Auteur Topic: Vasa (Wasa) Corel 1:75 [OOB-VERB]  (gelezen 196660 keer)

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Geslacht: Man
  • Antwerpen
Re: Vasa (Wasa) Corel 1:75
« Reactie #120 Gepost op: oktober 24, 2011, 06:14:37 am »
wijs besluit van de boot te bouwen zoals de kit . je kan wel denk ik naar het origineel kijken, als het gaat om kleinne sierwerken, maar voor de constructurele zaken maar bij de kit BB en tekening blijven.

En denk aan onze raad. nooit met twee verschillende bronnen werken? geen twee tekeningen door elkaar gaan gebruiken.

Dat de wasa zo onstabiel was is al aangegeven door Nilvo. -->  vlakbouw shell first  en dan nog van een kleiner model,  scheepmeester ziek en bemoeizieke koning die altijd meer en groter wou . en men kon niet opnieuw beginnen.
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline ISOLA2

• Administrator
  • Officier
  • Share your knowledge, it's a way to immortality.
« Reactie #121 Gepost op: oktober 24, 2011, 06:22:32 am »
Dat was dus de koning die voor zo een ........ zorgde, heb me altijd al afgevraagt hoe ze tot zo een hoge constructie kwamen. Nu weet ik het " Waterangst "  :mrgreen:
Groetjes

René

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #122 Gepost op: oktober 24, 2011, 06:29:02 am »
ik ken ook niet heel het verhaaldje van de wasa ,  wel  dat het met een harde wind gekapsijst is en dat de geschutsluiken vol water liepen en zonk.
dat  het origineel een dek  minder moest krijgen  had ik nog niet gehoord.

dit schip is echt wel slecht gemaakt  :lol:   maar het moet een juweeltje geweest zijn als hij  uitvaarde  :wink:
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Offline JanV

• Officier
  • Roosendaal
« Reactie #123 Gepost op: oktober 24, 2011, 08:30:56 am »
bedankt voor jullie reacties.
de basis zal geheel conform de kit worden, met mogelijk wat kleine aanpassingen.
bij de afwerking zal ik tzt wel aanpassingen doen conform het origineel.

heb ondertussen de speelgoedkist geplunderd voor wat blokjes lego en zal mogelijk deze week de eerste spanten gaan vastzetten.
eerst alles goed uit gaan lijnen, nu zitten de spanten nog niet geheel gelijk, zodat de ondersteuning van het dek niet gelijk uitkomt. maar het is nu nog direct uit de kit. zal zodra de dry-fit van de spanten en het dek gereed is weer wat foto's maken.
Jan
Gereed: Statenjacht, Aida (Plastic) Dwarsdoorsnede HMS Victory
In aanbouw: Vasa (Wasa) Corel, Gorch Fock (plastic) Golden Yacht (in fles)

Alle schepen zijn onzinkbaar, tot ze zinken (uitspraak uit film Michiel de Ruijter)

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #124 Gepost op: oktober 24, 2011, 10:49:35 am »
Why VASA Capsized

In the treatise by Curt Borgenstam, Anders Sandstroem "Why VASA Capsized" (AB Grafisk Press, Stockholm 1995, ISBN 91-85268-60-7) the reasons are outlined, after a careful investigation of the wreckage and the historic archives. They concluded:
1. Too many design changes during building were made. The VASA was probably laid down as a "small" ship and completed as a "large" ship, with two gun decks instead of only one as originally planned.
2. The shipbuilding master Henrik Hybertsson became serously ill and died a year before the ship was completed. During his illness he had to delegate the supervision of the project to his assistant Hein Jacobsson. As a result the leadership on the shipbuilding side was very weak. Jacobsson had not even been informed that a stability test carried out in Admiral Klas Fleming’s presence hat indicated that the VASA was unstable.
3. By far too little ballast (only about half of the weight needed, as turned out when investigating the wreckage) had been put into the ship. That was ordered by Admiral Fleming, who resented more ballast, as this would have brought the lower line of gun ports too close to the water, and the military usability of the ship would have been hampered.

Nilvo wij lezen het graag in het nederlands., niet iedereen op dit forum is het engels voldoende machtig.

Waarom VASA kapseisde.
In de verhandeling van C. Borgenstam, Anders Sandstroem " Waarom de WASA Capseisde"
Na een zorgvuldig onderzoek  van de schipbreuk en de historische archieven zijn de redenen  vastgelegd.
1) tijdens de bouw werden teveel ontwerp veranderingen aangebracht / Wasa was waarschijnlijk oorspronkelijk gepland als " Klein schip" en het eindigde als " Groot"schip" met twee kanondekken  ipv één, zoals oorspronkelijk was gepland.
2) De hoofsscheepsbouwmeester  Hendrik Hybertson werd ernstig ziek en stierf een jaar voor het schip werd voltooid. Tijdens zijn ziekte moest hij de supervisie van het project aan zijn hulp 'Hein Jacobsson' afvaardigen. Dientengevolge was de leiding bij de werf zeer zwak. Jacobsson was niet zelfs geïnformeerd dat een stabiliteitstest die in de aanwezigheids  van Admiraal 'Klas Fleming'  werd uitgevoerd, test welke erop wees dat  de WASA onstabiel was.
3  Het schip was voorzien van te weinig ballast (slechts  de helft van het gewicht wat nodig nodig, als gebleken is tijdens de onderzoeken van het wrak). Dit werd bevolen door Admiraal Fleming, die niet meer ballast wou nemen,  aangezien dit de laagste  lijn van kanonpoorten te dicht  bij het wateroppervlak zou gebracht hebben, en aldus de militaire bruikbaarheid van het schip zou belemmerd hebben.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...

