Auteur Topic: Vasa (Wasa) Corel 1:75 [OOB-VERB]  (gelezen 196671 keer)

Offline JanV

• Officier
  • Geslacht: Man
  • Roosendaal
Re: Vasa (Wasa) Corel 1:75 [VERB]
« Reactie #750 Gepost op: mei 05, 2013, 17:46:21 pm »
kanonsopeningen in het voorste deel gemaakt

en een dry-fit voor de onderdelen in de boegspriet (ps de kieren worden nog beter gelijmd)

Jan
Gereed: Statenjacht, Aida (Plastic) Dwarsdoorsnede HMS Victory
In aanbouw: Vasa (Wasa) Corel, Gorch Fock (plastic) Golden Yacht (in fles)

Alle schepen zijn onzinkbaar, tot ze zinken (uitspraak uit film Michiel de Ruijter)

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #751 Gepost op: mei 05, 2013, 17:57:52 pm »

Ik weet dat het klein is en dat het niet gemakkelijk schildert,

maar ik heb de indruk dat het te xxxx  is geworden...  de kleuren  geven te weinig contrast.
Doe de test eens. sluit bijna je ogen , zodat je enkel door een heel smal spleetje nog kan zien. Als je schilderwerk dan als een vlek overkomt en niet als verschillende kleurtjes...... dan is het ergens mis.

Zulk prutswerk ( het is klein, vraagt meer om olieverf dan om Humbrol. ) Olieverf is veel meer lichtecht en contrastrijker.  Met humbrol lijkt het een groenig en een vuilgroenrode vlek.
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline Shipbuilder

• Warhoofd
  • Kapitein
  • Al meer dan 54 jaar schaalmodellen bekliederaar.
« Reactie #752 Gepost op: mei 05, 2013, 18:18:10 pm »
Tjah, smaken verschillen, persoonlijk vind ik het er erg mooi uitzien.
En juist in deze schaal van 1:75 mogen de kleuren juist niet al te pittig/helder zijn.
We mogen ook niet vergeten dat het voorlopig nog blank hout is naast de beschilderde versieringen.

Wat mij betreft top Jan 8)
Op de werf:"Rattlesnake","Berlingevalletje","Arleigh Burke destroyer","Bruijne Beer","Halifax" en"HMS Triplex".
Afgebouwd:"HMS Evergreen","Fletcher class destroyer","Flower class corvette"en"Astrolabe".

groetjes, Kees

Offline JanV

• Officier
  • Roosendaal
« Reactie #753 Gepost op: mei 05, 2013, 18:19:15 pm »
jammer dat deze tip voor olieverf ipv humbrol nu pas komt.

ik blijf toch bij deze verf (heb recent nog een behoorlijke hoeveelheid bijgekocht en heb ondertussen een behoorlijk assortiment),
mocht ik nog andere verf kopen dan zal het de aqua verf worden.
voordat ik van een andere verf soort weer een redelijk assortiment aan kleuren heb ben ik weer een behoorlijk bedrag kwijt.

bij dit bewuste onderdeel moet nog een en ander geschilderd gaan worden, de dry-fit was alleen om te kijken hoe het staat.

Jan

Alle schepen zijn onzinkbaar, tot ze zinken (uitspraak uit film Michiel de Ruijter)

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #754 Gepost op: mei 05, 2013, 18:23:12 pm »
Het enige probleem is volgens mij dat je licht over donker hebt geschilderd. Daardoor heeft het geel een groene zweem gekregen. Misschien nog een extra laagje geel ?
"Een schip is altijd een compromis" © Ab Hoving

Dick

• Gast
« Reactie #755 Gepost op: mei 06, 2013, 06:48:50 am »
Ik ben het helemaal met Kees eens en vind het ware schilderkunst Jan, om jaloers op te worden.
En Arjan heeft gelijk, waar mogelijk moet je eigenlijk altijd donker over licht schilderen.

Offline ABrouwer

• Bootsman
  • al doende leert men
« Reactie #756 Gepost op: mei 06, 2013, 13:26:05 pm »
Ik geniet van je kleurrijke schilderwerk, zeer detail-rijk, en dat op schaal 1:75  :!:

Sommige Humbrol verven leveren een haast transparante dekking en moet je zoals anderen al eerder opmerkten 2x (of zelfs 3x) aanbrengen voor een goede dekking.
Zelf werk in altijd zonder grondverf en schilder ieder onderdeel direct in de juiste kleur (bijvoorbeeld eerst alleen de jas en later alleen het overhemd en weer later de sjaal) dit om te voorkomen dat de ene kleur door de andere heenschijnt.

Andy
Afgemeerd: Neeltje Jacoba, HMS Endeavour, 17de eeuws Fluitschip/Walvisvaarder "Het Paradys"

Op de werf: Prins Willem Corel 1:100

Offline wim500

• Officier
« Reactie #757 Gepost op: mei 06, 2013, 19:17:56 pm »
Het is netjes geschilderd, geel is een lastige kleur, misschien nog een laagje er op.
In het totale plaatje kan het er alleen maar beter op worden.

