Auteur Topic: Vasa (Wasa) Corel 1:75 [OOB-VERB]  (gelezen 197218 keer)

Offline JanV

• Officier
  • Geslacht: Man
  • Roosendaal
Re: Vasa (Wasa) Corel 1:75
« Reactie #225 Gepost op: december 05, 2011, 15:38:14 pm »
bedankt voor de reacties. ik had inderdaad ook al het idee om het pas te doen bij het bevestigen van de luiken, maar voor de zekerheid toch maar even gevraagd.
Jan
Gereed: Statenjacht, Aida (Plastic) Dwarsdoorsnede HMS Victory
In aanbouw: Vasa (Wasa) Corel, Gorch Fock (plastic) Golden Yacht (in fles)

Alle schepen zijn onzinkbaar, tot ze zinken (uitspraak uit film Michiel de Ruijter)

Offline JanV

• Officier
  • Roosendaal
« Reactie #226 Gepost op: december 05, 2011, 17:19:11 pm »
nog even wat resultaten van dit weekend.
achter alle blokjes zijn verstevigingen aangebracht, ter voorkoming van eventueel los geraken, verder is de onderzijde dicht gemaakt met een restlatje.
alles is nu 2x geverfd met zijdeglans zwart (had ik nog staan!!)

heb de boeg met de voelerkam gecontroleerd en lijkt vrijwel symmetrisch .
ben alleen nu een beetje voorzichtig om niet te veel er meer af te schuren.
voor mijn gevoel is de vorm nu goed, wat denken jullie ervan?
Jan

Alle schepen zijn onzinkbaar, tot ze zinken (uitspraak uit film Michiel de Ruijter)

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #227 Gepost op: december 05, 2011, 17:29:55 pm »
Hee, dat is een goed idee zo'n voelerkam ! Eentje om te onthouden.
"Een schip is altijd een compromis" © Ab Hoving

Offline JanV

• Officier
  • Roosendaal
« Reactie #228 Gepost op: december 05, 2011, 17:36:51 pm »
ik moet nog de vorm vertikaal controleren, heb voorlopig alleen horizontaal gecontroleerd.
dat wordt een klusje voor komend weekend. door de week wil ik weer wat gaan doen aan de HMS Victory.
Jan

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #229 Gepost op: december 05, 2011, 18:00:54 pm »
ik heb ook zoon ding maar wist echt niet hoe het hete  , zal proberen het te onthouden  :wink:

de ronding ziet er wel goed uit jan boven tog

van onder lijkt het medat het iets scherper mag zijn maar fotos kunnen bedriegen
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Offline SuperSylvester

• DEKSCHROBBER
  • Officier
« Reactie #230 Gepost op: december 05, 2011, 18:06:24 pm »
Ik heb ook zo'n kam maar vond hem niet erg praktisch omdat je geen echt referentiepunt hebt.
Maar misschien heb ik ook te weinig moeite gedaan om er iets mee te doen  :D
Don't only practice your art, but force your way into its secrets, for it and knowledge can raise men to the divine - Ludwig van Beethoven

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #231 Gepost op: december 05, 2011, 18:12:03 pm »
het is heel goed als je met losse spanten werkt.
zeker als je eens vlakbouw wil proberen is dit een niet te missen toeltje je zet hem gewoon in het schip en hop je hebt direkt de bolling van je buikstukken of knieén die je moet maken.
vind het wel spijtig dat je het niet vast kunt zetten éénmaal je gemeten hebt je moet redelijk voorzigtig zijn om het niet te verstoten.
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Offline JanV

• Officier
  • Roosendaal
« Reactie #232 Gepost op: december 05, 2011, 18:12:12 pm »
ik ga als definitieve stap een aantal hulplijnen tekenen op de boeg en die gebruiken als referentiepunten voor beide zijden. hiermee hoop ik een symmetrische boeg te krijgen.
globaal is de vorm nu goed, maar ik wil het nu proberen bijna perfect te krijgen.
Jan

pilatus

• Gast
« Reactie #233 Gepost op: december 06, 2011, 08:22:01 am »
vind het wel spijtig dat je het niet vast kunt zetten éénmaal je gemeten hebt je moet redelijk voorzigtig zijn om het niet te verstoten.
Secondenlijm natuurlijk  :lol:. Maar serieus, een stukje tape aan weerszijden?
Of lijmklemmetjes met 2 plankjes?
Waar koop je zo'n ding trouwens?

