Auteur Topic: Vasa (Wasa) Corel 1:75 [OOB-VERB]  (gelezen 197254 keer)

Offline big

• Vol matroos
  • **
  • Geslacht: Man
Re: Vasa (Wasa) Corel 1:75
« Reactie #375 Gepost op: februari 21, 2012, 15:33:54 pm »
ziet er goed uit bijna.

Klaas

Offline SuperSylvester

• DEKSCHROBBER
  • Officier
« Reactie #376 Gepost op: februari 21, 2012, 16:09:41 pm »
Ja Jan, troost je, je bent niet de eerste en zeker niet de laatste die met een Hollandse romp worstelt.

Doch, het gaat hier om de 1ste laag dus dan kun je nog wat sjoemelen hier en daar  :D

Toch best nog snel gegaan.

Jack
Don't only practice your art, but force your way into its secrets, for it and knowledge can raise men to the divine - Ludwig van Beethoven

Offline JanV

• Officier
  • Roosendaal
« Reactie #377 Gepost op: februari 21, 2012, 16:16:55 pm »
het is deze week voor mij vooral als afleiding geweest en zodoende toch heel wat kunnen doen.
Jan
Gereed: Statenjacht, Aida (Plastic) Dwarsdoorsnede HMS Victory
In aanbouw: Vasa (Wasa) Corel, Gorch Fock (plastic) Golden Yacht (in fles)

Alle schepen zijn onzinkbaar, tot ze zinken (uitspraak uit film Michiel de Ruijter)

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #378 Gepost op: februari 21, 2012, 20:41:03 pm »
Je hebt kunnen oefenen op de eerste laag, dus de tweede wordt zeker beter.

Een tip die ik steeds maar blijf herhalen: Herbereken je verjonging steeds om de 3 tot 4 gangen voor het resterende stuk  ! Daarmee compenseer je afrondingsfouten en onnauwkeurigheden die altijd optreden. Dan had je die 'golf' midscheeps waarschijnlijk niet gehad.
"Een schip is altijd een compromis" © Ab Hoving

Offline JanV

• Officier
  • Roosendaal
« Reactie #379 Gepost op: februari 22, 2012, 06:49:41 am »
heb inderdaad een foutje gemaakt met de berekeningen van het verjongen. het leek erop dat alleen in de boeg verjongd moest worden echter bij de laatste 6-7 plankjes ontstond de golf. ik heb toen besloten om dit maar zo te laten en bij de 2e laag secuurder te meten op ELK spant.

Jan

Alle schepen zijn onzinkbaar, tot ze zinken (uitspraak uit film Michiel de Ruijter)

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #380 Gepost op: februari 22, 2012, 08:18:51 am »
Een tip die ik steeds maar blijf herhalen: Herbereken je verjonging steeds om de 3 tot 4 gangen voor het resterende stuk  ! Daarmee compenseer je afrondingsfouten en onnauwkeurigheden die altijd optreden.

Je zou die raad bijna in ieder bouwverslag kunnen plaatsen. Ik ga in ieder geval mijn handboek over beplanken aanpassen de Arjan's regel in het rood overal vermelden...
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Drububu

• Gast
« Reactie #381 Gepost op: februari 22, 2012, 09:54:31 am »
heb inderdaad een foutje gemaakt met de berekeningen van het verjongen. het leek erop dat alleen in de boeg verjongd moest worden echter bij de laatste 6-7 plankjes ontstond de golf. ik heb toen besloten om dit maar zo te laten en bij de 2e laag secuurder te meten op ELK spant.

Gelukkig is het pas de eerste laag. Gewoon rekening mee houden als je de tweede laag erop zet en dan zie je er niks meer van.

Offline ABrouwer

• Bootsman
  • al doende leert men
« Reactie #382 Gepost op: februari 22, 2012, 18:27:42 pm »
het is deze week voor mij vooral als afleiding geweest en zodoende toch heel wat kunnen doen.

Gelukkig kan bij schuren van de romp het verstand weer even op nul

Sterkte
Andy
Afgemeerd: Neeltje Jacoba, HMS Endeavour, 17de eeuws Fluitschip/Walvisvaarder "Het Paradys"

Op de werf: Prins Willem Corel 1:100

Offline JanV

• Officier
  • Roosendaal
« Reactie #383 Gepost op: februari 22, 2012, 18:58:19 pm »
vanavond alvast even een stukje geschuurd, en het eerste resultaat valt niet tegen.
niet te lang schuren want dit hout is zo weggeschuurd. dus een kwestie van de oneffenheden wegschuren en dan nauwkeurig kijken naar eventuele butsen en bulten, maar ik geloof dat dit wel mee gaat vallen.

na het schuren wil ik gelijk gaan beginnen met het uitmeten van het berghout en dan naar beneden door beplanken.
dit heeft het voordeel dat ik als dit klaar is de romp goed kan bevestigen op de bouwplaat en dan aan het dek beginnen.
ik wacht dus nog even met het door beplanken van de  bovenste beplanking zodat hier niets beschadigd als de romp op zijn kop staat en ik alle stevigheid nog heb van de hulpspanten.

@Erik, we hadden indertijd gesproken over het maken van een contramal met polyesterplamuur. ik heb dit ergens gezien volgens mij in het verslag van de 7P voor de contouren van het houtsnijwerk?, maar kan het niet zo snel meer terugvinden. mocht je binnenkort in de gelegenheid zijn kun je me dan aangeven waar het staat in je verslag

Jan

Offline JanV

• Officier
  • Roosendaal
« Reactie #384 Gepost op: februari 24, 2012, 13:26:27 pm »
de eerste oneffenheden zijn weggeschuurd.
net voor ik wou beginnen met het aanmaken van het mengsel zaagsel en houtlijm viel mijn bakje op de grond.
toen maar met grof materiaal zaagsel gecreëerd, afval latjes geschuurd op de bandschuurmachine en daarna weer in het bakje gedaan, nu extra voorzichtig.

mengsel aangemaakt en de onderzijde is nu geplamuurd.
als het droog is weer verder schuren.

1e indruk is wel dat het plamuurmengsel een beetje zwart/donkerbruin op kleurt, maar dat hoeft geen probleem te zijn bij de 1e laag.

morgenochtend toch nog maar even naar de beurs in Goes samen met mijn zoon
Jan

Offline JanV

• Officier
  • Roosendaal
« Reactie #385 Gepost op: februari 26, 2012, 17:20:48 pm »
hier even wat foto's van de huidige status, onderzijde is reeds glad geschuurd, bovenzijde is net geplamuurd.

verder alvast de eerste dekattributen geplaatst

Jan

Drububu

• Gast
« Reactie #386 Gepost op: februari 26, 2012, 18:46:44 pm »
Als het een vrouw was zou ik zeggen "een lekker strak huidje!"  :lol: nu zeg ik "goed schuurwerk".

Offline JanV

• Officier
  • Roosendaal
« Reactie #387 Gepost op: februari 26, 2012, 18:53:12 pm »
we hebben ooit eens een discussie gehad of een boot mannelijk of vrouwelijk was, en ik herinner mij dat de boot toch vrouwelijk was, dus je hebt wel gelijk met het strakke huidje :D
Jan

Offline big

• Vol matroos
  • **
« Reactie #388 Gepost op: februari 27, 2012, 06:58:13 am »
Ziet er goed uit hoor.

Klaas

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #389 Gepost op: februari 27, 2012, 11:13:06 am »
de vorm zit er denk goed in jan .
dit gaat zeker goed komen  met dat perzikken huidje  dat er nog over komt  :wink:
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself