden hou ik mij aanbevolen.
Zelf kan ik helaas niks vinden maar moet wel zeggen dat ik er ook geen ster in ben.
Volgens mij moet er toch genoeg zijn maar waar?
Groeten, Dick

Offline Drububu

• Meesterschilder
  • Kapitein
  • Schuitenfröbelaar
    • Hans Modelbouw Site
« Reactie #5 Gepost op: augustus 09, 2011, 11:58:20 am »
Ik heb persoonlijk niet zoveel met 'buitenlandse' schepen om die te gaan bouwen maar bij die opengewerkte Bounty heb ik ook lang staan kijken. Prachtig schip en inderdaad heel leuk dat je eens kunt zien hoe zo'n binnenkant er uit ziet. Misschien ooit....  toch nog...  :lol:

Ik ga je bouw in elk geval zeker volgen.

pilatus

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: augustus 09, 2011, 15:43:13 pm »
Dick bedankt voor het compliment. En ik maar denken dat al die anderen zo strak bouwen  :mrgreen:
Er is inderdaad weinig te vinden over de Bounty (behalve McKay dan). Je komt steeds dezelfde plaatjes en het verhaal van de muiterij tegen. Is ook weer een reden om je fantasie de ruimte te geven ......
Toevallig staat er in het laatste nummer 2011-6 van het tijdschrift Historia een artikel van 8 pagina's: http://historianet.nl/historia/welkom-bij-historia-nr-6-0. Als je geluk hebt vindt je het nog wel ergens in de schappen. Ik ben zelf als geschiedenis-freak op dit blad geabbonneerd.
Ik geef je nog twee "uitdagingen" mee:
1. De spiegel van die Australische bouwer. Vind ik prachtig  :roll:
2. Een jaar geleden bij de start van de Bounty had ik nog het idee om aan de open kant een uitneembare scheepshuid te maken. Bleek voor mij toch te hoog gegrepen  :twisted:  :twisted:
Verder veel geduld toegewenst bij het wachten op AL en succes met de bouw.

P.S. Op de Norske Lowe ben ik al heel lang stiekem verliefd. Misschien nog ooit als 6e schip .....

Offline SuperSylvester

• DEKSCHROBBER
  • Global Moderator
  • Kapitein
« Reactie #7 Gepost op: augustus 09, 2011, 20:53:31 pm »
Mooi plannen, de Bounty is een schip wat velen tot de verbeelding spreekt mede door haar verhaal.

Succes ermee

Jack

Online Arjan68

• Gevorderd Kitprutser
  • Kapitein
« Reactie #8 Gepost op: augustus 09, 2011, 21:14:18 pm »
Met ieder nieuw schip hier op het forum denk ik "die wil ik ook nog een keer bouwen". Zo ook met de Bounty. Ondertussen heb ik al werk voor de komende 180 jaar denk ik  :lol:

De AL kit is een mooie keuze Dick. Die opengewerkte romp met inwendige details maakt het echt iets aparts.
Als het niet buigt dan breekt het

Offline beagle

• De baas
  • Administrator
  • Kapitein
  • Antwerpen
    • Beagle modelshipwright
« Reactie #9 Gepost op: augustus 10, 2011, 09:38:11 am »
Met ieder nieuw schip hier op het forum denk ik "die wil ik ook nog een keer bouwen". Zo ook met de Bounty. Ondertussen heb ik al werk voor de komende 180 jaar denk ik  :lol:

De AL kit is een mooie keuze Dick. Die opengewerkte romp met inwendige details maakt het echt iets aparts.

Wacht tot er nog een aantal jaren bijkomen. kom je niet meer toe met een zolder vol bouwdozen en moet je zeker 300 jr. worden.. :lol: :lol:
Of je vongers dan nog meewillen om latjes van 1 mm vast te houden ... is een nader vraag :mrgreen: :mrgreen:

Maar ik ken het gevoel..
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...