Aanvulling: andere namen zijn ook profielkam, profielmal.
Jan sorry voor het off topic gaan :oops:

Offline SuperSylvester

• DEKSCHROBBER
  • Officier
« Reactie #234 Gepost op: december 06, 2011, 09:09:55 am »
Verkrijgbaar in iedere bouwmarkt.
Don't only practice your art, but force your way into its secrets, for it and knowledge can raise men to the divine - Ludwig van Beethoven

Drububu

• Gast
« Reactie #235 Gepost op: december 06, 2011, 11:54:44 am »
Rompgeraamte ziet er strak uit Jan. En ik denk dat je er geen spijt van gaat krijgen nu je de spanten zover zwart geschilderd hebt.

Overigens ben ik het Jack eens. Ik heb destijds ook zo'n tandending gekocht om rondingen en zo te controleren en te zien of bepaalde delen ook symetrisch zijn. Maar dat werkt alleen als je op exact dezelfde plaatsen meet. En dat valt niet mee.

Ik heb destijds deze gekocht. Die is nog fijner getand. Werkt ook heel fijn als je een mal wil maken die perfect aansluit.:

http://www.baptist.nl/webwinkel_product.asp?c=1&gid=12&sid=71&pid=4971&detail=true

Offline JanV

• Officier
  • Roosendaal
« Reactie #236 Gepost op: december 06, 2011, 16:13:33 pm »
dat is inderdaad een mooie voeler Hans. ik heb deze indertijd gekregen bij de levering van mijn laminaat/parket en toen al zeer veel moeten gebruiken (we wonen in een oud huis met allerlei hoekjes rondom de kozijnen) en heb er zodoende al veel ervaringen mee opgedaan.

ik ga op de boeg een rasterwerk tekenen horizontaal/vertikaal met een afstand van 5mm en hiermee de vormen controleren en schuren (en mogelijk nog wat opvullen, maar dat verwacht ik niet)

ik heb als referentie voor de bovenzijde en de hulpkiel de BB aangehouden en probeer de vorm nu vloeiend te krijgen, er is echter geen referentie voor de exacte vorm in, zeg maar het midden van iedere  helft. dat wordt een gevoelskwestie en wat beplanking er tegen monteren met spelden en kijken hoe het resultaat eruit gaat zien.

wordt zeker nog vervolgd in en van de komende weekenden.
Jan

Offline JanV

• Officier
  • Roosendaal
« Reactie #237 Gepost op: december 06, 2011, 18:33:23 pm »
zat nog even te kijken naar het origineel en vond deze foto

moet dus een aanpassing maken op de BB aangezien er voor in de boeg ook nog een kanon komt.
dit zijn dus de eerste aanpassingen die ik denk te gaan doorvoeren. even tellen of ik voldoende kanonnen heb, anders zullen er straks een aantal kanonspoorten (tijdelijk) gesloten worden.

de kanonspoorten in de spiegel zijn volgens de BB ook dicht uitgevoerd.

het zal ook nog even puzzelen worden straks om de juiste openingen te maken
Jan

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #238 Gepost op: december 06, 2011, 20:02:03 pm »
Citaat
dit zijn dus de eerste aanpassingen die ik denk te gaan doorvoeren. even tellen of ik voldoende kanonnen heb, anders zullen er straks een aantal kanonspoorten (tijdelijk) gesloten worden.
als je maar enkele kanonnen moet namaken. denk aan de gietmethode. klein setje bij brouwers.
Of  gebruik Fimo !!!   afdrukje nemen van een geschutsloop uit de kit. bakken in de oven en dan terug er Fimo induwen. dagje of twee laten staan en dan uit de mal nemen en terug bakken.
Zo heb ik o.a. de figuurtjes gecöpieert  die op de tussen schotten stonden.
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
« Reactie #239 Gepost op: december 07, 2011, 09:00:48 am »
Pas op: je hebt geen extra kanon nodig voor die laatste poort: het voorste kanon uit de zijde werd gedraaid naar de jaagpoort als dat nodig was. (teken het ook maar ui op een plattegrondje: je kunt nooit een kanon bij de jaagpoort hebben staan, en dan ook nog eentje in de voorste poort in de zijde: ze zouden elkaar raken als een van de twee naar achter gehaald werd om te laden.

Datzelfde geldt volgens mij ook voor de twee kanonnen in de spiegelpoorten: dat waren de achterste uit de zijde die in geval van achtervolging voor de spiegelpoorten gezet werden.

Jan