Op een ander forum heb ik wel eens een tip voorbij zien komen om kleuren meer op te lichten.
Eerst een glanzend vernislaagje aanbrengen en daarna hele dunne laagjes matte vernis er over doen, net zolang tot je tevreden bent.
Ik heb dit zelf een keer toegepast en het werkt inderdaad verbluffend.

Offline Shipbuilder

• Warhoofd
  • Kapitein
  • Al meer dan 54 jaar schaalmodellen bekliederaar.
« Reactie #758 Gepost op: mei 06, 2013, 20:33:34 pm »
Op een ander forum heb ik wel eens een tip voorbij zien komen om kleuren meer op te lichten.
Eerst een glanzend vernislaagje aanbrengen en daarna hele dunne laagjes matte vernis er over doen, net zolang tot je tevreden bent.
Ik heb dit zelf een keer toegepast en het werkt inderdaad verbluffend.
Lijkt een beetje op de techniek die ik op de kunstacademie 40 jr geleden leerde.
Men noemde dit toen glaceren. Eerst een transparante kleur opzetten en die vervolgens aanzetten met meer kleur.
We bereikten meer diepte in de kleur door gebruik van terpentijn en meer glans door het gebruik van lijnzaadolie.
Deze techniek is ook goed toepasbaar bij washes. Als de ondergrond waarop de wash wordt aangebracht glanzend is, zal de donker kleur
beter naar de diepere delen van het object vloeien. Sorry is weer een heel ander verhaal :oops:

Bottom of the story; veel experimenteren. Bij voorkeur niet op je project :wink:
Op de werf:"Rattlesnake","Berlingevalletje","Arleigh Burke destroyer","Bruijne Beer","Halifax" en"HMS Triplex".
Afgebouwd:"HMS Evergreen","Fletcher class destroyer","Flower class corvette"en"Astrolabe".

groetjes, Kees

Offline JanV

• Officier
  • Roosendaal
« Reactie #759 Gepost op: mei 12, 2013, 16:17:35 pm »
de attributen in de boegspriet vastgelijmd na eerst de kleuren nog wat te hebben bijgewerkt

en alvast de boegspriet er boven vastgemaakt om te kijken of het goed uitgelijnd zit en straks de verdere afwerking te kunnen maken

verder nog wat aan de reling afgewerkt

Jan

Offline JanV

• Officier
  • Roosendaal
« Reactie #760 Gepost op: mei 20, 2013, 09:34:47 am »
en nog wat meer versteviging aangebracht

Het lichte hout hier is beugbaar beuken en in een later stadium wordt dat in de notenbeits gezet.

dit kan nu drogen, deze middag doe ik niet veel meer, (verplicht rondje woonboulevards  :?)
Jan

Offline luc

• Officier
« Reactie #761 Gepost op: mei 20, 2013, 09:44:38 am »
Toch gemakkelijk zo beugbaar beuken, heb bij mij dikwijls gevloekt voordat ik de juiste kromming had.

En Jan de woonboulevaards, simpel een afspraak maken.

Als zij x euro uitgeef aan, mag jij ook x euro uitgeven aan botenspullen.

mvg Luc

Een gelukkige mens ,is een mens met goede gezondheid en een slecht geheugen

Offline big

• Vol matroos
  • **
« Reactie #762 Gepost op: mei 23, 2013, 10:15:38 am »
Ziet er mooi uit Jan je heb aardig de vaart erin ikzelf hoop dat ik de mijne weer snel kan oppakken.

Gr
Klaas

Offline michiel

• Bootsman
« Reactie #763 Gepost op: mei 23, 2013, 12:17:12 pm »
ziet er goed uit.

komt dat beuken uit de kit? ik dacht dat er iets was met beuken en torretjes...

De nootwendigheit toont klaerblijkelijk, dat, na het bouwen der huizen, de Scheeps-bouw een der eerste uitwerkselen zy, die het menschelijk vernunft, al t'zedert den aenvang der Werlt, uitgevonden heeft.
N. WITSENS

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
« Reactie #764 Gepost op: mei 23, 2013, 14:13:04 pm »
Dan zijn ze verzekerd van verkoop later :)
Kitmakers houden van beuken: is blijkbaar hard en goedkoop. Ook mijn PW hangt van beuk aan elkaar.
Overigens: mijn statenjacht staat al twintig jaar op de kast, en er gebeurt van alles mee, maar die torretjes heb ik (nog) niet gezien.
wel loslatende lijm, verf die slecht reageert met onderliggende lagen of lak die er overheen ligt, verkleurend plastic in de raampjes,
spinnen die de zaak zwart bestippelen, marr torretjes die de mast opeten, nee, die zie ik nog niet. (maar ja, wat niet is, kan altijd nog komen)

Jan