Grtz Erik

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #125 Gepost op: oktober 24, 2011, 11:21:23 am »
 :wink: thx erik
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Offline JanV

• Officier
  • Roosendaal
« Reactie #126 Gepost op: oktober 24, 2011, 13:31:22 pm »
hier de foto's van de dryfit

er zit al een redelijke ronding in het dek, hetgeen mij vrij goed lijkt te zijn

verder een vraagje of het verstandig is om een gleufje te frezen in de valse kiel (zoals bij de Friesland van Hans)

er is nog niets gelijmd, ik wil dat morgenmiddag gaan doen
Jan

Alle schepen zijn onzinkbaar, tot ze zinken (uitspraak uit film Michiel de Ruijter)

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #127 Gepost op: oktober 24, 2011, 14:43:55 pm »
dat schijnt goed te passen jan  8)

het groefje in de kiel  zou ik persoonlijk wel doen

Offline JanV

• Officier
  • Roosendaal
« Reactie #128 Gepost op: oktober 24, 2011, 15:03:05 pm »
dat schijnt goed te passen jan  8)

dat passen valt best tegen.
alle schotten heb ik de sleuf die in de valse kiel komt zeker 2mm moeten uitvijlen, idem voor de valse kiel.
zoals ik al verwacht had gold hetzelfde voor het dek (gelukkig maar een hulpdek wat straks beplankt wordt)
het aanpassen van schotten en hulpdekken is te overzien, zolang het straks maar niet met de afwerkingsonderdelen het geval is.

ben ondertussen bezig het boekwerk van Erik over het beplanken van rompen aan het doorspitten en kijken of ik alles snap.
mocht er nog verder wat onduidelijk zijn dan kom ik er zeker mee.
Jan

Offline Rob

• Bootsman
« Reactie #129 Gepost op: oktober 24, 2011, 18:55:22 pm »
Ik weet niet of het klopt, maar ik kwam het volgende tegen op wiki en vond het wel interessant:

The armament plans were changed many times during the build to either place 24-pounders on the lower deck along with lighter 12-pounders on the upper deck or 24-pounders on both decks. The gun ports on the upper deck were in fact the correct size for 12-pounders, but in the end the ship was finished with the heavy 24-pounders on both decks, and this may have contributed to poor stability.

Nl:
De bewapening plannen werd tijdens de bouw verschillende keren veranderd om of 24-ponders op het benedendek te plaatsen, samen met lichtere 12-ponders op het bovendek, of 24-ponders op beide dekken. Het kanon-poorten op het bovendek waren in feite de juiste maat voor 12-ponders, maar het schip werd uiteindelijk uitgerust met 24-ponders op beidde dekken, en dit kan hebben bijgedragen tot een slechte stabiliteit.

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #130 Gepost op: oktober 24, 2011, 19:31:10 pm »
Op andere websites (o.a. de Vasa Wikipedia) lees ik juist weer dat er weinig bouwtechnische bewijzen zijn dat de romp tijdens de bouw nog ingrijpend is gewijzigd. We zullen de waarheid wel nooit te weten komen, maar het staat vast dat ze niet zeewaardig was.
"Een schip is altijd een compromis" © Ab Hoving

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #131 Gepost op: oktober 24, 2011, 19:38:26 pm »
juist gaan we dat nooit weten natuurlijk.

Vergelijk je Witsen ( ongeveer wel 50 jaar later) en je bekijkt Witsen zijn grootspant en je denk dan ook even aan onze Dirk hier zijn pogingen van "Shell- first" dan vind ik wel dat je ziet dat die Wasa nogal rank is, weinig  volume onderwaterschip. Als ze daarna het vlak en de oplanden niet meer wilden afbreken  konden ze enkel maar hoger en hoger opbouwen.  en zou werd de stabiliteit altijd maar slechter.
het is juist die verhouding onderwaterschip  holte in verhouding met  de rest van de bovenbouw dat werkelijk uit proportie lijkt te zijn.

Grtz Erik

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
« Reactie #132 Gepost op: oktober 25, 2011, 08:50:35 am »
En om terug te gaan naar de oorspronkelijke vraag: ja, je hebt een flinke sponning nodig, zeker aan de achterkant: als je dat zo gaat doen dat de beplanking doorloopt tot op de achtersteven, dan moet je zorgen dat de tweede beplankingslaag helemaal in die sponning past, anders hou je een wat merkwaardig efect dat de planken 'op de kiel en steven' liggen.
Het is een van de dingen waarvan ik achteraf denk 'had ik het maar gedaan' (ik dacht namelijk dat het met een beetje bijschuren en schaven van de planken wel goed zou komen, nee dus)

Jan

Offline JanV

• Officier
  • Roosendaal
« Reactie #133 Gepost op: oktober 25, 2011, 15:06:04 pm »
even een copie van de tekening:

ik moet als ik het goed begrepen heb de rode lijn volgen om de sleuf te frezen.
is dit de goede locatie en hoe breed moet de sleuf worden.

verder staat er in de how-to nog beschreven dat de kiel afgeschuind moet worden.
hoe kan ik de juiste schuinte bepalen?
Jan

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #134 Gepost op: oktober 25, 2011, 15:19:20 pm »
de rode lijn lijkt me goed te zijn jan : de brete van de groef is de brete van je  beplanking  dus moet je weten  dat je 1 of 2 lagen gaat leggen

de schuinte naar achter toe is de brete van je  achtersteven - 2 keer je dikte van de  huidplanken.  dit wil zeggen dat je huidlatten op de zelvde brete moeten zitten als je achtersteven.  en de  3 onderste planken worden in het steven ingewerkt  dus daar is het achtersteven smaller.

niet vergeten om deze planken lang genoeg te maken.