Grtz Erik

Offline Dick

• Kapitein
  • Harderwijk
« Reactie #10 Gepost op: augustus 12, 2011, 19:53:51 pm »
Vandaag al bericht van de Kombuis binnen gekregen dat de kit er al is, super snel. :D
Waar ze hem zo snel hebben gehaald weet ik niet maar ik ga hem morgen halen.
Ben nog wel niet helemaal klaar met de werf dus morgen 'n drukke dag want ik wil zondag aan de gang en dan moet de werf klaar zijn. :twisted:
Dit gaat wel lukken denk ik en dan is het nieuwe projekt weer begonnen.
De foto's van de kit zijn er morgen dus en ik verwacht wel dat er wel weer vrij veel gescratchs moet worden, vooral in het binnenwerk maar dat zien we wel weer. :D
Groeten, Dick

Offline wim500

• Kapitein
    • Modelbouwenzo
« Reactie #11 Gepost op: augustus 12, 2011, 23:08:52 pm »
Dit gaat weer een zeer mooi project worden  :D.
Veel plezier met de bouw van de Bounty Dick, jouw bouwkunsten kennend gaat het een schoonheid worden.
Groeten
Wim

Offline Dick

• Kapitein
  • Harderwijk
« Reactie #12 Gepost op: augustus 13, 2011, 15:31:51 pm »
Zo, ik heb de kit vandaag opgehaald en zo even snel bekeken maar het ziet er niet echt slecht uit.
Alleen vind ik de BB wel erg mager maar we zullen er wel uit komen denk ik. :D

Het beslag ziet er in ieder geval wel beter uit dan bij de SJN.

2 dikke bossen latten en ze zijn zo te zien ook aardig recht.

En heel veel voorgesneden delen maar of dat allemaal aardig past kom ik later wel achter.

Vandaag heb ik de werf opgeknapt, morgen nog even wat schoonmaken en mijn gereedschap weer ophangen, daarna de bouwplank maken.
En dan gaat het weer bloed, zweet en tranen kosten. :mrgreen:
Groeten, Dick

pilatus

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: augustus 13, 2011, 17:09:50 pm »
Die doos van jou is veel voller dan die van mij  :mrgreen:

Zo, ik heb de kit vandaag opgehaald en zo even snel bekeken maar het ziet er niet echt slecht uit.
Alleen vind ik de BB wel erg mager maar we zullen er wel uit komen denk ik. :D

Ik ben ook best tevreden over de kit. Alleen die BB  :evil:  :evil:  :evil:. Romp, dekopbouw en masten incl. ra's zijn goed gedocumenteerd. Tuigage is een ramp, probeer op de tekeningen de onderdelen boven pakweg nr. 600 uit de onderdelenlijst maar eens terug te vinden. Zijn er maar weinig of je moet meer tekeningen hebben dan ik  :twisted: Maar gezien het mooie want op je SJN  :roll: gaat dat wel lukken.

Het beslag ziet er in ieder geval wel beter uit dan bij de SJN.

Controleer wel of je alles hebt. Ik miste achteraf het paneel met de onderdelen voor de spiegel. Kostte maanden om het nageleverd te krijgen, maar dat weet je bij AL  :D.

2 dikke bossen latten en ze zijn zo te zien ook aardig recht.

Inderdaad bij mij ook mooi recht. Jammer dat je een flink aantal weer moet gaan buigen  :mrgreen:

En heel veel voorgesneden delen maar of dat allemaal aardig past kom ik later wel achter.

Bij mij was alleen de pasvorm van de dekken slecht. Maar dat is juist daar wel op te lossen met de beplanking.

Vandaag heb ik de werf opgeknapt, morgen nog even wat schoonmaken en mijn gereedschap weer ophangen, daarna de bouwplank maken.
En dan gaat het weer bloed, zweet en tranen kosten. :mrgreen:

Veel succes. Voorzichtig met mesjes, alleen in de winter bouwen en altijd vol goede moed blijven  :mrgreen:

Offline Mr. Mark

• Officier
« Reactie #14 Gepost op: augustus 14, 2011, 19:28:01 pm »
ziet er goed uit. Toch weer voor AL gekozen dus.
Waarom heb je dit model gekozen? wilde je na de nepomuceno niet iets anders?

Ik ga je verslag uiteraard volgen

Test-Sponsor-A Test-Sponsor-B Test-Sponsor-C